2013-10-25, 21:07
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag håller med. Jag tror jag slirade lite från "mörkare brun" till "mörkbrun" i mina tidigare inlägg. Det jag i själva verket ville få fram är att "en mörkare brun" är allt från mellan- till mörkbrun. Tänk EG dark oak och burnt pine tex.

Förstår!

Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Vilken som är den ultimata förstaskon är ju olika beroende på sysselsättning, men för både genomsnitts-KSOE:aren och genomsnittsmannen skulle jag nog föreslå en mellanbrun fullbrogue. Det verkar råda konsensus om den mer släta oxfordens förträfflighet men jag håller inte med.

Jag satte ihop en liten tabell.

Skalan 1-3 står för hur bra det olika skorna passar till olika byxor. 1 är mindre bra, 2 är godkänt och 3 är bra. BFB=Brun fullbrogue, BSB=Brun semibrogue, DBFB=Mörkbrun fullbrogue, DBSB=Mörkbrun semibrogue.

Tabellen är såklart totalt ovetenskaplig och baseras på mitt tyckande. Summorna tar inte hänsyn till sannolikheten (eller frekvensen) för användning av de olika byxorna men skulle den göra det skulle det ytterligare stärka min tes om fullbroguens förträfflighet.

Haha fantastiskt, älskar sån commitment. Håller inte med om all din gradering i tabellen dock, min hade fortfarande visat mest poäng på mellanbruna kvartsbrogues, men men..
Citera
2013-10-25, 22:11
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Vilken som är den ultimata förstaskon är ju olika beroende på sysselsättning, men för både genomsnitts-KSOE:aren och genomsnittsmannen skulle jag nog föreslå en mellanbrun fullbrogue. Det verkar råda konsensus om den mer släta oxfordens förträfflighet men jag håller inte med.

Jag satte ihop en liten tabell.

Skalan 1-3 står för hur bra det olika skorna passar till olika byxor. 1 är mindre bra, 2 är godkänt och 3 är bra. BFB=Brun fullbrogue, BSB=Brun semibrogue, DBFB=Mörkbrun fullbrogue, DBSB=Mörkbrun semibrogue.

Tabellen är såklart totalt ovetenskaplig och baseras på mitt tyckande. Summorna tar inte hänsyn till sannolikheten (eller frekvensen) för användning av de olika byxorna men skulle den göra det skulle det ytterligare stärka min tes om fullbroguens förträfflighet.

Helt klart intressant tabell det där. Men du glömde en parameter; DBQB (Dark Brown Quarter Brogue). Så jag tog mig friheten att lägga in den i din tabell och gjorde den samtidigt aningen mer överskådlig.

http://imgur.com/ZadakVg

Och som alla kan se är det helt klart bäst i alla lägen att satsa på DBQB - den är ju näst intill "off the chart"!
Citera
2013-10-25, 22:35
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Helt klart intressant tabell det där. Men du glömde en parameter; DBQB (Dark Brown Quarter Brogue). Så jag tog mig friheten att lägga in den i din tabell och gjorde den samtidigt aningen mer överskådlig.

http://imgur.com/ZadakVg

Och som alla kan se är det helt klart bäst i alla lägen att satsa på DBQB - den är ju näst intill "off the chart"!

Vackert Hoodog Nu väntar jag på att någon tar detta vidare och producerar en film eller komponerar en låt eller något för att ytterligare förtydliga detta.
Citera
2013-10-25, 23:59
Medlem
Kopparstadens avatar
Nu är den klar... G&G:s svar på Galway. Jag tycker inte den kommer upp i samma klass som originalet.

http://i.imgur.com/I9VK4S5.jpg
Citera
2013-10-26, 00:11
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Vackert Hoodog Nu väntar jag på att någon tar detta vidare och producerar en film eller komponerar en låt eller något för att ytterligare förtydliga detta.
The Brown Brouge Band.
Citera
2013-10-26, 00:15
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Nu är den klar... G&G:s svar på Galway. Jag tycker inte den kommer upp i samma klass som originalet.

Jag måste säga att jag ändå gillar den. Klämde lite på den när jag var där, det var visserligen innan finishen, men det är ju en elegantare känga än Galway som jag tycker är ett schysst alternativ, särskilt nu med tanke på att EG envisas med att bars erbjuda Galway på två läster numera även om man kör MTO. Sen vilken som är bäst är svårt att säga, men tror faktiskt att jag personligen skulle välja G&G-varianten (nu söker väl Hoodog upp mig och ger mig stryk, när jag både deklarerar att detta plus tidigare att jag gillar Hove mer än Dover...).
Citera
2013-10-26, 00:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
The Brown Brouge Band.

Citera
2013-10-26, 00:20
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
The Brown Brouge Band.
Har greppat basen. Vi heter numera "The Tanned Tassels".

BTW: Jävligt snygga grafer och andra typer av tabellartade sammanställningar boys.
Senast redigerad av Fixiebike 2013-10-26 kl. 00:27.
Citera
2013-10-26, 00:40
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Har greppat basen. Vi heter numera "The Tanned Tassels".

BTW: Jävligt snygga grafer och andra typer av tabellartade sammanställningar boys.

Italienska bandet "The burgundy chukkas" är favoriten här. Håller med om att tabellerna var roliga, och jag håller med er om det mesta. Jag är inget jättestort fan av varken G&Gs kopia av Galway eller orginalet för den delen. Dover däremot
Citera
2013-10-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Limma på en kommandosula tror jag inte du hittar någon skomakare som är galen nog att göra. Sy dit däremot kan ju vara en möjlighet, om du går till en skomakare som kan sula om randsydda skor. Gissar på runt 1500 spänn.

Tack för svar.
Följdfråga. Finns det några sparsulor med lite grövre mönster?
Jag har av vana bara gått in och bett om att få sparsulor på skor men aldrig reflekterat över vilken sorts sparsula utan fått en vanlig småräfflad. Ingen skomakare jag varit hos he iofs heller frågat om vilken sorts sula jag skulle vilja ha så småräfflad kanske är det som finns punkt slut?
Citera
2013-10-26, 10:08
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden

Skamligt. Är den gjord på TG73?

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag måste säga att jag ändå gillar den. Klämde lite på den när jag var där, det var visserligen innan finishen, men det är ju en elegantare känga än Galway som jag tycker är ett schysst alternativ, särskilt nu med tanke på att EG envisas med att bars erbjuda Galway på två läster numera även om man kör MTO. Sen vilken som är bäst är svårt att säga, men tror faktiskt att jag personligen skulle välja G&G-varianten (nu söker väl Hoodog upp mig och ger mig stryk, när jag både deklarerar att detta plus tidigare att jag gillar Hove mer än Dover...).

Galet. Se till att låsa ytterdörren om natten.

(Om du gillar Hove, kan jag förresten tipsa om EG Ecton)

Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Italienska bandet "The burgundy chukkas" är favoriten här. Håller med om att tabellerna var roliga, och jag håller med er om det mesta. Jag är inget jättestort fan av varken G&Gs kopia av Galway eller orginalet för den delen. Dover däremot

Sinnessjukt! Gå tillbaka i tråden, studera bilderna på mina Galways och kom tillbaka som en pånyttfödd människa.
Citera
2013-10-26, 12:18
Medlem
doughies avatar
Citat:
Sinnessjukt! Gå tillbaka i tråden, studera bilderna på mina Galways och kom tillbaka som en pånyttfödd människa.

Jag ogillar absolut inte Galways men jag föredrar oxfordkängor framför derbykängor. Av alla Galways-varianter som finns är dock färgkombinationen du har den absolut snyggaste, och din puts gör allt mycket trevligare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in