Citat:
Ursprungligen postat av
Fettsugning
Så, nu är MB lika god kandidat, rent gärningsmannaprofilmässigt, som KJ? Är det så jag ska förstå dig?
Du ska förstå min ståndpunkt så här: Gärningsmannaprofilerande ger inte särskilt mycket i det här fallet, men om man nu ska gärningsmannaprofilera, så stämmer KJ minst lika bra med profilen som MB. Det finns alltså i sig ingen anledning att bekymra sig över att MB skulle kunna vara mördaren rent sakligt - han stämmer inte bättre med vad som borde förväntas än KJ, och den tekniska bevisningen mot KJ är, tillsammans med en del anmärkningsvärda svar i polisförhör, förhållandevis övertygande.
Citat:
Jag kan ha missuppfattat dig tidigare och då ber jag om ursäkt, men om MB är en lika god styckmördare som KJ rent "gärningsprofilsmannamässigt" så ber jag om ursäkt givetvis.
MB är inte alls min favoritskyldige. KJ är min favoritskyldige. Men det innebär inte att jag är lika övertygad som alla andra och det innebär definitivt inte att jag är övertygad om att polisen har utfört ett bra arbete.
Om polisen har utfört ett bra arbete eller ej är inte samma sak som om utredningen är solid eller ej. Polisen kan ha gjort ett bra jobb, och likafullt bara kommit fram till en halvsäker utredning. Man kan inte krama blod ur en sten.
Frågan om huruvida MB kan vara sådan
ej utesluten annan gärningsman som gör att åtalet mot KJ ogillas är inte solklar alls. Jag blir bara förbannad på att resonemangen åt det hållet i tråden ofta är så simplistiska. Men om tingsrätten skulle fria KJ för att MB:s alibi inte skulle vara tillräckligt verifierat, har man ju därigenom instruerat förundersökningsledningen i vad de ska förbättra till överklagandet i hovrätten, så jag har lite svårt att tro att just det skulle kunna ligga till grund för en lagakraftvunnen friande dom.