2013-10-25, 23:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Processen kan ha tagit en timme, gissar jag. Rättsläkaren drog antagligen sin slutsats av att skadorna inte hade läkt. Det handlar inte om någon som i raseri dödar någon, då går det fort. De här skadorna ger intryck av att vara utstuderat skapade. Någon ville göra VB riktigt illa. Styckningen efter tyder också på det.
Men med vilken exakthet kan rättsläkaren fastställa tidsintervallen mellan huggen? Mig veterligen kan man fastställa om hugg skett innan eller efter dödens inträde, men inte mer än så, om det inte rör sig om hugg som skett långt efter dödens inträde. Men nu är jag ju inte rättsläkare så jag kan ha fel.
Citera
2013-10-25, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det 'är den uppfattningen jag har av deras uttalande. Det är alltid så att de nära och kära absoooolut inte tror något om deras släkting, man, bror, son eller vad det nu kan vara.

Men det har ju då visat sig att det kan dom visst, och en del känner inte sina nära och kära helt enkelt och vad dom är kapabla till.
Men om man nu va så mån om sin telning, så borde han inte fått lov att ha en hund eftersom han inte är kapabel att sköta sig själv. Så ja, min uppfattning är att dom överbeskyddar honom då det kommer till vad han kan ha gjort.

men har du läst fup:en alls? lilla kvinna? päronen har väl sen dag 1 sett vart detta barkar, är ju inga dumskallar nån av dom!! (farsan har väl tagit tjänstledigt från en hög position på F21, vid flera tillfällen för att bättre kunna styra upp sin mellanson, vet många som hade fullständigt skitigt i sin son om dom fått reda på att dom hade en "semiretard"

Båda har sen dag 1, satt allt fokus på K.J, och därmed tillstor del försakat att den yngre brodern fått klara sig själv (vilket han verkar gjort väldigt bra, med tanke på att han dessutom tagit på sig en "storebrors" roll till sin 2 år äldre slarver till bror.) dom har försökt på alla sätt och vis styra upp hans tillvaro (ex. dom har styrt in han på iogt-nto, trots att han borde i själva verket få antabus!!) om jag inte missminner mig så ingår väl K.J till och med i styrelsen för denna org. allt för att göra sina föräldrar till lags...morsan skjuter in pengar hela tiden, städar bort dildosar osv....va faan hade du gjort???
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller på planteringsteorin. Jag tror inte heller att KJ tömt bagageutrymmet på nästan allt, transporterat kroppen, och missat blodfläckarna på grejerna som var kvar. Att blodet på handsken skulle komma från mattan är knappast troligt, den låg inte på blodfläcken.

Om planteringsteorin faller, så faller också "rimligt tvivel" vs KJ. Håller du med?
Citera
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja Quarrel det är din teori ja. Men det är inte belagda fakta. Det är ett vittnesmål från den misstänktes pappa. Mot det står ett antal vittnesmål från personer som säger utan reservationer att KJ hade en bred säng eller en dubbelsäng. Ingen av dem har hävdat att han skulle ha bytt säng på sistone, utom en som tror att han haft en madrass bredvid sängen som försvunnit. Och ett vittnesmål från en granne som dessutom känner den misstänkte och som säger att han såg KJ bära ut ett större föremål från lägenheten den 7:e eller 8:e maj.

Jag förstår inte att du som är så konspiratoriskt lagd när det gäller MB och utgår från att det ljugs hela tiden och att inget är som det ser ut att vara hela tiden verkar utgå från att allt som KJ och hans anhöriga säger är dagens sanning. Är det "objektivitet" det verkligen?

Fast om du läser förhören med personerna som vittnat om dubbla sängar så får dom ju även frågan om när de var hemma hos honom senast och det känns som att det var länge sedan flera av dom var där. T.ex Ida, hon beskrev ju hur det såg ut och så, men det framgår även i det förhöret att hon var med honom och hemma hos honom innan han skaffade "Grabben" som bet sönder bland annat sängen och då fick han en motordriven säng av morfar. Och visst tusan är det en motordriven säng på bilderna i fup:en.
Kolla upp i förhören vad de olika vittnena säger och vid vilken tidpunkt de var hos honom så är den saken ur världen sen.
Citera
2013-10-25, 23:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Men med vilken exakthet kan rättsläkaren fastställe tidsintervallen mellan huggen? Mig veterligen kan man fastställa om hugg skett innan eller efter dödens inträde, men inte mer än så, om det inte rör sig om hugg som skett långt efter dödens inträde. Men nu är jag ju inte rättsläkare så jag kan ha fel.
Jag vet inte om rättsläkaren kan fastställa tidsintervallen alls. Men vad tror du har hänt? Har någon huggit VB ett tiotal gånger snabbt i ryggen i rent raseri, och sedan vänt henne och huggit två dödande hugg?

Är det inte mer troligt att det handlar om en långsam process, i linje med skändningen i efterhand?
Citera
2013-10-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ska man hitta något konkret och nytt så ska man studera dessa listor. Inte så intressant som förhören, men det är faktaredovisningar och det går säkert att både dra andra och nya slutsatser från listorna för den som har intresse och tid.

Det är väl egentligen telefontider, kvitton och dylikt som man måste börja med för att göra en tidslinje, sen koppla mänskliga faktorn, förhören till tidslinjen för att hitta mönster och vad som ligger i linje med faktan för att utesluta avvikelser i utsagor. Så de listorna är nog kanske tråkiga men grunden om man ska hitta ett tänkbart händelseförlopp. :-)
Citera
2013-10-25, 23:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Om planteringsteorin faller, så faller också "rimligt tvivel" vs KJ. Håller du med?
Jag vet inte vad du vill att jag ska hålla med om.
Citera
2013-10-25, 23:52
Medlem
M
Citat:
Du tror varken KJ eller MB är skyldig. Har du en tredje kandidat?
Omg! Nä kj är skyldig men behöver vård ej fängelse.
Citera
2013-10-25, 23:53
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Processen kan ha tagit en timme, gissar jag. Rättsläkaren drog antagligen sin slutsats av att skadorna inte hade läkt. Det handlar inte om någon som i raseri dödar någon, då går det fort. De här skadorna ger intryck av att vara utstuderat skapade. Någon ville göra VB riktigt illa. Styckningen efter tyder också på det.

Poliserna i förhören med KJ tar även upp det faktum att hon led länge och KJ ber dom sluta prata om det så ja, rättsläkaren verkar vara av uppfattningen att det tog tid innan hon dog och att det inte var ett vansinnesdåd på ett ögonblick.
Citera
2013-10-25, 23:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Så, nu är MB lika god kandidat, rent gärningsmannaprofilmässigt, som KJ? Är det så jag ska förstå dig?
Du ska förstå min ståndpunkt så här: Gärningsmannaprofilerande ger inte särskilt mycket i det här fallet, men om man nu ska gärningsmannaprofilera, så stämmer KJ minst lika bra med profilen som MB. Det finns alltså i sig ingen anledning att bekymra sig över att MB skulle kunna vara mördaren rent sakligt - han stämmer inte bättre med vad som borde förväntas än KJ, och den tekniska bevisningen mot KJ är, tillsammans med en del anmärkningsvärda svar i polisförhör, förhållandevis övertygande.

Citat:
Jag kan ha missuppfattat dig tidigare och då ber jag om ursäkt, men om MB är en lika god styckmördare som KJ rent "gärningsprofilsmannamässigt" så ber jag om ursäkt givetvis.

MB är inte alls min favoritskyldige. KJ är min favoritskyldige. Men det innebär inte att jag är lika övertygad som alla andra och det innebär definitivt inte att jag är övertygad om att polisen har utfört ett bra arbete.
Om polisen har utfört ett bra arbete eller ej är inte samma sak som om utredningen är solid eller ej. Polisen kan ha gjort ett bra jobb, och likafullt bara kommit fram till en halvsäker utredning. Man kan inte krama blod ur en sten.

Frågan om huruvida MB kan vara sådan ej utesluten annan gärningsman som gör att åtalet mot KJ ogillas är inte solklar alls. Jag blir bara förbannad på att resonemangen åt det hållet i tråden ofta är så simplistiska. Men om tingsrätten skulle fria KJ för att MB:s alibi inte skulle vara tillräckligt verifierat, har man ju därigenom instruerat förundersökningsledningen i vad de ska förbättra till överklagandet i hovrätten, så jag har lite svårt att tro att just det skulle kunna ligga till grund för en lagakraftvunnen friande dom.
Citera
2013-10-25, 23:54
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du vill att jag ska hålla med om.

Att om blodbesudlingarna i bagageutrymmet inte kan ha planterats, så måste KJ vara GM. Alla andra förklaringar till besudlingarnas placering och karaktär faller på de orimliga implikationer de medför
Citera
2013-10-25, 23:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
men har du läst fup:en alls? lilla kvinna? päronen har väl sen dag 1 sett vart detta barkar, är ju inga dumskallar nån av dom!! (farsan har väl tagit tjänstledigt från en hög position på F21, vid flera tillfällen för att bättre kunna styra upp sin mellanson, vet många som hade fullständigt skitigt i sin son om dom fått reda på att dom hade en "semiretard"

Båda har sen dag 1, satt allt fokus på K.J, och därmed tillstor del försakat att den yngre brodern fått klara sig själv (vilket han verkar gjort väldigt bra, med tanke på att han dessutom tagit på sig en "storebrors" roll till sin 2 år äldre slarver till bror.) dom har försökt på alla sätt och vis styra upp hans tillvaro (ex. dom har styrt in han på iogt-nto, trots att han borde i själva verket få antabus!!) om jag inte missminner mig så ingår väl K.J till och med i styrelsen för denna org. allt för att göra sina föräldrar till lags...morsan skjuter in pengar hela tiden, städar bort dildosar osv....va faan hade du gjort???

Okej, så han hade alkoholproblem också det visste jag inte. Det kan ju inte vara bra att supa det är under alkoholrus de flesta morden sker.
Nu ska du inte ta det så allvarligt med att jag uppfattar dom som överbeskyddande utan jag menar att dom inte inser att han kan ljuga och att han är kapabel till att ha mördat den här tjejen.
Dom är inte unika eller så utan det är vanligt förekommande att man försvarar sina nära oavsett vilken bevisning som dyker upp.

Nej dom har inte sett vart det barkar inte med deras uttalande om hans personlighet och att han inte kan ljuga osv. Inget ovanligt i sig som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in