2013-10-23, 16:14
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gör jag inte. Jag bara konstaterar att deras bedömning har som grund att det är samma typ av tejp. Hade det varit en annan typ av tejp hade graderingen blivit negativ. Men det är bara tejptypen som ligger till grund för Grad +1.

Kan det vara så att blodet på tejprulle är +1 VB:s och att tejp inte kunde matchas till aktuell rulle men är av samma fabrikat?
Citera
2013-10-23, 16:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi kommer inte längre här - jag kan ju upprepa igen att forensikerns formulering är +1 för att tejpen kommer från den angivna rullen, INTE "en rulle av denna typ". Vi får nog bli överens om att vi inte är överens och du får fortsätta att lyfta fram varje tänkbar liten oklarhet eller osäkerhet i detaljerna i dina försök att bevisa KJ:s oskuld.
Ja, +1 för att tejpen kommer från samma rulle därför att det är samma typ av tejp. Det finns ingen annan matchning mot just den rullen.
Citera
2013-10-23, 16:19
Medlem
Hallelulja. Blir snart religös. Visste inte att KJ hade så mkt familjemedlemmar. Eller är ni foliehattar? Förstår att man som familjemedlem blundar för fakta. Men ni andra måste vara bra störda för att tro på det ni skriver. Nu kommer förhandlingar i TR sen HR och sen får förhoppningsvis KJ den vård han behöver. Eller vill ni han ska fortsätta med halsgrepp? Tror ni att förra flickvän o vårdaren ljuger? Sök hjälp isf.
Citera
2013-10-23, 16:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja jag bara hugger på "din" indiciebevisning och ifrågasätter bevisvärdet av den "samlade" bilden. Tar man bort ett antal av dessa länkar i kedjan så blir ju kedjan genast svagare, inte sant?

Vad anser du MÅSTE falla bort för att indiciekedjan ska bli för svag för fällande dom?

Bra fråga!

Jag tycker mig ha varit tydlig, men det skadar nog inte att vara ännu tydligare:

- Mitt resonemang handlar om min egen åsikt/värdering av fakta i ärendet. Jag är övertygad utifrån indiciekedjan om att KJ begick detta mord. Det blir för mycket att förklara bort helt enkelt och det var det jag försökte visa i min listning. Centrala punkter är blodspåren i bilen och på tejpen. Jag påstår inte att sannolikheten är 100% i något av fallen enskilt betraktat för att de verkligen härrör från mordet (eller nån våldshändelse som föregått mordet). Men summan av övriga indicier gör att alternativförklaringarna framstår som helt osannolika.

- Om det här håller i domstol eller ens borde hålla i domstol är en helt annan fråga. Jag vet ärligt talat inte. Försökte i ett annat case här läsa en uppsats om hantering av just indiciemål i domstolar. Det är komplicerad juridisk materia, även för domstolarna. Jag har inga problem att medge att det finns en liten men viktig zon man ibland kan hamna i där alla som sätter sig in i ett fall med nyktert sinne inser att den åtalade rent logiskt måste vara den skyldige, men där bevisningen formellt ändå inte är tillräcklig utifrån de beviskrav vi av rättssäkerhetsskäl ska ställa i brottmål. Då ska man fria. Kanske, kanske ligger KJ i den zonen. Det hindrar inte att jag med nuvarande kunskapsläge kommer att fortsätta betrakta honom som den sannolike gärningsmannen i mordet på Vatchareeya.
Citera
2013-10-23, 16:22
Medlem
Tyvärr för hans egenskull så har han advokaten -BF- Vilket är Norrbottens " ABSOLUT " mest värdelösa advokat, vågar nästan påstå SVERIGES.

Har sagt det förut & säger det igen, hade han eller någon i hans familj haft lite IQ, så hade dom avsatt BF & tagit in en vassare advokat ( Peter ahltin ) lr någon hade gjort slarvsylta av de bevis som finns idag & KJ hade gått fri till 95 %
Citera
2013-10-23, 16:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Du missförstår mig. Jag bad dig inte att lämna alternativförklaringar till varje enskilt indicium. Det ligger i indiciers natur att de - liksom mer indirekt teknisk bevisning - alltid kan förklaras på ett annat mer eller mindre sannolikt vis som inte är till nackdel för den misstänkte. Vi träter just nu i tråden i huvudsak om sannolikheten för varje enskild del och jag håller med om att vissa av dem är svaga och har alternativförklaringar som är minst lika sannolika. Det är totalen - indiciekedjan - som är det centrala i slutändan. Det är den som dels ska berätta en historia som gör GM sannolik bortom rimligt tvivel som gärningsman och utesluter andra möjliga scenarion på samma sannolikhetsgrund.

Detta missar i princip "karatespårsmaffian" och allmänna skeptiker helt just nu. För att uttrycka sig på vanlig svenska så ser ni inte skogen för bara trän. Det är exakt samma vurpa som ex.vis får kreationister att dratta på arslet när de försöker angripa detaljer i evolutionsteorin och utifrån det inbillar sig att de lyckats skjuta den i sank eller gjort sin egen soppa mer sannolik som alternativförklaring. Det är faktiskt rena kreationistbeteendet just nu i tråden och jag är lindrigt uttryckt inte särskilt imponerad.

Jag får för mig att det är precis tvärtom. Du ser bara träden och inte skogen. Dessutom har du inte läst på ordentligt utan blandar ihop dagar och vittnesuppgifter. Vissa gånger saknar du tillgång till Fup, nästa stund kan du detaljnummer från någon analys. Träden är det som står ordagrant i Fup. Skogen är förmågan att läsa lite mellan raderna och se andra alternativ än bara varje analys för sig.
Citera
2013-10-23, 16:25
Medlem
Citat:
Jag håller inte alls med om "enkelt förklara". Vare sig tejpen, DNA-fyndet, KJ:s lögner om försök att ringa VB och knivar han bevisligen haft i sin ägo mycket senare än han säger låter sig bortförklaras utan vidare.

Men även om vi utelämnar den trätan så ska ju inte rätten ta ställning till enbart styrkan i varje enskilt bevis, utan den samlade bilden. Hur sannolikt är det att alla dessa indicier som hopar sig mot KJ i vartenda enskilt fall har en alternativ förklaring som leder bort från KJ som gärningsman? Som jag ser det måste han ha haft en närmast helvetisk otur:
  • VB lämnar hans lägenhet men inte en enda människa har med säkerhet observerat henne
  • Analysen av hennes mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått isn väg.
  • VB "råkar" av misstag slå 112
  • Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir attackerad /skrämd på något vis
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun-träning dagen efter VB:s försvinnande, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den dagen, dagen efter (troligen) mordet.
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Iakttagelser av ett holk- eller håljärn vars form stämmer med offrets stickskador har gjorts i KJ:s lägenhet. Även dessa är felaktiga (eller ljuger vittnet medvetet?)
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, men de minns också fel och han har aldrig ägt någon
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil. Men det är offret som råkat blöda näsblod eller nåt annat vid ett tidigare besök i lägenheten och avsatt blod på den. Alternativt har någon placerat tejprullen i KJ:s lägenhet i syfte att "sätta dit" honom
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar också fel
  • KJ ligger i badet måndagen efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet. Men det är i själva verket inte samma rulle (som man dessutom hittade offrets blod på) i alla fall
  • DNA-fynd görs på offret som med mer än 50% sannolikhet härrör från KJ. Men även här är oddsen emot KJ för det är inte alls hans DNA. Eller så är det rester från någon mystisk sexställning som på något mystiskt vis överlevt flera veckor ute i terrängen och en trolig tvättning av benen. Eller så är det en nära anhörig till KJ som är mördaren.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.

EDIT: Korrigeringar av datum när det gäller "badkarsepisoden" och den inställda träningen, samt rättelse av uppgift om verktyg som saknas efter påpekanden från Highfive.

Lägg därtill fingeravtryck på blodig påse...

Det är EXAKT denna långa lista av "tillfälligheter" som ska till som ligger bortom "rimliga tvivel". Inte indicierna vart och ett för sig, de går att förklara om de hade varit ensamma, (även om karaktären på blodbesudlingen på handsken är jäkligt knepig att bortförklara, även i det fall blodet skulle ha planterats i bagageutrymmet. Titta på bilderna i FUP! Den där handsken har inte kommit åt en blodpöl, den har först besudlats och sedan blivit så våt att besudlingen nästan suddats ut) (Apropå detta: har någon sett en bild av hur föremålen i bagageutrymmet var placerade innan de togs ur och undersöktes? Har letat och letat, men inte hittat. Om handsken t ex ursprungligen låg längst in till höger, så...)men det är SUMMAN av alla dessa förklaringar/tillfälligheter som alla ska klaffa samtidigt som blir ORIMLIG!

Så KJ = GM för mig. Trots att MB - om man helt bortser från den tekniska bevisningen och orimligheterna, dvs hoppar kråka över hela rättsprocessen vi diskuterar - har en "bättre" personlighetstyp, historik och motivbild. Det finns två kandidater, men bevisning och rimlighetsrekvisit gör att den ena, MB, faller bort.
Citera
2013-10-23, 16:26
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Bra fråga!

Jag tycker mig ha varit tydlig, men det skadar nog inte att vara ännu tydligare:

- Mitt resonemang handlar om min egen åsikt/värdering av fakta i ärendet. Jag är övertygad utifrån indiciekedjan om att KJ begick detta mord. Det blir för mycket att förklara bort helt enkelt och det var det jag försökte visa i min listning. Centrala punkter är blodspåren i bilen och på tejpen. Jag påstår inte att sannolikheten är 100% i något av fallen enskilt betraktat för att de verkligen härrör från mordet (eller nån våldshändelse som föregått mordet). Men summan av övriga indicier gör att alternativförklaringarna framstår som helt osannolika.

- Om det här håller i domstol eller ens borde hålla i domstol är en helt annan fråga. Jag vet ärligt talat inte. Försökte i ett annat case här läsa en uppsats om hantering av just indiciemål i domstolar. Det är komplicerad juridisk materia, även för domstolarna. Jag har inga problem att medge att det finns en liten men viktig zon man ibland kan hamna i där alla som sätter sig in i ett fall med nyktert sinne inser att den åtalade rent logiskt måste vara den skyldige, men där bevisningen formellt ändå inte är tillräcklig utifrån de beviskrav vi av rättssäkerhetsskäl ska ställa i brottmål. Då ska man fria. Kanske, kanske ligger KJ i den zonen. Det hindrar inte att jag med nuvarande kunskapsläge kommer att fortsätta betrakta honom som den sannolike gärningsmannen i mordet på Vatchareeya.
Ja i fall som dessa blir det mycket att gå på magkänsla för domstolarna. Därav kan mycket av bevisningen också diskvalificeras av domstolen. Frågan är då om det som finns kvar räcker? Kanske om man har din utgångspunkt att KJ är skyldig. Som väl är har inte de svenska domstolarna det.

Värt att veta är att tingsrätten i princip endast kommer att ha läst stämningsansökan innan förhandlingen och att det är omedelbarhetsprincipen och muntlighetsprincipen som gäller vid förhanlingen. De har alltså inte suttit och analyserat det skriftliga materialet innan. Därav kommer de att lyssna till, och se, vittnen samt KJ live. Något vi inte får göra. Dessutom är vi färgade av att ha nagelfarit FUP. Domstolen har alltså helt andra förutsättningar att bedöma trovärdighet och tillförlitlighet än vad vi har som sitter och läser på en skärm.

Pga av detta tror jag att åklagarna vill dra det tekniska först. För att försöka övertyga rätten om KJ:s skuld innan han själv och vittnena hörs. Det talar i så fall för att den muntliga bevisningen är svag.
Citera
2013-10-23, 16:29
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Tyvärr för hans egenskull så har han advokaten -BF- Vilket är Norrbottens " ABSOLUT " mest värdelösa advokat, vågar nästan påstå SVERIGES.

Har sagt det förut & säger det igen, hade han eller någon i hans familj haft lite IQ, så hade dom avsatt BF & tagit in en vassare advokat ( Peter ahltin ) lr någon hade gjort slarvsylta av de bevis som finns idag & KJ hade gått fri till 95 %
KJ:s far har försökt få Bosse utbytt men KJ har vägrat.
Citera
2013-10-23, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRFold
Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varifrån får du siffran 50 % ifrån? 50 % av vad?
Han menar nog antingen eller. Chansen att den är från samma rulle = 50% och chansen att den inte kommer från samma rulle = 50%.

Jag undrar om åklagare och försvarare läser tråden för att se om läsarna av FUP tar upp saker de kan ha förbisett. När sätter rättegången i gång? Är det i slutet av oktober eller början på november?
Citera
2013-10-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja jag bara hugger på "din" indiciebevisning och ifrågasätter bevisvärdet av den "samlade" bilden. Tar man bort ett antal av dessa länkar i kedjan så blir ju kedjan genast svagare, inte sant?
Oavsett vad du tycker om styrkan i indiciebevisningen, hur många personer tror du att det finns som man skulle kunna samla lika många bevis och indicier mot?
Citera
2013-10-23, 16:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag får för mig att det är precis tvärtom. Du ser bara träden och inte skogen. Dessutom har du inte läst på ordentligt utan blandar ihop dagar och vittnesuppgifter. Vissa gånger saknar du tillgång till Fup, nästa stund kan du detaljnummer från någon analys. Träden är det som står ordagrant i Fup. Skogen är förmågan att läsa lite mellan raderna och se andra alternativ än bara varje analys för sig.

Jag rättade ju felen? Menar du att det på något vis försvagade argumenten.

Är det relevant för tråden eller resonemanget att jag har FUP:en i en dator men inte i en annan?

Vad är det för träd jag stirrar mig blind på menar du? Jag tycker jag varit väldigt tydlig med att allt bara är indicier och att ingen enskild grej därmed håller streck ensam eller inte kan förklaras bort med åtminstone någon grad av sannolikhet. Det är den samlade sannolikheten av att alla grejer som pekar mot KJ:s skuld i själva verket inte gör det som är skogen jag betraktar. Du kanske kan försöka visa mig din skog istället - de bevis som pekar mot att KJ ÄR oskydlig och hur de sammantaget når en styrka som övertrumfar bevisen som talar mot honom.

Sen är det kanske onödigt att använda ord som "karatespårsmaffian". Det för sällan diskussioner framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in