Rättsentomologen sida 429 i FUP:
Citat:
"Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten starkt (V=500) för att kroppen varit död i mer än 8 dagar. Och i någon mån för att den
legat mer än 11 dagar. Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar."
Quarrel berörde tidigare den något motstridiga informationen i dessa slutsatser. Han, och även jag reagerade över sista meningen, om man tar de två första för givet. Jag har tittat lite närmare på hur rättsentomologen har resonerat, och kommer med följande kommentarer.
Rättsentomologen har utifrån 16 st larver från kroppen, temperaturdata från närliggande väderstationer, temperatur vid fyndplats och kända tillväxthastigheter för larverna ifråga beroende på omgivningstemperatur. Efter analys uppkommer de tre meningarna ovan. Låt mig ta dem en efter en, börjar med den sista, den är enklast att hantera.
"Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar."
Slutsatsen är naturlig att dra efter att ha tittat på figur 4 sida 428. Entomologen är ute efter är hur gammal är den längsta larven, dvs den äldsta larven som uppkom närmast dödstillfället. Levnadstiden för den är 18 dagar. Detta pekar på dödsfall någon gång under 4 maj 20:00 tom 5 maj 20:00. Observera att enbart en larv verkar vara funnen med denna ålder, detta inser man när man vet att antalet larver är 16 och 1/16 = 6,25%, och stapelns höjd är avrundad till just 6%. Just förekomsten av denna larv är tillräckligt för att dra slutsatsen i den tredje meningen i citatet ovan.
Föregående mening i rättsentomologen utlåtande:
"Och i någon mån för att den legat mer än 11 dagar." Här blir det liksom jobbigt att följa rättsentomologen. Antingen har han tillgång till förädlat rådata som vi inte ser, eller så har han tolkat figur 4 med en frågeställning som inte är identisk med det resonemang som gav upphov till hans sista slutsats. Min tolkning, är att han uttalar sig om den sammanlagda populationen larver på kroppen och ser att upp till 11 dagar före död har man ca 40% av larvpopulationen, medan 60% pekar på död mer än 12 dagar eller mer. Problemet torde vara att i snittytorna, där jag gissar att larverna kläcks, föds det kontinuerligt nya larver. Dvs, vissa av dem är yngre än de äldsta. Och så kör han en sannolikhetsbedömning på detta, men det blir ju "larvigt", för vi jämför ju olika saker i slutsats 2 och 3. I resonemanget ovan var det ju den minsta tiden VB hade varit död, här är det ju närapå medelvärdet av ålder på larver, vilket är något annat. Jag skulle ta bort detta påstående. Hur som helst, ska man få ner minimum PMI (Post Mortem Interval) till 12 dagar, måste alla larver som är äldre än 13 dagar bortförklaras och det rör sig om ca 7-8 larver. Det fixar han inte med det resonemang han har.
Första meningen i rättsentomologen utlåtande:
"Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten starkt (V=500) för att kroppen varit död i mer än 8 dagar.". Njaa, resultatet, V, är inte definierat. Det kan komma via figur 4, men är osäkert. Det inses inte lätt ur utlåtandet hur han har kommit fram till slutsatsen. Jag tror i ochförsig på slutsatsen, men ser inte hur han funnit den med säkerhet V = 500. (V=500 med SKL skala innebär Grad+2, dvs "talar för").
Ovanstående kan verka som petitesser, men jag hatar när betalda tjänstemän är oförsiktiga med sina uttalanden. Jag hävdar att mening 2 inte är förenlig med mening 3. Vidare, vilket är en skarpare kritik, är att rättsentomologen underlåter att granska förutsättningarna för sitt resonemang. Förutsättningarna inkluderar bland annat, korrekta tabeller för tillväxt kontra temperatur och mätvärden, men även hur temperaturen i kroppsdelarna varit. När det gäller kroppstemperaturens relation till det han kör beräkningarna mot, säger han:
Citat:
"Av dessa temperaturer verkar det som om temperaturen i Sävesta, luft stämmer bra överens med de som uppmätts i kroppen."
Min fetning. Detta ENBART efter ett enda mätvärde (15.1C vs 15.7C), ej en serie. Givetvis borde han ha loggat under en något längre period temperaturen i kroppen, innan han tar för givet något om överensstämbarheten.
Min slutsats, som FaanFaanFaan blir sålunda:
Citat:
"Det verkar det som om mest sannolika är att kroppen legat uppemot det maximala 18 dagar".
Nu, har vi en viktig förutsättning införlivad i slutsatsen, direkt från källan dvs rättsentomologen själv, och oväsentligheter/felaktigheter bortsorterade. Detta är viktigt för rättsentomologen slutsatser finns med i stämningsansökan och ska behandlas därefter.