2013-10-25, 21:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hon hade något så unikt som mörka kläder. Mörk jacka och mörka byxor.

Mörka kläder ska man inte ha när man går efter trafikerade vägar när det börjar skymma. Inte om tar en planerad kvällspromenad iaf. Reflex hade väl inte noterats av vittnet heller?
Citera
2013-10-25, 21:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan absolut ingenting om klorin och dess effekt på DNA och blod. Tror att det var Hamilkar som skrev att klorin kan förstöra DNA, stämmer säkert. Men hur är det med blod, kan klorin så att säga tvätta bort blod från t ex. ett golv så att t ex. Blue star inte indikerar trots att det har funnits blod på en viss yta?
Nej. Det är en av poängerna med Bluestar visavi Luminol.
Citera
2013-10-25, 21:48
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, det finns fimpar men tråkigt nog inte av det märket som KJ kör med. Nu kan ju KJ hittat ett paket cigg. På fimpar brukar man ju hitta DNA åtminstone på CIA. Men det har ju inte ens kollats vad jag sett.

Edit: Apropå cigaretter så säger KJ att han använt denna typ av tejp för att rulla cigaretter i. Rullar den runt en penna för att göra ett rör som han sen stoppar i tobak från gamla fimpar.

Minns ut FUP att man fann ett par paket cigaretter i KJ:s bil och att det var olika märken, Camel och nåt annat, typ LM(?). Uppmärksammade detta eftersom man såg ett cigarettpaket på nån bild från ödehuset och det har diskuterats vilket märke han rökte. Han verkar alltså ha rökt lite av varje, åtminstone två olika märken.
Citera
2013-10-25, 21:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Kopplade inte KJ's mobil upp vid gamla A8 området ibland? Måste ju finnas hur många spolhallar som helst där...kanske far har nyckel till en hall eller förråd där. Bara en tanke.

+1

Vad gjorde han hos sin bror/föräldrahemmet under en kort stund den aktuella kvällen, hämtade en nyckel kanske?
Citera
2013-10-25, 21:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Mörka kläder ska man inte ha när man går efter trafikerade vägar när det börjar skymma. Inte om tar en planerad kvällspromenad iaf. Reflex hade väl inte noterats av vittnet heller?
Tji reflex. Men solen hade inte gått ner ännu.
Citera
2013-10-25, 21:51
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Mycket märkligt att utredaren inte har gått till botten med den okände bäraren som en granne till KJ såg. Det är enligt min mening ett av de hetaste spåren i den här utredningen. Kanske har man inte kunnat komma vidare med spåret, men ingenting i FUP antyder att man ens försökt mer än att i förbigående fråga KJ om den här händelsen.

Kanske är medhjälparen nyckeln till mordgåtan. Jag är iaf helt övertygad om att denne NN följer med i tråden och troligtvis också likt KJ ökat sin konsumtion av alkohol, skål!

Varför? Lägenheten är INTE mordplatsen...
Citera
2013-10-25, 21:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Det är en av poängerna med Bluestar visavi Luminol.

Då fungerar klorin som jag trodde, tack. Du verkar kunnig, vet du om det absolut alltid hamnar blod på ett golv om man knivhugger en person i en säng, blöder det alltid ymnigt eller är det teoretiskt möjligt att blodet har fångats upp av madrass och sängkläder? Jag vet, Marinafallet, men om vi bortser ifrån den händelsen.

I övrigt är jag intresserad av vad KJ sysslade med på nätterna, det som en granne uppfattade som om att KJ snickrade(tror han uttryckte det så?)
Citera
2013-10-25, 21:55
Medlem
Cyborg_ses avatar
Var på den eminenta affären Jula idag... såg där av en ren slump att ev. KJ-tejpen fanns där.

Kollade på deras hemsida och hittade den... vad tror ni?

http://www.jula.se/mediaarchive/6152664/zoom/881047-jpg.jpg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Minns ut FUP att man fann ett par paket cigaretter i KJ:s bil och att det var olika märken, Camel och nåt annat, typ LM(?). Uppmärksammade detta eftersom man såg ett cigarettpaket på nån bild från ödehuset och det har diskuterats vilket märke han rökte. Han verkar alltså ha rökt lite av varje, åtminstone två olika märken.
Det tycks ha återfunnits cigarettfimpar i ödehuset. Även om dessa inte överensstämmer med det märke som KJ röker, - kan man tänka sig att det ändå finns objektivt återgivet vilket märke dessa fimpar hade?
Citera
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Då fungerar klorin som jag trodde, tack. Du verkar kunnig, vet du om det absolut alltid hamnar blod på ett golv om man knivhugger en person i en säng, blöder det alltid ymnigt eller är det teoretiskt möjligt att blodet har fångats upp av madrass och sängkläder? Jag vet, Marinafallet, men om vi bortser ifrån den händelsen.

I övrigt är jag intresserad av vad KJ sysslade med på nätterna, det som en granne uppfattade som om att KJ snickrade(tror han uttryckte det så?)
Han byggde sannolikt en kista åt VB men den kom inte till användning eftersom han helt plötsligt ändrade sig och styckade henne och placerade ut kroppsdelarna där de lätt kunde upptäckas.

Jag skulle gissa på att han höll på och pulade med sina airsoftvapen eller något relaterat till det intresset.
Citera
2013-10-25, 21:56
Medlem
Citat:
+1

Vad gjorde han hos sin bror/föräldrahemmet under en kort stund den aktuella kvällen, hämtade en nyckel kanske?

Skaffade alibi? Eldade upp bevismaterial?
Citera
2013-10-25, 21:58
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är inte tidspreciserat, utan förhören utgår från ett antal olika personers minnesbilder av hur det ser ut i KJ:s lägenhet. Det är förstås tänkbart att en del av dem inte varit där på ett tag. Men knappast alla?

Faktum kvarstår att vi har två uppgifter i FUP:en

- Så gott som samstämmiga uppgifter från besökare hos KJ att han har endera en bred säng, en dubbelsäng eller två sängar stående bredvid varandra fast man vid husrannsakan endast finner en smal enkelsäng
- En vittnesiakttagelse om att KJ och en annan person några dagar efter försvinnandet burit ut ett föremål i storlek som mycket väl kan ha varit en säng

... som tillsammans knappast kan förklaras bort som en tillfällighet, eller hur? Sen KAN det förstås som alltid finnas en annan förklaring. Notera dock att KJ i förhör bestämt nekar till att ha burit något med någon under den senaste tiden. Vittnet känner KJ (har bl a tränat honom i handboll) och är absolut säker på att det är KJs ansikte han har sett. Jag tror inte att han har tagit fel på denna iakttagelse med flera månader och årstid (förhöret hölls den 3 juni)

.....................
INTRESSAT IAKTAGELSE.......KJ LJUGER ALLTSÅ IGEN!
Men vem hjälpte honom då? Tidpunkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in