Citat:
Ursprungligen postat av
Rodah
Matematiskt Bevis
Sats:
Visa att det finns oändligt antal primtal.
Bevis:
Antag att det finns ändligt antal primtal p1, p2, p3, pn
Metod:
Bilda talet a = p1, p2, p3,.., pn+1
(*) Eftersom a > alla primtal så är a ej ett primtal. Då finns det ett Pj | a
Detta medför att 1 = a-p1, p2, p3, ..., pn
(**) Eftersom Pj | a och Pj | p1, p2, p3, ..., pn medför detta att Pj | (a-p1, p2, p3, ..., pn) = 1
(***) Då Pj är ett primtal är Pj | 1 orimligt.
Alltså är påståendet orimligt, vilket bevisar att det finns ett oändligt antal primtal.
Är det någon som skulle kunna förklara mer utförligt om varje steg där jag har satt ut stjärnor?
Tack på förhand!
När man bildar a ska man, enligt det klassiska beviset, ta produkten av alla primtal p_1, p_2 och så vidare. Det framgår inte riktigt i det du skrivit, men jag antar att det är det du menar.
(*) Uppenbarligen är a större än alla primtal, då det är produkten av alla primtal där man dessutom lagt till 1. Därmed är a inte ett primtal, och per definition finns det (minst) ett primtal Pj som delar a.
(**)Eftersom P_j delar a, och P_j samtidigt delar produkten av alla primtal (där P_j är en faktor) gäller att P_j delar differensen. Differensen är i det här fallet 1, vilket innebär att P_j delar 1.
(***) Eftersom ett primtal inte kan dela 1 (förstår du orimligheten att det skulle finnas heltal skilda från 1 som delar 1?) måste vi gjort ett antagande som är fel någonstans i beviset. Kom ihåg: det enda vi antog var att det fanns ändligt antal primtal, och vi kom fram till att då falerar matematiken. Alltså måste det varit fel att det finns ändligt antal primtal, alltså finns oändligt antal primtal.
Vanligtvis gör man inte något större resonemang i slutet, likt mitt. Denna typ av bevis kallas för motsägelsebevis, "reductio ad absurdum" på latin.