2013-10-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då är vi överrens om att ditt argument inte håller.

Trams! Nej vi är inte överens.

Citat:
Det är fortfarande bara en åsikt. Som du inte ens vill backa upp med något annat än känslomässiga förhoppningar.

Detta är svårt att bevisa. Bevisa själv att människan styrs av sin omgivning och inte har en fri vilja.
Citera
2013-10-25, 12:31
Medlem
Citat:
Nej, tvärtom visar det att homosexualitet (och t o m pedofili) redan varit accepterat tidigare. Att du tror det talar FÖR dig förstår jag inte. Du menar ju att det är större chans att 2 miljarder muslimer unisont godtar ett religionsförbud.

Jag har inte sagt att muslimer skulle acceptera det, eller någon annan. Inte heller al-Qaida accepterar att dom är förbjudna, ändå har USA förbjudit denna organisation.
Citera
2013-10-25, 12:33
Medlem
Citat:
Fråga ttsp, det är HAN som säger det. För mig är det givetvis fullständigt uteslutet att de skulle godta det.

När sade jag detta?
Citera
2013-10-25, 12:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta är svårt att bevisa.

Särskild om man som du är självmotsägande.

Citat:
Bevisa själv att människan styrs av sin omgivning och inte har en fri vilja.

Som t.ex. när du nyss postulerade att fri vilja är identisk med att underordna sig. Hur vill du ha det?
Citera
2013-10-25, 12:45
Medlem
Citat:
När sade jag detta?

Jag kan se vart det kan uppfattas som att jag menar det, men det är för att du är så snabb med att omformulera förutsättningarna.

Min förutsättning var att FN skulle förbjuda religion, och jag antog att det var det som var osannolikt i dina argument, men du smög in med att muslimer inte skulle acceptera detta. Men det är en helt annan fråga.

Jag anser att FN kommer att förbjuda religion, eller på något sätt begränsa religion, oavsett om man kommer att acceptera det eller inte bland religionerna.

Men uppenbarelseboken talar faktiskt om att folk kommer att stå och se på och gråta och klaga över vad som sker, men dom vågar inte göra något skrämda av vad dom sett:

"Och jordens kungar, som har levt med henne i otukt och lyx, skall gråta över henne och klaga när de ser röken från bålet och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga." (Upp 18:9-10 Bibel2000)

Men som sagt, detta betyder inte att dom kommer att accepterar det. Det kommer inte vara antingen eller, uppenbarelseboken talar om händelser i stora drag. Det kan finnas människor som inte är skrämda utan går till motattack.

Jehovas vittnen kommer inte att acceptera att deras förkunnarverksamhet stoppas, utan kommer att fortsätta att utöva sin religion. Så redan där ser du att man inte accepterar detta.
Citera
2013-10-25, 12:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan se vart det kan uppfattas som att jag menar det, men det är för att du är så snabb med att omformulera förutsättningarna.

Min förutsättning var att FN skulle förbjuda religion, och jag antog att det var det som var osannolikt i dina argument, men du smög in med att muslimer inte skulle acceptera detta. Men det är en helt annan fråga.

Jag anser att FN kommer att förbjuda religion, eller på något sätt begränsa religion, oavsett om man kommer att acceptera det eller inte bland religionerna.

Så m.a.o. cirkelargumenterar du omkring profetior per se och det specifika innehållet i profetior genom att förmoda att prefetiorna uppfyllas vilket du redan nu användar som 'argument'.

Trams.
Citera
2013-10-25, 13:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ok för 200 år sedan då, eller varför inte 2000 år sedan. Du håller på med hårklyverier.

Och du flyttar målstolpar för att du börjar inse att ditt argument är nonsens.

Citat:
När sade jag att man skulle acceptera det?

När du skrev att religionen skulle förbjudas och att det skulle bli fred och trygghet på jorden. Hur skulle det kunna vara fred och trygghet om du förbjuder människors religion? Folk skulle gå bananas.

Citat:
Nej för då var inte frågan om Guds styre och omsorg över människor avgjord, det kommer den bli när tillräckligt lång tid har gått.

Sluta nu, nu är du enbart fånig. gud är ju allsmäktig, han kan avgöra vad fan han vill på en nanosekund. No sale.

Citat:
Skillnaden är att Gud kommer att styra och ha omsorg över jorden.

Kan han göra det i andra fasen kan han göra det i första. Börjar du förstå?

Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2139082

Och EXAKT NÄR blev "skillnader = störningar"??? Att det är skillnader i hjärnan kan en schimpans räkna ut. Du förvränger enbart vetenskap.

Citat:
Ja, fri vilja har man fastän man är fullkomlig i kropp och psyke.

Men hur kan man med sin påstådda fria vilja välja bort gud om man är FULLKOMLIG? Då borde man ju enligt dig inte vara fullkomlig....

Citat:
Varför då? Det är bara din åsikt.

Nej det är ingen åsikt. Det kallas logik. Om gud satte ihop varenda atom och planterade varenda känsla och tanke i den första människan (vilket han per definition måste ha gjort) så måste en allsmäktig gud ha vetat det.

Citat:
Nej det är inte konstigt. Om man har stor kunskap om inte bara en individs djupaste tankar, utan alla på jorden, så går det att förutse att vissa saker händer, men det betyder inte att man kan förutse i detalj hur varje människa exakt kommer att välja och bete sig.

Så han kan skriva profetior som vet vad som händer HUNDRATALS ÅR SENARE med generationer av människor inblandade....men kan inte förutse att första människan (som måste vara den som han vet allra mest om) skulle käka av äpplet? Skulle inte tro det.

Citat:
Gud har mycket större kunskap och tillgång till information än människan, han har koll på hela universum och hela sin skapelse. Men en helt separat individ med egna tankar kan välja att göra det ena eller andra, välja att dricka te idag istället för juice, varför skulle Gud kunna förutse detta?

För att han är allsmäktig och allvetande kanske? Imponerande att kunna skapa universum men inte ens veta vad jag kommer dricka....
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-10-25 kl. 13:57.
Citera
2013-10-25, 13:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nej jag drog slutsatsen direkt ifrån vad du skrev. Till en början ville du dessutom försvara det...bara för att sedan, när du förstod att det inte skulle gå, ta tillbaka det

Citat:
Min förutsättning var att FN skulle förbjuda religion, och jag antog att det var det som var osannolikt i dina argument, men du smög in med att muslimer inte skulle acceptera detta.

Jag "smög inte med" något. Jag skrev det tydligt och du försökte försvara ditt påstående? Varför gjorde du det om du inte menade det?

Citat:
Men det är en helt annan fråga.

Nej, för du sa BÅDE "religionsförbud" och "fred och trygghet".

Citat:

Ja och ändå skulle det råda "fred och trygghet"

Citat:
Men uppenbarelseboken talar faktiskt om att folk kommer att stå och se på och gråta och klaga över vad som sker, men dom vågar inte göra något skrämda av vad dom sett:

Ja det är nog precis vad 2 miljarder muslimer kommer göra va?

Citat:
Men som sagt, detta betyder inte att dom kommer att accepterar det.Det kommer inte vara antingen eller, uppenbarelseboken talar om händelser i stora drag. Det kan finnas människor som inte är skrämda utan går till motattack.

Och ändå är det "fred och trygghet"?

Citat:
Jehovas vittnen kommer inte att acceptera att deras förkunnarverksamhet stoppas, utan kommer att fortsätta att utöva sin religion. Så redan där ser du att man inte accepterar detta.

Inte mitt problem, det var DU som påstod att det skulle bli "fred och trygghet"
Citera
2013-10-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Då skrivs JV:s litteratur av mindre nogräknade personer som förvränger vad JV tror på.
Här är direkta citat:

"Det är bara logiskt att det skall finnas en enda sann religion, eftersom den sanne Guden inte är ”oordningens Gud, utan fridens”. (1*Korinthierna 14:33) Bibeln säger faktiskt att det bara finns ”en enda tro”. (Efesierna 4:5) Vilka är då de som utgör organisationen av sanna tillbedjare i våra dagar?
Vi tvekar inte att säga att det är Jehovas vittnen.
" - "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden" s190

...samma bok på sid 255:

"Tro inte att det finns många olika vägar som du kan följa för att vinna liv i Guds nya ordning. Det finns bara en. Det var bara en ark som kom igenom den stora översvämningen, inte flera båtar. Och det kommer bara att vara en organisation — Guds synliga organisation — som överlever den snabbt annalkande ”stora vedermödan”. Det är helt enkelt inte sant att alla religioner leder till samma mål. (Matteus 7:21—23; 24:21) Du måste tillhöra Jehovas organisation och göra Guds vilja för att få hans välsignelse, evigt liv."

"På grund av Jehovas vittnens rättrådiga uppförande och nitälskan för Gud bör deras utsaga att de utövar den enda sanna religionen på jorden förmå alla människor som uppriktigt söker Gud att i ljuset av Guds ord, bibeln, undersöka vad Jehovas vittnen har att säga. För din eviga lyckas skull uppmanar vi dig att göra detta" - Vakttornet 70 15/10 s.477

"Låt inte världsligt tänkande vilseleda dig till att tro att ”var och en kan bli salig på sin fason”. Ett bibelstudium kommer att hjälpa dig att lära dig mer om Jehova, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus, hans Son. Detta kommer också att leda dig till den enda sanna religionen som representerar honom på ett värdigt sätt." - Vakna 88 8/3 s.19

"Eftersom det bara kan finnas en sanning, finns det bara en sann religion. (Uppenbarelseboken 18:4; Johannes 8:31, 32; 14:6; 17:3) Om vi skall vinna evigt liv, måste vi finna den religionen och lyda dess Gud." - Vakttornet 96 1/4 s.20

Japp hur tydligt som helst...ttsp och Eksanah försöker med sina löjliga dimridåer dölja sanningen och detta för att göra sekten mer aptitlig för nya medlemmar.
Senast redigerad av Benny Hedning 2013-10-25 kl. 13:59.
Citera
2013-10-25, 13:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag har inte sagt att muslimer skulle acceptera det, eller någon annan. Inte heller al-Qaida accepterar att dom är förbjudna, ändå har USA förbjudit denna organisation.

Du sa att det skulle bli "fred och trygghet". Hur kan det bli det om de inte accepterar det?
Citera
2013-10-25, 13:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Trams! Nej vi är inte överens.

Antingen så påverkar ditt önsketänkande den fria viljans existens eller inte. Hur ska du ha det? Är vi överrens eller inte?

Citat:
Detta är svårt att bevisa. Bevisa själv att människan styrs av sin omgivning och inte har en fri vilja.

Jag har redan lagt fram mitt case: all vetenskap kring ämnet pekar på att vi styrs av den materiella världen. Mot det har du ställt din egna åsikt och känslomässiga förhoppningar. Jag hade hoppats på mer.

Och som du säkert vet är det omöjligt att bevisa att något inte existerar (Russels teapot)....man kan bara peka på den otroliga osannolikheten...
Citera
2013-10-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Påstod du inte nyss, att du argumenterar logisk?

Hur kan du logisk göra "fri vilja" identisk med att "underordna" sig. Antingen ljugar du medvetet alternativt är din logik-förståelse omkring nollpunkten.

Ska man vara ett Jv ska man nog kasta logiken i sjön först! Maken till mer ologiskt resonemang än det man hör från ett hjärntvättat Jv är svårt att slå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in