2013-10-25, 11:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns ju uppenbart människor som inte väljer ondska med sina fria viljor. Det finns människor som väljer att följa och underordna sig Gud för att dom älskar Gud och hans rättfärdiga lagar som ska skapa fred på jorden. Så Guds skapelse är inte misslyckad bara för att andra människor väljer ondskan. Guds uppsåt med jorden kommer att bli verklighet även om det finns människor som väljer ondskan.

Påstod du inte nyss, att du argumenterar logisk?

Hur kan du logisk göra "fri vilja" identisk med att "underordna" sig. Antingen ljugar du medvetet alternativt är din logik-förståelse omkring nollpunkten.
Citera
2013-10-25, 11:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hehe, nu vill du krympa tidsramen ännu mer, först handlade det om 300.000 år, nu handlar frågan om under min livstid. Vad var det jag sade?

Det är inte så det var menat. Vill bara veta om ni faktiskt förväntar er ett slut under livstid, det fascinerar mig lite hur det skulle kännas att gå och vänta på något sånt. Men du behöver verkligen inte svara, du har redan uppfyllt min ursprungliga önskan.

Citat:
T.ex. accepterandet av homosexualitet i hela världen. Om du för 100 år sedan hade förutspått att homosexualitet kommer att vara accepterat i framtiden så hade du setts som en tokstolle.

Inte alls lika osannolikt. Riktigt dålig jämförelse. Dessutom har det varit accepterat i historien så varför skulle det inte kunna hända igen?

Citat:
Detsamma när det gäller resor till månen, eller internet och mobiler. Om du hade förutspått för 100 år sedan att man i framtiden kunde prata med en annan människa på andra sidan jorden och dessutom se personen i en liten låda, så hade man tagit dig som en tokstolle.

Hört talas om t ex Jules Verne? Och radion fanns för övrigt för 100 år sedan....

Smaka på det igen: 2 miljarder muslimer ska stillsamt acceptera att deras religion är förbjuden. Please. Och 2,5 miljarder kristna på det. Och krydda med lite hinduer etc. En jämförelse med en mobiltelefon är närmast pinsam.

Citat:
Du lyssnar inte på vad jag säger, jag har ju sagt att det inte blir en "nästa jord", det blir den jord som vi befinner oss på.

Jaja, "nästa jordfas" då

Citat:
Men som svar på frågan, nej.

Då kunde det återigen ha gjorts likadant på första "jordfasen"

Citat:
Från samma ställe som människor. Hela jorden är sjuk både psykiskt och fysiskt. Jorden är t.ex. full med kemikalier som härmar hormoner och orsakar sjukdomar.

Men tydligen kommer detta inte vara ett problem sen så varför skulle det vara det första gången?

Citat:
Homosexuella tendenser handlar nog ofta om störningar i hjärnan, på liknande sätt som det finns många andra psykiska störningar i samhället, men även i djurriket.

Har du någon forskning som tyder på att det är en hjärnstörning? Eller är det en åsikt?

Citat:
Gud skapade jorden, djuren och människorna fullkomliga utan sjukdomar, men när människan valde att leva utanför Guds omsorg så uppkom sjukdomar och död.

1. Är man verkligen fullkomlig om man väljer bort gud?

2. Första människan var fortfarande i detalj skapad av gud. Han måste ha vetat att det skulle ske. Tycker du inte att det är konstigt att gud inte kan förutse alla mänskliga handlingar men ändå kan skriva profetior som berör människor?
Citera
2013-10-25, 11:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej Gud skapade inte ondskan.

Det samma sa en annan typ av fascistiska fanatiker om Hitler, Stalin och Mao.
Citera
2013-10-25, 11:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej jag ser ingen skillnad

Då kan jag inte hjälpa dig.

Citat:
Nej önsketänkande ändrar inte sanningen,

Då är vi överrens om att ditt argument inte håller.

Citat:
tur är då att sanningen är att barn säger att dom älskar sina föräldrar av sin egen fri vilja, och inte på grund av att något annat eller någon annan styr.

Det är fortfarande bara en åsikt. Som du inte ens vill backa upp med något annat än känslomässiga förhoppningar.
Citera
2013-10-25, 11:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Min poäng är att det har skett osannolika saker i världen. Så du ser, även där skedde det en osannolik sak för grekerna, grekerna hade tyckt att man var tokig. Tack för ett till exempel på vad jag menade.

Nej, tvärtom visar det att homosexualitet (och t o m pedofili) redan varit accepterat tidigare. Att du tror det talar FÖR dig förstår jag inte. Du menar ju att det är större chans att 2 miljarder muslimer unisont godtar ett religionsförbud.
Citera
2013-10-25, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad jag tycker och känner kring saken är irrellvant för sanningen. Varför skulle det finnas fri vilja för att jag skulle vilja att det fanns? Trams.

Citat:
Du har alltså monopol på sanningen?

Du menar alltså att sanningen är att dina barn säger att dom älskar dig enbart på grund av:
" att vi "bor i" och styrs av våra hjärnor som i sin tur styrs av sin omgivning, materian. Ett visst "elektrokemiskt" utgångsläge ger alltid samma utfall."

Om du nu hade kapacitet till att förstå det som adresseras till dig, skulle du ha bemärkt att Fiffiniffi ... i ett nyligt inlägg .... inte insisterade på ett 100% deterministisk kosmos/universum.

Citat:
Vilken deprimerande världsbild du har.

Och det är av denna anledning att du förkastar den rationella världsbilden och ersättar den med 'arguments from ignorance' ..... snuttefiltism p.g.a. att du psykologisk inte klarar av dom tuffa villkoren för biologisk liv i den kosmiska existens?
Citera
2013-10-25, 11:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Min poäng är att det har skett osannolika saker i världen. Så du ser, även där skedde det en osannolik sak för grekerna, grekerna hade tyckt att man var tokig. Tack för ett till exempel på vad jag menade.
Mirakel och de mirakulösa dominansernas valser. Ja klart att det dövar bra, där det tillåts mer snabbtspringande spiraler, självklart att mirakel sker när du tänker på att ditt egna överlevde eller att en tsunami sköljer med sig flera tusen men inte dig.. jösses vad mirakulöst.

Och du menar att gud skickade ut änglarna eller att änglarna tog kommandot och skjöt sig rakt in i vattnet och föste vissa upp mot land och andra p.g.a sina syndiga liv ut mot avgrund men det var liksom kunskap1 menar att, det var värt att gud tog kål på dina släktningar, såvida du inte har krav på att de ska komma i vit förpackning för att kunna ges status och för tusan blodgruppen, jv:s lilla stötesten väl.. men inte längre?
Citera
2013-10-25, 11:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag poängterade det vansinniga i ditt argument. Ser du skillnaden?

Citat:
Nej jag ser ingen skillnad på att du hävdar att du har sanningen och att jag hävdar att jag har sanningen. Den enda skillnaden i så fall är att jag inte får ha sanningen, medan du självklart har sanningen, och det är lite förmätet kan jag tycka. Men du kan ju skylla på att du styrs av omgivningen, att det inte är ditt fel att du är så förmäten.

Så nu närmar vi .... IGEN .... teismens nödlösning solipsismen, när argumenten sinar och det inte finns nån epistemisk räddning att hämta i en fördjupat granskning av "sannings"-konceptet.
Citera
2013-10-25, 11:57
Medlem
Citat:
Nej, tvärtom visar det att homosexualitet (och t o m pedofili) redan varit accepterat tidigare. Att du tror det talar FÖR dig förstår jag inte. Du menar ju att det är större chans att 2 miljarder muslimer unisont godtar ett religionsförbud.

Vad är det som säger att 2 miljarder muslimer kommer att godta detta?
Citera
2013-10-25, 12:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Vad är det som säger att 2 miljarder muslimer kommer att godta detta?

Fråga ttsp, det är HAN som säger det. För mig är det givetvis fullständigt uteslutet att de skulle godta det.
Citera
2013-10-25, 12:20
Medlem
Citat:
Jag är inte paranoid, jag är bara ovillig till att ge dig datum eller något i närheten när nu Jesus säger att ingen vet när dagen kommer, bara att man vet när det är nära.

Jag säger att det är nära, det visar profetiorna. Som t.ex. talar om Anglo-Amerikanska världsväldet och FN som går till tillintetgörelse. Och det talas om religionens tillintetgörelse innan slutet kommer. Religionen har inte förbjudits än, så än finns det tid innan Harmagedon bryter ut. Men många knorrar och gärna skulle vilja se religionen försvinna från jorden. Men tiden är inte mogen för det än, och där har du en liten fingervisning om vilka tidsrymder vi talar om. Och en annan profetia är att världen proklamerar att det är fred och trygghet på jorden, det är strax innan slutet:

" Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan." (1Thess 5:1-3 Folkbibeln)

Så enligt bibeln kommer det att komma en till synes fredlig tid på jorden, strax innan harmageddon, så det krig och elände som den sista tiden började med, kommer att klinga av till en fredlig jord. Men ondska kommer det att finnas i form av t.ex. otukt och sexuella perversiteter så som i Sodom och Gomorra, och att människorna är själviska och kärlekslösa mot varandra. Därför måste jorden rensas från denna ondska, med början med dom falska religionerna, som Gud själv ingett i världsmakten att utföra:

"Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. " (Upp 17:16-17 Bibel2000)

Står inget om att att muslimer skall godta något.
Citera
2013-10-25, 12:24
Medlem
Citat:
Hört talas om t ex Jules Verne? Och radion fanns för övrigt för 100 år sedan....

Ok för 200 år sedan då, eller varför inte 2000 år sedan. Du håller på med hårklyverier.

Citat:
Smaka på det igen: 2 miljarder muslimer ska stillsamt acceptera att deras religion är förbjuden. Please. Och 2,5 miljarder kristna på det. Och krydda med lite hinduer etc. En jämförelse med en mobiltelefon är närmast pinsam.

När sade jag att man skulle acceptera det?

Citat:
Då kunde det återigen ha gjorts likadant på första "jordfasen"

Nej för då var inte frågan om Guds styre och omsorg över människor avgjord, det kommer den bli när tillräckligt lång tid har gått.

Citat:
Men tydligen kommer detta inte vara ett problem sen så varför skulle det vara det första gången?

Skillnaden är att Gud kommer att styra och ha omsorg över jorden.

Citat:
Har du någon forskning som tyder på att det är en hjärnstörning? Eller är det en åsikt?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2139082

Citat:
1. Är man verkligen fullkomlig om man väljer bort gud?

Ja, fri vilja har man fastän man är fullkomlig i kropp och psyke.

Citat:
2. Första människan var fortfarande i detalj skapad av gud. Han måste ha vetat att det skulle ske.

Varför då? Det är bara din åsikt.

Citat:
Tycker du inte att det är konstigt att gud inte kan förutse alla mänskliga handlingar men ändå kan skriva profetior som berör människor?

Nej det är inte konstigt. Om man har stor kunskap om inte bara en individs djupaste tankar, utan alla på jorden, så går det att förutse att vissa saker händer, men det betyder inte att man kan förutse i detalj hur varje människa exakt kommer att välja och bete sig.

Gud har mycket större kunskap och tillgång till information än människan, han har koll på hela universum och hela sin skapelse. Men en helt separat individ med egna tankar kan välja att göra det ena eller andra, välja att dricka te idag istället för juice, varför skulle Gud kunna förutse detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in