2013-10-25, 10:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok det handlar om decennier enligt mig, men jag ser det inte som omöjligt med 100-200 år

Tack så mycket, det var allt jag ville veta!

Förlåt, men nu kom jag på en jätteintressant fråga. Du behöver verkligen inte svara, för det kanske är en personlig fråga för dig:
Förväntar du dig uppleva dagen eller hinner du dö en naturlig död efter långt liv först? (förutsatt att du inte råkar ut för nån olycka/sjukdom som förkortar ditt liv förstås)

Citat:
Det har hänt underligare saker i världshistorien.

Nej, det har det inte. Säg en enda sak i historien som skulle vara lika osannolik som att tex 2 miljarder muslimer stilla skulle acceptera att deras religion precis blivit förbjuden? En enda sak...

Citat:
Gud skapade inte homosexualitet

1. Kommer det finnas homosexualitet på nästa jord?

2. Var fick djuren det ifrån då?
Citera
2013-10-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad jag tycker och känner kring saken är irrellvant för sanningen. Varför skulle det finnas fri vilja för att jag skulle vilja att det fanns? Trams.

Du har alltså monopol på sanningen?

Du menar alltså att sanningen är att dina barn säger att dom älskar dig enbart på grund av:
" att vi "bor i" och styrs av våra hjärnor som i sin tur styrs av sin omgivning, materian. Ett visst "elektrokemiskt" utgångsläge ger alltid samma utfall."

Vilken deprimerande världsbild du har.
Citera
2013-10-25, 10:41
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Du menar alltså att sanningen är att dina barn säger att dom älskar dig enbart på grund av:
" att vi "bor i" och styrs av våra hjärnor som i sin tur styrs av sin omgivning, materian. Ett visst "elektrokemiskt" utgångsläge ger alltid samma utfall."

Ungefär så är det ja. Naturligtvis enbart. Och jaa.. det är väldigt deprimerande att man har sin världsbild i ämnesintressen, otroligt hemskt.
Citera
2013-10-25, 11:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nej, jag poängterade det vansinniga i ditt argument. Ser du skillnaden?

Citat:

Man kan tycka att den är deprimerande om man vill, jag gör det inte. Och vad har det med saken att göra? Skulle önsketänkande ändra sanningen? Nu pratar vi om huruvida det faktiskt finns fri vilja eller inte, då är åsikter och förhoppningar irrellevanta. Men det är än så länge det enda du presenterat.
Citera
2013-10-25, 11:01
Medlem
Citat:
Tack så mycket, det var allt jag ville veta!

Förlåt, men nu kom jag på en jätteintressant fråga. Du behöver verkligen inte svara, för det kanske är en personlig fråga för dig:
Förväntar du dig uppleva dagen eller hinner du dö en naturlig död efter långt liv först? (förutsatt att du inte råkar ut för nån olycka/sjukdom som förkortar ditt liv förstås)

Hehe, nu vill du krympa tidsramen ännu mer, först handlade det om 300.000 år, nu handlar frågan om under min livstid. Vad var det jag sade?

Jag säger bara jag vet inte:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."(Mateus 24:46 Bibel2000)

Citat:
Nej, det har det inte. Säg en enda sak i historien som skulle vara lika osannolik som att tex 2 miljarder muslimer stilla skulle acceptera att deras religion precis blivit förbjuden? En enda sak...

T.ex. accepterandet av homosexualitet i hela världen. Om du för 100 år sedan hade förutspått att homosexualitet kommer att vara accepterat i framtiden så hade du setts som en tokstolle. Detsamma när det gäller resor till månen, eller internet och mobiler. Om du hade förutspått för 100 år sedan att man i framtiden kunde prata med en annan människa på andra sidan jorden och dessutom se personen i en liten låda, så hade man tagit dig som en tokstolle.

Citat:
1. Kommer det finnas homosexualitet på nästa jord?

Du lyssnar inte på vad jag säger, jag har ju sagt att det inte blir en "nästa jord", det blir den jord som vi befinner oss på.

Men som svar på frågan, nej.

Citat:
2. Var fick djuren det ifrån då?

Från samma ställe som människor. Hela jorden är sjuk både psykiskt och fysiskt. Jorden är t.ex. full med kemikalier som härmar hormoner och orsakar sjukdomar. Om ett barn få dubbla könsorgan så ser man inte det som något normalt, utan som något sjukt. Och man är villig att snabbt rätta till det till antingen en pojke eller flicka. Homosexuella tendenser handlar nog ofta om störningar i hjärnan, på liknande sätt som det finns många andra psykiska störningar i samhället, men även i djurriket.

Gud skapade jorden, djuren och människorna fullkomliga utan sjukdomar, men när människan valde att leva utanför Guds omsorg så uppkom sjukdomar och död.
Citera
2013-10-25, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag sitter på den ultimata sanningen, varför är du så kategorisk hela tiden?

Kan du i så fall precisera/specificera vilken "sannings"-typ du har?

För från ett standard-semantisk perspektiv verkar din "sannings"-typ att vara en för-JV-demagogi specialkonstruerat form av "sanning".

Citat:
Jag är övertygad om att jag har tolkat dom flesta bibliska frågorna rätt, och jag kan argumentera för det med logiska argument.

Om mitt minne är rätt, introducerade du vid något tillfälle det jag då kallada "gudomlig genetik" för att kunne legitimera bibeln med hjälp av efterrationaliserande hitta-på 'argument'.

Inte bara ologisk, men anti-logisk.

Citat:
Samtidigt så menar du, om även jag ska vara kategorisk, att du har den ultimata sanningen att bibeln säger emot sig själv, är inte det arrogant? Jag upplever faktiskt dig som arrogant, du vill inte lyssna på det örat att bibeln faktiskt inte motsäger sig själv, du har redan bestämt dig för hur allting ligger till, låter inte det arrogant?

Bibeln sägar emot sig själv, ingen tvivel om saken.
Citera
2013-10-25, 11:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
T.ex. accepterandet av homosexualitet i hela världen. Om du för 100 år sedan hade förutspått att homosexualitet kommer att vara accepterat i framtiden så hade du setts som en tokstolle.

Och om man hade förklarat för antika grekerna att homosexualitet inte hade varit allmänt accepterat och pederasti förbjudet och belagt med fängelsestraff och socialt stigma så hade grekerna tyckt att man var tokig. Vad är din poäng?
Citera
2013-10-25, 11:12
Medlem
Citat:
Nej, jag poängterade det vansinniga i ditt argument. Ser du skillnaden?

Nej jag ser ingen skillnad på att du hävdar att du har sanningen och att jag hävdar att jag har sanningen. Den enda skillnaden i så fall är att jag inte får ha sanningen, medan du självklart har sanningen, och det är lite förmätet kan jag tycka. Men du kan ju skylla på att du styrs av omgivningen, att det inte är ditt fel att du är så förmäten.

Citat:
Man kan tycka att den är deprimerande om man vill, jag gör det inte. Och vad har det med saken att göra? Skulle önsketänkande ändra sanningen? Nu pratar vi om huruvida det faktiskt finns fri vilja eller inte, då är åsikter och förhoppningar irrellevanta. Men det är än så länge det enda du presenterat.

Nej önsketänkande ändrar inte sanningen, tur är då att sanningen är att barn säger att dom älskar sina föräldrar av sin egen fri vilja, och inte på grund av att något annat eller någon annan styr.

Men om föräldrarna tvingar barnen att säga att dom älskar sina föräldrar, ja då håller jag med om att barnens hjärnor styrs av omgivningen.
Citera
2013-10-25, 11:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sanningen är inget som någon människa kan äga, sanningen bara existerar och kan förstås av alla människor som är ödmjuka nog att ta till sig den.

Så alltså, vilken typ av "sanning" ..... och ytterligare vilken typ av "ödmjukhet"?

Är det t.ex. en "ödmjukhet" som krävar att man anpassar sig till JVs exklusivitet och elitism och avstår från kritik av JV. Vissa av er verkar ju faktisk lida av en avancerad kritikfobi.
Citera
2013-10-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och om man hade förklarat för antika grekerna att homosexualitet inte hade varit allmänt accepterat och pederasti förbjudet och belagt med fängelsestraff och socialt stigma så hade grekerna tyckt att man var tokig. Vad är din poäng?

Min poäng är att det har skett osannolika saker i världen. Så du ser, även där skedde det en osannolik sak för grekerna, grekerna hade tyckt att man var tokig. Tack för ett till exempel på vad jag menade.
Citera
2013-10-25, 11:19
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Nej önsketänkande ändrar inte sanningen, tur är då att sanningen är att barn säger att dom älskar sina föräldrar av sin egen fri vilja, och inte på grund av att något annat eller någon annan styr.

Men om föräldrarna tvingar barnen att säga att dom älskar sina föräldrar, ja då håller jag med om att barnens hjärnor styrs av omgivningen.
Här är du inne på ovisst vatten, önsketänkande är individuellt fullständigt biologiskt knutet mellan barn förälder, hur ska du sitta och mäta andras kärlekshalt dem emellan? Det går ?

Föräldrar tvingara... vad menar du med föräldrar tvingar?

Föräldrar tvingar barn på mössor, av hat va?

Begär föräldern en puss, så är det tvång och så gott som mishandel va?

Och om inte begäret stillas, och föräldrar fortsätter "tvinga" då är det upp till dig att "agera" va?

..du vet inte vad du pratar om ttsp! du har NO CLUE i detta ämne!

Tala för dig själv ovh håll dig till det när det handlar iom barn och kärlek barn, barn behöver förälder, det är också därför barn inte kommer till utan att förälder föder barnet via kroppen, och du menar att det är gud som knullas för att kärlek kan komma till i världen?
Citera
2013-10-25, 11:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Långt ifrån alla håller med dig om den värld vi lever i är väsentligt mycket bättre än den värld som tidigare funnits. Den industriella revolutionen har bidragit till materiellt välstånd för många men vi har ändå ett århundrade bakom oss som kännetecknats av enormt mänskligt lidande.

Det skulle finnas båda delarna lidande och välstånd för Jesus varnade i Luk 21:34 3Men ge akt på er själva, så att aldrig era hjärtan blir nertyngda av omåttligt ätande och omåttligt drickande och livets bekymmer och den dagen plötsligt, på ett ögonblick, kommer över er 35 som en snara. Den skall nämligen komma över alla som bor på hela jordens yta

Det kommer att visa sig vem som har rätt, vi tror att vi lever i ändens tid och det handlar ytterst om att de under denna tid ska bevisas att människan inte med framgång kan styra.
Därför är den omedelbara framtiden intressant på det sättet att även om vi nu kanske upplever ett visst välstånd så kan det förändras mycket snabbt.

Med andra ord och enligt "tecken"-sökare traditionen: Ni "ser" dom tecken som ni enligt er värdesystem anser vara negativa .... oavsett om detta är en total subjektiv bedömning som iövrigt brukar behöva en del semantisk kosmetik för att framstå bättre i demagogin .... och sen pseudo-rationaliseras dessa tecken i den vanliga JV slingra-demagogi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in