2013-10-25, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Jag förväntar mig lite mer av en tidning med presstöd och ansvarig utgivare än detta. Sen kan du ta upp hur många andra fall du vill, det har inte med saken att göra. I denna tråd diskuteras vad aftonbladet gjorde i just ett specifikt fall. Så slipper vi se vems pappa som är starkast i eran lila kvasidebatt?

Att en tidning som utger sig för att vara seriös väljer att göra detta är bortom mitt förstånd. Varför skulle det ligga i allmänhetens intresse att veta vilka som donerar pengar till en blogg? Aftonbladet har varken pressetik, moral och objektivitet i denna fråga. Att de totalt tappat bort kompassen för vad som är anständigt tror jag beror på att de låtit känslor styra, de kan inte hålla isär jobbet och personlig avsky grundad på en egen politisk ställning. Takhöjden på redaktionen leder antagligen till verbal puckelrygg, ingen vågar säga till en kolega att denne faktiskt är ute och cyklar varpå vi får skit likt detta publicerat.

Jag förstår att aftonbladet tappar läsare, det är av den enkla anledningen att de håller på att bli precis vad de hatar. En ren kopia av Avpixlat och liknande sidor.
Jag vill inte läsa en artikel i vilken författaren vävt in sina känslor och åsikter på ett subjektivt och irriterat vis.

Favoriten är Text-TV...

Väl uttryckt. Men text tv? Gissar att du menar SVT. De kanske inte sjunker lika lågt som AB, men de är minst lika villiga att filtrera bort sanningar som inte stämmer överens med deras agenda. 51% är ju som bekant MP anhängare, resten kommunister, typ.
Citera
2013-10-25, 01:53
Medlem
Ree81s avatar
Hmm... är det bara jag, eller går det att tolka språkbruket i Aftonbladets artikeln som att man ändå skäms över vad man gör i artikeln och försöker rättfärdiga den genom att använda ord som "hatsajt" (och några andra liknande ord jag glömt), samt att påpeka att Avpixlat minsann gjort övertramp?

Ett av "övertrampen" var ju dessutom att Paypal stängde av dom efter Paypal blivit bombarderade med anmälningar om rasism från någon grupp, vilket såklart inte går att skylla på Avpixlat. Men om de där argumenten om typiska pressetiska övertramp är deras huvudargument till att AP är en hatsajt så känns det mycket som desperation från artikelförfattarens sida. Samma med Paypal-övertrampet. Man tar med det för att man faktiskt inte har så många, och det ändå krävs övertramp för att göra nått sånt här.

Fake edit: Går tydligen inte läsa artikeln utan Plus längre. Någon som håller med?
Senast redigerad av Ree81 2013-10-25 kl. 01:56.
Citera
2013-10-25, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Hmm... är det bara jag, eller går det att tolka språkbruket i Aftonbladets artikeln som att man ändå skäms över vad man gör i artikeln och försöker rättfärdiga den genom att använda ord som "hatsajt" (och några andra liknande ord jag glömt), samt att påpeka att Avpixlat minsann gjort övertramp?

Ett av "övertrampen" var ju dessutom att Paypal stängde av dom efter Paypal blivit bombarderade med anmälningar om rasism från någon grupp, vilket såklart inte går att skylla på Avpixlat. Men om de där argumenten om typiska pressetiska övertramp är deras huvudargument till att AP är en hatsajt så känns det mycket som desperation från artikelförfattarens sida. Samma med Paypal-övertrampet. Man tar med det för att man faktiskt inte har så många, och det ändå krävs övertramp för att göra nått sånt här.

Fake edit: Går tydligen inte läsa artikeln utan Plus längre. Någon som håller med?

Oj, kan inte sova och hänger här. Svar på din fråga: vet inte!

Men jag börjar väl bli paranoid. Idag fick jag ett vykort från Göteborgs universitet, där jag är "slumpmässigt utvald att delta i en undersökning i Göteborgs universitets Medborgarpanel och därmed bidra till förståelsen för människors åsikter om samhällsutvecklingen och aktuella frågor och problem". Googlade undertecknad, och kände direkt när jag såg fotot att den där "hen" kan man inte lita på då "hen" såg ut som en seriemördare samt tillhöra våldsvänstern. Har Aftonbladet lyckats då jag som bara är en utarbetad människa (akademiker) helt plötsligt inte känner mig trygg i att ställa upp i forskningens namn? Vill Aftonbladet rasera forskningen? Eller har jag rätt om jag misstänker att jag är utvald p.g.a att jag är kontrollerad?

Körde ratsit också, fick fram att sambon har samma efternamn som en av grundarna till Paypal (om det nu är rätt hen och rätt sambo? då det fanns flera med samma namn!). Ber om ursäkt om jag postar fel, men vill veta om fler fått samma förfrågan (password och lösenord är synligt då det är i vykortsform, t.ex. brevbäraren kan sno kortet och logga in om hen har lust!) Känns olustigt! Med tanke på min plötsliga paranoia blir det en femhundring insatt i Lena Melins namn imorgon.
Citera
2013-10-25, 06:35
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulchram
Men jag börjar väl bli paranoid. Idag fick jag ett vykort från Göteborgs universitet, där jag är "slumpmässigt utvald att delta i en undersökning i Göteborgs universitets Medborgarpanel och därmed bidra till förståelsen för människors åsikter om samhällsutvecklingen och aktuella frågor och problem". Googlade undertecknad, och kände direkt när jag såg fotot att den där "hen" kan man inte lita på då "hen" såg ut som en seriemördare samt tillhöra våldsvänstern. Har Aftonbladet lyckats då jag som bara är en utarbetad människa (akademiker) helt plötsligt inte känner mig trygg i att ställa upp i forskningens namn?

Jag slänger alla sådana undersökningar i papperskorgen. Deras sk. "forskning" är inget att ha i alla fall.

Citat:
Vill Aftonbladet rasera forskningen? Eller har jag rätt om jag misstänker att jag är utvald p.g.a att jag är kontrollerad?
Du är förmodligen inte "kontrollerad" det kan mycket väl vara av slumpen någon skickar dig liknande enkäter.
Citera
2013-10-25, 07:42
Medlem
Jag slänger alla sådana undersökningar i papperskorgen. Deras sk. "forskning" är inget att ha i alla fall.

Citat:
Vill Aftonbladet rasera forskningen? Eller har jag rätt om jag misstänker att jag är utvald p.g.a att jag är kontrollerad?
Du är förmodligen inte "kontrollerad" det kan mycket väl vara av slumpen någon skickar dig liknande enkäter.
Ännu några industriföretag bort från Sverige, hurra! Nya socialmoderaterna firar med att äta tårta. Nu kan ännu flera städa varandras hem, ta hand om varandras tvätt i tunnelbanan eller rent av öppna ett lukrativt boende för ensamkommande.

Du har förhoppningsvis rätt! Men som en gammal örn börjar den gamla akademikern i en vakna. Studerat sannolikhetslära, statistik, duktig på det mesta när det gäller det! Därav min oro!
Citera
2013-10-25, 07:46
Medlem
Citat:
Oj, kan inte sova och hänger här. Svar på din fråga: vet inte!

Men jag börjar väl bli paranoid. Idag fick jag ett vykort från Göteborgs universitet, där jag är "slumpmässigt utvald att delta i en undersökning i Göteborgs universitets Medborgarpanel och därmed bidra till förståelsen för människors åsikter om samhällsutvecklingen och aktuella frågor och problem". Googlade undertecknad, och kände direkt när jag såg fotot att den där "hen" kan man inte lita på då "hen" såg ut som en seriemördare samt tillhöra våldsvänstern. Har Aftonbladet lyckats då jag som bara är en utarbetad människa (akademiker) helt plötsligt inte känner mig trygg i att ställa upp i forskningens namn? Vill Aftonbladet rasera forskningen? Eller har jag rätt om jag misstänker att jag är utvald p.g.a att jag är kontrollerad?

Körde ratsit också, fick fram att sambon har samma efternamn som en av grundarna till Paypal (om det nu är rätt hen och rätt sambo? då det fanns flera med samma namn!). Ber om ursäkt om jag postar fel, men vill veta om fler fått samma förfrågan (password och lösenord är synligt då det är i vykortsform, t.ex. brevbäraren kan sno kortet och logga in om hen har lust!) Känns olustigt! Med tanke på min plötsliga paranoia blir det en femhundring insatt i Lena Melins namn imorgon.

Sluta tramsa! Och vad är det värsta som kan hända? Inte mycket. Att rösta SD är ingen stor grej i Sverige längre, utom i journalisternas trånga krets. Slappna av och njut av livet och njut av hur SD ökar i opinionsundersöknigarna. Varför får inte jag vara med i en undersökning, skulle kännas som ett nöje att få bidra med att styra upp statistiken en aning.
Citera
2013-10-25, 07:59
Medlem
Regeringen finansierar Expo till den grad att Expo kan ses som ett statligt organ - och Aftonbladet står Expo nära.

Expo erbjuder nu igen en tvådagarskurs 21-22 november för 4 000 kr hur man granskar extremhögern.
http://stiftelsen.expo.se/pr.php?id=919035

Av kursinnehållet framgår dock att det mest är Sverigedemokraterna man vill åt.

Det är inte bara att anmäla sig och betala. Man ska skicka en intresseanmälan där man berättar lite om sig själv, sin journalistiska bakgrund samt varför kursen är relevant för ens yrkesutövning. Endast journalister med rätt åsikter får alltså gå kursen. Expo förgranskar att sökande är att lita på, skrivit tillräckligt många "antirasistiska" artiklar först eftersom det som lärs ut lär vara dubiöst och inte tål några femtekollonnare/Wallraffare. Expo står ju nära en rad organisationer med utomparlamentariska metoder på agendan.

Regeringen satsar pengarna, Expo utbildar, Aftonbladet gör det smutsiga jobbet. På det viset är regeringen på halv armlängds avstånd från åsiktsförföljelse, voilá!

Som tidning är Aftonbladet numera blott en slags kriminell annonsbärare med inslag av propaganda.
Citera
2013-10-25, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Regeringen finansierar Expo till den grad att Expo kan ses som ett statligt organ - och Aftonbladet står Expo nära.

Expo erbjuder nu igen en tvådagarskurs 21-22 november för 4 000 kr hur man granskar extremhögern.
http://stiftelsen.expo.se/pr.php?id=919035

Av kursinnehållet framgår dock att det mest är Sverigedemokraterna man vill åt.

Det är inte bara att anmäla sig och betala. Man ska skicka en intresseanmälan där man berättar lite om sig själv, sin journalistiska bakgrund samt varför kursen är relevant för ens yrkesutövning. Endast journalister med rätt åsikter får alltså gå kursen. Expo förgranskar att sökande är att lita på, skrivit tillräckligt många "antirasistiska" artiklar först eftersom det som lärs ut lär vara dubiöst och inte tål några femtekollonnare/Wallraffare. Expo står ju nära en rad organisationer med utomparlamentariska metoder på agendan.

Regeringen satsar pengarna, Expo utbildar, Aftonbladet gör det smutsiga jobbet. På det viset är regeringen på halv armlängds avstånd från åsiktsförföljelse, voilá!

Som tidning är Aftonbladet numera blott en slags kriminell annonsbärare med inslag av propaganda.
Vilket trams , avslöja SD sympatisörer , jag är stolt Sverigedemokrat Robban Aschberg lever ut sin fantasi som Expo ledamot tillsamans med broschan Rickard Aschberg på AftonPravda.
Citera
2013-10-25, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sluta tramsa! Och vad är det värsta som kan hända? Inte mycket. Att rösta SD är ingen stor grej i Sverige längre, utom i journalisternas trånga krets. Slappna av och njut av livet och njut av hur SD ökar i opinionsundersöknigarna. Varför får inte jag vara med i en undersökning, skulle kännas som ett nöje att få bidra med att styra upp statistiken en aning.

Tack! Lite tramsigt, men som singelmamma är jag utsatt. Jag njuter naturligtvis över att SD ökar. Men lite orolig blir man som kvinna när politiker idag tycker att 1.273 kr/mån är okej att överleva på som hjälp när man skilt sig samt ensamt tar hand om det gemensamma barnet. Nog om det! Men min fråga var väl om det var okej att medverka i undersökningen. Troligtvis inte då!
Citera
2013-10-25, 08:12
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag tror det starka stödet för Avpixlat uppstår på grund av att sajten belyser en utveckling som är högst verklig och rent ut sagt farlig för landet och de som bor här. Eftersom exempelvis Aftonbladet snarare propagerar för att situationen bör förvärras så är det avgjort på förhand vem som är ond och vem som är god, och mycket kommer ses i ljuset av detta.

Är det intellektuellt hederligt att reagera så? Nej, egentligen inte. Men jag tror det är vad det beror på. Avpixlats läsare kritiserar också redaktionen emellanåt, som när Dagerlind inte ville ha en kolsvart Lucia, men då utifrån synvinkeln att man vill att det egna laget ska prestera bättre. När Aftonbladet gör något dumt tas det som intäkt för att de är onda och galna ända in i märgen (jag är benägen att hålla med om det sistnämnda).

/SD-trollet

Med andra ord, man inte bara accepterar utan hyllar när den "egna sidan" gör något, men när "andra sidan" gör exakt samma sak så är det ett fruktansvärt övergrepp? Intellektuellt ohederligt är bara förnamnet. Efternamnet skulle kunna vara hyckleri och dubbelmoral.

Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Fast du tycks ha missat poängen totalt. Det är inte Avpixlats skribenter eller personerna bakom sajten som Aftonbladet hänger ut, utan enskilda privatpersoner som donerat pengar till sajten. Det är en milsvid skillnad, om inte större.

Vi vet ju faktiskt inte anledningen till att dessa personer donerar pengar till Avpixlat. De kanske inte stöder allt som publiceras, de kanske tecknade sig som månadsdonatorer en gång i tiden men inte ens läser sidan längre. Vi vet inte. Det vi vet är att Aftonbladet gått så långt att de ringt upp donatorernas arbetsgivare, något som kan få ödesdigra ekonomiska konsekvenser för dessa. Det är också någonting som, mig veterligen, Avpixlat aldrig gjort och om de gjort det skulle det knappast innebära risk för uppsägning för någon.

Dessutom kan man inte förbise det faktum att Aftonbladet når ut till långt fler läsare än Avpixlat.

Nej, poängen är inte den. De som Avpixlat hänger ut är ju privatpersoner, i många fall barn, som får motta hot och trakasserier från tangentbordsriddare. De som Aftonbladet eventuellt har hängt ut är ändå personer som tagit ställning. Vuxna personer.

Eftersom jag har lärt mej att man aldrig kan vara tydlig nog här på FB så får jag väl återigen upprepa att jag INTE tycker det är ok vad Aftonbladet har gjort. Men, i konsekvensens namn kan jag omöjligen försvara vad Avpixlat har gjort och troligen kommer att fortsätta göra. Konsekvenserna för deras del kan vi bara spekulera i, men ett barn som blir hotat via nätet känner sej nog inte särskilt tryggt.
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Tjejerna "hängde ut" sig själva, inte AP. Hela poängen var att få publicitet. AP kan inte hållas ansvariga för tjejernas dumhet. Om någon hotat dem så får de som eventuellt valt att göra så stå för det.
De är barn. Oförmögna att inse konsekvenserna av sina handlingar. Hade inte Avpixlat hängt ut dem, hade de inte blivit hotat. Hoten fanns dessutom i många fall på Avpixlats egen sida.
Citat:
Visst är det illa att tjejen råkar illa ut. Men det är inte lite komiskt att MSM är mer upprörda över AP än över gängvåldtäkten. Hade de som har resurser att pixla (de är ju experter på just detta och det är hela anledningen till att AP överhuvudtaget existerar), hade de gjort sitt jobb och slutat dölja vem som begår brott i vårt samhälle så hade AP aldrig behövts och tjejen hade kunnat vara anonym.
Jag har svårt att se något komiskt i en våldtäkt. Genom att sprida filmen så upprepar ju Avpixlat traumat för tjejen. Fick hon också skylla sej själv?
Citat:
Hahaha.. Oskyldig till vad? Även om artikeln inte var AP's bästa arbete så är det enda hon "hängts ut" so, muslim. Och det är ju någonting av det finaste man kan vara i Sverige idag, eller hur? Så vad klagar ni på?
Var hon tillfrågad?
Citat:
På expos sida förfasar man sig över hur hemskt det är för killen som blir utsatt att hamna på video, men inte ett ord om själva trakasserierna. Hur går detta ihop tro? Personligen skulle jag inte bry mig särskilt mycket om jag blev filmad när jag blev utsatt för någonting liknande. Vem skulle ha någonting emot mig efter det? Däremot är det känsligt för förövarna. De får stå för vad de gör. Jag tycker inte synd om dem och det finns ingen anledning att skydda dem.
Vad Expo förfasar sej över får stå för dem. Vad vi diskuterar här är uthängningen inte själva händelsen. Killen är ett offer, och han har inte bett om att bli publicerad eller vara slagträ för rasister.
Samma sak som med våldtäkterna. Sympatierna med offren verkar tämligen svaga, det viktiga är att använda offren som argument mot invandringen.
Citat:
Jag håller inte med om att det går att jämställa de fel som AP gjort med det sätt AB, Expo mfl opererar. Men låt gå, "for the sake of argument" som de säger overthere. Betyder det då att du erkänner att AB är en hatsajt?
Jag har nog aldrig personligen skrivit ordet hatsajt förrän just nu. Det är ett infantilt begrepp och skymmer verkliga argument. Att de som står bakom Avpixlat har en klar agenda, tror jag inte många tvivlar på. Att de begår otaliga övertramp är också ganska tveklöst. Att Aftonbladet inte alltid håller på pressetiken är inte heller någon kioskvältare.
Citat:
ps. Personligen tycker jag att man är en idiot om man läser AB, Expressen etc. Jag kan till och med tycka att man är antidemokratisk och ondskefull på olika sätt. Men det betyder inte att jag har rätt att försöka sabotera deras liv. Jag kanske säger direkt till dem vad jag tycker, men det skulle aldrig falla mig in att kontakta deras arbetsgivare, eller facket för att försöka stigmatisera och se till att de får sparken. Det här är ju rena nazist/fascistfasonerna. Och jag skulle fanimej inte sitta och registrera oliktänkande likt Expo och sedan läcka informationen till AFA så att de kan misshandla mina meningsmotståndare. Man är sjuk i huvudet om man tror man är rättmätig när man håller på med sådan skit. Detsamma gäller alla här som försvarar den typen av förfarande.

Den som vägrar läsa några media pga ideologiska skäl är nog den som är närmast att vara idiot.
Man bör kunna läsa alla källor, men alltid använda källkritik och ett sunt frågasättande - oavsett om det är Fria Tider eller CNN. Det är ju det som jag vänder mej mot i den här tråden, den enorma bestörtheten över vad Aftonbladet gjort, kombinerat med total frånvaro av frågasättande av Avpixlat.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Den intressanta frågan är ju om Avpixlat systemiskt och medvetet hänger icke offentliga personer för att skada dem, och om de använde olagliga metoder för att göra det, såsom Aftonbladet gör. Nu ger Aftonbladet inte ut namnen, så i realiteten är det ju inte så farligt, såvida de inte sprider listan vidare. Men hotet ligger i luften och det är en obehaglig påminnelse om vilken degenererad journalistkår vi har i Sverige. "Olycksfall i arbetet sker hela tiden tyvärr, där skulle Aftonbladet ändå vinna med hästlängder vad gäller uthängningar.

Och gör Avpixlat trots allt systematiskt fel, gör då ändå Aftonbladet rätt? Aftonbladet och all annan press har från början skött den framväxande proteströrelsen mot deras styre på ett extremt osmakligt och odemokratiskt sätt, med uthängningar, drev, demagogi och medvetna lögner - detta är bara en fortsättning på detta fula spel.

Givetvis hänger Avpixlat systematiskt och medvetet ut icke offentliga - det är ju nära på deras affärsidé. Aftonbladet gör självklart inte heller rätt, men där får man nog betrakta det som ett övertramp.

Citat:
Jag förväntar mig lite mer av en tidning med presstöd och ansvarig utgivare än detta. Sen kan du ta upp hur många andra fall du vill, det har inte med saken att göra. I denna tråd diskuteras vad aftonbladet gjorde i just ett specifikt fall. Så slipper vi se vems pappa som är starkast i eran lila kvasidebatt?

Kvasidebatt? Hur många gånger behöver jag skriva detta? Det handlar inte om Avpixlat eller Aftonbladet utan om fanboysens reaktion på när en etablerad tidning gör så som Avpixlat ofta gör.
Totalt olika reaktioner, av någon ganska lätt insedd orsak.

Citat:
Att en tidning som utger sig för att vara seriös väljer att göra detta är bortom mitt förstånd. Varför skulle det ligga i allmänhetens intresse att veta vilka som donerar pengar till en blogg? Aftonbladet har varken pressetik, moral och objektivitet i denna fråga. Att de totalt tappat bort kompassen för vad som är anständigt tror jag beror på att de låtit känslor styra, de kan inte hålla isär jobbet och personlig avsky grundad på en egen politisk ställning. Takhöjden på redaktionen leder antagligen till verbal puckelrygg, ingen vågar säga till en kolega att denne faktiskt är ute och cyklar varpå vi får skit likt detta publicerat.

Jag förstår att aftonbladet tappar läsare, det är av den enkla anledningen att de håller på att bli precis vad de hatar. En ren kopia av Avpixlat och liknande sidor.
Jag vill inte läsa en artikel i vilken författaren vävt in sina känslor och åsikter på ett subjektivt och irriterat vis.

Favoriten är Text-TV...

Här håller jag med dej. Poängen är att min åsikt är samma oavsett om det är Aftonbladet eller Avpixlat. Alla verkar inte hålla med. Av någon anledning.
Senast redigerad av Ruskigbuss 2013-10-25 kl. 08:14.
Citera
2013-10-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Givetvis hänger Avpixlat systematiskt och medvetet ut icke offentliga - det är ju nära på deras affärsidé. Aftonbladet gör självklart inte heller rätt, men där får man nog betrakta det som ett övertramp.

Vilka sammanhang tänker du då på? Gärna med exempel. Och då menar jag inte pedofiler och våldsmän. För dem hänger aftonbladet också ut, såvida de är svenskar förstås. Att hänga ut någon för att de offentligen saluför PK-åsikter är inte att hänga ut någon av den enkla anledningen att uppvisad konformitet med den statsstyrda linjen inte innebär någon risk för repressalier, medan den risken finns för dem som öppet går ut med sina SD sympatier (det är naturligtvis olagligt, men vad bryr sig det offentliga Sverige om det?).
Citera
2013-10-25, 08:43
Medlem
Citat:
Tack! Lite tramsigt, men som singelmamma är jag utsatt. Jag njuter naturligtvis över att SD ökar. Men lite orolig blir man som kvinna när politiker idag tycker att 1.273 kr/mån är okej att överleva på som hjälp när man skilt sig samt ensamt tar hand om det gemensamma barnet. Nog om det! Men min fråga var väl om det var okej att medverka i undersökningen. Troligtvis inte då!

Är den anonym, så absolut. Lycka till

En generell kommentar: de som nu visar integritet och ryggrad är de som kommer att hyllas och även få nya karriärer den dagen muren har brutits ner, och vi kan vara där snabbare än vi anar. Aftonbladet sitter ju nte på makten längre, det är dödsryckningarna vi ser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in