2013-10-24, 23:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt rättsläkarens utlåtande orsakades de icke dödliga skadorna på ryggen före döden. Det kallar jag tortyr.

När jag läste den delen av FUP så fick jag en spontan känsla av att VB när hon fick sina skador kanske stod på alla fyra. Skador, skrapmärken på och nedanför båda knäna, båda fötternas utsidor vid tårna, möjligen också på ovansidan, om jag inte minns fel. Även en skada på huvudets högsta del samt på halsen.

Slogs ner, kanske efter ett strypgrepp, därefter i ett underläge där gärningsmannen vid det laget tagit fram ett eggvasst föremål och huggit henne i ryggen, VB säckar ihop och i den rörelsen, kanske med hjälp av GM, vänds hon på rygg och där utdelas de två dödande sticken i bröstkorgen.

Det är vad jag ser framför mig.
Citera
2013-10-24, 23:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Visst kan det hända, men åklagaren kan inte vara med på allt. Mycket sker parallellt på olika platser.

Håller fullständigt med dig i detta. Ville bara visa att i det här fallet har åklagaren vad jag förstått faktiskt varit med vid ett hundsök.
Citera
2013-10-24, 23:09
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Vid skilsmässa slås deras egendomar, inklusive bolag ihop, till giftorättsgods och delas lika. Undantaget är enskild egendom som specificeras i gåvobrev, testamente eller äktenskapsförord.

Exakt...
Motiv

och som sagt lille ABs kommentar 17/4

Och vem använder våld för att tysta sin kvinna när när hon attackerat honom verbalt
1005
Senast redigerad av Namibia1 2013-10-24 kl. 23:15.
Citera
2013-10-24, 23:11
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Åklagarna minns inte allt de hör. Ska de föra anteckningar, eller ska den som utfört undersökningen skriva protokoll, som åklagarna har som stöd för minnet?

Återrapportering, ja, och det blir delprotokoll och hamnar i FUP eller slask. Det bestäms på slutet. Men FUP skrivs successivt under jobbet, framförallt som stöd för de som deltar i utredningen och försvaret. Sedan kan åklagaren och försvaret hänvisa till FUP, men rätten får inte ta hänsyn till annat än det som presenteras under huvudförhandlingen, även om det står i FUP.
Så åklagaren sammanställer FUP för att, bland annat, ge stöd till försvaret? Vilken verklighet lever du i?

Givetvis är FUP en form av minnesanteckning för åklagaren, men detta endast för att kunna påvisa för rätten vad som har skett, enligt åklagarens gärningspåstående.

Under HUF ifrågasätts både det ena och det andra av försvaret och att då sitta "naken" som åklagare innebär ju friande dom. Därav, bland annat, finns FUP, för att åklagaren med hjälp av denna ska kunna bemöta försvarets invändningar.

Nu handlade det ju om bilder på KJ:s lgh med omnejd. Då kan följande exempel illustera: KJ:s försvarare påstår att grannarna inte har kunnat höra skrik från KJ:s lgh eftersom de bor för långt ifrån. Åklagaren kan då hänvisa till aktuella sidor i FUP och be rätten ta del av detta och därmed redogöra för var A och B och C etc bor i förhållande till KJ och därmed kväsa försvarets invändning. Utan dessa bilder i FUP blir det svårbegripligt för rätten och försvarets invändning kan övertrumfa åklagarens svamlande om att de faktiskt bodde nära osv osv.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-10-24 kl. 23:13.
Citera
2013-10-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Tortyr är ett faktum. Men inte satanism, det är väl lämnat för längesedan

Varför är tortyr ett faktum? Jag må ha missat något, men jag tror inte jag läst något om tortyr?

Jag vet inte om det är en uppfattningsfråga, jag anser att tortyr är när någon utsätter en annan för lidande, för lidandets skull - eller att få sin vilja igenom. Det vet jag inte ens om jag läst i någon tidningsartikel att hon blev utsatt för?
Citera
2013-10-24, 23:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Så åklagaren sammanställer FUP för att, bland annat, ge stöd till försvaret? Vilken verklighet lever du i?

Givetvis är FUP en form av minnesanteckning för åklagaren, men detta endast för att kunna påvisa för rätten vad som har skett, enligt åklagarens gärningspåstående.

Under HUF ifrågasätts både det ena och det andra av försvaret och att då sitta "naken" som åklagare innebär ju friande dom. Därav, bland annat, finns FUP, för att åklagaren med hjälp av denna ska kunna bemöta försvarets påståenden.

Nu handlade det ju om bilder på KJ:s lgh med omnejd. Då kan följande exempel illustera: KJ:s försvarare påstår att grannarna inte har kunnat höra skrik från KJ:s lgh eftersom de bor för långt ifrån. Åklagaren kan då hänvisa till aktuella sidor i FUP och be rätten ta del av detta och därmed redogöra för var A och B och C etc bor i förhållande till KJ och därmed kväsa försvarets invändning. Utan dessa bilder i FUP blir det svårbegripligt för rätten och försvarets invändning kan övertrumfa åklagarens svamlande om att de faktiskt bodde nära osv osv.
Åklagaren har objektivitetskrav, FUP ska beskriva förundersökningen, inte bara sådant som ligger den tilltalade till last.

Även advokaten kan använda bilder på bostaden till försvar.
Citera
2013-10-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Läste just i FUP, ett förhör där det nämns något om en kompis till KJ som ser farlig ut men inte är det, bor i Boden, är stor och heter L*vi. Kan ju vara medhjälparen.

Det står om L*vi på sidan 1272.
Bland annat står det:
"L*vi är en stor grabb, vilket Patrik förtydligar genom att beskriva honom som kraftig.
L*vi och brodern T*m ser farliga ut, men är inte det.
L*vi är en trygghet att ha med sig på fester om någon vill bråka eller om någon konflikt
uppstår."
Senast redigerad av Itoy 2013-10-24 kl. 23:17.
Citera
2013-10-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I viss mån går det att göra en koppling mellan KJ och AN iaf. AN har fått meddelanden(facebook) från en person som har använt sig av en bild på KJ.
första känslan när jag läste om detta medelande var att det kunde varit VB som ordnat med en fake sida för att kolla in sin rival. Men du har kanske en poäng... Nu gick tråden för fort...typ sjua på bollen
Senast redigerad av Goldenman1 2013-10-24 kl. 23:46.
Citera
2013-10-24, 23:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyHank
Varför är tortyr ett faktum? Jag må ha missat något, men jag tror inte jag läst något om tortyr?

Jag vet inte om det är en uppfattningsfråga, jag anser att tortyr är när någon utsätter en annan för lidande, för lidandets skull - eller att få sin vilja igenom. Det vet jag inte ens om jag läst i någon tidningsartikel att hon blev utsatt för?
Hoppade du över det här? https://www.flashback.org/sp45827685
Citera
2013-10-24, 23:17
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Åklagaren har objektivitetskrav, FUP ska beskriva förundersökningen, inte bara sådant som ligger den tilltalade till last.

Även advokaten kan använda bilder på bostaden till försvar.
Vad har det med saken att göra?

Objektivitetsplikten kan du glömma när åtal väl är väckt. Om inget nytt, anmärkningsvärt, dyker upp under HUF.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-10-24 kl. 23:19.
Citera
2013-10-24, 23:17
Bannlyst
VB kåtar ju upp MB rätt mycket via sina sms. Jag förstår att det ryckte i kuken på MB ofta. VB köpte kondomer sedan var det bara iväg i hans bil till någon sjö och köra på. Alla som tycker MB agerat fel vet inte hur män funkar. Särskilt gifta män.
Citera
2013-10-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Vad är sabaki kuk? Som hon skriver till MB?

Sabaki är en traditionell japansk kniv som används för att skilja köttet från ben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in