2013-10-22, 17:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Inte helt oväntat så var "älgdöden" överdriven och att det skulle vara varmare klimat som påverkar verkar inte heller stämma.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hur-daligt-mar-vara-algar
Du drar fel slutsats!
Det framgår inte alls av artikeln att det inte stämmer. Man har dessutom älgdöd i USA.
Många teorier har med klimatförändringarna att göra. Så länge man inte vet orsaken så är detta alarmerande.
Citera
2013-10-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du drar fel slutsats!
Det framgår inte alls av artikeln att det inte stämmer. Man har dessutom älgdöd i USA.
Många teorier har med klimatförändringarna att göra. Så länge man inte vet orsaken så är detta alarmerande.

Många?
Jag ser bara en i artikeln och den har inget att göra med växtlighet som du påstod innan.
Så kan du redovisa dessa andra teorier?

I artikeln så tas det upp minst lika många teorier som inte har med klimatet att göra.
Citera
2013-10-22, 18:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Många?
Jag ser bara en i artikeln och den har inget att göra med växtlighet som du påstod innan.
Så kan du redovisa dessa andra teorier?

I artikeln så tas det upp minst lika många teorier som inte har med klimatet att göra.

Två citat ur artikeln:

"Obduktioner av döda älgkalvar visar att de var vid liv när de föddes och att de också varit uppe och gått. Däremot har de av någon anledning inte diat. Forskarna fortsätter nu att leta förklaringar på de mystiska dödsfallen. En teori är att varmare klimat påverkar älgarna negativt och gör att älgkorna inte producerar tillräckligt med mjölk till sina kalvar."

"Flera hypoteser är på ett eller annat sätt kopplade till klimatförändringar. Längre barmarksperioder har till exempel leder till att älgarna får betydligt fler fästingar, ibland har så mycket som 100 000 fästingar hittats på älgkropparna. En annan teori är att älgar, som är anpassade till ett kyligt klimat, blir stressade av värme. Det innebär att de tvingas använda så mycket energi åt att kyla ned sig att de kan bli utmattade och dö."

Så låt bli att dra slutsatser, avvakta resultaten av utredningarna!
Citera
2013-10-22, 21:35
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Du drar fel slutsats!

Men det var ju kallare än normalt på Öland större delen av den våren. Hur menar du att detta har med global uppvärmning att göra?

Menar du fortfarande att IPCC hävdar att molnfeedbacken är negativ?

Har du några länkar till dina påståenden om älgdöd?
Citera
2013-10-23, 09:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Men det var ju kallare än normalt på Öland större delen av den våren. Hur menar du att detta har med global uppvärmning att göra?
Det är inte jag som menar något, forskarna är förbryllade och jobbar med olika hypoteser.

Citat:
Har du några länkar till dina påståenden om älgdöd?
Återigen: jag har inte påstått någonting.
Vi har postat sådana länkar här tidigare. Förnekar du älgdöden också?
Citera
2013-10-23, 14:59
Medlem
najass avatar
Det värsta OT/tramset raderat. Det är trots allt under de vetenskapliga delarna av FB som tråden ligger och då duger inte fria fantasier och trams.

/mod
Citera
2013-10-24, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KA67
Klimatförändringarna ökade antalet dödsfall

Vad hemskt. Det blir 51 "förtidsdöda" per år. Vi måste nog bygga om hela planeten.

Samtidigt dör det fler fattiga barn per dag som vi skiter i.
Citera
2013-10-24, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det tror jag knappast, men bra att veta är att rapporten säger att:
-CAGW är helt osannolikt, tippingpoints finns inte.
-Man är nu 95% säker på att människan ligger bakom merparten av den globala uppvärmningen efter 1950. (De har höjt från 90%, men har kortat perioden till från 1950. En meningslös lek med siffror som inte betyder någonting, men som Karin Bojs tyckte var väldigt viktigt.)
-Klimatkänsligheten ligger sannolikt mellan 1,5-4,5°c. (Nedre gränsen är sänkt från 2°c till 1,5°c från förra rapporten AR4, vilket gör att man är tillbaka i samma spann som i de tidigare rapporterna innan AR4, alltså man har inte kommit någonstans här.)

Det var väl vad jag kunde gissa från den läckta draften. Man har alltså endast konfirmerat att man tidigare haft fel och letar nya halmgubbar för att stöja tesen om att vi och kossorna utgör döden av vår planet.
Citera
2013-10-24, 14:20
Medlem
Klimatflyktings avatar
Eftersom en skribent här inte ens tar till sig vad mainstream klimatvetenskap säger vill jag belysa hur fel det kan bli när vederbörande kritiserar mig mig för mina vetenskapligt grundade utsagor i ämnet:
Citat:
Forskarna som gjort studien har alltså producerat "dynga"! Idioter som du bör hålla käften.

Detta avser en artikel som jag har haft anledning att rikta kraftig kritik mot i tråden, så låt oss se vad en internationellt erkänd expert säger om saken:
Citat:
För övrigt är det förvånansvärt att notera att en dylik artikel tagits in i Nature.
LennartB

Studien refereras och diskuteras här:
http://www.klimatupplysningen.se/2013/10/24/klimatet-dodar-aven-i-sverige/#.UmkQrVB7Ka8
Citera
2013-10-24, 18:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Eftersom en skribent här inte ens tar till sig vad mainstream klimatvetenskap säger vill jag belysa hur fel det kan bli när vederbörande kritiserar mig mig för mina vetenskapligt grundade utsagor i ämnet:
Det är märkligt att du gör varje fråga, som gäller klimatförändringen, till något personligt för dig. Det tycks vara mycket som står på spel?
Om du släppte prestigen skulle du tänka klarare. Det gör nämligen de flesta människor, men du kan förstås vara ett undantag.

Den "utsaga" du brukar komma med är att det inte gör något om det blir varmare, det är tvärtom bara bra. Det skulle förvåna mig oerhört mycket om du hade vetenskapliga belägg för den märkliga ståndpunkten.

Och jag förstår din desperation nu när de negativa effekterna blir allt tydligare.
Vi har ju redan förut hört att människor runtom i Europa dör i värmeböljor sedan ett par decennier, så det är ju jättebra att det bedrivs forskning på detta område.
Att du avfärdar alltihop som "dynga" förvånar säkert ingen som följer den här tråden.

Citat:
Detta avser en artikel som jag har haft anledning att rikta kraftig kritik mot i tråden, så låt oss se vad en internationellt erkänd expert säger om saken:

Studien refereras och diskuteras här:
http://www.klimatupplysningen.se/2013/10/24/klimatet-dodar-aven-i-sverige/#.UmkQrVB7Ka8
Var är dina bevis för att studien är "dynga"?

Och hur var det med älgkalvarna? Påstår du verkligen att den höga andelen döda är påhittade uppgifter och att forskarna studerar detta i onödan?
Citera
2013-10-24, 19:09
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
blablabla...hittepå...blablabla...

Den "utsaga" du brukar komma med är att det inte gör något om det blir varmare, det är tvärtom bara bra. Det skulle förvåna mig oerhört mycket om du hade vetenskapliga belägg för den märkliga ståndpunkten.

Det torde vara allmänt vedertaget att en måttlig uppvärmning är överlag välgörande. LIA vs. MWP är ett utmärkt exempel på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av NIPCC
Though a future warming of 2°C would cause geographically varied ecological responses, no evidence exists that those changes would be net harmful to the global environment or to human well-being.
http://nipccreport.com/reports/2011/2011report.html kap 6-10

Vill du ha mer så säg bara till.

Citat:
Och jag förstår din desperation nu när de negativa effekterna blir allt tydligare.
Vi har ju redan förut hört att människor runtom i Europa dör i värmeböljor sedan ett par decennier, så det är ju jättebra att det bedrivs forskning på detta område.
Att du avfärdar alltihop som "dynga" förvånar säkert ingen som följer den här tråden.

Varken du eller någon annan har ju kunnat påvisa några negativa effekter. Du svarar ju inte ens på frågan var det har blivit obehagligt mycket varmare, eftersom svaret är att det inte finns någon sådan plats.

Har du några exempel på något som blivit sämre sedan 1800?

Citat:
Var är dina bevis för att studien är "dynga"?

Du säger ju att vi skall lita på vetenskapsmännen så här är ett bevis i repris:
Citat:
För övrigt är det förvånansvärt att notera att en dylik artikel tagits in i Nature.
LennartB

En diskussion om felen pågår här:
http://www.klimatupplysningen.se/2013/10/24/klimatet-dodar-aven-i-sverige/

Och även här: http://wattsupwiththat.com/2013/10/24/claim-climate-change-caused-more-deaths-in-stockholm/

Med tiden kommer det väl att komma en sammanställning av alla problemen med denna studie, men jag kan nog säga att min första bedömning har blivit bekräftad;artikeln är dynga.

Citat:
Och hur var det med älgkalvarna? Påstår du verkligen att den höga andelen döda är påhittade uppgifter och att forskarna studerar detta i onödan?

Jag säger att det inte beror på uppvärmning, eftersom det under den aktuella perioden inte var varmare där.
Citera
2013-10-24, 19:16
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Vad hemskt. Det blir 51 "förtidsdöda" per år.

Det blir nog snarare så att folk klarar sig längre om man gör om studien med vetenskaplig metodik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in