2013-10-24, 15:09
Medlem
Engelskadelen är väldigt lätt om man har hyffsat goda kunskaper i engelska. Har man bott i ett engelskspråkigt land bör man ha lätt för den delen. Jag fick alla rätt första gången jag gjorde provet. Fel man har fått genom åren har varit slarvfel egentligen.
Citera
2013-10-24, 16:05
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Hur kan man veta vilket som är utprövningsdelen när man skriver provet?
Citera
2013-10-24, 16:27
Medlem
På lördag skriver jag mitt första Högskoleprov utan att ha lagt ner någon större tid på förberedelser. Jag har dock läst igenom delar av denna tråd och ögnat igenom tidigare prov, för att få en bild över provet och dess olika delar. Nu när det börjar dra ihop sig undrar jag om ni har några generella, grundläggande tips inför provet vad gäller exempelvis upplägg. Följande punkter har jag snappat upp i denna tråd:

• Stanna inte alltför länge på en enskild uppgift. Gå hellre vidare och fyll i uppgiften vid ett senare tillfälle
  • Alla uppgifter på Högskoleprovet är värda lika många poäng. Det kan därför löna sig att prioritera vissa delar framför andra. (Vissa väljer t ex att göra DKT-delen först på den kvantitativa delen) Med andra ord - lägg upp provet strategiskt!
  • På alla uppgifter finns svarsalternativ. Även om en uppgift uppfattas som svår, kan du kanske utesluta ett eller flera svarsalternativ. Genom uteslutning av svarsalternativ ökar du chansen att svara rätt!

Fyll gärna på!
Citera
2013-10-24, 16:31
Medlem
Osakasuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Hur kan man veta vilket som är utprövningsdelen när man skriver provet?

Det kan du inte veta först efter provet. Det brukar vara kutym att flashback, efter varje provdel, utrönar om den skrivna provdelen var utprövning eller ej. Det kan man göra genom att jämföra vilken del man just skrivit. Om några på en ort fått KVA, medan andra på en annan ort fått VERB, då är det utprövningsdelen. Så håll dig uppdaterad här på flashback under provdagen!
Citera
2013-10-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Det kan du inte veta först efter provet. Det brukar vara kutym att flashback, efter varje provdel, utrönar om den skrivna provdelen var utprövning eller ej. Det kan man göra genom att jämföra vilken del man just skrivit. Om några på en ort fått KVA, medan andra på en annan ort fått VERB, då är det utprövningsdelen. Så håll dig uppdaterad här på flashback under provdagen!

Vilken av dem?
Citera
2013-10-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Vilken av dem?

Båda två. De fyra delar som räknas görs vid samma tillfällen så om olika provlokaler har haft olika slags prov är båda utprövningsprov.
Citera
2013-10-24, 17:23
Bannlyst
Citat:
Fem olika positiva heltal har medelvärdet 12 och medianen 15.

Kvantitet I: Största möjliga värdet på det största av talen

Kvantitet II: 27

A: I är större II
B: II är större I
C: I är lika med II
D: informationen är otillräcklig
Hur göra, hur tänka?
Tack!
Citera
2013-10-24, 17:31
Medlem
När man ska föra över svaren till det gula pappret som man tar hem, måste det ske under provtiden eller får man tid efter varje delprov att fylla i den?
Citera
2013-10-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Hur göra, hur tänka?
Tack!
Jag löser det så här: du vet att det mellersta talet är 15, och att det största är 27. Gör resterande tal så små som möjligt och se om medelvärdet blir större, mindre eller lika med 12.

(1+2+15+16+27)/5=61/5=12.2

Det största talet måste alltså vara mindre än 27 för annars kan inte medel bli 12, alltså är kvantitet II större än kvantitet I.
Citera
2013-10-24, 17:35
Medlem
Det enda sättet att 100% vara säker på vilken typ av utprövningsblock du kommer få är om två VERB-delar är likadana. VERB-proven har två olika delar på engelskan. En del med små texter, och en del med en text där man ska fylla i ord. Får man två likadana vet man att man kommer få en till VERB-del, vilket kan hjälpa en att ge järnet på KVA-delarna, i alla fall.
Citera
2013-10-24, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemligt.konto
Jag löser det så här: du vet att det mellersta talet är 15, och att det största är 27. Gör resterande tal så små som möjligt och se om medelvärdet blir större, mindre eller lika med 12.

(1+2+15+16+27)/5=61/5=12.2

Det största talet måste alltså vara mindre än 27 för annars kan inte medel bli 12, alltså är kvantitet II större än kvantitet I.
Tack, men kan du förklara varför du väljer siffran 16, och inte ex 20 eller 23? Varför kör du med siffrorna 1 och 2, istället för 4 och 7
Känns som att jag missat en viktig formel för att lösa uppgiften.
Citera
2013-10-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Hur göra, hur tänka?
Tack!

Jag gjorde så här.
Sammanlagda summan av talen måste bli 60 eftersom 60/5=12 (x/5=12 --> 12*5=x --> x=60)

därefter satte jag de två lägsta positiva heltalen till vänster om 15 och 27 längst till höger i storleksordningen.

Om 27 ska vara störst ska det obekanta talet vara det som "fyller på" upp till 60.

1 2 15 _ 27

summan av talen ovan är 45 alltså skulle den obekanta vara 15 för att få summan 60.

eftersom heltalen skulle vara olika är detta inte tillåtet.

det största möjliga heltalet är 26 (om man istället skulle sätta in 16 på den tomma platsen.)
Alltså är 27 Större än det största tillåtna positiva heltalet i ordningen...

Finns helst säkert smidigare sätt att tänka för att komma fram till lösningen. Men så gjorde jag.

[EDIT] Som vanligt är andra snabbare
Senast redigerad av Tadeus 2013-10-24 kl. 17:41. Anledning: långsamma jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in