2013-10-24, 12:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är det för tro där man inte tror sig ha Gud på sin sida? Är det Svenska Kyrkan du pratar om?
Dom tror ju inte heller att bibeln är Guds ord, så varför skulle jag se upp till en sådan tro?

Varför skulle gud inte kunna vara på mer än en sida så länge båda sidorna uppfyller vissa grundkriterier? Vems sida var han på innan JV grundades?

Citat:
Jag har större respekt för någon som säger sig ha Gud på sin sida och är säker på sin sak än någon som bara är mesig och inte vågar stå upp för något.

Vad säger bibeln om sådan arrogans? Vad säger den om ödmjukhet? Vilka skulle ärva jorden?

Citat:
Nu var det inte riktigt så jag sade, jag sade inte "går emot mig". Jag sade att om dom förkastar bibelns budskap så förkastar man Gud, om man förkastar Guds profeter och utsända så förkastar man Gud.

Nej du sa, "om man hatar JV vänder man gud ryggen". I mitt huvud låter det som "Är ni inte med oss är ni emot oss".

Nu säger du tom att alla icke-JV förkastar gud. Ännu värre.

Citat:
Om Jehovas vittnen är Guds utsända eller inte får framtiden visa, jag är övertygad om det.Men bibeln är tydlig med att en stad eller hus som förkastar Guds utsända kommer att få det värre än Sodom och Gomorra:

"Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. Sannerligen, det skall bli lindrigare på domens dag för Sodoms och Gomorras land än för en sådan stad."(Matteus 10:14-15 Bibel2000)

Låter rimligt av den allgode guden. Stäng dörren för ett JV = watch your ass på domedagen.
Citera
2013-10-24, 13:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
"Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. Sannerligen, det skall bli lindrigare på domens dag för Sodoms och Gomorras land än för en sådan stad."(Matteus 10:14-15 Bibel2000)
Men detta är boksatavstro, det är ordmärkning och en nitisk hållning, också cyniska hållningen - finns gud så vet du väl att gud är en generaliseringsgenerator.. och bibelorden är enbart en osynlig del-suck av guds riktiga budskap, man kan visst peka finger i bibel,liksom man kan ta korset eller hålla en vitlök framför en odugling, men att läxa på det viset : det är inte svenska kyrkans hållning... men det finns säkert en å annan som vet hur präster kan nypa barn i både kinder öron armar och ben, så klart i all välmening, men det menar du att judendom icke ägnar sig åt? och aaabsolut inte jv ?
Citera
2013-10-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En lite annorlunda fråga:
Det här med att slutet kan komma när som helst har ju sagts i 2000 år, och alltjämt så ska alla vara i högsta beredskap. Hur lång tid kan man säga att det är skäligt att vänta? Ponera att t ex JV finns kvar om 100 resp, 1 000, 10 000, 100 000, 1 000 000, 10 000 000 år, när ska man sträcka upp handen och säga att uppmaningen att vara konstant förberedd på slutet kanske inte var så välgrundad?

För en sant kristen så ska man vara vaken till man dör. Med detta att vara vaken menas att man inte ska tappa sin tro och börja dricka med dom druckna och börja slå sina medtroende:

"Men om det är en dålig tjänare, en som tänker: Min herre dröjer, och så börjar slå de andra tjänarna och äter och dricker med de druckna, då skall hans herre komma en dag när han inte väntar honom och vid en tid som han inte vet om och hugga ner honom och låta honom dela lott med hycklarna. Där skall man gråta och skära tänder." (Matteus 24:48-51 Bibel2000)

Men tecknen, profetiorna i Daniel och Uppenbarelseboken talar för vår tid som den sista tiden innan Guds ingripande. I uppenbarelseboken talas det t.ex. om en åttonde kung som inte är en riktig kung utan är en bild av en kung. Denna kung/vilddjur kommer att förintas i Harmageddon, och det är bara i vår tid som en bild på ett vilddjur uppkommit. Sedan visar Daniels profetior om alla andra vilddjur fram till vår tid. När man undersöker dessa så kan det omöjligt handla om romarnas tid t.ex. för 2000 år sedan.

Men för att kunna se dessa tecken och profetior så måste man sätta sig in i dom och undersöka dom i hela sammanhanget. Detta studium gör man inte på en eftermiddag.

Att det sedan finns en fastställd tid på sju tider i bibeln, då den rättmätige kungen åter tar makten över Guds kungarike, som får till följd att det blir problem på jorden, bara stärker frågan om när den sista tiden innan Harmageddon skulle komma. Den tid då kristna skulle veta att det var nära:

"På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. "(Matteus 24:33 Bibel2000)
Citera
2013-10-24, 13:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
För en sant kristen så ska man vara vaken till man dör. Med detta att vara vaken menas att man inte ska tappa sin tro och börja dricka med dom druckna och börja slå sina medtroende:

"Men om det är en dålig tjänare, en som tänker: Min herre dröjer, och så börjar slå de andra tjänarna och äter och dricker med de druckna, då skall hans herre komma en dag när han inte väntar honom och vid en tid som han inte vet om och hugga ner honom och låta honom dela lott med hycklarna. Där skall man gråta och skära tänder." (Matteus 24:48-51 Bibel2000)

Jag vet att bibeln säger det där (vad skulle den annars säga liksom), så vad jag vill veta är väl egentligen hur länge du skulle tycka att det är skäligt att vänta. Om du hade en tidsmaskin och kunde åka 300 000 år in i framtiden och upptäcka att inget hänt på jesus/gudsfronten, skulle du då tänka att jv-profetiorna var fel? Det är ingen "gotcha"-fråga, skulle bara vara intressant att höra vad ett jv tycker. Ungefär hur lång tid tar det innan jv-profetiorna kan betraktas vara fel? Snackar vi decennier, sekel eller millenier? Eller längre än så?
Citera
2013-10-24, 13:19
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=ttsp|45818744]
Citat:
Då drar du den polisiära valsen, det akademiska mantrat, som inte gäller uttalaren själv, men väl dit ut hen blickar utåt, i tron att hen själv är gud som talar.

Citat:
Gråta? menar du guds regn inuti kroppen nu igen, eller vad menar du med sådnt här krypticistiskt ?

Att man ska ge av sitt vatten men inte av vodka, eller av vodka ska man dela men hålla vattnet för sig själv.. något av det mest kryptiska hittills - jag menar att alkoholpolitiken är katekesiskt jävolusiskt provocerande inom antingen sv kyrkan el. inom jv, eller jv:s alla vänskapskretsar, där man går den hysteriska linjen till mötes, ställ bilarna istället.. och lev, istället för att mörda allt som andas alkohol om så på mils avstånd : det är liksom farligt att bli så fobisk att man inte längre kan skilja på tingens natur.

då åsyftar jag rubriken och själva frågeställningen, så du inte blir sårad i själen, i fall du får för dig att pausa i ignore-funktionen och den heliga ignoransen.

Citat:
Men tecknen, profetiorna i Daniel och Uppenbarelseboken talar för vår tid som den sista tiden innan Guds ingripande. I uppenbarelseboken talas det t.ex. om en åttonde kung som inte är en riktig kung utan är en bild av en kung. Denna kung/vilddjur kommer att förintas i Harmageddon, och det är bara i vår tid som en bild på ett vilddjur uppkommit. Sedan visar Daniels profetior om alla andra vilddjur fram till vår tid. När man undersöker dessa så kan det omöjligt handla om romarnas tid t.ex. för 2000 år sedan.
Vilddjur... dem läser man om i bibeln ?

Citat:

Men för att kunna se dessa tecken och profetior så måste man sätta sig in i dom och undersöka dom i hela sammanhanget. Detta studium gör man inte på en eftermiddag.
Nej, om inte annat så kan man alltid fråga en munk, dom vet ju bäst och så frågar tösabitarna nunnorna, som ju naturligtvis vet allt om livet, för de studerar.... bibeln - ja pluggar de dessutom koranen också, då vet man ju att de handlar om doktorer och extraextraheligheter.

Exkluderande sekterism, jag säger då det.. men å andra sidan, när var Gustaf Adolf the one and only, enbart igår.. och ännu idag hövdingen på jorden för apologeter. Niga djupt men niga också sjutton gånger innan majestäten ser att det är gångjärn i knäna. Inte lätt att vara förnumstig, så sant... tar inte ett pkt kaffe i församlingsböner, medan Allah skippar ceremonierna, det gör inget där.
Citera
2013-10-24, 13:21
Medlem
Citat:
Jag vet att bibeln säger det där (vad skulle den annars säga liksom), så vad jag vill veta är väl egentligen hur länge du skulle tycka att det är skäligt att vänta. Om du hade en tidsmaskin och kunde åka 300 000 år in i framtiden och upptäcka att inget hänt på jesus/gudsfronten, skulle du då tänka att jv-profetiorna var fel? Det är ingen "gotcha"-fråga, skulle bara vara intressant att höra vad ett jv tycker. Ungefär hur lång tid tar det innan jv-profetiorna kan betraktas vara fel? Snackar vi decennier, sekel eller millenier? Eller längre än så?

JV-profetior, du kan läsa om profetiorna i vilken Bibel som helst.
Citera
2013-10-24, 13:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
JV-profetior, du kan läsa om profetiorna i vilken Bibel som helst.

Vet jag väl, men vad jag vet så har JV profetior som är specifika för dem.
Citera
2013-10-24, 13:24
Medlem
Citat:

Att det sedan finns en fastställd tid på sju tider i bibeln, då den rättmätige kungen åter tar makten över Guds kungarike, som får till följd att det blir problem på jorden, bara stärker frågan om när den sista tiden innan Harmageddon skulle komma. Den tid då kristna skulle veta att det var nära:

"På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. "(Matteus 24:33 Bibel2000)

Det finns ingen fastställd tid "på sju tider i bibeln" då Guds rike tar makten. Dan. 4 talar om "sju tider" som gällde kung Nebukadnessar i det gamla Babylon många hundra år före Kristus. Profetian uppfylldes då enligt bibeltextens egna ord, punkt och slut. Det finns inget som visar att de sju tiderna gäller något annat.

De kristna vet inte att slutet är nära förrän de ser de kosmiska fenomen som Luk. 21:25,26 talar om. När Jvs ledning 1994 ändrade förståelsen av texten att "lyfta upp sina huvuden" (Luk. 21:28) till att gälla framtiden i stället för tiden efter 1914, sågade man samtidigt av möjligheten att förstå Luk. 21:29-32 som något som var giltigt redan 1914. När man ser tecknet, alltså de kosmiska fenomen som hör framtiden till, då, men inte förr vet man att "han är nära och står för dörren". (Matt. 24:33, 1917) Om Kristus då är "nära" har han självfallet inte varit "närvarande" i något hundratal år, och han är fortfarande inte "närvarande" förrän kan kommer. Något behov av att utpeka någon särskild generation finns inte och har inte funnits. Den anbefallda vaksamheten har alltid gällt under alla de många hundra år som gått sedan det första århundradet. Och denna vaksamhet har varit allt som behövs, och så är det fortfarande.

Jv har i mer än 100 år predikat ett falskt budskp.
Citera
2013-10-24, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För en sant kristen så ska man vara vaken till man dör.

Du menar "självutnämnd sann kristen".

No sale.

Citat:
Men tecknen, profetiorna i Daniel och Uppenbarelseboken talar för vår tid som den sista tiden innan Guds ingripande.

Med en mycket frikostig symbolism-tolkning och en attityd av konklusion-före-fakta kan man säkert få det till att bli så.

Citat:

Som liksom den självutnämnda "sanna kristna" är självutnämnd expertis.

No sale.
Citera
2013-10-24, 13:28
Medlem
Citat:
Den mesta texten var bibelställen, så jag vet inte hur jag skulle kunna komprimera detta mer, jag tyckte att jag komprimerade och tog dom viktigaste bitarna i skriftställena.

Nej precis, det står bara allmänt om att göra lärjungar, men skriftstället som jag redan citerat tidigare är mer specifik på hur lärjungarna ska gå till väga, nu måste jag citera en lång bit från bibeln för att man ska få ett sammanhang:

"Han kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt över orena andar, så att de kunde driva ut dem och bota alla slags sjukdomar och krämpor. Detta är namnen på de tolv apostlarna: först Simon, som kallas Petrus, vidare hans bror Andreas, Jakob, Sebedaios son, och hans bror Johannes, Filippos och Bartolomaios, Tomas och tullindrivaren Matteus, Jakob, Alfaios son, och Taddaios, Simon Kananaios och Judas Iskariot, han som förrådde honom.

Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: ”Ta inte vägen till hedningarna och gå inte in i någon samarisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren i Israels folk. Förkunna på er väg att himmelriket är nära. Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena och driv ut demoner; ge som gåva vad ni har fått som gåva. Skaffa inte guld eller silver eller koppar att ha i bältet, ingen påse för färden, inte mer än en enda skjorta, inga sandaler och ingen stav. Ty arbetaren är värd sin mat. I varje stad eller by ni kommer till skall ni ta reda på vem som är värdig där och stanna hos honom tills ni skall vidare. Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. Sannerligen, det skall bli lindrigare på domens dag för Sodoms och Gomorras land än för en sådan stad.
"(Matteus 10:1-15 Bibel2000)

Här är det tydligt att lärjungarna hälsar på människor i deras hem, deras hus. Förutom dom som dom träffar utmed vägen, exakt så här förkunnar Jehovas vittnen.

Vad är mer effektivt att träffa alla människor i en stad, än att gå till deras hem?

Om man predikar på torget, så finns det alltid människor som aldrig sätter sin fot i torget. Men alla människor måste bo någonstans, även om det är ett hus, hyreshus eller under en bro.

Så berätta vad som är mer effektivt än det?

Det bibelstycket du hänvisar till är ett påbud om att skita i hedningarna och endast omvända judarna. Om du vill följa det budet som en god kristen gör du bäst i att rikta ditt dörrknackande till Israel och judiska hem överlag.

Sedan undrar jag om du endast vill tala eller om du också vill bli hörd? För om du även vill bli hörd så är respekt en viktig ingrediens. Och respekt vinner du inte genom att tränga dig på folk.
Citera
2013-10-24, 13:28
Medlem
Citat:
Vet jag väl, men vad jag vet så har JV profetior som är specifika för dem.

Den enda specifika jag kan tänka mig är Matteus k 24 v 9. v 14.
Citera
2013-10-24, 13:31
Medlem
Citat:

Finns det någon fördel för den religiöse att lyckas förutse det exakta datumet för Armageddon (förutsatt att det är möjligt)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in