2013-10-24, 13:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Den enda specifika jag kan tänka mig är Matteus k 24 v 9. v 14.

Kan du tänka dig någon enda så har du redan förstått vad jag menar.
Citera
2013-10-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan du tänka dig någon enda så har du redan förstått vad jag menar.

Men stämmer dom inte? Kolla bara på denna tråden och hur det är ute i samhället, när
dom knackar dörr m. m.
Citera
2013-10-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det finns ingen fastställd tid "på sju tider i bibeln" då Guds rike tar makten. Dan. 4 talar om "sju tider" som gällde kung Nebukadnessar i det gamla Babylon många hundra år före Kristus. Profetian uppfylldes då enligt bibeltextens egna ord, punkt och slut. Det finns inget som visar att de sju tiderna gäller något annat.

De kristna vet inte att slutet är nära förrän de ser de kosmiska fenomen som Luk. 21:25,26 talar om. När Jvs ledning 1994 ändrade förståelsen av texten att "lyfta upp sina huvuden" (Luk. 21:28) till att gälla framtiden i stället för tiden efter 1914, sågade man samtidigt av möjligheten att förstå Luk. 21:29-32 som något som var giltigt redan 1914. När man ser tecknet, alltså de kosmiska fenomen som hör framtiden till, då, men inte förr vet man att "han är nära och står för dörren". (Matt. 24:33, 1917) Om Kristus då är "nära" har han självfallet inte varit "närvarande" i något hundratal år, och han är fortfarande inte "närvarande" förrän kan kommer. Något behov av att utpeka någon särskild generation finns inte och har inte funnits. Den anbefallda vaksamheten har alltid gällt under alla de många hundra år som gått sedan det första århundradet. Och denna vaksamhet har varit allt som behövs, och så är det fortfarande.

Jv har i mer än 100 år predikat ett falskt budskp.

Återigen detta är din egna tolkning av bibeln.

Vi förstår det som att det finns två sidor av Jesu ankomst, dels när han kommer som skarprättare och när han kom och satte sig som kung i det himmelska (1914).
Det finns två grekiska ord dels Parousia som betyder varande bredvid och som används om när Kristus är OSYNLIGT närvarande som kung i himmelen. Och eftersom han är osynligen närvarande så finns det ett TECKEN på hans närvaro (parousia). Det andra grekiska ordet er·khọ·me·non syftar på när han kommer som skarprättare.
Båda dessa ord översätts i en del biblar med samma uttryck nämligen "komma" vilket skapar förvirring.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-10-24 kl. 13:47.
Citera
2013-10-24, 13:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men stämmer dom inte? Kolla bara på denna tråden och hur det är ute i samhället, när
dom knackar dörr m. m.

Något specifikt du tänker på?
Citera
2013-10-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det bibelstycket du hänvisar till är ett påbud om att skita i hedningarna och endast omvända judarna. Om du vill följa det budet som en god kristen gör du bäst i att rikta ditt dörrknackande till Israel och judiska hem överlag.

Sedan undrar jag om du endast vill tala eller om du också vill bli hörd? För om du även vill bli hörd så är respekt en viktig ingrediens. Och respekt vinner du inte genom att tränga dig på folk.

Många respekterar Guds ord och det faktum att man vänligt visar på en tanke från bibeln får många att vilja lyssna. Det finns ett stort andligt intresse i det här landet och det verkar bara öka. Var idag på förmiddagen och talade med många och endast en sade sig inte vara intresserad, alla andra ville läsa våra tidningar vakna och vakttornet.
Citera
2013-10-24, 13:57
Medlem
Citat:
Något specifikt du tänker på?

Tänker på denna tråd.
Ofta är det så att när ett JV svarat på fråga genom använda Bibeln, typ Bibel 2000
eller någon annan Bibel, ofta så avfärdas svaren som BS och dom verbala nävarna tar vid.
När orden tar slut tar nävarna vid sägs det.
Citera
2013-10-24, 14:01
Medlem
Citat:
Vakttornet befinner sig i ett område då de inte riktigt är säkra på vad de skall tro och förkunna.

Att Jesus kom tillbaka 1914 var länge en hörnsten i deras förkunnelse. Men skulle de säga idag att Jesus "kom tillbaka" 1914? Text efter text efter text har omtolkats så att ankomsten förlagts till framtiden. Att Jesus "kom tillbaka" 1914 har jag inte funnit i deras publikationer under senare år. Och när de förkastar att han kom tillbaka 1914 tar de ett stort steg framåt.

Från vakttornet 2012

Gud krönte Jesus till kung i himlen 1914, precis 2 520 år efter Jerusalems förstöring. Det första Jesus gjorde som kung var att kasta ut Satan och hans demoner från himlen. (Uppenbarelseboken 12:7–10) Det här inträffade utan att mänskliga ögon kunde se det, men det resulterade i en mycket påtaglig kris för mänskligheten. (Uppenbarelseboken 12:12) Världshändelser som inträffat sedan 1914 bekräftar att Jesus blev kung det året. (Läs Matteus 24:14; Lukas 21:10, 11, 31.

Så vi tror fortfarande detta oavsett vad du säger.
Citera
2013-10-24, 14:04
Medlem
Citat:
Varför skulle gud inte kunna vara på mer än en sida så länge båda sidorna uppfyller vissa grundkriterier?

För att han har valt ett enda folk som ska representera honom, på samma sätt som judarna utvaldes till Guds folk.

Kristna är utvalda av Gud:

"Gör i stället allt ni kan, bröder, för att befästa er ställning som kallade och utvalda. ”(2 Petrus 1:10 Bibel2000)

"Vad innebär nu detta? Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss? Han som inte skonade sin egen son utan utlämnade honom för att hjälpa oss alla, varför skall han inte skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner," (Romarna 8:31-33 Bibel2000)

Citat:
Vems sida var han på innan JV grundades?

Gud hade ingen organiserad grupp utvalda efter det stora avfallet på ungefär 100-talet, då många falska läror infördes, t.ex. treenigheten och att kristna gick ut i krig och dödade andra.
Bibeln förutsade att den kristna församlingen skulle avfalla och tas över av andra innan Herrens dag skulle komma:

"När det gäller vår herre Jesu Kristi ankomst, då vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda, om man hänvisar till Anden eller till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är här.

Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
" (2Thess 2:1-4 Bibel2000)

Denna falska kristendom höll sitt grepp under lång tid, men sakta började den krackelera. Det fanns flera individer under historiens gång som började undersöka vad bibeln egentligen talade om. Luther var en, som insåg det felaktiga i avlatsbreven bland annat. Sedan när protestantismen spreds och biblar började massproduceras med den nya uppfinningen boktryckarkonsten, så började fler och fler människor inse dom felaktiga falska lärorna när dom själva kunde läsa i bibeln. T.ex. insåg baptisterna det felaktiga i att döpa spädbarn som inte kunde ta ställning för Gud för att bli döpt.

Vid den här revolutionerande tidpunkten då massor med olika riktningar bildades, så undersökte Gud någon grupp som skulle representera honom (Upp 11:1-7), så som dom första kristna hade gjort, och så som judarna tidigare representerat honom som ett enda folk.
Jehovas vittnen anser att Gud valde dom eftersom dom var intensivt intresserade av att veta vad som står i bibeln, och vad Guds vilja egentligen var. Man kallade sig för bibelforskare just på grund av den närmast vetenskapliga sätt på hur dom undersökte bibeln. Fråga efter fråga gick dom igenom hela bibeln för att få svar. Och Jehovas vittnen fortsätter i samma anda, och förkastar läror som inte stämmer överens med bibeln. Vissa felaktiga uppfattningar om 1914 t.ex. har man fått förkasta.

Citat:
Vad säger bibeln om sådan arrogans? Vad säger den om ödmjukhet? Vilka skulle ärva jorden?

Det är inte arrogans, det är att man står upp för sin tro och sina åsikter. Även om man är säker på sin sak, även om man är starkt övertygad så som Jehovas vittnen är, så kan man vara ödmjuk nog och ändra uppfattning om man får bevisat att man har fel.

Jehovas vittnen har många gånger ändrat uppfattningar om olika saker.

Citat:
Nej du sa, "om man hatar JV vänder man gud ryggen". I mitt huvud låter det som "Är ni inte med oss är ni emot oss".

Nej jag säger inte så, jag säger att jag är övertygad om att Jehovas vittnen är Guds utvalda folk som förkunnar om Jehova, den sanne guden.

Och jag säger att bibeln förklarar tydligt att dom som förkastar Guds utsända, förkastar Gud. Det står det tydligt om i bibeln. Om nu Jehovas vittnen är Guds utvalda eller inte får varje individ avgöra, jag själv vet vad jag är övertygad om.

Citat:
Nu säger du tom att alla icke-JV förkastar gud. Ännu värre.

Nej det sade jag inte heller, du förvränger det jag säger.

Citat:
Låter rimligt av den allgode guden. Stäng dörren för ett JV = watch your ass på domedagen.

Det är vad bibeln säger, men det är ett bildspråk, det är inte bokstavligt så varje gång någon stänger dörren. Människor får många chanser, och i slutändan får dom chansen när Gud ingriper på jorden, men sedan är det för sent. Om man är godhjärtad så har man inget att frukta, men det finns en risk att man blir hårdhjärtad med tiden, och då kommer man att hamna bland "getterna". (Matteus 25:31-46).

Det låter kanske inte så trevligt för dom onda, men det är verkligheten enligt bibeln. Dom onda kommer inte att få tillgång till den nya ordning med fred och säkerhet på jorden som Gud genom Jesus skapar.
På en fredlig jord kommer det att bara finnas fredliga människor, människor som förstör, dödar och krigar kommer att tas bort.
Citera
2013-10-24, 14:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tänker på denna tråd.
Ofta är det så att när ett JV svarat på fråga genom använda Bibeln, typ Bibel 2000
eller någon annan Bibel, ofta så avfärdas svaren som BS och dom verbala nävarna tar vid.
När orden tar slut tar nävarna vid sägs det.

Vad försöker du säga? Jag hänger inte med alls.
Citera
2013-10-24, 14:13
Medlem
Citat:
Jag vet att bibeln säger det där (vad skulle den annars säga liksom), så vad jag vill veta är väl egentligen hur länge du skulle tycka att det är skäligt att vänta. Om du hade en tidsmaskin och kunde åka 300 000 år in i framtiden och upptäcka att inget hänt på jesus/gudsfronten, skulle du då tänka att jv-profetiorna var fel? Det är ingen "gotcha"-fråga, skulle bara vara intressant att höra vad ett jv tycker. Ungefär hur lång tid tar det innan jv-profetiorna kan betraktas vara fel? Snackar vi decennier, sekel eller millenier? Eller längre än så?

Du vill få ett datum, men jag tänker inte ge dig det.

Du verkar vara ivrig med att få ett datum? Förstår du nu hur Jehovas vittnen var alldeles för ivriga i med att bestämma ett datum för Harmageddon? Det är mänskligt att vara så ivrig, man vill ju veta nu på en gång.

Du får själv bilda din uppfattning på hur lång tid det kan dröja, genom som jag sade undersöka profetiorna och tecknen jag pratade om i förra inlägget. Skrev jag dessa rader helt i onödan, läste du vad jag skrev? Framförallt lyssnade du på vad jag skrev?

Citat:
Men tecknen, profetiorna i Daniel och Uppenbarelseboken talar för vår tid som den sista tiden innan Guds ingripande. I uppenbarelseboken talas det t.ex. om en åttonde kung som inte är en riktig kung utan är en bild av en kung. Denna kung/vilddjur kommer att förintas i Harmageddon, och det är bara i vår tid som en bild på ett vilddjur uppkommit. Sedan visar Daniels profetior om alla andra vilddjur fram till vår tid. När man undersöker dessa så kan det omöjligt handla om romarnas tid t.ex. för 2000 år sedan.

Men för att kunna se dessa tecken och profetior så måste man sätta sig in i dom och undersöka dom i hela sammanhanget. Detta studium gör man inte på en eftermiddag.

Att det sedan finns en fastställd tid på sju tider i bibeln, då den rättmätige kungen åter tar makten över Guds kungarike, som får till följd att det blir problem på jorden, bara stärker frågan om när den sista tiden innan Harmageddon skulle komma. Den tid då kristna skulle veta att det var nära:

"På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. "(Matteus 24:33 Bibel2000)
Citera
2013-10-24, 14:17
Medlem
Citat:
Från COUNTDOWN TO 2015:

Död bland barn under fem år har minskat med från 12 miljoner om året 1990 till 7.6 miljoner 2010.

Modersdödlighet har minskat dramatiskt. Den har sjunkit från 543 000 om året 1990 till 287 000 år 2010.

----

Nöd och lidande bland människor är idag mycket mindre än någonsin, mycket mindre än före 1914. Aids fanns inte förr, men tuberkulos och malaria var mycket mer utbredda före 1914 och distanserade nutidens Aids. Enligt Bi Puranen som skrivit en bok om tuberkulos hotade tbc hela den vita rasen. Den tog en tribut som är svår att ens förstå idag. Smittkoppor som varit ett av mänsklighetens värsta gissel och dödat oräkneliga miljoner människor finns inte längre. Koleran som var 1800-talets stora farsot är bara en blek skugga av sitt forna jag. Samma sak med pesten som tillhörde mänsklighetens allra största dråpare under tidigare århundraden och som lamslog världen på 1300-talet.

Jv påstod 1958 att två tredjedelar av jordens befolkning var undernärd. Det var i så fall en stor förbättring jämfört med förhållandena före 1914. Undernäringen var global vid ingången av 1900-talet. Förhållandena är OJÄMFÖRLIGT mycket bättre nu.

Så 67 miljoner barn får inte chansen att börja skolan? Det är ju i så fall också en dramatiskt förbättring jämfört med förr! Det var inte så länge sedan de flesta barn i världen inte fick "chansen att börja skolan".

Den dramatiskt höjda medellivslängden och själva befolkningsexplosionen vittnat otvetydigt om att livsvillkoren förbättrats jämfört med tidigare. Det var värre före 1914.

Jvs förkunnelse om "tecknen" är humbug. Därför har de flera gånger måst fiffla med uppgifter och citat. Det är lätt att visa vilka bedragare de har varit i sammanhanget.

Jag visade bara på att det fortfarande finns stor nöd i världen.

Dessutom så har vi inte sett vad som eventuellt kommer att ske i en snar framtid.

Det finns extremt stora utmaningar för mänskligheten (ekonomin, miljön, klimatet) som kan leda oss snabbt bakåt i tiden. Den expansiva ekonomin och konsumtionen som numera hålls uppe genom krediter kan få ett snabbt slut. Bara här i Sverige har vi sådana underskott i pensionsavsättningar att det snabbt kan skapa stora ekonomiska problem när dessa ska betalas. Alla problem skjuts idag på framtiden för att konsekvenserna ses som för stora att ta itu med dem idag men vad händer den dag då vi måste se konsekvenserna av att skjuta upp allt detta.
Sveriges kommuner och landsting i Sverige har en pensionsskuld på drygt 450 miljarder som man gömmer i bokföringen ska vi flytta dessa till skattsedeln så räknar vissa på att vi behöver betala 40-45% skatt i en nära framtid.

Det ser ut på samma sätt i mängder av länder, det kan vända fort när det väl vänder.
Citera
2013-10-24, 14:17
Medlem
Citat:
Vad försöker du säga? Jag hänger inte med alls.

Med BS menar jag BullShit, alltså skitprat.

Press Pg Up. så ser du vad jag menar.
Senast redigerad av Nomorone 2013-10-24 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in