2013-10-23, 23:30
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Va?
Så du påstår att ni inte bajtade er "Vi är överallt" från oss?
Jag har ingen aning, det var nämligen inte jag som kom på ramsan. Det kan lika gärna vara tvärtom. Men ni har ju startat en ramsa om det, så då måste det ju stämma. Själv hade jag aldrig hört er ramsa innan den började sjungas på vår läktare. Men först upp på Youtube vinner, eller?
2013-10-23, 23:32
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Jag har ingen aning, det var nämligen inte jag som kom på ramsan. Men ni har ju startat en ramsa om det, så då måste det ju stämma. Själv hade jag aldrig hört er ramsa innan den började sjungas på vår läktare. Men först upp på Youtube vinner, eller?
En ramsa med den melodin hörde jag HV71 sjunga redan 1990.
2013-10-23, 23:33
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
En ramsa med den melodin hörde jag HV71 sjunga redan 1990.
En sak som är säker är dock att ingen skulle få för sig att bajta något från HIV71, någonsin.
2013-10-23, 23:36
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
En sak som är säker är dock att ingen skulle få för sig att bajta något från HIV71, någonsin.
Hehe...som tur är slipper man "kontakten" med dessa lag när man inte har en hockeysektion.
2013-10-23, 23:46
Medlem
Citat:
Vadå "det faktum"? Förstår du inte att jag vill ha något som styrker det faktum.
Om du vill ha några skriftliga datum och tid när ramsorna kom fram på diverse läktare kan jag tyvärr ej hjälpa dig men vissa av era ramsor är ju allmänt känt att de plockats från konkurrenter.

"Här är Hammarbys a-lag" Jag vet inte vad er version heter. Tagen från oss, duh.
Med samma melodi har ni väl också använt "Hata djurgårdens if, hata aik, hata Bajen från Söder..." som är en kopia på gnagets version av "Här är Hammarbys a-lag".

"Oh When The Saints" Från dif. Vi har en satir-version av den ramsan om någon nu tänkte inflika det, ja.

Gnagets "Framåt Stolta aik".

Några jag kommer på, på rak arm.
2013-10-23, 23:52
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Om du vill ha några skriftliga datum och tid när ramsorna kom fram på diverse läktare kan jag tyvärr ej hjälpa dig men vissa av era ramsor är ju allmänt känt att de plockats från konkurrenter.

"Här är Hammarbys a-lag" Jag vet inte vad er version heter. Tagen från oss, duh.
Med samma melodi har ni väl också använt "Hata djurgårdens if, hata aik, hata Bajen från Söder..." som är en kopia på gnagets version av "Här är Hammarbys a-lag".

"Oh When The Saints" Från dif. Vi har en satir-version av den ramsan om någon nu tänkte inflika det, ja.

Gnagets "Framåt Stolta aik".

Några jag kommer på, på rak arm.
Du har nu nämnt en ramsa, "Hammarbys A-lag", som dessutom andra lag kör, för att bevisa att vi kör andra lags ramsor i större utsträckning än andra. De andra är inte plockade. Dåligt...

Citat:
Om du vill ha några skriftliga datum och tid när ramsorna kom fram på diverse läktare kan jag tyvärr ej hjälpa dig
Du behöver inte hjälpa mig med något, om däremot du själv har funderingar på ovan skrivna kan du fråga mig.
Senast redigerad av ArneIII 2013-10-23 kl. 23:56.
2013-10-23, 23:58
Medlem
Citat:
I er verklighet är det ju så. Ni var först med allt, det är sen gammalt. Det finns inte ens något att diskutera.

Det roliga är ju att det ofta stämmer att vi legat i framkanten när det gäller supporter utvecklingen i Sverige. Sen varför ni konstant försöker göra någonting roligt av det vet jag inte, kanske är det så att ni helt enkelt skäms?
2013-10-24, 07:17
Medlem
SvenErlandssons avatar
Citat:
Du har nu nämnt en ramsa, "Hammarbys A-lag", som dessutom andra lag kör, för att bevisa att vi kör andra lags ramsor i större utsträckning än andra.

Du förklarar bort det faktum att ni snodde den med att andra lag kör den och samtidigt har du då mage att anklaga gnaget att sno "åh vi é gnaget, AIK" när fler lag använder sig just av den ramsan, inte för att gnaget snott den, men ändå.
2013-10-24, 07:31
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Du förklarar bort det faktum att ni snodde den med att andra lag kör den och samtidigt har du då mage att anklaga gnaget att sno "åh vi é gnaget, AIK" när fler lag använder sig just av den ramsan, inte för att gnaget snott den, men ändå.
Ehhh, nej. Nu svamlar du. Du får gå tillbaka och titta på vad som sagts.

...vet du överhuvudtaget vad som diskuteras?
2013-10-24, 08:50
Medlem
SvenErlandssons avatar
Citat:
Ehhh, nej. Nu svamlar du. Du får gå tillbaka och titta på vad som sagts.

...vet du överhuvudtaget vad som diskuteras?

Citat:
Du har nu nämnt en ramsa, "Hammarbys A-lag", som dessutom andra lag kör, för att bevisa att vi kör andra lags ramsor i större utsträckning än andra. De andra är inte plockade. Dåligt...

TrogenHammarby nämnde ett antal ramsor som ni tagit. Du svarade med att nämna just en av dessa och ifrågasatte korrektheten med just denna enskilda ramsa när man försöker bevisa att ni kör andra lags ramsor i "större utsträckning".
Varför tog du upp just denna när han klart och tydligt tog med fler. Att du får det att låta som att det är ok att köra "här är Hammarbys a-lag" för att andra gör det gör din kritik mot andra lag väldigt intressant.
2013-10-24, 09:05
Medlem
Olympians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Det är väl bara Helsingborg och Hammarby som inte snor andra lags ramsor?

Dom snor väl absolut ingenting, dom ligger väl bakom samtliga melodier som används - världen över?

Vem var ni fler än?! Ja, jag vill fortfarande veta...
På 1900-talet kan det ha hänt att HIF:are plockat ett fåtal sånger från allsvenska konkurrenter. Det fanns faktiskt en period där folk mer eller mindre såg upp till Aik då de inte hade någon trumma och hade ett värstingrykte som få. Det finns t ex en risk för att någon kan ha varit före oss med dvärgarna-melodin från Snövit. Från det att vi började kolla mer och mer på brittisk läktarkultur har vi dock alltid gått direkt till källan snarare än att kopiera någon annan klack i Allsvenskan.

Följande klipp lär ha cirkulerat inom de flesta allsvenska klubbars supporterskaror:
http://www.youtube.com/watch?v=vqo_rqMc8NA

I Helsingborg har det funnits en sång på den melodin innan både IFK och Aik började sjunga den, men den har sällan sjungits på fotbollsmatcher eftersom den har ett politiskt (skåneseparatistiskt) budskap som inte delas utav samtliga HIF-supportrar.
Sången i fråga förekom mera allmänt på HHC's matcher i Olympiarinken, men numera är det sällan som det förekommer någon supporterverksamhet på hockeymatcherna i Helsingborg. Även de flesta Rögle-supportrar håller på HIF och där finns en större andel utav personer som inte anser att Sverige är en ockupationsmakt (även om de brukar sjunga "Jag vill leva, jag vill dö i Skåne" när nationalsången spelas). Utöver detta finns det givetvis många HIF-supportrar som inte är intresserade utav hockey (förutom att de flesta håller på HIF i fotboll även inom andra små hockeyklubbar i trakten) och där kan åsikterna se ut lite hur som helst angående skånsk självständighet.
Det har inte behövt bli några konflikter i frågan efter att vi fått bort den svenska nationalsången från hemmamatcherna (innan dess förekom banderoller med "Pro Scania et Libertum" och växelramsor med "Fritt Skåne!").

På PSV Eindhoven borta 2008 spelades Paokara-melodin i högtalarna och det var många runt omkring på bortasektionen som spontant började sjunga "Åh Snapphane". Lite av det hörs här:
http://www.youtube.com/watch?v=-LPXkR8D0vQ

Angående vilka vi var fler än så refererade jag till Djurgårdens guldmatch i Borås där det spekulerades i att de skulle ha varit 10 000. I så fall var det fler HIF:are på Nya Ullevi borta mot IFK Göteborg 1999, för där var det mer än 10 000 tillresta helsingborgare.
Senast redigerad av Olympian 2013-10-24 kl. 09:09.
2013-10-24, 09:28
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Supras Malmös film från BP hemma.

https://www.youtube.com/watch?v=GuysMvYYoGc

Nja, det är inte helt sant. I Malmö har vi flertalet sånger som vi är ensamma med och bajt är väldigt impopulärt generellt sätt. Fungerar säkert på samma sätt i flera andra klubbar.

Malmös upplever jag själv som orginella, och bra - men är kanske inte helt neutral.

Men jag håller med, hör sällan liknande sånger på arenor i Sverige - eller Europa för den delen.

Citat:
Just det som var fallet när gnaget tog vår "Grön och vit". Att du sedan ska förlöjliga dig och påstå att vi står för alla ramsor i världen får det stå för dig.

Klubbar med väldigt liten klack likt Helsingborg och andra bönder som typ Örebro och Norrköping är man inte förvånad att de plockar ramsor från alla hörn runt om i Sverige men att Göteborg gör det är desto konstigare.

Mycket kan man säga om dif men deras usla ramsor har de inte tagit från första bästa rival iallafall.

Förlåt, trodde faktiskt att folk här kunde se att saker var skrivna med glimten i ögat.

I övrigt är ju mycket av det jag skriver en komplimang till er.

När AIK var i Malmö kunde jag inte hjälpa att tänka på Bajens "fantasi" (och orginalet). Klart den ramsan som hördes starkast från Gnaget.

Sparar Olympian till jag har en dator och inte en mobil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in