2013-10-23, 18:49
Medlem
countrychicks avatar
Hittade en "expertkommentar" på Dagens Juridik om bevisvärdering i hovrätten. Intressant läsning!

http://www.dagensjuridik.se/2013/09/...bevisvardering

Citat:
Det mest betydelsefulla verktyget vid bevisvärdering är trots allt domarens intuition

- av Roberth Nordh, docent i processrätt och f.d. hovrättsråd

I denna expertkommentar i processrätt diskuterar Roberth Nordh bevisvärdering i teori och praktik. Han framhåller nödvändigheten av en strukturerad bevisvärdering för att domstolen inte ska hamna i en ren gissningslek. Samtidigt anser han att inte någon av de etablerade teoretiska modellerna går att tillämpa fullt ut i praktiken. Kommentaren kan ses som en försmak av hans kommande bok i serien Praktisk process: Bevisrätt C, om just bevisvärdering.

Texten är lite jobbig att ta sig igenom och inte särskilt lättläst. Texten riktar sig väl gentemot jurister med tanke på sidan där den publicerats. Om det är någon tröst så är språket åtminstone mer förståeligt än i det tidigare standardverket i processrätt skrivet av Ekelöf för 50 år sen.
Citera
2013-10-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Det har jag ingen som helst aning om! Jag har bara försökt tala om vad som skulle kunna bli resultatet om hon gjorde det.
Hon bröt inte upp efter den förra "händelsen", men jag har ingen uppfattning om hur hon innerst inne tänker.

PK kommer knappast att få någon vård, jag har svårt att tänka mig att han lider av en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Döms han kommer han att få fängelse.

Jag tror absolut inte att hon sätter sin fot i något vittnesbås,därför att hon inte vill utsätta sig för en sådan utomordentligt jobbig situation,hon har inget att säga till hans fördel gällande fallet,skulle hon tala sanning så är det troligen till PKs nackdel,och det vill hon inte bidraga med,tror heller inte att hon vet exakt vad som hänt,men det är klart hon anar vad han gjort.Hon vill troligen inte sätta sig och ljuga i rätten,och bära med sig detta resten av livet,nix Lotta Kommer ej att medverka i någon rättegång,det är mitt tips.
Citera
2013-10-23, 18:57
Medlem
countrychicks avatar
I morgon ska RPU:n vara klar.

Jag kommer slå en signal till TR och försöka få ut den men jag misstänker att den kommer sekretessbeläggas, särskilt om det nu skulle visa att PK lider av någon mental störning. Personligen tror jag att han har en mindre personlighetstörning/empatistörning, men inget som gör att han anses psykiskt sjuk i lagens mening.

Jag hoppas - men tror inte - att psykologsamtalen ska ha fått honom på rätt spår och att han nu inser att det bästa är att erkänna sina gärningar. Men som jag sagt förut så tror jag att han kommer fortsätta neka så länge han kan.
Citera
2013-10-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Hittade en "expertkommentar" på Dagens Juridik om bevisvärdering i hovrätten. Intressant läsning!

Texten är lite jobbig att ta sig igenom och inte särskilt lättläst. Texten riktar sig väl gentemot jurister med tanke på sidan där den publicerats. Om det är någon tröst så är språket åtminstone mer förståeligt än i det tidigare standardverket i processrätt skrivet av Ekelöf för 50 år sen.

Du kan väldigt mycket countrychick Jobbar du med juridik på något sätt?

Tror inte det gå att få ut hela RPU:n, bara första sidan
Citera
2013-10-23, 19:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Jag tror absolut inte att hon sätter sin fot i något vittnesbås,därför att hon inte vill utsätta sig för en sådan utomordentligt jobbig situation,hon har inget att säga till hans fördel gällande fallet,skulle hon tala sanning så är det troligen till PKs nackdel,och det vill hon inte bidraga med,tror heller inte att hon vet exakt vad som hänt,men det är klart hon anar vad han gjort.Hon vill troligen inte sätta sig och ljuga i rätten,och bära med sig detta resten av livet,nix Lotta Kommer ej att medverka i någon rättegång,det är mitt tips.
Det är min mening också, det kommer bara inte att ske.
Jag tror hon har börjat ett nytt liv - har ju nyligen tagit en speciallärarexamen - och lämnat
den seriemördande sambon långt bakom sig nu. Hon vill inte längre ha någonting med
katastrofen till människa att göra.
Därför blir det bara befängt att tänka sig henne vilja komma till hans undsättning genom
att vittna falskt i domstolen. Nej, som sagt; kommer icke att ske, finns inte på kartan så
ingen behöver ens reflektera över möjligheten att hon skulle dyka upp som nån senkommen
räddare i nöden.

Kvinnan har gått vidare nu i livet och där finns aldrig mer plats för mannen som misstänks
för minst 4 mord.
Citera
2013-10-23, 19:26
Bannlyst
Citat:
I morgon ska RPU:n vara klar.

Jag kommer slå en signal till TR och försöka få ut den men jag misstänker att den kommer sekretessbeläggas, särskilt om det nu skulle visa att PK lider av någon mental störning. Personligen tror jag att han har en mindre personlighetstörning/empatistörning, men inget som gör att han anses psykiskt sjuk i lagens mening.

Jag hoppas - men tror inte - att psykologsamtalen ska ha fått honom på rätt spår och att han nu inser att det bästa är att erkänna sina gärningar. Men som jag sagt förut så tror jag att han kommer fortsätta neka så länge han kan.
Ska man gissa på uppskov till början av november?
Citera
2013-10-23, 20:42
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Den riktar sig väl gentemot jurister med tanke på sidan där den publicerats. Om det är någon tröst så är språket åtminstone mer förståeligt än i det tidigare standardverket i processrätt skrivet av Ekelöf för 50 år sen.
Ha ha!
Ekelöfs framtällning är standardverket för den nya Rättegångsbalken, dvs SFS 1942:740.

Tack för en värdefull länk!

Bevisvärdering är svårt, min personliga mening är att lekmän är lika god på att göra bevisvärderingar som jurister.
Då det gäller rättsfrågor skall dessa givetvis avgöras av jurister, men bevisvärdering ser jag knappast att jurister skulle vara bättre lämpade än andra att avgöra vad som faktiskt har skett.

Givetvis finns det "juridiska" bevisvärderingsregler, som t.ex. att avtal, in dubio, skall tolkas contra stipulatorem, om man inte kan överflygla denna princip med någon annan rättsprincip.
Då det gäller intiotionen som som den faktiska grunden för domares avgöranden så är det behandlat i den internationella rättsvetenskapliga literaturen.
En grundlig behandling av denna sak torde emellertid ligga utanför denna tråds ämne.
Citera
2013-10-24, 10:24
Medlem
countrychicks avatar
PK är inte psykiskt sjuk.

http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/...-psykiskt-sjuk
Citera
2013-10-24, 10:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/...-psykiskt-sjuk
Det innebär att han kommer att dömas till fängelse. Huvudförhandling återupptas 1 november. Blir det intressant? Är det mer än rättens överläggning kvar då?
Citera
2013-10-24, 10:44
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Något annat hade varit en sensation. Nu kommer han att bli dömd i TR till livstids fängelse.
Därefter kommer målet att avgöras i HovR.
Citera
2013-10-24, 10:52
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det innebär att han kommer att dömas till fängelse. Huvudförhandling återupptas 1 november. Blir det intressant? Är det mer än rättens överläggning kvar då?

Jag kan inte tänka mig att det blir särskilt intressant. Det som kan dyka upp är väl påföljdsyrkandet från kammaråklagare Hagman (allt annat än livstid torde väl vara en sensation?). Eventuellt kompletterande pläderingar med anledning av RPU:n, samt yrkande och beslut om PK ska fortsätta vara häktad i avvaktan på dom. Och så förstås datum för när dom kommer meddelas.
Citera
2013-10-24, 10:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Texten är lite jobbig att ta sig igenom och inte särskilt lättläst.
Beror på vad som menas med lättläst. Den har ett rätt lättillgängligt språk, men är inte särskilt stringent formulerad. Som naturvetare kan jag konstatera att han avfärdar naturvetenskapliga modeller genom att hänvisa till (uppenbart otillämpliga) experimentsituationer, men däremot inte på minsta sätt berör de statistiska metoder som naturvetenskapen faktiskt använder i med bevisvärdering analoga sammanhang. Jag blev också lite förvånad av vad om förefaller vara en rätt naiv syn på vad som är beroende och oberoende bevisfakta. Beroende bevisfakta behöver inte vara uppenbart kopplade till varandra, utan t ex ha orsakats av en gemensam orsak, och behöver alltså för ingen del vara några kedjebevis. Men bevisfakta som orsakats av en gemensam orsak och de kedjebevis som Nordh anger som exempel på beroende bevisfakta påverkar bevisläget på olika sätt, och bör inte blandas ihop.

Citat:
Texten riktar sig väl gentemot jurister med tanke på sidan där den publicerats. Om det är någon tröst så är språket åtminstone mer förståeligt än i det tidigare standardverket i processrätt skrivet av Ekelöf för 50 år sen.
Vi kanske ska påpeka att den Ekelöf det handlar om är Per Olof, inte Gunnar, så folk inte tror att Rättegång är ett ännu mer otillgängligt verk än vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in