Citat:
Ursprungligen postat av
Ernst.Hugo
Det är väl bara Helsingborg och Hammarby som inte snor andra lags ramsor?
Dom snor väl absolut ingenting, dom ligger väl bakom samtliga melodier som används - världen över?
Vem var ni fler än?! Ja, jag vill fortfarande veta...
På 1900-talet kan det ha hänt att HIF:are plockat ett fåtal sånger från allsvenska konkurrenter. Det fanns faktiskt en period där folk mer eller mindre såg upp till Aik då de inte hade någon trumma och hade ett värstingrykte som få. Det finns t ex en risk för att någon kan ha varit före oss med dvärgarna-melodin från Snövit. Från det att vi började kolla mer och mer på brittisk läktarkultur har vi dock alltid gått direkt till källan snarare än att kopiera någon annan klack i Allsvenskan.
Följande klipp lär ha cirkulerat inom de flesta allsvenska klubbars supporterskaror:
http://www.youtube.com/watch?v=vqo_rqMc8NA
I Helsingborg har det funnits en sång på den melodin innan både IFK och Aik började sjunga den, men den har sällan sjungits på fotbollsmatcher eftersom den har ett politiskt (skåneseparatistiskt) budskap som inte delas utav samtliga HIF-supportrar.
Sången i fråga förekom mera allmänt på HHC's matcher i Olympiarinken, men numera är det sällan som det förekommer någon supporterverksamhet på hockeymatcherna i Helsingborg. Även de flesta Rögle-supportrar håller på HIF och där finns en större andel utav personer som inte anser att Sverige är en ockupationsmakt (även om de brukar sjunga "Jag vill leva, jag vill dö i Skåne" när nationalsången spelas). Utöver detta finns det givetvis många HIF-supportrar som inte är intresserade utav hockey (förutom att de flesta håller på HIF i fotboll även inom andra små hockeyklubbar i trakten) och där kan åsikterna se ut lite hur som helst angående skånsk självständighet.
Det har inte behövt bli några konflikter i frågan efter att vi fått bort den svenska nationalsången från hemmamatcherna (innan dess förekom banderoller med "Pro Scania et Libertum" och växelramsor med "Fritt Skåne!").
På PSV Eindhoven borta 2008 spelades Paokara-melodin i högtalarna och det var många runt omkring på bortasektionen som spontant började sjunga "Åh Snapphane". Lite av det hörs här:
http://www.youtube.com/watch?v=-LPXkR8D0vQ
Angående vilka vi var fler än så refererade jag till Djurgårdens guldmatch i Borås där det spekulerades i att de skulle ha varit 10 000. I så fall var det fler HIF:are på Nya Ullevi borta mot IFK Göteborg 1999, för där var det mer än 10 000 tillresta helsingborgare.