Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Man bygger väl upp typ matriser (arrays) idag i stället.
Kopplar ihop ett antal teleskop över hela jorden och får en upplösning som är enorm.
Finns ju ett projekt som är på g just nu där radioteleskop? över hela världen ska kopplas ihop. Såg någon film på tuben om det.
Jovisst, det används för fullt numera. VLBI, Very-long-baseline interferometry, eller långbasinterferometri på svenska kallas det. Men rymden är ju större än Jorden. Så länge man kan positionera teleskopen helt exakt så finns vad jag förstår ingen gräns för hur stor en radiointerferometer kan byggas. Det är "bara" att skicka iväg radioteleskop i alla riktningar ur solsystemet med högsta fart så får man allt högre upplösning.
Har hittat HALCA som japanerna skickade upp 1997. Liksom Spektr-R nu sedan ett par år, så fungerade HALCA i Jordens omloppsbana som interferometer tillsammans med markteleskop.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ainstain
Det känns som att när t.ex NASA pratar om eventuella landningar på typ Europa eller annan planet/måne så snackas det om "tidigast 2020" etc. TAR det verkligen så lång tid att förbereda? Är det utvecklingen av själva roboten, eller handlar det om stålar? Kan de inte finansiera lite av rika privatpersoner? Det måste väl finnas någon Richard Branson-figur med gott om pengar som kan bidra lite?
Både utvecklings- och restiderna blir allt längre och längre!
Den första sonden till Merkurius kom fram på ett halvår, den andra, Messenger, tog 7 år på sig. Voyager kom till Jupiter på 18 månader, Gallileo to 4 år på sig. Förklaringen till det är dock att man måste ha lägre fart för att gå in i omloppsbana istället för att bara flyga förbi. New Horizons till Pluto är väl den första flyby-mission som skickats upp sedan 1970-talet.
Det som skulle behövas är att göra flera uppskjutningar av bränsletankar som sen dockar med instrumentlasten i omloppsbana. 1071 st satelliter är aktiva idag, och ISS har väl förbrukat över 100 uppskjutningar nu, så raketuppskjutningar råder det inte någon brist på. Dockningar är vardagsmat med ISS och ingen dockning har någonsin misslyckats allvarligt. Men det har aldrig försökts i samband med någon sond. Mer bränsle ombord borde ge stora extrabonusar tack vare att man då kan manövrera för att få ut mer av gravity assist och av den kontraintuitiva Oberth-effekten som säger att man får mer fart per mängd bränsle om man accelererar när man har som högst fart. Gravity assist har blivit något av en förbannelse eftersom det används som en ersättning för bränsle istället för som en bonus. Sonderna snurrar omkring många år i det inre solsystemet för att komma till det yttre, Juno skickades upp för 2 år sen och bara härom veckan passerade den Jorden, den har alltså inte kommit nån vart på sin väg till jupiter...
Att utvecklingstiderna blir längre är svårare att göra nånting åt. Det finns som bekant inte så många astrofysiker, det skulle även med de största investeringar dröja en forskargeneration innan kapaciteten kan flerdubblas. Jag kan för mitt liv inte bygga t.ex. en rymdbaserad radiointerferometer oavsett hur mycket pengar jag än skulle få, det krävs rätt extrem och sällsynt expertis. Om jag studerar i tio år så kanske jag kan bidra med någon detalj sen. Varje nytt rymdteleskop eller sond är en faktor 10 gånger bättre än föregångaren. Man får väl inte ut så mycket av att skicka upp mer av samma, som t.ex. en kopia av Hubble eller Gallileo. Man måste ha ny extrem teknologi för att kunna göra observationer som kan leda till nya genombrott.
De långa långa tiderna från plan till förverkligande är en enorm ekonomisk kostnad. T.ex. är James Webb-teleskopets spegel redan klar nu, men kommer inte att skickas upp förrän om 7 år eller så. Det som skickas upp, och kommer fram, är föråldrat. Om man kunde halvera ledtiden genom att fyrdubbla ksotnaderna så skulle man nog få mycket mer pang för pengarna. Så gör alla framgångsrika företag. Tyvärr har statliga byråkratier inte samma incitament, det är så bekvämt att minska riskerna och förlänga sina födkrokar, det är så alla vi människor fungerar.