2013-10-22, 12:38
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
amortering???? varför då!!

normalränta?? det har vi ju nu!

19.000:- ? helt påhittad siffra.

.
Du verkar missförstå hela konceptet med att låna något. När man lånar så ska man ge tillbaka det man har lånat. Lånar jag ut min gräsklippare till dig ska du komma tillbaka med den när du är färdig med den.

Du verkar missförstå hur banksystemet fungerar. Person A sätter in pengar på ett konto. Person B kan då låna person As pengar. "Pengarna" person A har på kontot är inte pengar utan en skuldsedel som säger att han har rätt att få ut pengarna som person B har lånat. Betalar inte person B tillbaka sitt lån hur ska då person A få sina pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av cyberax2010
Hej

Vad tror ni kommer hända med den nya medelklassen i Stockholm de närmaste åren.

Tänk er detta scenario.
Min morfar var en nitisk revisor och för ett par veckor sedan gick jag igenom hans ekonomi på 60-talet. När han var 30 köpte han ett radhus i Stockholm med maximala lån. Mormor jobbade deltid med ett lågkvalificerat jobb, totalt var han studieskulder samt huslån 3 gånger familjens årsinkomst (drygt tre gånger en ung revisors inkomst). Ett par år senare köpte han ett sommarställe från 1800-talet på 250 kvadrat med 7000 kvadratmeter tomt för 1/3 av sin årsinkomst. Han var skuldfri innan han fyllde 50.

För ett par veckor sedan såldes grannhuset som har regnats på i 50 år för 4 750 000 och sommarstället är värderat till miljonen. Den nuvarande situationen är absurd. Hur kommer det sig att med 50 års utveckling är något som var lätt att skaffa för ett hushåll med en inkomst en omöjlighet för två höginkomsttagare med arv?
2013-10-22, 12:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Du verkar missförstå hela konceptet med att låna något. När man lånar så ska man ge tillbaka det man har lånat. Lånar jag ut min gräsklippare till dig ska du komma tillbaka med den när du är färdig med den.

Du verkar missförstå hur banksystemet fungerar. Person A sätter in pengar på ett konto. Person B kan då låna person As pengar. "Pengarna" person A har på kontot är inte pengar utan en skuldsedel som säger att han har rätt att få ut pengarna som person B har lånat. Betalar inte person B tillbaka sitt lån hur ska då person A få sina pengar?

Min morfar var en nitisk revisor och för ett par veckor sedan gick jag igenom hans ekonomi på 60-talet. När han var 30 köpte han ett radhus i Stockholm med maximala lån. Mormor jobbade deltid med ett lågkvalificerat jobb, totalt var han studieskulder samt huslån 3 gånger familjens årsinkomst (drygt tre gånger en ung revisors inkomst). Ett par år senare köpte han ett sommarställe från 1800-talet på 250 kvadrat med 7000 kvadratmeter tomt för 1/3 av sin årsinkomst. Han var skuldfri innan han fyllde 50.

För ett par veckor sedan såldes grannhuset som har regnats på i 50 år för 4 750 000 och sommarstället är värderat till miljonen. Den nuvarande situationen är absurd. Hur kommer det sig att med 50 års utveckling är något som var lätt att skaffa för ett hushåll med en inkomst en omöjlighet för två höginkomsttagare med arv?

det är snarare du som inte förstår, något överhuvudtaget, att jämföra med morfars tider, och en lånad gräsklippare är riktigt amatörmässigt, och när det gäller att missförstå banksystemet ligger du verkligen i framkant, top notch-analys av dej, verkligen.
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-22 kl. 13:00.
2013-10-22, 13:03
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
det är snarare du som inte förstår, något överhuvudtaget, att jämföra med morfars tider, och en lånad gräsklippare är riktigt amatörmässigt, och när det gäller att missförstå banksystemet ligger du verkligen i framkant, top notch-analys av dej, verkligen.
Ja för det är så mycket dyrare och svårare att bygga ett hus idag jämfört med för många årtionden sedan

Så du tror att banksystemet skulle fungera ifall ingen betalade tillbaka sin skulder? Vart skulle då pengarna komma ifrån när folk tog ut pengar från banken? Obligationer måste betalas tillbaka annars blir det kaos.
2013-10-22, 14:57
Medlem
Citat:
Nej, så fungerar det inte.

Citat:

För två höginkomsttagare som redan har kapital (hur stort är arvet?) är sju miljoner inte omöjligt. Men en anledning till att det är dyrare i dag är just på grund av att familjer har två inkomster, och utbud/efterfrågan.

Citat:
Ja för det är så mycket dyrare och svårare att bygga ett hus idag jämfört med för många årtionden sedan
Ja, det är det. När farsan byggde vår gamla stuga tog det en pisskvart, men den står på betongblock och saknar rinnande vatten med allt vad det innebär. När morsan växte upp i närheten av Nacka Forum hade de fortfarande utedass (huset och dasset står kvar så vitt jag vet). I dag får du knappt bygglov om du inte gör vinden handikappanpassad...
2013-10-22, 15:44
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Finna det någon här som faktiskt tar bubblan på så stort allvar så att de säljer bostadsrätten och sätter sig i en hyresrätt så länge?

Varför skulle man göra det? Man måste ju bo någonstans. Dock tycker jag man bör amortera mer än nödvändigt och förbereda sina resterade tillgångar för att snabbt kunna investera klokt om räntan går upp.

Precis som folk som pysslar med sina "zombie surivival kit" så kan man ha en liten backup plan för ett husras. Men det betyder ju inte att man ska sälja sitt hem.
2013-10-22, 17:10
Bannlyst
Ser jättebra ut för svensk ekonomi. Vi har en långsam med stadig real tillväxt som inte drivs av någon bubbla inom vare sig IT, bostadssektorn eller banksektorn. Vi har äntligen lärt oss av våra gamla kriser.
2013-10-23, 10:25
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Den subventionerade delen (20 % av köpesumman) är räntefri i fem år och räntan ökar årligen efter det. Ungefär så, menar du?
Stämmer, då återstår att bankerna paketerar om de dåliga lånen och säljer dem i olika "instrument" och rullar det några år så har vi sub prime 2.0. Fascinerande att man gör om samma misstag mindre än 10 år senare efter den största finanskrisen i modern tid.
2013-10-23, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Stämmer, då återstår att bankerna paketerar om de dåliga lånen och säljer dem i olika "instrument" och rullar det några år så har vi sub prime 2.0. Fascinerande att man gör om samma misstag mindre än 10 år senare efter den största finanskrisen i modern tid.
Det är vissa skillnader. T ex (ska) detta Help to Buy-programmet inte hjälpa folk med dålig kreditvärdighet eller återbetalningsförmåga som i USA, utan subventionera handpenningen för köpstarka kunder utan kapital.

Men det är tveklöst fascinerande att man vill bekämpa problemet med höga fastighetspriser genom att stimulera efterfrågan utan att röra ett finger för att stimulera utbudet... "Jävlar vad full jag är, bäst jag tar en öl till så jag nyktrar till."
2013-10-23, 12:32
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det är vissa skillnader. T ex (ska) detta Help to Buy-programmet inte hjälpa folk med dålig kreditvärdighet eller återbetalningsförmåga som i USA, utan subventionera handpenningen för köpstarka kunder utan kapital.

Men det är tveklöst fascinerande att man vill bekämpa problemet med höga fastighetspriser genom att stimulera efterfrågan utan att röra ett finger för att stimulera utbudet... "Jävlar vad full jag är, bäst jag tar en öl till så jag nyktrar till."
jag är inte ett dugg förvånad att höra att du är full kl 12.00 en vardag, du borde verkligen söka hjälp.

förövrigt ontopic, Grev Turegatan, Eklund.... pris för 60m2 utan balkong är ca 120.000:-/m2
http://www.ture8.se/apartments
De flesta är redan sålda, man får inte ens jacuzzi eller braskamin för det priset, nån som tycker det är sjukt högt pris eller??
...
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-23 kl. 12:46.
2013-10-23, 15:39
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Ser jättebra ut för svensk ekonomi. Vi har en långsam med stadig real tillväxt som inte drivs av någon bubbla inom vare sig IT, bostadssektorn eller banksektorn. Vi har äntligen lärt oss av våra gamla kriser.

Människan lär sig aldrig, man säger alltid att det är skillnad DENNA gången för denna gången så har inte X hänt men Y händer istället, så det är ingen bubbla.
Så låter det om alla bubblor.
2013-10-23, 16:37
Medlem
Disco.s avatar
Citat:
jag är inte ett dugg förvånad att höra att du är full kl 12.00 en vardag, du borde verkligen söka hjälp.

förövrigt ontopic, Grev Turegatan, Eklund.... pris för 60m2 utan balkong är ca 120.000:-/m2
http://www.ture8.se/apartments
De flesta är redan sålda, man får inte ens jacuzzi eller braskamin för det priset, nån som tycker det är sjukt högt pris eller??
...

uh, en bilparkering för 1 475 000 kr med avgift på 980 kr/mån?
mc plats för 2000 kr/mån.
avgiften för att få använda cykelställ står inte men man kan anta någonstans runt 500 kr/mån

en enorm parkeringsprisbubbla kan inte ens du förneka att ni har i stockholm.

men för att se det från den ljusa sidan, plötsligt känns lägenheterna inte speciellt dyra längre.
Senast redigerad av Disco. 2013-10-23 kl. 16:40.
2013-10-23, 17:25
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.
uh, en bilparkering för 1 475 000 kr med avgift på 980 kr/mån?
mc plats för 2000 kr/mån.

avgiften för att få använda cykelställ står inte men man kan anta någonstans runt 500 kr/mån

en enorm parkeringsprisbubbla kan inte ens du förneka att ni har i stockholm.

men för att se det från den ljusa sidan, plötsligt känns lägenheterna inte speciellt dyra längre.

Vänta, är det här på riktigt? Sålde de en jävla parkeringsplats för 1,5 mille med en avgift på 1000:- i månaden?

Vem i hela helvete köper en parkeringsplats för 1,5 mille? Det här kan vara det absurdaste jag sett i hela den här debatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in