Citat:
Du verkar missförstå hela konceptet med att låna något. När man lånar så ska man ge tillbaka det man har lånat. Lånar jag ut min gräsklippare till dig ska du komma tillbaka med den när du är färdig med den.Du verkar missförstå hur banksystemet fungerar. Person A sätter in pengar på ett konto. Person B kan då låna person As pengar. "Pengarna" person A har på kontot är inte pengar utan en skuldsedel som säger att han har rätt att få ut pengarna som person B har lånat. Betalar inte person B tillbaka sitt lån hur ska då person A få sina pengar?
Citat:
Min morfar var en nitisk revisor och för ett par veckor sedan gick jag igenom hans ekonomi på 60-talet. När han var 30 köpte han ett radhus i Stockholm med maximala lån. Mormor jobbade deltid med ett lågkvalificerat jobb, totalt var han studieskulder samt huslån 3 gånger familjens årsinkomst (drygt tre gånger en ung revisors inkomst). Ett par år senare köpte han ett sommarställe från 1800-talet på 250 kvadrat med 7000 kvadratmeter tomt för 1/3 av sin årsinkomst. Han var skuldfri innan han fyllde 50. För ett par veckor sedan såldes grannhuset som har regnats på i 50 år för 4 750 000 och sommarstället är värderat till miljonen. Den nuvarande situationen är absurd. Hur kommer det sig att med 50 års utveckling är något som var lätt att skaffa för ett hushåll med en inkomst en omöjlighet för två höginkomsttagare med arv?