Citat:
Ursprungligen postat av
Kaymano
Hur mycket minne behöver man som Apple-användare?
Kör just nu Android men funderar på att köpa en större surfplatta till jul och det kan mycket väl bli denna. Tar Apples appar/operativsystem (mjukvara) mycket plats eller klarar man sig med 32 GB?
LTE kan jag leva utan. Räknar med att fjollträsk bygger ut sitt wifi-nät snart.
Jag ser att du redan fått några svar men jag tänker ge lite ytterligare info.
Jag har (än så länge) en iPad 2 med 32 GB. Operativsystemet, i mitt fall iOS 6.1.3 tar upp ca 1GB och jag har för närvarande 1,4 GB ledigt utrymme kvar.
Här ger jag några exempel på vad jag har i iPaden:
Tidningsappen Qiozk med 78 nedladdade tidningar/magasin = 5,1 GB (Jag har några fler tidningsappar med sparade tidningar)
140 st egna pdf-filer, svartvita med enbart text, men framförallt inskannade flersidiga tidningsartiklar med bilder och i färg = 1 GB
Musik som motsvarar över 8,5 timmar (i mp3- och acc-format) = 1,1 GB
10 st. "seriösa" musikskapar-appar = 1,3 GB
Apples iWork, dvs Pages, Numbers och Keynote, = drygt 1 GB i iPadversionerna
Apples iLife, dvs iPhoto, iMovie och GarageBand = drygt 1,5 GB
15 olika spel (som jag i stort sett aldrig spelar) varav två stycken ligger på över 800 MB
Utöver detta har jag 20 olika Play- och film-appar, 16 olika "Köp- & Sälj-appar, (Blocket, Hemnet Amazon m.m.), olika kamera och video-appar samt olika redigeringsappar för foto och film, 13 olika webradio-appar, 27 resor/turism-appar (Flyg, hotell, reseguider m.m.), 19 svenska och utländska tidnings- och nyhets-appar, Dagens lunch och Lunchguider, Bilregistret, Mina fordon, Bilpriser, Trafiken, Dekra Biltest m.m. Eniro, Hitta.se, Ratsit och Infotorg.
Och till sist de "obligatoriska" apparna såsom Banken, Skatteverket, Facebook, Google m.m. Givetvis har jag betydligt fler appar (över 200) men dessa tar inte så stor plats. En hel del appar har jag knappt använt, men de kan vara bra att ha i alla fall...
Det ryms trots allt en hel del på 32 GB. Om jag slår till på en iPad Air så kanske det blir en 64 GB-version.