2013-10-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Mellan 10 Mb (SVT Play) och 100 Mb (Netflix) skulle jag säga att de flesta ligger på.

14.9 kan man teoretiskt få ut då det är den kapaciteten ett formaterat USB-minne har. 14.9-13.7=1.2. Alltså tar iOS med iMovie och annat 1.2 GB, antagligen mer nu då iWork ingår som ligger på runt 1 GB.
1. Ok. Bra. Då vet jag. Då skiljer det inte allt för mycket mellan de olika operativsystemens appar (rent storleksmässigt vill säga).

2. Är iWork Apples motsvarighet till Officepaketet?
Ingår det vid köp av iPad Air?
Är det sämre, likvärdigt eller bättre än Microsofts motsvarighet?
Citera
2013-10-22, 23:18
Medlem
2. Ja, Ja, Bättre.
Citera
2013-10-22, 23:54
Medlem
Det finns redan en tråd om denna iPad…varför skapa en ny..?

https://www.flashback.org/t2230334

Airees.
Citera
2013-10-23, 00:03
Medlem
Nu har jag bett en Mod att byta namn och låsa fast denna tråd!

Airees.
Citera
2013-10-23, 00:05
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOLYGRAIL
Någon som kör Apple TV + iPad?

Hur fungerar det?

Mvh

Det fungerar perfekt.

Jag tittar i stort sett aldrig på TV på iMacen, utan ska jag titta på någon Play-kanal så streamas detta från iPhone eller iPad till Apple TV. Det händer att jag visar bilder och även någon video ("egen-filmat" eller nedladdat) från någon ut av iEnheterna på ATV.

Även musik från iEnheterna eller Macen streamas till ATV och vidare till ljudanläggningen.

Jag har även provat att spegla iPad-skärmen till TV:n via ATV men det blir för smått och för svårläst.
Citera
2013-10-23, 01:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Hur mycket minne behöver man som Apple-användare?
Kör just nu Android men funderar på att köpa en större surfplatta till jul och det kan mycket väl bli denna. Tar Apples appar/operativsystem (mjukvara) mycket plats eller klarar man sig med 32 GB?
LTE kan jag leva utan. Räknar med att fjollträsk bygger ut sitt wifi-nät snart.

Jag ser att du redan fått några svar men jag tänker ge lite ytterligare info.

Jag har (än så länge) en iPad 2 med 32 GB. Operativsystemet, i mitt fall iOS 6.1.3 tar upp ca 1GB och jag har för närvarande 1,4 GB ledigt utrymme kvar.

Här ger jag några exempel på vad jag har i iPaden:

Tidningsappen Qiozk med 78 nedladdade tidningar/magasin = 5,1 GB (Jag har några fler tidningsappar med sparade tidningar)

140 st egna pdf-filer, svartvita med enbart text, men framförallt inskannade flersidiga tidningsartiklar med bilder och i färg = 1 GB

Musik som motsvarar över 8,5 timmar (i mp3- och acc-format) = 1,1 GB

10 st. "seriösa" musikskapar-appar = 1,3 GB

Apples iWork, dvs Pages, Numbers och Keynote, = drygt 1 GB i iPadversionerna

Apples iLife, dvs iPhoto, iMovie och GarageBand = drygt 1,5 GB

15 olika spel (som jag i stort sett aldrig spelar) varav två stycken ligger på över 800 MB

Utöver detta har jag 20 olika Play- och film-appar, 16 olika "Köp- & Sälj-appar, (Blocket, Hemnet Amazon m.m.), olika kamera och video-appar samt olika redigeringsappar för foto och film, 13 olika webradio-appar, 27 resor/turism-appar (Flyg, hotell, reseguider m.m.), 19 svenska och utländska tidnings- och nyhets-appar, Dagens lunch och Lunchguider, Bilregistret, Mina fordon, Bilpriser, Trafiken, Dekra Biltest m.m. Eniro, Hitta.se, Ratsit och Infotorg.

Och till sist de "obligatoriska" apparna såsom Banken, Skatteverket, Facebook, Google m.m. Givetvis har jag betydligt fler appar (över 200) men dessa tar inte så stor plats. En hel del appar har jag knappt använt, men de kan vara bra att ha i alla fall...

Det ryms trots allt en hel del på 32 GB. Om jag slår till på en iPad Air så kanske det blir en 64 GB-version.
Citera
2013-10-23, 02:00
Medlem
Är det någon som vet när iPad Air släpps i Sverige?

Airees.
Citera
2013-10-23, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airees
Är det någon som vet när iPad Air släpps i Sverige?

1:a november.
Citera
2013-10-23, 08:36
Medlem
Vet nån om det kommer bli billigare att köpa utomlands ifrån(t.ex. USA) ? Eller finns det några nackdelar med att köpa utomlands ifrån ?
Citera
2013-10-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag är imponerad... Snygg design. Tunn och relativt lätt verkar det som. Och antagligen ruskigt snabb.

Snyggt med knapparna i aluminium (på min iPad 2 är de i plast). Bara inte kanterna på långsidorna är för smala så att det blir för lätt att av misstag scrolla...

Min iPad 2 (iOS 6.1.3) rullar för det mesta på bra. Ibland kan en viss fördröjning ske när man ska börja skriva något i Google, Anteckningar eller adressfältet. Även ett visst lagg sker någon enstaka gång när jag sveper till en ny skärm. Men så är min iPad (32 GB) i stort sprängfylld.

Det lutar åt en iPad Air inom en inte alltför avlägsen framtid...

Apple har en teknik i touch-skärmen som ska kunna skilja på om man håller i kanten men är lite in på skärmen, eller en avsiktlig manöver t ex scrollning.
Citera
2013-10-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sw_Ante
Vet nån om det kommer bli billigare att köpa utomlands ifrån(t.ex. USA) ? Eller finns det några nackdelar med att köpa utomlands ifrån ?

Generellt sett så brukar det inte bli så mycket billigare. Några större nackdelar tror jag inte det finns då Apples garanti är världstäckande och man kör samma modell världen över nu? Inte helt hundra dock.
Citera
2013-10-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag ser att du redan fått några svar men jag tänker ge lite ytterligare info.

Jag har (än så länge) en iPad 2 med 32 GB. Operativsystemet, i mitt fall iOS 6.1.3 tar upp ca 1GB och jag har för närvarande 1,4 GB ledigt utrymme kvar.

Här ger jag några exempel på vad jag har i iPaden:

Tidningsappen Qiozk med 78 nedladdade tidningar/magasin = 5,1 GB (Jag har några fler tidningsappar med sparade tidningar)

140 st egna pdf-filer, svartvita med enbart text, men framförallt inskannade flersidiga tidningsartiklar med bilder och i färg = 1 GB

Musik som motsvarar över 8,5 timmar (i mp3- och acc-format) = 1,1 GB

10 st. "seriösa" musikskapar-appar = 1,3 GB

Apples iWork, dvs Pages, Numbers och Keynote, = drygt 1 GB i iPadversionerna

Apples iLife, dvs iPhoto, iMovie och GarageBand = drygt 1,5 GB

15 olika spel (som jag i stort sett aldrig spelar) varav två stycken ligger på över 800 MB

Utöver detta har jag 20 olika Play- och film-appar, 16 olika "Köp- & Sälj-appar, (Blocket, Hemnet Amazon m.m.), olika kamera och video-appar samt olika redigeringsappar för foto och film, 13 olika webradio-appar, 27 resor/turism-appar (Flyg, hotell, reseguider m.m.), 19 svenska och utländska tidnings- och nyhets-appar, Dagens lunch och Lunchguider, Bilregistret, Mina fordon, Bilpriser, Trafiken, Dekra Biltest m.m. Eniro, Hitta.se, Ratsit och Infotorg.

Och till sist de "obligatoriska" apparna såsom Banken, Skatteverket, Facebook, Google m.m. Givetvis har jag betydligt fler appar (över 200) men dessa tar inte så stor plats. En hel del appar har jag knappt använt, men de kan vara bra att ha i alla fall...

Det ryms trots allt en hel del på 32 GB. Om jag slår till på en iPad Air så kanske det blir en 64 GB-version.
Tack för upplysningen.
Kommer det inget bättre innan jul så blir det nog en iPad Air för min del.
Vill bara se vad surfplattan får för recensioner först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in