2013-10-22, 12:34
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Berätta för mig doktorn, hur fungerar genetiken? Inavel är mindre utbrett i Bosnien än vad det är i Sverige så där har du fel. Du har genetiska skillnader i varje folk, läs lite om DNA , blodgrupper och liknande så kan du komma tillbaka i tråden, tills dess, tig.

LÄGG AV! Du fattar väl att Bosnier blir genetiskt svagare i framtiden om de inte får gifta sig med andra folkgrupper? Vi behöver nytt blod eftersom vi är ganska liten folkgrupp.

"Du har genetiska skillnader i varje folk" Det är klart att i varje folk finns genetisk skillnad: För att varje folk har blandat sig med andra folk, om de hade inte gjort det då hade de inte överlevt.
Senast redigerad av xx-och-yy 2013-10-22 kl. 12:49.
Citera
2013-10-22, 13:22
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
LÄGG AV! Du fattar väl att Bosnier blir genetiskt svagare i framtiden om de inte får gifta sig med andra folkgrupper? Vi behöver nytt blod eftersom vi är ganska liten folkgrupp.

"Du har genetiska skillnader i varje folk" Det är klart att i varje folk finns genetisk skillnad: För att varje folk har blandat sig med andra folk, om de hade inte gjort det då hade de inte överlevt.

Det fanns en studie från 90-talet som påvisade att jugoslaver (samtliga från forna Jugoslavien) hade riktigt bra hälsa när dom kom till Västeuropa från krigshärjade områden (förutom psykisk ohälsa, posttraumatisk stress etc). Majoriteten av jugoslaverna som är uppväxta där från 50-90talet har har haft bra immunförsvar och inga konstiga sjukdomar / allergier som bestiger över det normala. Det handlar om genetik och bra föda, då många åt "ekologiskt" direkt från sin trädgård etc till skillnad från väst där McDonalds var vardagsmat..så min fråga till dig är: Varför ska man blanda ut sina "friska" gener när man ändå är friskare än snittet?
Citera
2013-10-22, 13:51
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:

Är det inte tvärtom?

Min kusin är gift med en svensk man och har ett barn med honom. Grejen är så här att barnet kan bosniska bättre än svenska, mannen har lärt sig bosniska språket (inte helt perfekt men han lär sig)och har även tagit min kusins efternamn istället för sin svenska. Jag tycker sånt här är ok och bosniska identiteten kommer leva vidare.
Citera
2013-10-22, 15:45
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Är det inte tvärtom?

Min kusin är gift med en svensk man och har ett barn med honom. Grejen är så här att barnet kan bosniska bättre än svenska, mannen har lärt sig bosniska språket (inte helt perfekt men han lär sig)och har även tagit min kusins efternamn istället för sin svenska. Jag tycker sånt här är ok och bosniska identiteten kommer leva vidare.
Vilken hardcore kusin du har som lyckades övertyga mannen så att han tog hennes efternamn.
Citera
2013-10-22, 17:21
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Vilken hardcore kusin du har som lyckades övertyga mannen så att han tog hennes efternamn.
Haha aa. Nä men jag tror mannen gjorde det frivilligt faktiskt.
Citera
2013-10-22, 22:49
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Är det inte tvärtom?

Tvärt om? Det skulle betyda att om jag spänner på min släkting att vi får ett friskt barn?!
En liten folkgrupp blir inavlad.
Om samma folkgrupp lever tillsammans, utan att gifta sig med folk från andra grupper, då blir man ju till slut en enda stor familj, och gifter sig därmed med släktingar.
Citera
2013-10-22, 22:51
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Det fanns en studie från 90-talet som påvisade att jugoslaver (samtliga från forna Jugoslavien) hade riktigt bra hälsa när dom kom till Västeuropa från krigshärjade områden (förutom psykisk ohälsa, posttraumatisk stress etc). Majoriteten av jugoslaverna som är uppväxta där från 50-90talet har har haft bra immunförsvar och inga konstiga sjukdomar / allergier som bestiger över det normala. Det handlar om genetik och bra föda, då många åt "ekologiskt" direkt från sin trädgård etc till skillnad från väst där McDonalds var vardagsmat..så min fråga till dig är: Varför ska man blanda ut sina "friska" gener när man ändå är friskare än snittet?

Precis, vi är friska för att vi inte isolerat oss och gift sig med enbart människor från samma folkgrupp och det vill du ändra på?? För att??
Citera
2013-10-22, 22:52
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Tvärt om? Det skulle betyda att om jag spänner på min släkting att vi får ett friskt barn?!
Om samma folkgrupp lever tillsammans, utan att gifta sig med folk från andra grupper, då blir man ju till slut en enda stor familj, och gifter sig därmed med släktingar.

Har du någon seriös studie som stödjer detta du skriver? Dessutom har genetiska sjukdomar (om det är det du syftar på) ingenting med inavel att göra utan det har med att göra med vilka anlag (som kan vara dominanta och recessiva) man bär.

https://www.dna-guide.com/recessiva-dominanta-anlag/
Citera
2013-10-22, 22:56
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Precis, vi är friska för att vi inte isolerat oss och gift sig med enbart människor från samma folkgrupp och det vill du ändra på?? För att??

Precis, turkarnas hårväxt och kortväxthet samt svenskens tidningspappersallergi kommer bli vanliga fenomen i Bosnien om du får bestämma.
Citera
2013-10-22, 23:19
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Har du någon seriös studie som stödjer detta du skriver? Dessutom har genetiska sjukdomar (om det är det du syftar på) ingenting med inavel att göra utan det har med att göra med vilka anlag (som kan vara dominanta och recessiva) man bär.

https://www.dna-guide.com/recessiva-dominanta-anlag/

Den nya sjukdomen, som är koncentrerad till Gällivareområdet, tros liksom flera liknande sjukdomar bero på inavel då människor inom ett begränsat område gift sig och bildat familj med partner som har släktanknytning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article371527.ab
Citera
2013-10-22, 23:20
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du fick det till inavel.
Citera
2013-10-22, 23:29
Medlem
Messials avatar
Vad pratar du om nu?

Ni muslimer är ju utav samma skrot och korn som turkarna. Den mat som muslimer från Bosnien och Hercegovina äter i hemlandet och utomlands, är endast inspirerad från turkarna och de Ottomanska riket.

Exempelvis Cevapcici, burek, pasulj (grah) och lite annat. Corba också, en sorts corba heter ju tom "Begova" corba.

Endast muslimer är stolta över turkarnas närvaro på Balkan, när de begav sig, och endast muslimerna ser någonting fint och gott i turkarna. Än idag kallar muslimer och turkar varandra för "bröder" på internet, och turkarna engagerar sig djupt i Srebrenica, trots att själva nästan utrotade den assyriska/syrianska befolkningen. Samt begick folkmord på armenier och greker. Jäkla hycklare är vad dessa är. Och ni gillar dom, och är glada över deras gamla närvaro på Balkan?

Muslimerna där nere firar samma traditioner som turkarna, och använder även turkarnas ord för en muslimsk högtid, som var förra veckan.
Även namnen är turkinspirerade. Exempelvis Ahmed, Leila (Leyla), Mehmed, Mustafa, Muhamed, Adnan och Husein.

De enda serber har kvar från den förjäkliga tiden (Ottomanska) är diverse maträtter och ord i den serbiska ordboken. Serber har "SLAV" med i sina namn, och väldigt många serber ser ut som valfri ryss. De som folk (bosniska muslimer och kroater endast) brukar håna serber med, att vi ser "mörka" ut - stämmer inte alls. Om man har svart hår, men ljus eller hyfsat ljus hy, så är man inte mörk. Och även om någon serb nu är lite mörkare, så är vederbörande fortfarande kristen. I Bosnien och Hercegovina har gamla och unga, som är mörkare eller bruna. Dessa har i många fall faktiskt starkt turkiskt inspirerade namn - och om de inte vore för de faktum att efternamnet slutar på "ic", så hade man trott att de är turkar. Ni är alltså inte heller så "ljusa" eller "ljusast" i hela forna Jugoslavien, som någon ärthjärna påstod.

Förresten, titta på en sådan som Dusan Basta, eller Branislav Ivanovic - eller Milos Krasic. Riktiga slaver, och man kan ta de för ryssar.

http://www.emozionecalcio.it/Persone/Dusan-Basta/DusanBasta_2008.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Branislav_Ivanovi%C4%87_%28cropped%29.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/MilosKrasic.jpg

Citat:
Jag har aldrig sagt att det ska vara förbjudet för någon att hitta någon i en annan kultur , jag tycker det bara är FEL då mitt folk lidit under tre krig bara på 1900-talet, vilket resulterat i att folk blivit rensade från sina områden , och anammat en annan kultur (bosniaker i Turkiet under WW1). Hur kul tror du det är att läsa om att det finns runt en miljon 'turkar' med bosnisk anknytning i Turkiet idag? Dessa har bara en vitare hy och kanske haft någon förfader som hette Bajraktarevic , men heter Bajraktaroglü idag. Det är pinsamt, vad gör den turkiska kulturen bättre än den bosniska? Om 50år kommer du säkert hitta barn som heter Admir Karlsson i Sverige också, vad har han kvar ? Jo bara förnamnet , tror knappast hans kultur kommer vara bosnisk. Mardrömsscenariot för varje folkslag är att bli som syrianer , inget land knappast någon identitet , förutom till 2000år gamla kartor över Mesopotamien. Sedan så måste jag vara ärlig , det är ''mer acceptabelt" att om en bosniak gifter sig med en kroat än om en bosniak gifter sig med en svensk eller arab. Då kroater/bosniaker har 90% gemensam syn på allting (förutom den religiösa biten) än med en arab som man har 10% gemensamt, den religiösa biten, allt annat är helt annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in