Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Då återstår frågan: Om du inte är beredd att betala vilken multipel som helst, hur avgör du om det är köpvärt? Du låter ganska lik entreprenören i ärlighetens namn, du går helt på magkänsla och du bryr dig inte om huruvida multipeln stöds av fundamenta. Det är klart att om man visste att multipeln skulle hålla sig konstant, då skulle alla bara köpa bolagen med högst tillväxt, eftersom kursen då ökar i takt med vinsten. Nu är problemet att alla bolag mognar och vi snackar inte tulpanhysteri, något måste stödja kursen på längre sikt. Hur kan du påstå att Facebook är övervärderad när du inte har antagit någon tillväxt för Google. Och indirekt måste du gjort antaganden om tillväxt, för om du trodde på nolltillväxt för Google hade du förmodligen inte köpt aktien.
Aktiehandel är något som är extremt komplext. Inte ens fundamenta fungerar när man ska fatta ett investeringsbeslut i princip. Om aktiehandel vore enkelt skulle alla bli stormrika på börsen, men så är det ju inte tyvärr.
Att gå på magkänsla kan leda en väldigt långt, men man måste ha lite koll även på siffrorna självklart. Jag har själv flera vänner som använder Google AdWords i sina bolag för att hitta sina kunder. Ett utmärkt system för att hitta kunder och knyta viktiga kontakter till en kontrollerad kostnad. När jag fick upp ögonen för det insåg jag snabbt att jag borde äga aktier i Google. För vissa sökord tjänar Google uppåt 50 kr per klick. Sökorden får man buda på, så det är inte google som bestämmer priserna, utan marknaden. Rakt ner i fickan för google alltså!
Visst är Google inte en billig aktie. Det har den aldrig någonsin varit, men du köper aktier i ett bolag som tjänar stora pengar i en marknad som uppenbarligen växer och har stor potential att fortsätta att göra så. Oavsett om det är android eller iOs som gäller, så kommer google att tjäna pengar iaf på sin unika affärsidé med smart reklam.
Facebook kostar ju dryga 200 årsvinster. Det är ju rent galenskap, visst kan den siffran bättras på framöver, men jag har svårt att se att det skulle vara en bra affär på den här nivån.
Citat:
Enligt studier brukar de bolag som har högt P/E-tal underprestera. Om man delar in aktier i tio lika stora grupper på basis av P/E-tal har den med lägst P/E högst avkastning, följt av nästa osv. Det stöder idén om att bolag måste bära sin egen multipel och att det inte är helt godtyckligt på längre sikt. Google och andra högt värderade aktier har oddsen mot sig. Multiplar eller tillväxt varar inte för evigt.
Jo men du måste förstå skillnaden på bolag och bolag. Google är ett av de större bolagen i världen med ett varumärke som är bland de högst värderade av alla. Det går inte att jämföra med nåt random bolag på small cap. De flesta människor jag känner använder Google varje dag hela tiden året runt. Detta för att google har så pass bra produkter att det är svårt att undvika dom. Dessutom kostar det inga pengar heller och det är ju här affärsidén kommer in. Gör dina kunder beroende av de gratis produkterna och ta del av deras information automatiskt. Informationen är det google tjänar pengar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Mitt intryck är att du verkar litet som en fanboy av mjölk som skriker till alla att bara bry sig om hur god mjölken är, men ignorera om priset är 50 eller hundra kronor paketet, man måste ändå köpa mjölken, kosta vad det kosta vill.
verkligen inte, men jag tror på bolag som tjänar pengar på allvar och har bevisat vad de kan. Då kan det även bli så i framtiden.
Hade jag varit en fanboy hade jag aldrig tjänat pengar på mina google-aktier från början. Nu har jag mer än dubblat min insats i dollar. Vad är dåligt med det?