2013-10-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den här sidan är mycket intressant om androidmarknaden...

http://www.insidermonkey.com/blog/google-inc-goog-android-mobile-app-revenue-climbing-fast-232449/

Du köper Facebook på P/E över 200, men inte Google på 30? Du får väl kolla här och jämföra lite...

Jag försökte bara göra som du. Jag gillar facebook och sket i P/E, så gör ju du också?

Citat:
Det stämmer att jag gör så, men jag har en bra känsla för vad som är kvalitet till skillnad mot vissa andra på det här forumet. Google har jag ju som bekant köpt för länge sedan på en helt annan nivå.

Man kan inte veta allt det är omöjligt. Det tror jag inte du vet heller när du köper dina aktier! Det är ju det som är tjusningen med aktier. Du måste våga lita på din magkänsla. Kan du inte göra det ska du inte vara på börsen överhuvudtaget. Försöker man göra det komplicerat för sig kommer man bara att förlora pengar. Hitta kvalitet och behåll är min filosofi när det gäller börshandel.

Jag har inte tid att sitta och göra djupa egna analyser helt enkelt, men det betyder inte att jag är okunnig.

Google kanske var en OK affär när du köpte det, men att säga att det fortfarande är det bara för att P/E gått sidledes är väl lite feltänkt.

Magkänsla är viktigt, men jag baserar min magkänsla på fundamenta, allt annat är självmord.
Citera
2013-10-22, 14:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Jag försökte bara göra som du. Jag gillar facebook och sket i P/E, så gör ju du också?
hehe jo men jag gillar inte fejsboken och tycker att prislappen är ett skämt. Googles produkter använder jag själv varje dag (gmail, youtube, sökmotorn och androidtelefon) och min målsättning med mina aktieinköp är att jag själv ska använda produkterna som bolaget jag äger aktier i säljer.

Citat:
Google kanske var en OK affär när du köpte det, men att säga att det fortfarande är det bara för att P/E gått sidledes är väl lite feltänkt. "]Google kanske var en OK affär när du köpte det, men att säga att det fortfarande är det bara för att P/E gått sidledes är väl lite feltänkt.
Jag låter det vara osagt om Google är en bra affär, men säljer gör jag absolut inte nu. Det kommer alltid tillfälliga dippar och då kan det vara läge att fylla på portföljen igen. Sedan får man ju hålla koll på priset i kronor, eftersom dollarn flaxar upp och ner.

Citat:
Magkänsla är viktigt, men jag baserar min magkänsla på fundamenta, allt annat är självmord.
Det gör jag med, men magkänslan brukar ha rätt även för mig. Fundamenta är svårt att greppa i många fall i aktievärlden. En sak är säker iaf. Google tjänar pengar. MYCKET pengar och jag vet inte riktigt om det finns något bolag som kan toppa den affärsidén just nu. Antingen står man och ser på eller så ser man till att äga en bit av bolaget. Jag tror på det senare alternativet.
Citera
2013-10-22, 15:04
Medlem
Citat:
hehe jo men jag gillar inte fejsboken och tycker att prislappen är ett skämt. Googles produkter använder jag själv varje dag (gmail, youtube, sökmotorn och androidtelefon) och min målsättning med mina aktieinköp är att jag själv ska använda produkterna som bolaget jag äger aktier i säljer.

Jag låter det vara osagt om Google är en bra affär, men säljer gör jag absolut inte nu. Det kommer alltid tillfälliga dippar och då kan det vara läge att fylla på portföljen igen. Sedan får man ju hålla koll på priset i kronor, eftersom dollarn flaxar upp och ner.

Det gör jag med, men magkänslan brukar ha rätt även för mig. Fundamenta är svårt att greppa i många fall i aktievärlden. En sak är säker iaf. Google tjänar pengar. MYCKET pengar och jag vet inte riktigt om det finns något bolag som kan toppa den affärsidén just nu. Antingen står man och ser på eller så ser man till att äga en bit av bolaget. Jag tror på det senare alternativet.

Du har ju rekommenderat Google varje dag nu utan att ha koll på siffrorna.
Citera
2013-10-22, 15:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har ju rekommenderat Google varje dag nu utan att ha koll på siffrorna.

Aktien gör sitt jobb och ökar i värde. Det är det viktigaste för mig. Det är inte bara nu jag rekat google. Jag har gjort det för läääänge sedan på det här forumet, men alla ska ju in i skitaktier istället i bolag som kanske kanske kanske kommer att tjäna pengar. Det är betydligt mer riskfyllt, än att köpa ett bolag som bevisligen tjänar pengar, och har en god historik av att göra så.

Brukar titta ibland när det är rapport för att uppdatera mig, men mer än så är det inte. Jag har ändå inga planer på att sälja, så varför sitta och sätta sig in i aktien för mycket. Man har ju annat att göra också?

Ska man köpa google, ska man göra det på i första hand affärsidén och på att Google är en riktig vinstmaskin. Det kan det vara värt att betala för.
Citera
2013-10-22, 15:31
Medlem
WeeMaans avatar
Pass på och handla Medivir nu när masspsykos råder och försäljning sker till grovt rabatterade priser.
Knep ett gäng på 93kr som krydda i portföljen inför torsdagens möte.
Citera
2013-10-22, 15:34
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Jo men under IT-bubblans värsta dagar var det ju tal om P/E över 1000 på många av bolagen som handlades(!). Nu kommer jag inte ihåg vem av entreprenörerna som sa att P/E är ett omodernt mått. Självklart var han helt ute och cyklade.

Nej jag skulle inte köpa google på vilken multipel som helst, men tittar man på P/E-måttet är inte aktien så mycket dyrare på den här nivån än tidigare. Facebook däremot är jag inte intresserad av att köpa, då jag tycker att aktien är totalt övervärderad med ett P/E på över 200..

Jag har inte räknat med någon speciell tillväxtsiffra. Jag räknar med att androidmarkanden kommer att fortsätta att växa i framtiden och därmed kommer googles intäkter att öka. Jag kan inte göra någon bedömning, då det är extremt svårt att försöka uppskatta något sådant. Anledningen till att jag har Google-aktier är för att jag tror på affärsidén och ser enorma möjligheter i den. Och visst har jag haft rätt.....

Då återstår frågan: Om du inte är beredd att betala vilken multipel som helst, hur avgör du om det är köpvärt? Du låter ganska lik entreprenören i ärlighetens namn, du går helt på magkänsla och du bryr dig inte om huruvida multipeln stöds av fundamenta. Det är klart att om man visste att multipeln skulle hålla sig konstant, då skulle alla bara köpa bolagen med högst tillväxt, eftersom kursen då ökar i takt med vinsten. Nu är problemet att alla bolag mognar och vi snackar inte tulpanhysteri, något måste stödja kursen på längre sikt. Hur kan du påstå att Facebook är övervärderad när du inte har antagit någon tillväxt för Google. Och indirekt måste du gjort antaganden om tillväxt, för om du trodde på nolltillväxt för Google hade du förmodligen inte köpt aktien.

Enligt studier brukar de bolag som har högt P/E-tal underprestera. Om man delar in aktier i tio lika stora grupper på basis av P/E-tal har den med lägst P/E högst avkastning, följt av nästa osv. Det stöder idén om att bolag måste bära sin egen multipel och att det inte är helt godtyckligt på längre sikt. Google och andra högt värderade aktier har oddsen mot sig. Multiplar eller tillväxt varar inte för evigt.

Mitt intryck är att du verkar litet som en fanboy av mjölk som skriker till alla att bara bry sig om hur god mjölken är, men ignorera om priset är 50 eller hundra kronor paketet, man måste ändå köpa mjölken, kosta vad det kosta vill.
Citera
2013-10-22, 15:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Pass på och handla Medivir nu när masspsykos råder och försäljning sker till grovt rabatterade priser.
Varför faller Medivir plötsligt? Har ingen info om detta. Jobbar, så jag hinner inte fördjupa mig i detta.
Citera
2013-10-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan

Duktigt! Där gjorde du snabba 5%
Citera
2013-10-22, 16:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Då återstår frågan: Om du inte är beredd att betala vilken multipel som helst, hur avgör du om det är köpvärt? Du låter ganska lik entreprenören i ärlighetens namn, du går helt på magkänsla och du bryr dig inte om huruvida multipeln stöds av fundamenta. Det är klart att om man visste att multipeln skulle hålla sig konstant, då skulle alla bara köpa bolagen med högst tillväxt, eftersom kursen då ökar i takt med vinsten. Nu är problemet att alla bolag mognar och vi snackar inte tulpanhysteri, något måste stödja kursen på längre sikt. Hur kan du påstå att Facebook är övervärderad när du inte har antagit någon tillväxt för Google. Och indirekt måste du gjort antaganden om tillväxt, för om du trodde på nolltillväxt för Google hade du förmodligen inte köpt aktien.
Aktiehandel är något som är extremt komplext. Inte ens fundamenta fungerar när man ska fatta ett investeringsbeslut i princip. Om aktiehandel vore enkelt skulle alla bli stormrika på börsen, men så är det ju inte tyvärr.

Att gå på magkänsla kan leda en väldigt långt, men man måste ha lite koll även på siffrorna självklart. Jag har själv flera vänner som använder Google AdWords i sina bolag för att hitta sina kunder. Ett utmärkt system för att hitta kunder och knyta viktiga kontakter till en kontrollerad kostnad. När jag fick upp ögonen för det insåg jag snabbt att jag borde äga aktier i Google. För vissa sökord tjänar Google uppåt 50 kr per klick. Sökorden får man buda på, så det är inte google som bestämmer priserna, utan marknaden. Rakt ner i fickan för google alltså!

Visst är Google inte en billig aktie. Det har den aldrig någonsin varit, men du köper aktier i ett bolag som tjänar stora pengar i en marknad som uppenbarligen växer och har stor potential att fortsätta att göra så. Oavsett om det är android eller iOs som gäller, så kommer google att tjäna pengar iaf på sin unika affärsidé med smart reklam.

Facebook kostar ju dryga 200 årsvinster. Det är ju rent galenskap, visst kan den siffran bättras på framöver, men jag har svårt att se att det skulle vara en bra affär på den här nivån.

Citat:
Enligt studier brukar de bolag som har högt P/E-tal underprestera. Om man delar in aktier i tio lika stora grupper på basis av P/E-tal har den med lägst P/E högst avkastning, följt av nästa osv. Det stöder idén om att bolag måste bära sin egen multipel och att det inte är helt godtyckligt på längre sikt. Google och andra högt värderade aktier har oddsen mot sig. Multiplar eller tillväxt varar inte för evigt.
Jo men du måste förstå skillnaden på bolag och bolag. Google är ett av de större bolagen i världen med ett varumärke som är bland de högst värderade av alla. Det går inte att jämföra med nåt random bolag på small cap. De flesta människor jag känner använder Google varje dag hela tiden året runt. Detta för att google har så pass bra produkter att det är svårt att undvika dom. Dessutom kostar det inga pengar heller och det är ju här affärsidén kommer in. Gör dina kunder beroende av de gratis produkterna och ta del av deras information automatiskt. Informationen är det google tjänar pengar på.

Citat:
Mitt intryck är att du verkar litet som en fanboy av mjölk som skriker till alla att bara bry sig om hur god mjölken är, men ignorera om priset är 50 eller hundra kronor paketet, man måste ändå köpa mjölken, kosta vad det kosta vill.
verkligen inte, men jag tror på bolag som tjänar pengar på allvar och har bevisat vad de kan. Då kan det även bli så i framtiden.

Hade jag varit en fanboy hade jag aldrig tjänat pengar på mina google-aktier från början. Nu har jag mer än dubblat min insats i dollar. Vad är dåligt med det?
Senast redigerad av kurt-sune 2013-10-22 kl. 16:22.
Citera
2013-10-22, 17:31
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Aktiehandel är något som är extremt komplext. Inte ens fundamenta fungerar när man ska fatta ett investeringsbeslut i princip. Om aktiehandel vore enkelt skulle alla bli stormrika på börsen, men så är det ju inte tyvärr.

Att gå på magkänsla kan leda en väldigt långt, men man måste ha lite koll även på siffrorna självklart. Jag har själv flera vänner som använder Google AdWords i sina bolag för att hitta sina kunder. Ett utmärkt system för att hitta kunder och knyta viktiga kontakter till en kontrollerad kostnad. När jag fick upp ögonen för det insåg jag snabbt att jag borde äga aktier i Google. För vissa sökord tjänar Google uppåt 50 kr per klick. Sökorden får man buda på, så det är inte google som bestämmer priserna, utan marknaden. Rakt ner i fickan för google alltså!?

Ditt framgångsrecept verkar desto enklare: köp bolag vars produkter man själv använder och som tjänar pengar varje sekund, oavsett värdering. Tillväxtpotential är allt som räknas. Du fokuserar för mycket på bolaget. Företaget är viktigt som tusan, men varje köp består av två delar: varan som du får och priset du betalar för varan. Tänker du likadant när det gäller andra saker? När du går i mataffären, kastar du ner saker i varukorgen som är vad du tror är de bästa varorna (handplockade kaffebönor från Himalaya exempelvis) utan att titta på prislappen?

Citat:
Visst är Google inte en billig aktie. Det har den aldrig någonsin varit, men du köper aktier i ett bolag som tjänar stora pengar i en marknad som uppenbarligen växer och har stor potential att fortsätta att göra så. Oavsett om det är android eller iOs som gäller, så kommer google att tjäna pengar iaf på sin unika affärsidé med smart reklam.

Facebook kostar ju dryga 200 årsvinster. Det är ju rent galenskap, visst kan den siffran bättras på framöver, men jag har svårt att se att det skulle vara en bra affär på den här nivån.

Facebook tjänar pengar varje sekund, varje dag. Tänk om man på något sätt hade kunnat få användare att betala för vissa funktioner, en klockren sedelpress! Det finns också stora nätverkseffekter som gör det svårt för konkurrenterna. Varför är 200 x vinsten galenskap? Du har ju precis sagt att bolag inte behöver bära sin egen multipel, det räcker att potentialen är stor. Tänk dig vilken potential det finns och hur kommer du fram till att värderingen är hög.

Citat:
Jo men du måste förstå skillnaden på bolag och bolag. Google är ett av de större bolagen i världen med ett varumärke som är bland de högst värderade av alla. Det går inte att jämföra med nåt random bolag på small cap. De flesta människor jag känner använder Google varje dag hela tiden året runt. Detta för att google har så pass bra produkter att det är svårt att undvika dom. Dessutom kostar det inga pengar heller och det är ju här affärsidén kommer in. Gör dina kunder beroende av de gratis produkterna och ta del av deras information automatiskt. Informationen är det google tjänar pengar på.

Faktum kvarstår, de bolag med högt P/E som grupp underpresterar. Det innebär att de bolagen har bevisbördan. Det finna med lågt värderade bolag är att de kan gå mycket knackigare och ändå inte påverkas nämnvärt därför att de inte har något att bevisa, marknaden är redan pessimistisk. Du verkar lida av vad som brukar kallas "confirmation bias". Du söker bekräftande information som bekräftar din ståndpunkt att Google är ett kap. Att dina vänner använder den, att någon slipsnisse på Morgan Stanley gillar aktien eller dylikt. Du bortser från negativa aspekter såsom värderingen. Att ifrågasätta vad som kan gå fel är bra för din egen skull för att kunna minimera riskerna. Vilka är de tre största riskerna du ser vad gäller en investering i Google?
Citera
2013-10-22, 18:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ditt framgångsrecept verkar desto enklare: köp bolag vars produkter man själv använder och som tjänar pengar varje sekund, oavsett värdering. Tillväxtpotential är allt som räknas. Du fokuserar för mycket på bolaget. Företaget är viktigt som tusan, men varje köp består av två delar: varan som du får och priset du betalar för varan. Tänker du likadant när det gäller andra saker? När du går i mataffären, kastar du ner saker i varukorgen som är vad du tror är de bästa varorna (handplockade kaffebönor från Himalaya exempelvis) utan att titta på prislappen?
Nej inte till vilken värdering som helst. Men när det gäller Google är jag glad att jag följt mitt intuitiva system istället för att slaviskt följa p/e som indikator. Har Google underpresterat i min portfölj trots att jag köpte för ett högt p/e? Knappast. Jag har ju nästan dubblat mina pengar på bara tre år.

Citat:
Facebook tjänar pengar varje sekund, varje dag. Tänk om man på något sätt hade kunnat få användare att betala för vissa funktioner, en klockren sedelpress! Det finns också stora nätverkseffekter som gör det svårt för konkurrenterna. Varför är 200 x vinsten galenskap? Du har ju precis sagt att bolag inte behöver bära sin egen multipel, det räcker att potentialen är stor. Tänk dig vilken potential det finns och hur kommer du fram till att värderingen är hög.

Så mycket har jag aldrig betalat för något bolag i min portfölj. Det börjar stinka it-bubbla med sådana värderingar.

Citat:
Faktum kvarstår, de bolag med högt P/E som grupp underpresterar. Det innebär att de bolagen har bevisbördan. Det finna med lågt värderade bolag är att de kan gå mycket knackigare och ändå inte påverkas nämnvärt därför att de inte har något att bevisa, marknaden är redan pessimistisk. Du verkar lida av vad som brukar kallas "confirmation bias". Du söker bekräftande information som bekräftar din ståndpunkt att Google är ett kap. Att dina vänner använder den, att någon slipsnisse på Morgan Stanley gillar aktien eller dylikt. Du bortser från negativa aspekter såsom värderingen. Att ifrågasätta vad som kan gå fel är bra för din egen skull för att kunna minimera riskerna. Vilka är de tre största riskerna du ser vad gäller en investering i Google?
hade jag följt ditt system hade jag aldrig kunnat köpa Google från första början. Du måste förstå att vissa aktier är värda att betala mer för än andra. Jag har en liknande syn på starbucks-aktien. Den är snordyr, men kan ändå vara köpvärd eftersom vinsterna kan vara betydligt högre i framtiden.
Citera
2013-10-22, 19:03
Medlem
Slår ett slag för Transcom

SEB höjde idag riktkursen till 1.50 vilket ger 25% uppsida till en början ungefär och kan säkert bi mer därefter!

Swedbank trodde på en EBIT på 4% men den landade på 4,6% vilket öppnar för en högre värdering än Swedbanks tidigare, 1.2kr. Kan hända att Swedbank uppvärderar Transcom imrgn och då blir det kanske inte lika bra läge att gå in i den längre om inte den rekylerar ner snabbt i början.

Bra köpläge om den rekylerar ner efter öppning till 1.12 - 1.15.

Transcom stängde idag tisdag på 1.18 efter en ökning på 13.5%

Bra investering kan Boliden också vara med ökade metallpriser

Funderar på att köpa ICA. Den har tappat lite på sistone men borde kunna ge en bra rapport? Axfoods var inte så dålig. Tittar även på Axis och Investor men de får rekylera ner först.
Senast redigerad av Liketed 2013-10-22 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in