Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Ok, men vid någon punkt måste du väl ändå kunna hålla med om att bolaget behöver kunna bära sin egen multipel, dvs att det ska finnas någon verklighetsförankring. Skulle du köpa Google till hundra gånger vinsten? 200 ggr vinsten? Om svaret är nej, då måste du kunna motivera vad som gör att du inte vill köpa till dessa multiplar, bolaget är fortfarande detsamma. Resonemang liknande dina var vanliga under IT-bubblan, då fanns inget krav på att multipeln var rimlig sett till fundamenta. Bolag som Ericsson kunde handlas till hundra gånger vinsten därför att potentialen sågs som stor i en ljusnande horisont. En utmaning med ett sådant sätt att tänka är att du då aldrig kan avgöra om något är övervärderat, du hoppas bara att andra ska köpa något till orimligt hög multipel.
Jo men under IT-bubblans värsta dagar var det ju tal om P/E över 1000 på många av bolagen som handlades(!). Nu kommer jag inte ihåg vem av entreprenörerna som sa att P/E är ett omodernt mått. Självklart var han helt ute och cyklade.
Nej jag skulle inte köpa google på vilken multipel som helst, men tittar man på P/E-måttet är inte aktien så mycket dyrare på den här nivån än tidigare. Facebook däremot är jag inte intresserad av att köpa, då jag tycker att aktien är totalt övervärderad med ett P/E på över 200.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Vad räknar du med för tillväxt framöver? Alla tillväxtbolag får förr eller senare se sin tillväxt mattas av. Det är en tidsfråga och i vissa fall tar det lång tid, men det sker. När det sker brukar multipeln krympa samtidigt som tillväxten också sjunker. Om det då visar sig att bolaget inte bar sin egen multipel, blir det investeraren som får bära förlusten.
Jag har inte räknat med någon speciell tillväxtsiffra. Jag räknar med att androidmarkanden kommer att fortsätta att växa i framtiden och därmed kommer googles intäkter att öka. Jag kan inte göra någon bedömning, då det är extremt svårt att försöka uppskatta något sådant. Anledningen till att jag har Google-aktier är för att jag tror på affärsidén och ser enorma möjligheter i den. Och visst har jag haft rätt....
En investerare har för övrigt inte förlorat en krona innan aktien är såld. Själv har jag köpt google för tre år sedan för ca 440 dollar och är inte lika känslig som en person som kliver in och köper nu. Dock tror jag inte att det är fel att köpa även på denna nivån om man ämnar att ligga kvar i aktien i några år till.