2013-10-21, 23:58
  #7573
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Google har alltid sålts på höga multiplar, men har alltid levt upp till sin värdering. Skulle jag sitta tänka som du gör skulle jag alltså sälja mina aktier nu, vilket jag absolut inte tänker göra.

Här kan man läsa lite om vad Morgan Stanley tror...

http://www.cnbc.com/id/100743171

Ja, men du måste ändå kunna motivera värdet på bolaget i dag. Hur mycket tillväxt räknar du med? Eller tycker du att Google på fundamentala grunder är övervärderat, bara att du hoppas att andra kommer att köpa dyrare? En vinstmultipel på 30 prisar in väldigt hög tillväxt i många år framöver, frågan är hur du kan vara så säker i en osäker värld. Värderingen ger inte mycket till krockkuddar på nedsidan om tillväxttakten skulle mattas av.
Citera
2013-10-22, 00:58
  #7574
Medlem
lklk
__________________
Senast redigerad av Liketed 2013-10-22 kl. 01:07.
Citera
2013-10-22, 07:32
  #7575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Vad är det som är bra med Cefour?

Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Haha, nu får du allt ta och motivera dig.

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=67119

Jättebra affärsidé. Det är typ liksåm såm en ölburk. Men, men, med vin i och men men, burken, är faktiskt ingen burk, den är liksåm ett glas... Ja ett glas... Fast som är gjort av plast, så det är inget glas, men det ser ut som ett glas. Det är alltså vin i en plastbehållare. Sjukt revolutionerande, (tillsammans med ca 10 andra tillverkare som gör samma sak och som har större marknadsandelar), men! Det här picknickvinet tillverkas trots allt av skoeningar där VD har rent mjöl i påsen och gillar att resa till Amerikat och ställa ut sina glas i smyg i butiker i Alaska.

Pass på!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2013-10-22, 08:34
  #7576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ja, men du måste ändå kunna motivera värdet på bolaget i dag. Hur mycket tillväxt räknar du med? Eller tycker du att Google på fundamentala grunder är övervärderat, bara att du hoppas att andra kommer att köpa dyrare? En vinstmultipel på 30 prisar in väldigt hög tillväxt i många år framöver, frågan är hur du kan vara så säker i en osäker värld. Värderingen ger inte mycket till krockkuddar på nedsidan om tillväxttakten skulle mattas av.

+1

Sen desto större ett bolag är desto svårare har det att växa, och Google är inte längre den "uppstickare" man var för 10-15 år sen, Google riktigt jäkla stora nu. Och P/E 30 i snabbväxande bolag på smallcap kan vara okej, men i ett av världens största bolag är det lite av en annan femma.

Det vore kul om kurt-sune kunde komma med lite siffror om hur intjäningen hos Google ser ut spritt på de olika affärsområdena. Jag har inte gått igenom siffrorna själv, men jag misstänker att alldeles för stor del av pengaflödet kommer ifrån reklam i google search. Misstänker att de andra affärsområdena är förlustmaskiner...
Citera
2013-10-22, 11:28
  #7577
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ja, men du måste ändå kunna motivera värdet på bolaget i dag. Hur mycket tillväxt räknar du med? Eller tycker du att Google på fundamentala grunder är övervärderat, bara att du hoppas att andra kommer att köpa dyrare? En vinstmultipel på 30 prisar in väldigt hög tillväxt i många år framöver, frågan är hur du kan vara så säker i en osäker värld. Värderingen ger inte mycket till krockkuddar på nedsidan om tillväxttakten skulle mattas av.


Du kan ju gå in och titta på historiska P/E-tal. Titta gärna extra noga under det värsta finanskrisåret 2009.

http://ycharts.com/companies/GOOG/pe_ratio

Då var P/E högre än idag. Den som köpt under finanskrisens djupaste svacka har gjort en riktigt bra affär och fyrdubblat sin insats i dollar.

Säker kan man inte vara men affärsidén är helt oslagbar och marknaden för smartphones och Android lär fortsätta växa. På så sätt kan google tjäna pengar på smart reklam till allt fler människor på jorden. Inte minst i "emerging markets".

Det är tur att jag gått på min intuition om vad som är en bra investering och inte bara tittat på P/E-talen, eftersom det uppenbarligen inte säger så mycket.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2013-10-22 kl. 11:30.
Citera
2013-10-22, 11:43
  #7578
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
+1

Sen desto större ett bolag är desto svårare har det att växa, och Google är inte längre den "uppstickare" man var för 10-15 år sen, Google riktigt jäkla stora nu. Och P/E 30 i snabbväxande bolag på smallcap kan vara okej, men i ett av världens största bolag är det lite av en annan femma.

Du verkar helt ha missförstått vad google:s affärsidé är. Google har all potential att växa och gör så redan. Det är därför vinsterna hela tiden ökar rapport efter rapport. Eftersom Google ligger bakom plattformen Android, kan Google helt diktera villkoren för den smartphonemarknaden och tjäna pengar på både appar och all reklam. Men även på betalningslösningar som Google Wallet etc

Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Det vore kul om kurt-sune kunde komma med lite siffror om hur intjäningen hos Google ser ut spritt på de olika affärsområdena. Jag har inte gått igenom siffrorna själv, men jag misstänker att alldeles för stor del av pengaflödet kommer ifrån reklam i google search. Misstänker att de andra affärsområdena är förlustmaskiner...

Yes reklamintäkter är den största inkomstkällan självklart, men inte bara i sökmotorn utan också på sponsrade länkar på andras hemsidor, gmail och youtube etc. Sedan gör Google diverse smarta långsiktiga uppköp som kanske inte genererar pengar nu men kan komma att göra det på sikt. Precis som investeringen i Youtube. Det finns alltid en tanke bakom varje affär och det är inga klåpare som sitter och bestämmer i den ledningen.
Citera
2013-10-22, 11:49
  #7579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du kan ju gå in och titta på historiska P/E-tal. Titta gärna extra noga under det värsta finanskrisåret 2009.

http://ycharts.com/companies/GOOG/pe_ratio

Då var P/E högre än idag. Den som köpt under finanskrisens djupaste svacka har gjort en riktigt bra affär och fyrdubblat sin insats i dollar.

Säker kan man inte vara men affärsidén är helt oslagbar och marknaden för smartphones och Android lär fortsätta växa. På så sätt kan google tjäna pengar på smart reklam till allt fler människor på jorden. Inte minst i "emerging markets".

Det är tur att jag gått på min intuition om vad som är en bra investering och inte bara tittat på P/E-talen, eftersom det uppenbarligen inte säger så mycket.

Att titta på P/E utan att titta på intjäningen i kronor och ören är missvisande. Ett bolag som minskar sin vinst gör att P/E går upp vilket inte nödvändigtvis betyder att aktien är dyr - vinsttappet kan vara tillfälligt. På samma sätt behöver ett lågt P/E inte betyda köpläge.
Citera
2013-10-22, 11:57
  #7580
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Att titta på P/E utan att titta på intjäningen i kronor och ören är missvisande. Ett bolag som minskar sin vinst gör att P/E går upp vilket inte nödvändigtvis betyder att aktien är dyr - vinsttappet kan vara tillfälligt. På samma sätt behöver ett lågt P/E inte betyda köpläge.

Precis och därför tittar jag inte bara på P/E, men jag sitter inte och överanalyserar heller. Gillar jag affärsidén, så köper jag ändå. Google är ett komplext bolag som är svårt att övergripa och hålla exakt koll på alla delar. Men hittils har jag varit mycket nöjd med utveckligen och tänker fortsätta behålla min lilla post om 10 aktier.

Funderar även på att ta in starbucks på samma sätt, även om den verkar dyr då jag tror stenhårt på konceptet.
Citera
2013-10-22, 12:31
  #7581
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du kan ju gå in och titta på historiska P/E-tal. Titta gärna extra noga under det värsta finanskrisåret 2009.

http://ycharts.com/companies/GOOG/pe_ratio

Då var P/E högre än idag. Den som köpt under finanskrisens djupaste svacka har gjort en riktigt bra affär och fyrdubblat sin insats i dollar.

Säker kan man inte vara men affärsidén är helt oslagbar och marknaden för smartphones och Android lär fortsätta växa. På så sätt kan google tjäna pengar på smart reklam till allt fler människor på jorden. Inte minst i "emerging markets".

Det är tur att jag gått på min intuition om vad som är en bra investering och inte bara tittat på P/E-talen, eftersom det uppenbarligen inte säger så mycket.

Ok, men vid någon punkt måste du väl ändå kunna hålla med om att bolaget behöver kunna bära sin egen multipel, dvs att det ska finnas någon verklighetsförankring. Skulle du köpa Google till hundra gånger vinsten? 200 ggr vinsten? Om svaret är nej, då måste du kunna motivera vad som gör att du inte vill köpa till dessa multiplar, bolaget är fortfarande detsamma. Resonemang liknande dina var vanliga under IT-bubblan, då fanns inget krav på att multipeln var rimlig sett till fundamenta. Bolag som Ericsson kunde handlas till hundra gånger vinsten därför att potentialen sågs som stor i en ljusnande horisont. En utmaning med ett sådant sätt att tänka är att du då aldrig kan avgöra om något är övervärderat, du hoppas bara att andra ska köpa något till orimligt hög multipel.

Vad räknar du med för tillväxt framöver? Alla tillväxtbolag får förr eller senare se sin tillväxt mattas av. Det är en tidsfråga och i vissa fall tar det lång tid, men det sker. När det sker brukar multipeln krympa samtidigt som tillväxten också sjunker. Om det då visar sig att bolaget inte bar sin egen multipel, blir det investeraren som får bära förlusten.
Citera
2013-10-22, 13:25
  #7582
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ok, men vid någon punkt måste du väl ändå kunna hålla med om att bolaget behöver kunna bära sin egen multipel, dvs att det ska finnas någon verklighetsförankring. Skulle du köpa Google till hundra gånger vinsten? 200 ggr vinsten? Om svaret är nej, då måste du kunna motivera vad som gör att du inte vill köpa till dessa multiplar, bolaget är fortfarande detsamma. Resonemang liknande dina var vanliga under IT-bubblan, då fanns inget krav på att multipeln var rimlig sett till fundamenta. Bolag som Ericsson kunde handlas till hundra gånger vinsten därför att potentialen sågs som stor i en ljusnande horisont. En utmaning med ett sådant sätt att tänka är att du då aldrig kan avgöra om något är övervärderat, du hoppas bara att andra ska köpa något till orimligt hög multipel.
Jo men under IT-bubblans värsta dagar var det ju tal om P/E över 1000 på många av bolagen som handlades(!). Nu kommer jag inte ihåg vem av entreprenörerna som sa att P/E är ett omodernt mått. Självklart var han helt ute och cyklade.

Nej jag skulle inte köpa google på vilken multipel som helst, men tittar man på P/E-måttet är inte aktien så mycket dyrare på den här nivån än tidigare. Facebook däremot är jag inte intresserad av att köpa, då jag tycker att aktien är totalt övervärderad med ett P/E på över 200.

Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vad räknar du med för tillväxt framöver? Alla tillväxtbolag får förr eller senare se sin tillväxt mattas av. Det är en tidsfråga och i vissa fall tar det lång tid, men det sker. När det sker brukar multipeln krympa samtidigt som tillväxten också sjunker. Om det då visar sig att bolaget inte bar sin egen multipel, blir det investeraren som får bära förlusten.
Jag har inte räknat med någon speciell tillväxtsiffra. Jag räknar med att androidmarkanden kommer att fortsätta att växa i framtiden och därmed kommer googles intäkter att öka. Jag kan inte göra någon bedömning, då det är extremt svårt att försöka uppskatta något sådant. Anledningen till att jag har Google-aktier är för att jag tror på affärsidén och ser enorma möjligheter i den. Och visst har jag haft rätt....

En investerare har för övrigt inte förlorat en krona innan aktien är såld. Själv har jag köpt google för tre år sedan för ca 440 dollar och är inte lika känslig som en person som kliver in och köper nu. Dock tror jag inte att det är fel att köpa även på denna nivån om man ämnar att ligga kvar i aktien i några år till.
Citera
2013-10-22, 13:34
  #7583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men under IT-bubblans värsta dagar var det ju tal om P/E över 1000 på många av bolagen som handlades(!). Nu kommer jag inte ihåg vem av entreprenörerna som sa att P/E är ett omodernt mått. Självklart var han helt ute och cyklade.

Nej jag skulle inte köpa google på vilken multipel som helst, men tittar man på P/E-måttet är inte aktien så mycket dyrare på den här nivån än tidigare. Facebook däremot är jag inte intresserad av att köpa, då jag tycker att aktien är totalt övervärderad med ett P/E på över 200.

Jag har inte räknat med någon speciell tillväxtsiffra. Jag räknar med att androidmarkanden kommer att fortsätta att växa i framtiden och därmed kommer googles intäkter att öka. Jag kan inte göra någon bedömning, då det är extremt svårt att försöka uppskatta något sådant. Anledningen till att jag har Google-aktier är för att jag tror på affärsidén och ser enorma möjligheter i den. Och visst har jag haft rätt....

En investerare har för övrigt inte förlorat en krona innan aktien är såld. Själv har jag köpt google för tre år sedan för ca 440 dollar och är inte lika känslig som en person som kliver in och köper nu. Dock tror jag inte att det är fel att köpa även på denna nivån om man ämnar att ligga kvar i aktien i några år till.

Hur stor del av Googles intäkter är hänförliga till Androidmarknaden?

Men, hur fort växer FaceBook respektive Google? Och hur mycket har facebooks lönsamhet växt sista året? Jag köper nog hellre FB än Google, även om jag ogillar båda .

Kan du inte bara erkänna att du investerar med magkänsla och inte har en aning om vad du håller på med ?
Citera
2013-10-22, 14:07
  #7584
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Hur stor del av Googles intäkter är hänförliga till Androidmarknaden?
Den här sidan är mycket intressant om androidmarknaden...

http://www.insidermonkey.com/blog/google-inc-goog-android-mobile-app-revenue-climbing-fast-232449/

Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Men, hur fort växer FaceBook respektive Google? Och hur mycket har facebooks lönsamhet växt sista året? Jag köper nog hellre FB än Google, även om jag ogillar båda .
Du köper Facebook på P/E över 200, men inte Google på 30? Du får väl kolla här och jämföra lite...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=facebook+vs+google

Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Kan du inte bara erkänna att du investerar med magkänsla och inte har en aning om vad du håller på med ?

Det stämmer att jag gör så, men jag har en bra känsla för vad som är kvalitet till skillnad mot vissa andra på det här forumet. Google har jag ju som bekant köpt för länge sedan på en helt annan nivå.

Man kan inte veta allt det är omöjligt. Det tror jag inte du vet heller när du köper dina aktier! Det är ju det som är tjusningen med aktier. Du måste våga lita på din magkänsla. Kan du inte göra det ska du inte vara på börsen överhuvudtaget. Försöker man göra det komplicerat för sig kommer man bara att förlora pengar. Hitta kvalitet och behåll är min filosofi när det gäller börshandel.

Jag har inte tid att sitta och göra djupa egna analyser helt enkelt, men det betyder inte att jag är okunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in