2013-10-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Ska säga först att jag har skummat igenom FUP,n. Min tanke var/är att den misstänkte är oskyldig.Min tankegång går som så att dom med diagnosen asperger har svårt att läsa av sina och andras känslor. Med det menar jag att får du ett påstående/fråga så håller du med el kommer med ett "klumpigt" svar som du tror passar in i situationen då dessa personer har lärts upp av "omgivningen" att svara på ett visst sätt.
Sen förstår dom inte själva vad dom menar.Dom har oftast problem med både sin egna hygien och att hålla rent runtomkring sig. Med detta menar jag att hade något brott begåtts i hans lägenhet hade tydliga spår funnits då det fanns mkt damm överallt.Vad jag vet så var det inte dammfritt någonstans.

Tider är ännu svårare att hålla koll på. Säger någon att kl.20.00 var du där så var det så enligt GM. Jag stöter på dessa diagnoser dagligen.Sen kan det vara så att GM har en blanddiagnos. Säg att han har asperger/psykos. Då är det något helt annat. Oftast har pat.med den diagnosen en egen sjukdomsinsikt. Dom blir oftast rädda att dom ska skada/döda någon så dom el anhöriga tar oftast kontakt med Psyk innan något händer. Dom är oftast medvetna själva att dom är en fara och det brukar dom inte ha problem med att erkänna då dessa Pat. önskar vård.
Enbart Psykos är ju något annat och det tror inte jag att GM har. Pat.med enbart Psykos har ju en skev verklighetsuppfattning och det tror jag inte GM har. Ärlighet hos dessa Pat kan dock variera. Pat. med Aspergers förstår oftast inte vad ljuga betyder så därför blir dom oftast helt utom sig om någon säger att dom ljuger, i deras värld finns inte det.
Psykotiska kan ljuga men dom kan även lida alla helvetes kval av att berätta vad dom tänker,drömmer om. Psykotiska kan även dom söka hjälp för att dom blir rädda för sig själva,tankar och drömmar som dom ofta har. Tror dock inte GM är Psykotisk om man relaterar till hans svar under förhören utan tror att han är en vanlig kille med aspergers som Polisen gör allt för att sätta dit då dom ej lyckas hitta den verkliga GM. Alltså är GM ett tacksamt offer då dom misslyckats i utredningen av V,s gärningsman/kvinna.

Släng nu detta med asbergers och bokstavskombinationer som någon form av svar på KJ's agerande, visst han har en funktionsnedsättning men då har en hel del av personerna detsamma i FUP'en, de kan ju inte heller datum/tider etc men inte sägs det att de har asbergers eller bokstavskombinationer.

Utgå ifrån vad som är fakta från start, lgh och till mål FP1/FP2 och KJ's mönster, svar i förhör mm.
Det är en grannlaga uppgift att genomföra detta, inte kanske mordet initialt för vilken dåre som helst kan sticka en kniv i en människa, utan allt efteråt. Det kan en person göra varesig hen är störd eller inte. I detta fall är det ett inläst/inlärt tillvägagångssätt efter mordet om personen som åtalas skulle vara hela alfabetet eller delar av.
KJ är Commander i hans hjärna och har utfört dådet med hyfsad precision men utåt ses som en förvirrad asberger med diverse bokstäver som komplement.

Läs förhören med honom en gång till och notera svaren i vissa frågor där han replikerar snabbt om hur och härmed i fallet.. men i andra frågor inte ens vet vilket årtal det är...

Bästa sekvenserna är när han förklarar hur han och polaren hade gjort ett mord, hur han hade gömt VB om han var mördaren (lucka fortet)... dumpat sjö vid väderkvarnshöjden.. läs och fundera.
Han vet vad han har gjort, det stärks av att han ser bilder men då det gällde VB kropp/tejp då rasar tältet. Om jag inte har gjort dådet då kan jag se vad fan som helst för att visa och befria mig från varje misstanke.

Att tro KJ hade det minsta empati för VB's öde finns inte på kartan, det finns inte ett uns av empati genom hela processen.
Citera
2013-10-22, 18:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Ska säga först att jag har skummat igenom FUP,n. Min tanke var/är att den misstänkte är oskyldig.Min tankegång går som så att dom med diagnosen asperger har svårt att läsa av sina och andras känslor. Med det menar jag att får du ett påstående/fråga så håller du med el kommer med ett "klumpigt" svar som du tror passar in i situationen då dessa personer har lärts upp av "omgivningen" att svara på ett visst sätt.
Sen förstår dom inte själva vad dom menar.Dom har oftast problem med både sin egna hygien och att hålla rent runtomkring sig. Med detta menar jag att hade något brott begåtts i hans lägenhet hade tydliga spår funnits då det fanns mkt damm överallt.Vad jag vet så var det inte dammfritt någonstans.

Tider är ännu svårare att hålla koll på. Säger någon att kl.20.00 var du där så var det så enligt GM. Jag stöter på dessa diagnoser dagligen.Sen kan det vara så att GM har en blanddiagnos. Säg att han har asperger/psykos. Då är det något helt annat. Oftast har pat.med den diagnosen en egen sjukdomsinsikt. Dom blir oftast rädda att dom ska skada/döda någon så dom el anhöriga tar oftast kontakt med Psyk innan något händer. Dom är oftast medvetna själva att dom är en fara och det brukar dom inte ha problem med att erkänna då dessa Pat. önskar vård.
Enbart Psykos är ju något annat och det tror inte jag att GM har. Pat.med enbart Psykos har ju en skev verklighetsuppfattning och det tror jag inte GM har. Ärlighet hos dessa Pat kan dock variera. Pat. med Aspergers förstår oftast inte vad ljuga betyder så därför blir dom oftast helt utom sig om någon säger att dom ljuger, i deras värld finns inte det.
Psykotiska kan ljuga men dom kan även lida alla helvetes kval av att berätta vad dom tänker,drömmer om. Psykotiska kan även dom söka hjälp för att dom blir rädda för sig själva,tankar och drömmar som dom ofta har. Tror dock inte GM är Psykotisk om man relaterar till hans svar under förhören utan tror att han är en vanlig kille med aspergers som Polisen gör allt för att sätta dit då dom ej lyckas hitta den verkliga GM. Alltså är GM ett tacksamt offer då dom misslyckats i utredningen av V,s gärningsman/kvinna.

Har någon sagt rakt ut till KJ att han ljuger? Vore det kanske bra om någon gjorde det?
Citera
2013-10-22, 18:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fte
När det gäller tejprullen är väl det troligaste att VB själv använt den vilket borde kunna bevisas med hennes fingeravtryck om man letat efter sådana?

När det gäller DNA på vristen så är det svårt att uttala sig om det eftersom man inte vet vilken typ av lämning det härrör sig från men både den bevisningen och samtliga bevis i bagageutrymmet borde inte vara omöjliga att plantera för annan GM.

DNAt på vristen har jag sett en förklaring på i något media. Förklaringen var att han höll henne om vristerna vid oralsexet. Någon som kan verifiera detta?

"Missionären"
Citera
2013-10-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det hade hon inte gjort om hon hade kunnat prata istället.
Men då skulle väl MB åkt från restaurangen tidigare, eller? Och KJ borde uppgett annan tid då hon gick. Och då borde det vara MB som nu står åtalad.
Citera
2013-10-22, 18:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Men då skulle väl MB åkt från restaurangen tidigare, eller? Och KJ borde uppgett annan tid då hon gick. Och då borde det vara MB som nu står åtalad.
Nej, han borde inte ha åkt tidigare från restaurangen. Visst, KJ borde ha uppgivit tidigare tid. Huruvida MB borde vara den som står åtalad är en diskussionsfråga.
Citera
2013-10-22, 18:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
20 28 avgår taxin från matstället i Boden
20 32 slår VBs telefon över till 2 g
20 38 Slår VBs telefon åter till 3 g
20 39 Anländer taxin troligtvis Sävast

En fråga Tariff 1. Åker man på den tariffen om man är två eller fler i en bil en lördagkväll? s 1007 Fup
Citera
2013-10-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Det med tejp-rullen är ju också ett starkt bevis. Det som saknas på KJ:s tejpruulle är exakt på millimetern samma som tejpbiten som hittades på VB.

Vad fan svamlar du om ?
Tejpen matchade inte varandra, står klart & tydligt i FUB
Citera
2013-10-22, 18:23
Medlem
Citat:
Visst, utrön i vilket skick VB har så fortsätter jag att diskutera de ledtrådar vi har om vad som hände. Att KJ inte är som andra i huvudet behöver inte betyda att han är farlig. Men visst kan han vara farlig utan att det har visat sig förut.

Sannolikheten för att han har mördat VB är väldigt hög och då kan han väl anses som farlig..eller.
Citera
2013-10-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
De poliser som försöker få 22-åringen att erkänna mordet heter Peter Ahlqvist och Sixten Johansson. Det är två till synes okända namn, men det beror på att de tidigare jobbade på narkotikaroteln utan att vilja synas offentligt. Inom polisen har de dock ett starkt rykte och anses vara två av de absolut skickligaste förhörsledarna.
http://www.nsd.se/nyheter/pitea/artikel.aspx?articleid=7692883

Tror du på allt som står i tidningen?
Att Peter Ahlqvist och Sixten Johansson skulle vara de skickligaste föhörsledarna

Kan säga att jag är bekant med dom & större stolpskott får ni leta efter!
Dom kan inte lösa ett brott om det så sker framför ögonen på dom.

Nu tog jag i lite, men glöm det där att dom är de skickligaste, och skulle fallet vara så, så är jag oerhört bekymrad över våran poliskår
Citera
2013-10-22, 18:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
20 28 avgår taxin från matstället i Boden
20 32 slår VBs telefon över till 2 g
20 38 Slår VBs telefon åter till 3 g
20 39 Anländer taxin troligtvis Sävast

En fråga Tariff 1. Åker man på den tariffen om man är två eller fler i en bil en lördagkväll? s 1007 Fup
Boden Taxis webbsida är under uppbyggnad, så där finns ingen info. Men jag har inte erfarit de senaste åren att priser på taxi varierar med antalet passagerare. Man kan se tariff 0 på kvittot, och det gissar jag är väntetid och tariff 1 är körtid. Tariffer brukar variera med tid på dygnet. Men jag bor inte i närheten av Boden, det kan vara annorlunda där.
Citera
2013-10-22, 18:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sannolikheten för att han har mördat VB är väldigt hög och då kan han väl anses som farlig..eller.
Farlig och sannolikt farlig är inte samma sak. En sannolikt farlig person kan vara totalt ofarlig.
Citera
2013-10-22, 18:31
Medlem
Citat:
Nej, han borde inte ha åkt tidigare från restaurangen. Visst, KJ borde ha uppgivit tidigare tid. Huruvida MB borde vara den som står åtalad är en diskussionsfråga.
Ber om ursäkt, det sista registrerade smset dem emellan var väl 19.38 och det ger ännu mer tid fram tills hon eventuellt möter MB. VB verkar inte vara den som slutar smsa bara sådär. Tror inte MB ens läst hennes sms, bara kollat snabbt igenom och sen svarat rätt och slätt- sluta smsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in