2013-10-21, 13:41
Medlem
ugglans avatar
Förbered dig genom att läsa på om produkterna dom tradar.
* vad kan dom användas till
* vilka är kunderna
* hur hedga
* hur prissätta

Öva på huvudräkning:
* roten ur whatever - sqrt(x)
* whatever upphöjt till nåt - x^y

Öva på sannolikhetslära:
* varians, medelvärden, normalfördelning
* oberoende
* betingad sannolikhet

Öva på att lösa brainteasers/gåtor, exempelvis:
* du har en kub sammansatt av 10x10x10 småkuber, hur många småkuber är i "skalet" / yttersta lagret
* vad är vinkeln mellan visarna vid ett visst klockslag
* du har X kulor, du vet att en är ihålig och resten är solida eller att en är solid och resten är ihåliga, du får använda en våg Y gånger, hur hittar du den avvikande kulan
finns massa exempel på internet

Det handlar oftast om att visa att du är tillräckligt smart.
Citera
2013-10-22, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Brainteasers, brainteasers, brainteasers... Sedan snabb matte som 35^2 som du ska leverera inom 45 sekunder.

Hur lär man sig att multiplicera upphöjda tal i skallen snabbt? Med papper och penna är det ju inga problem.
Citera
2013-10-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nv-natverket
Hur lär man sig att multiplicera upphöjda tal i skallen snabbt? Med papper och penna är det ju inga problem.
Du behöver bara lära dig minnas talen från de olika stegen i uträkningen
Citera
2013-10-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nv-natverket

Med lite övning så går det rätt lätt att kvadrera tvåsiffriga tal snabbt i huvudet
35^2 = 30^2 + 30*5*2 + 5^2 = 900 + 300 + 25 = 1225

Slutar talet på 5 finns det ett knep

(första siffran gånger sig själv + 1) + enhetssiffran (5an) i kvadrat

30*(3+1)*10 +5^2 =30*40 + 25 = 1200 + 25 = 1225
Citera
2013-10-24, 07:52
Medlem
Ni som har jobbat eller jobbar inom IB, vad skulle ni säga att behovet för mjukvaruutvecklare och matematiker är? Är den stor, lagom eller liten?
Citera
2013-11-23, 13:04
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ni som har jobbat eller jobbar inom IB, vad skulle ni säga att behovet för mjukvaruutvecklare och matematiker är? Är den stor, lagom eller liten?

Lagom
Citera
2013-12-10, 20:50
Medlem
Jyckees avatar
Hur ser riktningskoefficienten för tillfället ut för kompensationen? Det pratas ju mycket om hur hårdare regleringar stryper bonusarna, dessutom verkar ju inte intäkterna direkt vara på topp hos de flesta bankerna. Men det kanske inte har allt för stor påverkan? Vad tror ni om framtiden för yrket? Jag är främst intresserad av London, men jag välkomnar även diskussion kring om trenden skiljer sig i USA. Jag tänker främst på M&A, ECM och DCM.
Citera
2013-12-10, 22:42
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Hur ser riktningskoefficienten för tillfället ut för kompensationen? Det pratas ju mycket om hur hårdare regleringar stryper bonusarna, dessutom verkar ju inte intäkterna direkt vara på topp hos de flesta bankerna. Men det kanske inte har allt för stor påverkan? Vad tror ni om framtiden för yrket? Jag är främst intresserad av London, men jag välkomnar även diskussion kring om trenden skiljer sig i USA. Jag tänker främst på M&A, ECM och DCM.

Helt okej i år, allt pekar på ännu bättre nästa år. IBD Analyst 1st year på min bank hade snitt 85% av årslönen, medan top bucket var 100%.
Citera
2013-12-10, 23:41
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Helt okej i år, allt pekar på ännu bättre nästa år. IBD Analyst 1st year på min bank hade snitt 85% av årslönen, medan top bucket var 100%.

Tack för svaret. Det var bättre siffror än jag trodde! Talar vi om London eller NY?
Citera
2013-12-10, 23:58
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Tack för svaret. Det var bättre siffror än jag trodde! Talar vi om London eller NY?

Vi talar om London. Tror dock att denna bank ligger i övre delen av löneligan, så kan vara sämre på vissa 2nd/3rd tier banker.
Citera
2013-12-19, 19:30
Medlem
Hej alla!

Är det någon som har koll på antagningsprocessen för IB internships/jobb (är främst intresserad av ER och PE men all info uppskattas) här i Sverige? Jag förstår att toppbetyg krävs, men innebär det enbart A:n eller kan något B och C accepteras om de gillar resten av CV't? Kan till exempel relevanta extrajobb samt andra EC's väga upp att man inte fått A på varenda tenta?

Tack på förhand!

MVH
Citera
2013-12-19, 19:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niceitis
Hej alla!

Är det någon som har koll på antagningsprocessen för IB internships/jobb (är främst intresserad av ER och PE men all info uppskattas) här i Sverige? Jag förstår att toppbetyg krävs, men innebär det enbart A:n eller kan något B och C accepteras om de gillar resten av CV't? Kan till exempel relevanta extrajobb samt andra EC's väga upp att man inte fått A på varenda tenta?

Tack på förhand!

MVH
Självklart är det inte kört för att du har ett C eller två. Relevanta extrajobb förutsätts så du kan heller inte väga upp bristen på sånna genom att spika alla tentor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in