2013-10-22, 12:30
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Angående frågan om bytet från 3G till 2G och tillbaka, kl 20:32 och 20:38.

Jag blev mycket brydd över detta, men kom på att jag faktiskt kände en person som eventuellt kunde svara på frågan; han jobbar som stadsplanerare med ansvar för utbyggnaden av mobiltelefoni och bredband i en av Sveriges största kommuner (jag har också tubbat honom till att sitta och smygläsa FUP och tråden, så han har en del koll på fallet också.)

Sagt och gjort, jag ringde honom.

Han blev också brydd över detta, så han ringde i sin tur till sin kollega i just Boden.

Denne kollade visserligen inte upp den berörda masten (Artilleribat/Åbergsmasten) specifikt, men sade att när 2G-nätet byggdes ut så planerades det redan för 3G.

Av den anledningen gjordes det plats för 3G i 2G-sändarna. (Detta till skillnad från utbyggnaden av 3G-nätet, som krävde nya sändare för att byggas ut till 4G.)

Bodenkillen var därför med "99% säkerhet" övertygad om att denna mast hade 2G-kapacitet.

På frågan om vad det kan vara som gjorde att VB:s mobil växlade nät, så var hans kommentarer att detta inte behöver betyda att den var i rörelse. När han fick reda på tidpunkten för bytet var hans spontana förklaring följande:

Att kl halv nio en lördagkväll är en tidpunkt då belastningen är väldigt hög.

En mobil som inte används aktivt - vilket inte VB:s telefon hade gjort på en timme - kan därför "sparkas ut" från 3G-nätet till 2G-nätet, för att sedan automatiskt kopplas tillbaka när belastningen minskar.

Jag är inte alls hemma på mobiler, men tycker att det låter som en övertygande förklaring, varvid åtminstone jag inte kommer att bekymra mig mer om bytet (ända tills andra uppgifter eventuellt framkommer).

Det var intressanta uppgifter. Frågan är bara varför just vid denna tid. Kan det ha varit paus i hockeyn just då och många greppade sina mobiler?
Citera
2013-10-22, 12:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat: