2013-10-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag trodde det var tvärtom. Har inte FUP framför mig nu men vill minnas att hålen efter de dödande huggen i bröstet hade en form som för tankarna till ett stämjärn eller liknande. Eller har jag missuppfattat detta?

Stämmer bra.
Citera
2013-10-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
är det en "bergen" eller "bergans" båda nämns i FUP och det sistnämda är ett norskt friluftsmärke

nja, man konsulterade först en polisman som råkade vara utbildad elektriker, han hänvisade till "någon mer kunnig" De frågade på SVA för att få reda på vad som händer med en "zappad" vovve. (eventuellt tillfrågades någon på elsäkerhetsverket om det ens är möjligt att en hund kan dö.)

Det framgår dock inte, vad jag hittat, huruvida det faktiskt finns JFB i aktuell lägenhet. Experternas uttalanden är ju inte heller en garanti för att det är 100% omöjligt att den stackars jycken bet sig i tungan.

Anledningen till att de kollar upp detta är såklart av samma anledning som det spånats om det här, dvs: har KJ styckat hunden? Dock verkar det som att de inte lyckades få nån direkt ordning på den storyn..

Det är rätt mycket i FUP som man aldrig får klarhet i (vad jag sett)
exempelvis:
Grannen som är tvärsäker på att han såg KJ bära på något tillsammans med någon annan?
Man har inte kunnat verifiera detta samt hitta någon annan som varit där och burit.

KJ:s påstådda eldande hemma hos föräldrarna
tydligen en dead-end eftersom man inte verkar ha undersökt "eld-tunnan"

kontrollen av slagningar på KJ:s adress.
Varför redovisas bara resultaten från Hitta.se?

Om jag får GISSA på en trolig gärningsbeskrivning som kommer framföras från åklagarna:
Någonting hände i lägenheten under kvällen. VB lämnar den levande, trots att man i förhör försöker antyda motsatsen. Det verkar dock inte finnas någon teknisk bevisning som pekar på det, bara att något MÖJLIGEN har hänt där.
Någonstans här kommer glappet, nämligen att man inte har en mordplats.
Men jag tror att man kommer hävda att kroppen sedan hamnat i det här värnet där hundarna markerade.
Det man kommer har lite svårt att få till är nog varför och när den sen flyttades till en betydligt sämre plats, FP1 och 2.

Jag har läst hela FUP, men skummat över delar.
Men jag blir fan inte klok på tidslinjen där.
vid 17-tiden försöker hon ringa 112
efter det skickas det SMS till MB
vittnen påstår att de hör skrik betydligt senare än så.

Mitt fetande, För att någon annan än KJ skall utfört mordet så bör man väl först försöka konstatera om hon lämnat lgh vid liv och vara någorlunda säker på det, det är inte troligt att någon annan kommit till lgh och mördat henne.
Då först kan man väl spekulera om annan GM och hon mördats på annan plats.
I vilket skick har hon lämnat lgh på Bodsvedjan och på vilket sätt.
Citera
2013-10-22, 11:49
Medlem
FUP-12s avatar
Angående frågan om bytet från 3G till 2G och tillbaka, kl 20:32 och 20:38.

Jag blev mycket brydd över detta, men kom på att jag faktiskt kände en person som eventuellt kunde svara på frågan; han jobbar som stadsplanerare med ansvar för utbyggnaden av mobiltelefoni och bredband i en av Sveriges största kommuner (jag har också tubbat honom till att sitta och smygläsa FUP och tråden, så han har en del koll på fallet också.)

Sagt och gjort, jag ringde honom.

Han blev också brydd över detta, så han ringde i sin tur till sin kollega i just Boden.

Denne kollade visserligen inte upp den berörda masten (Artilleribat/Åbergsmasten) specifikt, men sade att när 2G-nätet byggdes ut så planerades det redan för 3G.

Av den anledningen gjordes det plats för 3G i 2G-sändarna. (Detta till skillnad från utbyggnaden av 3G-nätet, som krävde nya sändare för att byggas ut till 4G.)

Bodenkillen var därför med "99% säkerhet" övertygad om att denna mast hade 2G-kapacitet.

På frågan om vad det kan vara som gjorde att VB:s mobil växlade nät, så var hans kommentarer att detta inte behöver betyda att den var i rörelse. När han fick reda på tidpunkten för bytet var hans spontana förklaring följande:

Att kl halv nio en lördagkväll är en tidpunkt då belastningen är väldigt hög.

En mobil som inte används aktivt - vilket inte VB:s telefon hade gjort på en timme - kan därför "sparkas ut" från 3G-nätet till 2G-nätet, för att sedan automatiskt kopplas tillbaka när belastningen minskar.

Jag är inte alls hemma på mobiler, men tycker att det låter som en övertygande förklaring, varvid åtminstone jag inte kommer att bekymra mig mer om bytet (ända tills andra uppgifter eventuellt framkommer).
Citera
2013-10-22, 12:02
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
är det en "bergen" eller "bergans" båda nämns i FUP och det sistnämda är ett norskt friluftsmärke.

Det är samma som jag uppfattat det, tillverkaren är Bergans of Norway men på militär outlets mm. benämns den som "bergen".
Citera
2013-10-22, 12:04
Medlem
Namibia1s avatar
ANG VBs 112 slagning

Hon har kanske MB i mobilen under ICE ,är också ett enklare sätt att ringa en person utan att låsa upp mobilen.
Hon kanske inte tänkte ringa 112 utan ringa MB.
Ni som har Samsung Galaxy... Kolla på det
Citera
2013-10-22, 12:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tänker på tejpbitarna som enligt SKL i någon mån kunde komma från tejprullen i KJ:s badrum. Det gick inte att sammanpassa tejpbitarna med rullen, varken mot ändkanter eller mot den rivna kanten längsmed, sid 299. Det betyder att om tejpbitarna kommer från rullen har någon klippt av tejpen med minst 2200 mm och delat den längsmed med 1680 mm, annars hade någon del av kvarvarande rullen kunnat passas mot någon tejpbit. Om någon gjorde det för att dölja att tejpbitarna kommer från rullen hade hen nöjt sig med att klippa rätt av, eller gjort sig av med rullen helt och hållet. Det är inte rimligt att tejpbitarna kommer från rullen.

Exakt, det är inte rimligt. Dessutom är dessa rullar både vanliga och lätta att få tag i.
Citera
2013-10-22, 12:16
Medlem
Forna tiders bajonetter - hade inte de krökt profil? Finns det inte gott om den typen av antikviteter i Boden?
Citera
2013-10-22, 12:19
Medlem
Namibia1s avatar
Drar mig för detta inlägg.
Tycker inte att muppen ska ha mer uppmärksamhet men men...

Kolla benen och datumet på posten.
http://schlangekraft.tumblr.com/post/46330922862
Citera
2013-10-22, 12:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Drar mig för detta inlägg.
Tycker inte att muppen ska ha mer uppmärksamhet men men...

Kolla benen och datumet på posten.
http://schlangekraft.tumblr.com/post/46330922862

Vad har denna sidan med mordet att göra rent konkret ?
Citera
2013-10-22, 12:23
Medlem
highfives avatar
Jag minns mycket väl att när jag gick "all in" den 27/5 och fastslog att hon mördats på ett militärt område och inte i lägenheten. Det var inte så många som trodde att det kunde vara så. Nä, för statistiken sa något annat. Oj så fel jag hade, det var ju lägenheten och inget annat påstod man. Nu är väl de flesta (utom några få) rätt övertygade om att hon mördades och styckades på någon annan plats.

Hade någon sagt att i början av maj kommer en ung tjej att mördas och sedan hittas styckad i lilla Boden så hade man antagligen idiotförklarats. Sanningen överträffar ibland dikten.

Något som också gjort att jag känner mig mer tveksam till KJ som gärningsman för mordet (inte styckningen) är att jag inte uppfattat, vare sig i vittnenas redogörelse eller under förhören med honom att han skulle varit psykotisk på något sätt. Han må ha ADD och Asperger, men dessa diagnoser gör ingen till mördare. Däremot i kombination med psykos och droger så ökar den sannolikheten.

Däremot finns det en annan person som uppvisat, vid flertalet tillfällen tidigare under åren, att han har dålig impulskontroll. En sådan människa som dessutom hamnar under stor press och gärna även under alkoholens verkan är mer en potentiell mördare, enligt min erfarenhet, än en kuf som vandrar omkring i camokläder och har ADD och Aspberger. Detta beroende på att impulskontrollen som redan är svag i habitualtillståndet försvagas ytterligare vid mental ansträngning och vid alkoholförtäring.

Som sagt jag är tveksam att det blir en fällande dom för mord om det inte framkommer något annat som jag inte vet.
Citera
2013-10-22, 12:23
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen detta med att telefonen övergår till 2g i sex minuter. Nästan exakt samtidigt anländer MB till sitt hem,något berusad, endast någon km från Kjs bostad.

Det där med 3g/2G-växlingen kan man släppa helt. Det kan hända hux flux bara eller om man går på toa eller in i ett annat rum m.m.
Citera
2013-10-22, 12:28
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Som sagt jag är tveksam att det blir en fällande dom för mord om det inte framkommer något annat som jag inte vet.

Jag tror på livstid. Möjlig straffrabatt för ålder och tidigare ostraffad kanske, låt mig säga, 16 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in