• 1
  • 2
2011-11-12, 16:54
Medlem
Tjena igår blandade jag ihop en halv sjuttis med krossad turkiskpeppar. Men mot kvällen så vare inte värt att dricka på detta såkallade "krök" iaf jag undrar hur länge min Turkiskpeppar med vodka håller sig?
Jag vet att vodka håller länge och turkiskpeppar godiset lär ju också hålla ett tag men menar hur länge är det gott och drickbart?
Citera
2011-11-12, 17:22
Medlem
Boa-Ormens avatar
Tips, finns små blandmixar på Ica osv, med Turkisk peppar, så behöver du inte krossat godiset. blir lika gott som köpa vanlig turkisk peppar så håller det sig också .
Citera
2011-11-12, 17:33
Medlem
Studsbolls avatar
Den äckliga skiten håller i en evighet. Alla eventuella tråkigheter du hade på händerna när du krossade godiset dog i spriten.
Citera
2011-11-12, 17:50
Medlem
christerys avatar
Den lär inte bli sämre. Oftast har inte ens allt löst sig innan det är slut. Så det är nog ett Icke problem.

Men ärligt, jag tror minst ett par år. Utan problem, ser inte möjlighet till svamp i den miljön även om sockerhalten stigit. Vad alla Enummer i godiset tycker om att bada i sprit under längre tid är det jag funderar på. Spjälkas dom.. Men då måste man veta lite mer om kemi än det jag kan.
Citera
2011-11-12, 20:07
Medlem
Tack för alla svar! Men denna lär nog bara ligga i 1 vecka så det är nog lungt
Citera
2013-10-22, 06:02
Medlem
Jag tycker faktiskt ingen har gett ett bra svar, så jag använder denna tråd och frågar UNGEFÄR samma som TS.

Imorn tänkte jag göra godisvodka (ha i godis som gummibjörnar eller polkagris i vodkan och låta det absorberas några nätter) Men kom på att det är ju bättre att köpa någon slags drinkmix på affären.

Hur länge håller vodkan efter att jag har haft i, låt oss säga, Likör 43, eller baileys drinkmixen som finns att köpa på ica?

Håller den veckor? månader? år?

Det är väl kanske mjölk/grädde i dom drinkmixarna, men håller vodkan sig länge ändå?

Gärna utförligt svar!

Tack på förhand!
Citera
2013-10-22, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timess
Tack för alla svar! Men denna lär nog bara ligga i 1 vecka så det är nog lungt
Den borde ligga minst en vecka INNAN du dricker den. Jag brukar lagra min i en månad om möjlighet finns.

Det håller i åratal.
Citera
2013-10-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftigkatt
Jag tycker faktiskt ingen har gett ett bra svar, så jag använder denna tråd och frågar UNGEFÄR samma som TS.

Imorn tänkte jag göra godisvodka (ha i godis som gummibjörnar eller polkagris i vodkan och låta det absorberas några nätter) Men kom på att det är ju bättre att köpa någon slags drinkmix på affären.

Hur länge håller vodkan efter att jag har haft i, låt oss säga, Likör 43, eller baileys drinkmixen som finns att köpa på ica?

Håller den veckor? månader? år?

Det är väl kanske mjölk/grädde i dom drinkmixarna, men håller vodkan sig länge ändå?

Gärna utförligt svar!

Tack på förhand!

Det beror dels på hur hög alkoholhalten är och dels på innehållet!
Ju högre alkoholhalt desto längre hållbarhet har du då alkoholen konserverar och tar död på ev. bakterier.

Tar man Baileys t.ex. så har du mjölkprodukter i som kan surna efter att den öppnats så dessa likörer borde förvaras kallt och drickas relativt fort efter att dom öppnats. Är osäker på exakt hållbarhet.
Men tar du en vanlig "godisshots" som turkisk peppar så håller den i 100 år. Smakerna kan förändras under tiden, men den blir inte dålig i den mån att du blir speciellt sjukare av den än du blir när du dricker den färsk.
Citera
2013-10-22, 12:10
Medlem
Har haft öppnade Baileysflaskor ståendes i rumstemperatur i flera år (även efter att bäst före datum passerats) utan att den blivit dålig. Om mjölk blir dålig brukar man märka det ganska fort på smaken.

Men detta är klippt från Baileys hemsida:

"Baileys is the only cream liqueur that guarantees its taste for 2 years from the day it was made, opened or unopened, stored in the fridge or not when stored away from direct sunlight at a temperature range of 0-25 degrees centigrade.

One of the keys to achieving this 2 year shelf-life is in our patented process of blending of fresh Irish cream with the spirits and the whiskey without the use of preservatives. The alcohol acts as a natural preservative for the product."
Citera
2013-10-22, 16:10
Medlem
morkfromorks avatar
jag har kasserat baileys, fast jag bor i ett land med tropiskt klimat.

En vodka borde stå sig i 20 år, minst
Citera
2013-10-23, 22:48
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
jag har kasserat baileys, fast jag bor i ett land med tropiskt klimat.

En vodka borde stå sig i 20 år, minst

Ställer man den mörkt och svalt så håller en vodka i hundratals år.
Ställer man den i rumstemp och i sol-ljus så kanske det blir förändringar i smaken efter lång tid.
Men farlig att dricka blir den nog aldrig.
Citera
2013-10-25, 19:35
Medlem
Jag kan med nöje berätta att jag var på affären idag och köpte likör extrakt. På flaskorna står det

"Lagring förhöjer smaken". Till och med på dom som man ska hälla i färsk grädde i!

Alltså håller dom antagligen år och år. Även fast det är grädde i dom!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in