2013-10-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har inte läst igenom hela FUP, jobbar på det. Men jag har följt tråden. Bevisen mot KJ imponerar inte, och jag kan tänka mig andra GM. Jag har stött på det här fenomenet förut, polisen tar förste bäste man, och letar bevisen efteråt.

Där är vi helt överens.
Citera
2013-10-22, 01:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
När de hittat blod från VB på tejprullen som låg i badrummet. Hur skall han förklara bort det? Och att det är samma tejptyp som hittades på VB:s kropp.

Om inte det är starkt bevis så säg?

Från fup: F=Förhörsledaren H=KJ

H: Eftersom att det är blod på den. Jag har ingen aning varför det är blod på den. Det måste
antingen vara att nån har liksom satti dit det där eller så att hon har gjort nånting eller…jag
vet inte.
F: Att det skulle vara hennes blod menar du?
H: Ja, men jag vet inte. Det kan lika väl vara mitt blod.
F: Det är hennes blod.
H: Jaha.
Men, antag att VB har gjort illa sig och är hemma hos KJ. Utan att han får veta det går hon i badrummet och ser över sitt sår. Då sträcker hon sig efter en rulle kirurgtejp och tar en bit med blodiga fingrar. Och så ställer hon tillbaka tejprullen. Är blodet på tejpen verkligen starkt bevis?
Citera
2013-10-22, 01:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattnatten
Jag har funderat över hur det kommer sig att VB och DJ inte var kompisar på fejjan. De var födda samma år, gick samma gymnasium (samtidigt då får man förmoda) och VB var DJs brors ex-flickvän. Boden är ju en liten stad och det hade varit väntat att de kände varandra även på fejjan, särskilt om KJ och VB fortsatt vara bra vänner och hade en bra kompisrelation samt att DJ och KJ hade en bra syskonrelation. Något i dessa relationer stämmer inte, det är ju väldigt självklart på nåt vis.

Vem är DJ, brodern till VBs ex? Någon pratade om något inristat på VB, var det inte ett D?
Citera
2013-10-22, 01:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, hen sa att hen brukar ha 112 inprogrammerat.

Det här med felringning kan man glömma, hon ville nå 112. Det är min uppfattning. Hon kände sig rädd, och det måste man väl ändå kunna tro, med tanke på hur det slutade? Vad som sedan hände, var nog att hon snärjdes in i en serie händelser hon inte kunde styra över, resultatet vet alla.

Den här KJ verkar inte ha haft svårt för att hitta tjejer, men han har skrämt många. Tagit strypgrepp, pratat om otäcka saker, de har blivit rädda. Ett ex kommer att vittna. Att han inte kan ha gjort det här är en utopi.

Men människa:
Citat:
Angående VBs 112*-tryckning: jag (och en hel del med mig antar jag?) brukar om jag går ensam trycka in siffrorna 112 i telefonen för att ha ett larmsamtal nära tillhands om något händer. Töntigt förstås, men en lugnande vana om man är ensam tjej med smartphone. Bara en tanke.
Citera
2013-10-22, 01:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag har inte läst igenom hela FUP, jobbar på det. Men jag har följt tråden. Bevisen mot KJ imponerar inte, och jag kan tänka mig andra GM. Jag har stött på det här fenomenet förut, polisen tar förste bäste man, och letar bevisen efteråt.

Menar du att det var en märklig och obefogad insats att anhålla den person som var:

- sista kända person som sett offret i livet
- hade haft ett förhållande med henne
- uppträtt märkligt vid tidigare förhör och sökinsatser

Jag tycker det låter som helt standardmässigt polisarbete, bl a för att det torde föreligga fara i bevishänseende. Att man då måste "leta bevisen efteråt" är väl inte särskilt konstigt, hur ska man få in teknisk bevisning här knuten till GM utan att få chansen att vidta olika husrannsakningsåtgärder?
Citera
2013-10-22, 01:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jobbade MB hela kvällen när VB försvann?
Nej, han kom hem kl 20:39.
Citera
2013-10-22, 01:08
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponylover
MB har ett vattentätt alibi.

Detta skrev du tidigt i tråden. Står du fast vid det? Kan du utveckla?
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponylover
Skrev tidigare att MB hade ett vattentätt alibi. Har blivit frågad hur jag vet detta osv, vill inte outa någon dock, så skicka PM om ni vill veta.

Den som vill veta kan skicka pm till ponylover.
Citera
Medlem
Citat:
Japp. Något är trasigt på övervåningen.

Sannolikt har han läst alldeles för mycket skräplitteratur på kriminalromanområdet i kombination med någon störning och alldeles för mycket kvällstidningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sorry, den idiotiska stavningskontrollen slog till. Från en ouppmärksammad blödning, skulle det vara. Eller, med andra ord: Skulle det där blodet ha avsatts vid något annat tillfälle, skulle KJ rimligen ha uppmärksammat och kommit ihåg det.

Det är ganska ovanligt men faktiskt möjligt att skära sig på ett sådant vis att det inte uppmärksammas men blöder relativt ymnigt, läs täta droppspår efter personen.

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Till ett mindre blodspår kunde kanske alternativa förklaringar väcka rimligt tvivel, men här är det för mycket blod. Kanske inte så mycket mer än den cl du föreslår, men utspritt och utstruket på ett sätt som passar så väl in på ett scenario med en blodig kropp att andra förklaringar faller. GM tänkte säkert på att skydda mattan, men skyddet höll inte helt tätt. Att det blev blodspår i öppningen och utanför missade GM däremot.

Skall kJ slingra sig ur detta vill det till att han gör troligt att någon inte bara kommit åt hans bagageutrymme utan att någon obemärkt kunnat låna bilen för transport av blodig kropp.

1. Jag skulle nog tro på mer än 1cl, snarare någonstans under en halv deciliter även om man inte kan vara säker på någonting utifrån fuppen, "har det runnit ur ett paket och spritt sig", "är det mensblod från avancerade parningslekar i bakluckan" , "kan det vara resultatet av blodiga bandage från kampsportslekar som slängts i bakluckan" osv. osv. osv.

2. Det är nog väldigt svårt för denne att snirkla sig ur det där, såvida det inte framkommer nått nytt. Det kan ju vara som så att vederbörande helt enkelt vill bli inburad för spänningsskull eller gratis mentalvård eller något liknande, trots allt är väl denne KJ diagnosticerad på något vis så man kan ju inte förvänta sig total rationalitet från vederbörande eller ens att allt från förhören är korrekt återgivet av polisen ifall det är sant att advokat saknades under förhören, något som kan ligga åtalet till last även om Norrlandsrätter inte direkt är kända för sin finkänslighet så att säga. Tänk på Qwasten tex.
Citera
2013-10-22, 01:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Menar du att det var en märklig och obefogad insats att anhålla den person som var:

- sista kända person som sett offret i livet
- hade haft ett förhållande med henne
- uppträtt märkligt vid tidigare förhör och sökinsatser

Jag tycker det låter som helt standardmässigt polisarbete, bl a för att det torde föreligga fara i bevishänseende. Att man då måste "leta bevisen efteråt" är väl inte särskilt konstigt, hur ska man få in teknisk bevisning här knuten till GM utan att få chansen att vidta olika husrannsakningsåtgärder?
Det var inte fel att anhålla och häkta honom. Jag uttryckte mig otydligt. Bevissökningen skedde med skygglappar, helt och hållet inriktat på honom. Det är fenomenet som jag har stött på förut.
Citera
2013-10-22, 01:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men, antag att VB har gjort illa sig och är hemma hos KJ. Utan att han får veta det går hon i badrummet och ser över sitt sår. Då sträcker hon sig efter en rulle kirurgtejp och tar en bit med blodiga fingrar. Och så ställer hon tillbaka tejprullen. Är blodet på tejpen verkligen starkt bevis?

VB hade skadat en tå i karaten. Det blödde och senare tappades nageln. Jag tycker det låter helt logiskt att plåstra om skadan.
Citera
2013-10-22, 01:12
Medlem
dunbolls avatar
Han kan ha haft tejpen i bagaget också och då har den fått blodet på sig där, samtidigt med det andra. Sedan har han burit upp den när han behövt den och inte märkt att den var blodig. Han glömmer ju mycket så han kanske inte tänker på det. I så fall så behöver ingen som planterat ha varit i lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in