2013-10-20, 17:03
Medlem
Hola.

Jag mönstrade och klarade mig igenom alla tester för ca en vecka sedan.
Nu i efterhand ångrar jag lite mitt val hos yrkesvägledaren vilket var:

1 hand. Fjärde Sjöstridsflottiljen som Lednings Soldat/Sjöman
2 hand. Ledningsregementet som Lednings/Sambands Soldat

Finns det möjlighet att höra av sig någonstans och kanske få stryka ett av valen, byta till något helt annat eller bara byta plats på mina två val?
2013-10-20, 21:38
Medlem
Unisertits avatar
Vad exakt är kök MT?
2013-10-21, 12:37
Medlem
Profetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Taget från FM:

"KRAV PÅ SYN
Om du har nedsatt syn ska synskärpan vara minst 0,1 vid varje öga när du inte har linser eller glasögon på dig.
Med glasögon eller linser ska synskärpan vara minst 0,8 på bästa ögat och minst 0,1 på sämsta ögat. Synskärpan på båda ögonen (kallas binokulära synskärpan) ska vara minst 0,5 med glasögon eller linser.
Vid antagningsprövningen testas din syn. Om du har nedsatt syn ska du ta med dig dina glasögon eller linser. Ta också med dig recept från optiker.

Observera att kravet på synskärpan skiljer sig beroende på vilket arbetsområde du väljer. Inom de flesta arbetsområden är kraven högre än i det här exemplet, som utgår från den lägsta kravprofilen."

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/gmu/behorighetskrav-for-gmu/

Förstår inte riktigt vad som menas med 0,1 när jag inte har synhjälpmedel... Vad är det för "mått" dom använder sig av?
2013-10-21, 13:24
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeto
Förstår inte riktigt vad som menas med 0,1 när jag inte har synhjälpmedel... Vad är det för "mått" dom använder sig av?
Vet faktiskt inte. Ring FM och kolla!
2013-10-21, 14:40
Medlem
Jag funderar på en sak ni som vet något om följande:

Jag har tänkt att göra GMU i Skövde och därefter utbilda mig till lastbilschaufför. Tanken är självklart att jobba inom militären och få ett bra arbete därigenom. Men problemet är just utlandstjänst. En kombination hade jag föredragit och där man åker iväg vissa dagar under året, familjelivet håller ju på det sättet, så det låter ju ok.
Min fråga riktar sig till dem som vet hur det ligger till med att utbilda sig till lastbilschaufför lite mer specifikt efteråt. Om man utbildar sig till en sådan "omfattande" tjänst där man får soldatutbildning samt militärt och civilt förarbevis, ADR och allt vad som nu ingår. Är man pliktsatt att arbeta ett visst antal år inom det militära eller om det slopar sig så att man inte får något jobb. Kan man då hoppa av och arbeta civilt istället?

Känner mest att jag inte vill placera mig i dynga som jag inte kommer ur om tjänsten känns fel, jag inte trivs eller bara vill byta yrkesbransch efter något år och inser att det militära eller chaufförandet inte är min grej.
2013-10-21, 15:38
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyeybroder
Hola.

Jag mönstrade och klarade mig igenom alla tester för ca en vecka sedan.
Nu i efterhand ångrar jag lite mitt val hos yrkesvägledaren vilket var:

1 hand. Fjärde Sjöstridsflottiljen som Lednings Soldat/Sjöman
2 hand. Ledningsregementet som Lednings/Sambands Soldat

Finns det möjlighet att höra av sig någonstans och kanske få stryka ett av valen, byta till något helt annat eller bara byta plats på mina två val?

Ja ring rekryteringsmyndigheten.
2013-10-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrIqp3
Jag funderar på en sak ni som vet något om följande:

Jag har tänkt att göra GMU i Skövde och därefter utbilda mig till lastbilschaufför. Tanken är självklart att jobba inom militären och få ett bra arbete därigenom. Men problemet är just utlandstjänst. En kombination hade jag föredragit och där man åker iväg vissa dagar under året, familjelivet håller ju på det sättet, så det låter ju ok.
Min fråga riktar sig till dem som vet hur det ligger till med att utbilda sig till lastbilschaufför lite mer specifikt efteråt. Om man utbildar sig till en sådan "omfattande" tjänst där man får soldatutbildning samt militärt och civilt förarbevis, ADR och allt vad som nu ingår. Är man pliktsatt att arbeta ett visst antal år inom det militära eller om det slopar sig så att man inte får något jobb. Kan man då hoppa av och arbeta civilt istället?

Känner mest att jag inte vill placera mig i dynga som jag inte kommer ur om tjänsten känns fel, jag inte trivs eller bara vill byta yrkesbransch efter något år och inser att det militära eller chaufförandet inte är min grej.

Som jag har fattat det kan försvaret idag inte tvinga dig till något och du kommer kunna sluta när du vill. Enda undantaget är om du ingår i någon form av "beredskaps styrka" typ NBG, då måste du stanna kvar tills dom hittar en ersättare för din uppgift.

Angående utlandstjänst vad det senaste jag hörde att det fortfarande är många sökande till platserna utomlands så platserna fylls av frivilliga utan att dom behöver tvinga någon.
2013-10-21, 17:31
Medlem
Någon mer än jag som inbillade sig att man någonstans på vägen fått svåra hörselskador och trodde det bara var o packa ihop och åka hem efter hörseltestet?
2013-10-21, 23:06
Medlem
Gurran933s avatar
"Går du vidare efter den kommer du att få göra en antagningsprövning och blir du därefter antagen kommer du att bli erbjuden en utbildningsplats som baseras på dina intressen och resultatet av antagningsprövningen."

Dvs man kan söka, bli erbjuden plats, sedan neka/tacka ja beroende på vart man kommer? Är sugen till 80% på GMU, men beror lite på vart.

MVH
2013-10-22, 12:08
Medlem
Tja,

Jag sitter här och funderar på mina chanser att bli antagen...
vilket är något som jag verkligen vill !

väger ca 95-100 kg
började träna på allvar efter studenten och har gått ner ca 15 kg sen dess,

Springer 5 km på ca 25 min och
1 mil på ca 52 min

I betyg har ja alla G samt några VG,
(har ej gjort matte b eller engelska b)

Har jagat aktivt sen ja va liten om de är nått plus ?

Social
trevlig (har jobbat som servitris )
ja har tre syskon och bra med polare

Har tyvärr fel på färgseendet som ja har hört inte ska va så stora problem men de lär ju dra ner på de sammanfattade betyget ?
har förövrigt inga sjukdomar, skador eller allergier

Ska ner nu den 4 november till Kristianstad för att göra testerna

så hur stor chans tror ni att jag har ?

/mvh Skepp1
2013-10-22, 15:15
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepp1
Tja,

Jag sitter här och funderar på mina chanser att bli antagen...
vilket är något som jag verkligen vill !

väger ca 95-100 kg
började träna på allvar efter studenten och har gått ner ca 15 kg sen dess,

Springer 5 km på ca 25 min och
1 mil på ca 52 min

I betyg har ja alla G samt några VG,
(har ej gjort matte b eller engelska b)

Har jagat aktivt sen ja va liten om de är nått plus ?

Social
trevlig (har jobbat som servitris )
ja har tre syskon och bra med polare

Har tyvärr fel på färgseendet som ja har hört inte ska va så stora problem men de lär ju dra ner på de sammanfattade betyget ?
har förövrigt inga sjukdomar, skador eller allergier

Ska ner nu den 4 november till Kristianstad för att göra testerna

så hur stor chans tror ni att jag har ?

/mvh Skepp1

Med tanke på att du är kvinna så har du goda till mycket goda chanser att komma in
2013-10-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Med tanke på att du är kvinna så har du goda till mycket goda chanser att komma in
hahahaha herregud ja satt och undra hur fan tänkte han nu när han trodde ja va kvinna... ja har ju för fan skrivit servitris..!!
haha sorry för de ja menade Servitör och ja är Kille

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in