2013-10-21, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Tack Jago. Det är ju helt jävla vansinnigt att man ens övervägt en närmast schizofrent paranoid fantasi om att en liten flicka på Kungsholmen plötsligt en timme under en natt skulle fått Catrine Da Costa som barnvakt Och då skulle CdC hovrat upp till Stockholm en timme, som ett spöke. Det var en bra uppenbar miss MS och HO gjorde där. De borde kollat alla förhör innan de chansade i falsariet (den andra "dagboken").

Hur fan kan någon ens ha tagit det på allvar!? Helin, följer du tråden?

Bra Eremona om CdCs skada på handen. De där ev. skadorna/märkena - som knappast syntes på CdCs svårt föruttnade likdelar för övrigt - är ju typiska skador efter intravenöst heroinmissbruk. Såren är långa, ärriga, mörka, djupa, variga sårytor som aldrig läker, blir mer och mer infekterade och dessutom försämrar allmäntillståndet ännu mer. Hennes kramper där hon bet på armarna kan mycket väl ha varit någon reaktion på skadorna och i sin tur givetvis förvärrat skadorna. Munbakterier på en heroinarm låter inte bra. Hon kan mycket väl avlidit av blodförgiftning även om misshandel låter troligare. Eller någon form av kramptillstånd som fått någon tokstolle att reagera med misshandel.

Om någon tvivlar på detta med handskadan är det bara att googla heroin+arm. Tänker inte länka, det är för vidrigt.

Naturligtvis blir det knasigt, när uppgifterna inte är exakta. Jag tror inte heller någon prostituerad kvinna har haft hand om den lilla flickan på nattetid. Sedan kan man ju undra hur pass bra koll exv. Ragnar hade vad beträffar CdCs låtanden och göranden i Ösmo. Han kan ha trott/antagit att CdC varit där just där och då, men inte sett det. Hon kan ha varit borta en stund, men i princip varit i Ösmo just för att hon skulle återvända dit. Eller hur?

Är det förresten kombinationen två (manliga) läkare + (ett) barn som gör att du tvivlar? Detta fall kan mycket väl vara ett sådant där superunikt fall och det betyder ju absolut inte att det aldrig hänt bara för att det är superunikt (om det alltså verkligen är det, vilket jag misstänker). Finns alltid och kommer alltid finnas väldigt säregna fall.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-21 kl. 00:38.
Citera
2013-10-21, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
HO:s bok är fö extremt icke-trovärdig

Det är ju en jäkligt lustig passage du ständigt upprepar också, saxad ur Olssons erbarmliga bok (du har ju bara den boken, en skituppsats som Diesen handlett, och så Borgnäs svammelbok, och snacka om gedigna källor ... eller inte). Du menar alltså att TH helt enkelt erkände, blankt, han medgav att han helt i onödan skar skallen av ett lik, och detta skulle ha skett medan kollegorna stod runt omkring och glodde, passiva, och Grundin, han märkte ingenting tydligen, fast han jobbade ihop med TH ...

Och så gick tiden tydligen, och när polisen haffade TH, då slog sig alla i pannorna, stönade och sa i munnen på varandra: "Åh, men just det, vi glömde ju, Teet skar ju skallen av ett lik för sitt höga nöjes skull, det måste vi berätta nu, det kom vi just på, det måste ju polisen få veta!"

Jo, jag känner mycket väl till att ni "kramare" anser det, men är den verkligen så "icke-trovärdig"?

Han blev grillad av Helin och visste väl inte riktigt hur han skulle kunna komma loss ifrån det hårda greppet. Nej, han erkände inte i termer av att han skurit av huvudet av ett perverst skäl, men han hade svårt att ge ett bra svar på Helins frågor (precis samma sak, när han i förhör under häktningstiden grillades angående diabilderna gav det ena absurda svaret efter det andra).

Ja, det är väl på det sätt ni tror att det mesta (om inte allt) rörande Obducentens arbetskamrater varit: de har varit ute efter att misskreditera sin kollega för att själva framstå som fullt ansvarsfulla individer och Rajs och Ormstad har varit hänsynslösa karriärister, som inte dragit sig för att hugga andra i ryggen på sin väg uppför stegen.
Citera
2013-10-21, 02:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Men den bron går ju inte från Allgéns hemadress. I så fall är det troligare att Thomas Allgén är skyldig till samtliga mord som skett i anknytning till T-centralen. Bron är ju för fan helt irrelevant!

För er som inte bor i Stockholm. Putsch låtsas nu att det är nära från Allgéns hem till en av fyndplatserna. Det är inte nära och inte logiskt på något plan. Fågelvägen är allt relativt "nära" i Stockholm men det säger inget om hur man kan röra sig med bil eller till fots. Inte minst 1984.

Det närmaste större grönområdet sett från allmänläkarens bostad ÄR Pampas/Karlbergsområdet där fyndplats 1 är belägen.
Det är bara att svänga ut på Fleminggatan/Igeldammsgatan/Hornsbergs strand/över Ekelundsbron och vips du är framme !

Vad kan det ta med bil, 5-6 minuter max ?
Citera
2013-10-21, 02:30
Medlem
Hela processen med att bli av med kvarlevorna var absurt enkel och banal för en person med rättsläkarutbildning som dessutom hade tillgång till lämpliga redskap, en rulle med svarta sopsäckar och en bil. Det krävdes inga polska slaktare eller något av det andra som det har pratats om så mycket.
Citera
2013-10-21, 02:49
Medlem
Tack echoes, för återpostandet av förhör! Ibland behöver man läsa saker upprepade gånger (inte minst jag).

Intressant faktiskt, i synnerhet förhöret med LE. Jag finner det ytterst trovärdigt i sin helhet. Inte i den mening att hon skulle varit hundra procent ärlig i alla avseenden inför krinsp A Bäckström. Utan snarare just för att hennes minne verkade fungera väldigt bra (inte lika klanderfritt som MS, men ändå, obs sarkasm). Ifråga om t ex datum samt ungefärliga klockslag, klädsel, frisyr, tillhörigher, hjulstorlek (gissningsvis standard men ändock) på fortskaffningsmedel. Hon framhöll också att det fotot på Catrine, som förevisades inte var välliknande. Den detaljen ökar trovärdigheten avsevärt, om ni frågar mig.
Men när frågor angående långt mer känsliga delar (för LE) kom på tal, såsom narkotika och umgänge. Ja, då blev minnet, följdaktligen och mycket riktigt, nattsvart.

Instinktiv tanke bara; Om LE inte visste var Catrine bodde. Än mindre något om det umgänge/kompisar hon hade. Ja, då är det föga förvånande att LE ej heller hörde något snack/surr.

Med det i åtanke; av vilken/vilka anledning/ar trodde hon inte att GM "är att finna i knarkarkretsar" Den frågan tycker jag känns befogad och relevant att ställa sig. Om nu, så att säga, vederbörande och CdC levde i så vitt skilda världar (som hon ville ge sken av). Nog döljde LE ett och annat, det är solklart. Men vad?

Svaret kan ju finnas i utredningen och behöver naturligtvis inte ha något med CdCs förmodade GM att skaffa. Men min "magkänsla" väcktes till liv när jag läste LEs förhör. Icke desto mindre pga den påfallande äktheten. Till skillnad från annat trams som uppkommit i detta, numera, nedlagda ärende.

Har upplysningsvis inte hunnit amatöranalysera Sabas förhör ännu, och på så vis sparar jag er någon minuts fortsatt intressant läsning.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-10-21 kl. 03:31.
Citera
2013-10-21, 02:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Nog döljde LE ett och annat, det är solklart. Men vad?

Behöver inte vara något så traumatiskt som ett styckmord, utan hon kan ha känt sig obekväm av att bli hörd av polis i kraft av sitt leverne, eller hur? Narkomaner, alkoholister och prostituerade överlag hyser misstänksamhet och skepsis gentemot polis och olika myndigheter. Kanske hon slog huvudet på spiken där att GM inte fanns att söka bland "buset", utan någon helt annanstans? Det kan ha varit hennes magkänsla?
Citera
2013-10-21, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Behöver inte vara något så traumatiskt som ett styckmord, utan hon kan ha känt sig obekväm av att bli hörd av polis i kraft av sitt leverne, eller hur? Narkomaner, alkoholister och prostituerade överlag hyser misstänksamhet och skepsis gentemot polis och olika myndigheter. Kanske hon slog huvudet på spiken där att GM inte fanns att söka bland "buset", utan någon helt annanstans? Det kan ha varit hennes magkänsla?

Visst kan det vara så, men det är inte poängen med mitt inlägg.
Citera
2013-10-21, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Rajs skrev så här: Handryggen är diffust uppsvälld, lila missfärgad. Underliggande vävnader är kraftigt blodfärgade dvs kraftigare än de övriga vävnaderna.

Kan ju ändå vara en motvärnsskada, eller hur? Ja, även om hon injicerade just där (om hon nu gjorde det)? Det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
2013-10-21, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag har läst allt det jag sagt att jag läst och mycket mer därtill. Jag kommer inte misshandla några källor. Jo, jag får tag på den s.k. slasken. Det är jag inte orolig över att inte göra.

Grejen är så här, att du har noll och intet att hämta i förundersökningen, för en armé av jurister, poliser, populister och journalister och författare har lagt ner massivt arbete i åratal för att kunna nita TH och TA, vilket betyder att minsta molekyl som kan användas mot läkarna har grävts fram ur förundersökningen, men de alternativa, progressiva tolkningarna (som jag och andra jobbar med) är inte färdiga, det finns intressant stoff för mig mina meningsfränder i förundersökningen, men inte för dig. Allt du önskar gräva fram har andra redan grävt fram.
Citera
2013-10-21, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuccsan
Det är jätteintressanta diskussioner som pågår, men jag skulle gärna vilja läsa orginalförhör med personer runt da costa, bla MS, ES och Saba. Bla sägs det att ES var den som kände da Costa bäst, bättre än MS. Finns det ingen som har dessa och kan lägga upp dem så man får en egen uppfattning. Även förhör med andra prostituerade vore intressant. Tacksam för hj'älp.

Sabas förhör (ett sammandrag) finns i tråden. Mariannes förhör kommer nog med tiden. ES kände inte Catrine bäst, men bättre än Marianne. Catrine hade 2 tydliga bästisar: VE (som ofta bodde med Uffe) och en till kvinna, som hade stadigt sällskap och inte var narkoman och prostituerad, hon bodde i Bromma. Jag har själv en hel del förhör med just prostituerade, och jag postar efterhand. Jag har mkt material, men tiden tryter dygnet runt, det är svårt att hinna med. Nyligen postade jag uppgifter från en kvinna som sa att hon sålt sex till Vincent ca 400 m från E-vägen, på en parkering där det stod husvagnar, och det finns andra intressanta uppgifter, om andra män, tex en man som att han jagade älg och gillade att prata om likstyckningar, och så finns det lösa uppgifter om en man som band kvinnor på ett bliflak, han hade en pickup tydligen ...
Citera
2013-10-21, 05:04
Medlem
Citat:
Bra Eremona om CdCs skada på handen. De där ev. skadorna/märkena - som knappast syntes på CdCs svårt föruttnade likdelar för övrigt - är ju typiska skador efter intravenöst heroinmissbruk. Såren är långa, ärriga, mörka, djupa, variga sårytor som aldrig läker, blir mer och mer infekterade och dessutom försämrar allmäntillståndet ännu mer. Hennes kramper där hon bet på armarna kan mycket väl ha varit någon reaktion på skadorna och i sin tur givetvis förvärrat skadorna. Munbakterier på en heroinarm låter inte bra. Hon kan mycket väl avlidit av blodförgiftning även om misshandel låter troligare. Eller någon form av kramptillstånd som fått någon tokstolle att reagera med misshandel. Om någon tvivlar på detta med handskadan är det bara att googla heroin+arm. Tänker inte länka, det är för vidrigt.

Catrine var uppenbarligen på botten; skjutande i händerna och handtuggande är ju tecken på avancerat missbruk, och denna kvinna skulle alltså ha vallat barn i solskenet, mitt bland allmänheten. En kvinna med injektionsmärken på händerna, en kvinna som plötsligt kollapsar och måste köras till sjukhus, en kvinna som missbrukade alkohol, tabletter och heroin, och som dessutom misshandlades på stan.

Nej, knarkarsår och ärr vill man inte se så noga på När Catrine dog hade hon också rejäla ärr, på båda ärmarna, spolformade enligt obduktionsrapporten. Armarna blev väl utslitna. Så är det, ett ställe slits ut, så används fötterna, händerna, halsen osv.
Citera
2013-10-21, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Nej. Eugeniavägen gick upp mellan Norrbacka och Eugeniahemmet.

Vaddå "nej" ? Vad svarar du nej på? Är du vaken? Säckarna låg på Eugeniavägen, vid en Y-korsning. Du har själv fått hjälp med att märka ut platsen - av Echoes - och satte själv en prick på rätt plats, vid Y-korsningen. Jag vet var E-vägen gick, men frågan gällde var fyndplats 2 låg, och den låg på E-vägen. E-vägen skildes från sjukhusområdet med ett stängsel. Säckarna hittades nära företaget Kronwell, enligt förundersökningen. Du påstod nyss att fyndplats 2 låg på KS-området, och om vi ska anamma din vokabulär så jobbade Vincent på KS-området, och Teater Pan och Café Bernhard låg också på KS-området isf, och Rajs jobbade invid E-vägen Nej, det är sinnessjukt. Vi är inte hjälpta av att gegga ihop områden såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in