Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Efter att ha läst igenom förhören med KJ så resonerar jag på ett liknande sätt som ovanstående skribent.
Förhörsledarna kunde ha underlättat för KJ att besvara frågorna genom att anpassa dessa utifrån hans sätt att tänka. Å andra sidan framkommer därigenom omfattningen av de anpassningssvårigheter han har väldigt tydligt under förhörets gång. Det framkommer också tydligt att han anstränger sig för att minnas. Reagerar inte på något alls i själva förhöret som skulle tyda på att han försöker använda sig av manipulation eller medvetet ljuga. Någon härinne skrev att "bara han lägger manken till....." Och nej, det är inte riktigt så det fungerar i fråga om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är som att säga till en person med ett begåvningshandikapp att skärpa till sig.
Bedömer KJ´s berättelse som trovärdig, den hänger ihop helt enkelt. Även de små detaljerna får här sin förklaring.
Ser det som ytterst olyckligt att KJ´s advokat saknar kunskap om neuropsykiatriska diagnoser, det kan komma att ligga KJ i fatet under rättsprocessens gång.
Kort angående skuldfrågan: den tekniska bevisningen mot KJ håller inte, det är min uppfattning.
Jag håller inte med dig.
Den tekniska bevisningen håller mycket väl.
VB:s Blod i skuff, VB:s blod på tejprulle identisk med tejp på VB, VB:s blod på handske och KJ:s dna i samma handske.
KJ är den sist dokumenterade som sett VB levande. Diverse telefonrörelser och frånvaron av telefonrörelser efter VB:s försvinnande. Dvs KJ har varit ute på nätterna och mot sin vana från tidigare inte besvarat varken tfn eller sms som han gjort före VB:s försvinnande då tfn legat kvar hemma för att inte röja sina förehavanden.
Vidare har han för att verka oskyldig deltagit i eftersök och betett sig underligt, blivit hemskickad för att han varit trött, vem blir inte det när man är ute hela nätterna för att röja bevis?
Ett misstag han vidare gjort är att han inte ringt eller sms:at VB efter hennes försvinnande. Vidare har han påstått sig göra detta till kompisar, men dokumenterat inte gjort detta.
Tyvärr tror jag också att någon eller några hjälpt till i undanröjning av bevis. Fler indicier finns men jag orkar inte rabbla mer.