2013-10-20, 12:43
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ok, men om du nu bortser ifrån hans personlighet och kikar på de tekniska indicierna t ex en blodpöl människoblod som med stor sannolikhet är VB:s som man funnit i hans skuff samt blod på en tejprulle som KJ inte alls kunnat förklara, vad tror du då?
Vadå stor sannolikhet. Är det inte klarlagt att det är VB:s blod i skuffen?
Citera
2013-10-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greyhound1
Hon var ju över 20 så varför skulle hon ha kontakt med mor sin dagligen? Jag har kontakt kanske 1- 2 ggr i månaden och då bor vi ändå nära varandra.

Hon bodde väl hemma. Om man inte planerar att komma hem på 3 dagar så hör man av sig till den man bor med, oavsett om det är föräldrar, kompis, sambo....

Kan även hända att detta skedde när hon gick i gymnasiet, då var hon inte 20.
Citera
2013-10-20, 12:45
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Då bör väl styckningsplatsen rimligtvis ha skett nära fyndplats #2? Eller skulle en så lång framkörning med bil som det är möjligt till fyndplats #2 ha skett, av den redan styckade kroppen, och sedan benen burits iväg därifrån? Det är möjligt, om styckningen var av karaktären transportstyckning, men då är det svårt att förstå omplaceringen av benen. Det verkar ju då som att styckningen hade karaktären försvårande av upptäckt, eller möjligen båda syftena. Eller så var det ett utlopp för GM:s perversa behov. Jag är tveksam till att benen har legat där, om de var rena när de påträffades på fyndplats #1.

Alternativt har alla kroppsdelarna varit emballerade och gömda i anslutning till fp2, sedan har gärningsmannen avlägsnat emballagen i syfte att undanröja spår, placerat benen i ödehuset men av nån anledning lämnat bålen vid fp2.

Det är väldigt snurrigt hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2013-10-20, 12:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han verkar ha svårt med allt och när inte LSS hjälper honom i vardagen så tar föräldrarna över,
han klarar i stort sett ingenting. Jag beundrar föräldrarna för deras tro på honom, självklart
skall han flytta hemifrån men han borde bott på ett gruppboende med service
dygnet runt. För det är egentligen det ansvaret föräldrarna och LSS nu har tagit vilket måste
varit väldigt tungt för familjen i allafall. Att konstant undra om han ätit, sovit eller borstat tänderna. Hade jag varit Mamma åt honom skulle jag sett till att han inte kunde använda varken spis eller
ugn i lägenheten, så pass illa är det.

Folk i tråden kommenterar att man tror han spelar dummare än vad han är men så anser
jag inte att det är, tvärtom asperger och add räcker inte till. Här finns någon form av
begåvningshandikapp.

Tråkigt att se att förhörsledarna inte kan hantera situationen i sina förhör.
Att han inte kan ljuga däremot kan man se, ertappas han med ett försök att undvika sanningen ändrar han sig och erkänner, "jag sa inte som det var för att tex jag har druckit och kört bil".
Förhören är knappast användningsbara för åklagarna det är nog bara för dem att försöka tro
på dom tekniska bevisen.

Istället för att låta föräldrarna besöka honom på rättspsyk skulle man använt sig av hans
vänner som han säger att han är ärlig med på ett helt annat sätt än med föräldrarna.
Gossarna skulle ha varit dit och spelat lite spel med han och tillika samtalat om väder och vind,
möjligtvis då hade man fått en naturligare diskussion. Som det är nu har förhörsledarna
totalt misslyckas, oavsett om han är skyldig eller oskyldig. Men av hans personlighet att döma
så har jag väldigt svårt att tro på att han är skyldig.

Efter att ha läst igenom förhören med KJ så resonerar jag på ett liknande sätt som ovanstående skribent.

Förhörsledarna kunde ha underlättat för KJ att besvara frågorna genom att anpassa dessa utifrån hans sätt att tänka. Å andra sidan framkommer därigenom omfattningen av de anpassningssvårigheter han har väldigt tydligt under förhörets gång. Det framkommer också tydligt att han anstränger sig för att minnas. Reagerar inte på något alls i själva förhöret som skulle tyda på att han försöker använda sig av manipulation eller medvetet ljuga. Någon härinne skrev att "bara han lägger manken till....." Och nej, det är inte riktigt så det fungerar i fråga om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är som att säga till en person med ett begåvningshandikapp att skärpa till sig.

Bedömer KJ´s berättelse som trovärdig, den hänger ihop helt enkelt. Även de små detaljerna får här sin förklaring.
Ser det som ytterst olyckligt att KJ´s advokat saknar kunskap om neuropsykiatriska diagnoser, det kan komma att ligga KJ i fatet under rättsprocessens gång.

Kort angående skuldfrågan: den tekniska bevisningen mot KJ håller inte, det är min uppfattning.
Citera
2013-10-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Alternativt har alla kroppsdelarna varit emballerade och gömda i anslutning till fp2, sedan har gärningsmannen avlägsnat emballagen i syfte att undanröja spår, placerat benen i ödehuset men av nån anledning lämnat bålen vid fp2.

Det vore förstås en plausibel förklaring. Men varför helskotta dumpa benen i ödehuset, med en öppen ruta och ramp. Det inbjuder ju till nyfiknas uppmärksamhet. Jag hade definitivt lockats att glo in. Jag märker att vi är tillbaka i det snack som cirkulerade på tråden sedan fynden gjorden 20/5 respektive 22/5.

I det första förhöret med KJ (FUP s 1525) uppger han att han gick och lade sig vid 22-tiden den 4/5, efter att VB gått ifrån honom vid gott humör kl 21. Har det inte sagts att han uppgav att han besökte lillebror på kvällen? Jag måste läsa mer...
Citera
2013-10-20, 12:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Då bör väl styckningsplatsen rimligtvis ha skett nära fyndplats #2? Eller skulle en så lång framkörning med bil som det är möjligt till fyndplats #2 ha skett, av den redan styckade kroppen, och sedan benen burits iväg därifrån? Det är möjligt, om styckningen var av karaktären transportstyckning, men då är det svårt att förstå omplaceringen av benen. Det verkar ju då som att styckningen hade karaktären försvårande av upptäckt, eller möjligen båda syftena. Eller så var det ett utlopp för GM:s perversa behov. Jag är tveksam till att benen har legat där, om de var rena när de påträffades på fyndplats #1.

Teori: BO mördades och transportstyckades på annan plats. Kroppen flyttades med bil till FP2, där bilen lastades ur. Bilen kördes undan och föraren gick tillbaka till FP2 i avsikt att flytta alla kroppsdelar till FP1 och bränna upp huset. Efter att ha flyttat benen blev han avbruten och kunde inte slutföra jobbet.
Citera
2013-10-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han verkar ha svårt med allt och när inte LSS hjälper honom i vardagen så tar föräldrarna över,
han klarar i stort sett ingenting. Jag beundrar föräldrarna för deras tro på honom, självklart
skall han flytta hemifrån men han borde bott på ett gruppboende med service
dygnet runt. För det är egentligen det ansvaret föräldrarna och LSS nu har tagit vilket måste
varit väldigt tungt för familjen i allafall. Att konstant undra om han ätit, sovit eller borstat tänderna. Hade jag varit Mamma åt honom skulle jag sett till att han inte kunde använda varken spis eller
ugn i lägenheten, så pass illa är det.

Folk i tråden kommenterar att man tror han spelar dummare än vad han är men så anser
jag inte att det är, tvärtom asperger och add räcker inte till. Här finns någon form av
begåvningshandikapp.

Tråkigt att se att förhörsledarna inte kan hantera situationen i sina förhör.
Att han inte kan ljuga däremot kan man se, ertappas han med ett försök att undvika sanningen ändrar han sig och erkänner, "jag sa inte som det var för att tex jag har druckit och kört bil".
Förhören är knappast användningsbara för åklagarna det är nog bara för dem att försöka tro
på dom tekniska bevisen.

Istället för att låta föräldrarna besöka honom på rättspsyk skulle man använt sig av hans
vänner som han säger att han är ärlig med på ett helt annat sätt än med föräldrarna.
Gossarna skulle ha varit dit och spelat lite spel med han och tillika samtalat om väder och vind,
möjligtvis då hade man fått en naturligare diskussion. Som det är nu har förhörsledarna
totalt misslyckas, oavsett om han är skyldig eller oskyldig. Men av hans personlighet att döma
så har jag väldigt svårt att tro på att han är skyldig.

Jag var lite osäker men efter att ha läst förhören så är jag inte längre osäker på att han är skyldig. Det jag har märkt med honom, eller inbillar att jag har märkt, är att när han vet något om någonting kan han inte låta bli att säga det för att framstå som intelligent. Som det här med vad han sagt till den kvinnliga bevakaren om strypning. Jag tror inte det var ett hot utan han ser sig själv som bra på det här med säkerhetstänk och vill då visa det. Likaså när han pratar på om vad han skulle göra vid mord och vilka medel som tar bort blod osv. Han kan inte låta bli att "glänsa" i de lägena och förstår inte att det inte ser bra ut när han pratar om sånt.

Men sen spelar han också på sin sjukdom och klenhet hela tiden. Han säger pinsamma saker om sig själv för att hans lögner ska verka mer troliga. Det här med att han inte kan hålla i ordning. Det här med att han inte kan bänka mer än 20 kilo. Det här med att han tog en dildo i röven och därmed var dålig i magen. Det är alltid dåliga saker om sig själv för att hans lögner ska få mer kraft. Typ detta har han inte sagt men den typen av mening: " - Varför skulle jag erkänna att jag tar en dildo i röven på mig själv om det inte var sant att jag var dålig i magen den dagen?". Detta har han sagt dock: " - Hur ska jag kunna städa undan alla bevis när ni vet hur dålig jag är på att städa" när han i nästa sekund säger " - Hade det varit jag hade det inte funnits några bevis. " när han är mitt uppe i en konversation när han ska glänsa. Det känns som att sådana saker har han tänkt igenom hela tiden men som ibland lyser igenom.

Så jag anser inte att han spelar dum men att han emellanåt är det. Det dumma mixas med smarthet tycker jag så han är svår att få grepp om. Han bygger upp sina lögner också så att aspbergers inte skulle ljuga är i så fall motbevisat här. Jag menar han har ju ljugit flera gånger som han tagit tillbaka också när polisen sen hittat annat bevis.

Han verkar leva i en fantasivärld och bygger mycket av sina fakta på serier som CSI och Dexter.
Citera
2013-10-20, 13:03
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Efter att ha läst igenom förhören med KJ så resonerar jag på ett liknande sätt som ovanstående skribent.

Förhörsledarna kunde ha underlättat för KJ att besvara frågorna genom att anpassa dessa utifrån hans sätt att tänka. Å andra sidan framkommer därigenom omfattningen av de anpassningssvårigheter han har väldigt tydligt under förhörets gång. Det framkommer också tydligt att han anstränger sig för att minnas. Reagerar inte på något alls i själva förhöret som skulle tyda på att han försöker använda sig av manipulation eller medvetet ljuga. Någon härinne skrev att "bara han lägger manken till....." Och nej, det är inte riktigt så det fungerar i fråga om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är som att säga till en person med ett begåvningshandikapp att skärpa till sig.

Bedömer KJ´s berättelse som trovärdig, den hänger ihop helt enkelt. Även de små detaljerna får här sin förklaring.
Ser det som ytterst olyckligt att KJ´s advokat saknar kunskap om neuropsykiatriska diagnoser, det kan komma att ligga KJ i fatet under rättsprocessens gång.

Kort angående skuldfrågan: den tekniska bevisningen mot KJ håller inte, det är min uppfattning.

Jag håller inte med dig.

Den tekniska bevisningen håller mycket väl.

VB:s Blod i skuff, VB:s blod på tejprulle identisk med tejp på VB, VB:s blod på handske och KJ:s dna i samma handske.
KJ är den sist dokumenterade som sett VB levande. Diverse telefonrörelser och frånvaron av telefonrörelser efter VB:s försvinnande. Dvs KJ har varit ute på nätterna och mot sin vana från tidigare inte besvarat varken tfn eller sms som han gjort före VB:s försvinnande då tfn legat kvar hemma för att inte röja sina förehavanden.
Vidare har han för att verka oskyldig deltagit i eftersök och betett sig underligt, blivit hemskickad för att han varit trött, vem blir inte det när man är ute hela nätterna för att röja bevis?
Ett misstag han vidare gjort är att han inte ringt eller sms:at VB efter hennes försvinnande. Vidare har han påstått sig göra detta till kompisar, men dokumenterat inte gjort detta.
Tyvärr tror jag också att någon eller några hjälpt till i undanröjning av bevis. Fler indicier finns men jag orkar inte rabbla mer.
Citera
2013-10-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte kommit så långt i fupen; har inte sett (än) något om att KJ inte kunde sova med påslakan. Men kom i sammanhanget att tänka på en detalj; från undersökningen av hans lgh fanns en bild på en garderob och på den låg det ett täcke med "insydda tyngder" i dess kanaler..?
Finns såna på marknaden eller är det en ("störd") innovation av KJ?
Varför ett sådant arrangemang, för att kunna sova tungt

edit: såg nu att du svarat på ett inlägg där uppgiften om påslakansstörningar inte avsåg KJ utan hörde till ett mer allmänt resonemang, ber om ursäkt

http://www.somna.eu/produkter/kedjetacket/ - det får man utskrivet på "recept" via arbetsterapeut. ska själv testa det, det sägs kunna lindra om man har ångest-/sömnproblematik. så inga konstigheter!
Citera
2013-10-20, 13:09
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Teori: BO mördades och transportstyckades på annan plats. Kroppen flyttades med bil till FP2, där bilen lastades ur. Bilen kördes undan och föraren gick tillbaka till FP2 i avsikt att flytta alla kroppsdelar till FP1 och bränna upp huset. Efter att ha flyttat benen blev han avbruten och kunde inte slutföra jobbet.

Detta finner jag som en mycket trolig händelsebild. Jag tror tom. att jag framfört en liknande teori ganska tidigt (Juni) i denna tråd.
Citera
2013-10-20, 13:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Finns det ens något mikroskopiskt stöd för att KJ å ena sidan och MB/AN å andra sidan hade det enorma förtroende för varandra som krävs för att samarbeta om ett styckmord? I all synnerhet, skulle man som MB eller AN en sekund kunna överväga att lägga sitt öde i händerna på det helt uppenbara knäppskaftet KJ?

+1 Inte förvånande iofs med tanke på de solkiga omständigheter och otrevliga personlighetsegenskaper som kommit fram att de här tankarna dyker upp i tråden. Men även bortsett från att ingen har kunnat visa på några som helst kontakter mellan personerna i fråga vad jag vet så är det en "teori" utan all rimlig verklighetskontakt. FB-konspirationsteorier på sin allra högsta och snurrigaste nivå.

(Nu blir man väl igen påhoppad enligt paradigmet "Amen vadåra alla åsikter e vääääl liiika mycke värda å de ä överlägset å skriva att andra har fel eller har missuppfattat saker och bevis för att man är bitter och mobbad etc etc etc och bara vill trycka ner andra).
Citera
2013-10-20, 13:16
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greyhound1
Hon var ju över 20 så varför skulle hon ha kontakt med mor sin dagligen? Jag har kontakt kanske 1- 2 ggr i månaden och då bor vi ändå nära varandra.
VB bodde fortfarande hemma hos föräldrarna. Gör du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in