2013-10-20, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Att han har LSS tyder ju på att han har svårigheter med vardagliga ting...så som städning. Ändå är spåren efter V skickligt bortstädade, inte tror jag assistenten hjälpt honom heller..

Är det bara jag som tycker det är lite komplext?

Han verkar ha svårt med allt och när inte LSS hjälper honom i vardagen så tar föräldrarna över,
han klarar i stort sett ingenting. Jag beundrar föräldrarna för deras tro på honom, självklart
skall han flytta hemifrån men han borde bott på ett gruppboende med service
dygnet runt. För det är egentligen det ansvaret föräldrarna och LSS nu har tagit vilket måste
varit väldigt tungt för familjen i allafall. Att konstant undra om han ätit, sovit eller borstat tänderna. Hade jag varit Mamma åt honom skulle jag sett till att han inte kunde använda varken spis eller
ugn i lägenheten, så pass illa är det.

Folk i tråden kommenterar att man tror han spelar dummare än vad han är men så anser
jag inte att det är, tvärtom asperger och add räcker inte till. Här finns någon form av
begåvningshandikapp.

Tråkigt att se att förhörsledarna inte kan hantera situationen i sina förhör.
Att han inte kan ljuga däremot kan man se, ertappas han med ett försök att undvika sanningen ändrar han sig och erkänner, "jag sa inte som det var för att tex jag har druckit och kört bil".
Förhören är knappast användningsbara för åklagarna det är nog bara för dem att försöka tro
på dom tekniska bevisen.

Istället för att låta föräldrarna besöka honom på rättspsyk skulle man använt sig av hans
vänner som han säger att han är ärlig med på ett helt annat sätt än med föräldrarna.
Gossarna skulle ha varit dit och spelat lite spel med han och tillika samtalat om väder och vind,
möjligtvis då hade man fått en naturligare diskussion. Som det är nu har förhörsledarna
totalt misslyckas, oavsett om han är skyldig eller oskyldig. Men av hans personlighet att döma
så har jag väldigt svårt att tro på att han är skyldig.
Citera
2013-10-20, 11:06
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han verkar ha svårt med allt och när inte LSS hjälper honom i vardagen så tar föräldrarna över,
han klarar i stort sett ingenting. Jag beundrar föräldrarna för deras tro på honom, självklart
skall han flytta hemifrån men han borde bott på ett gruppboende med service
dygnet runt. För det är egentligen det ansvaret föräldrarna och LSS nu har tagit vilket måste
varit väldigt tungt för familjen i allafall. Att konstant undra om han ätit, sovit eller borstat tänderna. Hade jag varit Mamma åt honom skulle jag sett till att han inte kunde använda varken spis eller
ugn i lägenheten, så pass illa är det.

Folk i tråden kommenterar att man tror han spelar dummare än vad han är men så anser
jag inte att det är, tvärtom asperger och add räcker inte till. Här finns någon form av
begåvningshandikapp.

Tråkigt att se att förhörsledarna inte kan hantera situationen i sina förhör.
Att han inte kan ljuga däremot kan man se, ertappas han med ett försök att undvika sanningen ändrar han sig och erkänner, "jag sa inte som det var för att tex jag har druckit och kört bil".
Förhören är knappast användningsbara för åklagarna det är nog bara för dem att försöka tro
på dom tekniska bevisen.

Istället för att låta föräldrarna besöka honom på rättspsyk skulle man använt sig av hans
vänner som han säger att han är ärlig med på ett helt annat sätt än med föräldrarna.
Gossarna skulle ha varit dit och spelat lite spel med han och tillika samtalat om väder och vind,
möjligtvis då hade man fått en naturligare diskussion. Som det är nu har förhörsledarna
totalt misslyckas, oavsett om han är skyldig eller oskyldig. Men av hans personlighet att döma
så har jag väldigt svårt att tro på att han är skyldig.

Ja jag känner även jag tvivel. Såvida det inte varit en hjälpande hand med i detta. Det känns alldeles för organiserat för att KJ på egen hand ska klara detta. Det passar liksom inte in i hans övriga vardagliga kaos och brist på organisations samt planeringsförmåga. Som jag kan se det iaf.

Ja nog finns svagheter i förhören alltid. Undrar om han fått hjälp, av i såfall vem samt vad som skrämmer honom ifrån att isåfall berätta?
Citera
2013-10-20, 11:09
Medlem
Jag är säker på att KJ kan städa om han lägger manken till, hans stora bekymmer är ju att han inte får tummen ur och gör det, utan hellre sover bort dagarna och leker på nätterna. Det säger ju också den där "assistenten" som kom hem till honom tre gånger i veckan. När polisen besökte honom första gången såg de en skurmopp i köket och då var han ensam hemma, när poliserna kom in i köket var den dock hux flux borta, han insåg kanske att han inte "klarar av" att städa.

Näe, den här grabbens oförmåga är skitsnack. Klart han är curlad som fan av mamma och pappa, det märks, men att han är ett kolli som inte ens kan knyta skorna är en grav överdrift. Kan han röja runt i skogen och skjuta med låtsasgevär och sy väst åt sin hund och köra bil kan han fan moppa golv och dammsuga också om det krisar och ett överhängande hot om livstids fängelse fick väl t.om KJ:s tumme att masa sig ur röven så han kunde städa. End of discussion.
Senast redigerad av Wildis 2013-10-20 kl. 11:12.
Citera
2013-10-20, 11:10
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
H. Ja alltså bara den gången han kom hem, det var då första gången jag såg henne efter den 4
maj. Det var då jag var med, jag hade inte varit med tidigare.

ovan text från sid 1190 i FUP H= brodern Daniel, när han berättade om att de skulle söka efter VB i skogen tillsammans med KJ och hans kompisar 8-9 maj.
Är detta en felsägning eller slinter Daniel med tungan här?

Jag tror att KJ måste haft nån hjälp någonstans, med städning/undanröjning etc.
Undrar hur tillförlitligt vittnet som sett KJ och någon burit något stort och tungt i loftgången utanför lght är?
Citera
2013-10-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja jag känner även jag tvivel. Såvida det inte varit en hjälpande hand med i detta. Det känns alldeles för organiserat för att KJ på egen hand ska klara detta. Det passar liksom inte in i hans övriga vardagliga kaos och brist på organisations samt planeringsförmåga. Som jag kan se det iaf.

Ja nog finns svagheter i förhören alltid. Undrar om han fått hjälp, av i såfall vem samt vad som skrämmer honom ifrån att isåfall berätta?

Grejen är att han haft väldigt lång tid på sig att pyssla med städningen i lägenheten. Glöm inte heller att förmiddagen efter mordet så släppte han inte in sin "assistent" (eller va fan de nu kallas för) i lägenheten som han brukar, utan han sa att han inte fick komma in eftersom han låg i badet, något assistenten tyckte var väldigt udda beteende ifrån KJ som inte brukade bada eller låta bli att släppa in honom. Dessutom var det bara rent på vissa ställen i lägenheten, vilket är väldigt märkligt städbeteende för någon som bor i en liten lägenhet, inte brukar man väl städa den punktvis med ett par rum i taget, det antyder ju att han faktiskt städat själv annars hade bostaden varit "jämnstädad".
Senast redigerad av Wildis 2013-10-20 kl. 11:17.
Citera
2013-10-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK: Experten Alhem om den åtalades chanser i rätten

Måste man vara expert för att räkna ut att om det inte är klienten som är GM så måste det vara någon annan?

Ja den enda utväg jag ser det - ur det målade hörnet är väl att advokaten drar en sista rövare om att det är en annan person som "lånat" KJs (olåsta) bil - men när då? Mitt i natten? Och sedan ställt tillbaka den blodig. KJ hade ju en förmåga att aldrig låsa varken lgh eller bil. Men i realiteten är det nog ett stolpskott det också. D.v.s inte trovärdigt. Jag menar att förutsättningen - och regel nummer ett - för att någon annan i utredningen skulle vara kandidat är att han måste vara dokumenterat rejält psykstörd för att utföra ett sådant riskfyllt och uselt brott. Jag ser ej att det finns någon i närheten av det.
Citera
2013-10-20, 11:29
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Grejen är att han haft väldigt lång tid på sig att pyssla med städningen i lägenheten. Glöm inte heller att förmiddagen efter mordet så släppte han inte in sin "assistent" (eller va fan de nu kallas för) i lägenheten som han brukar, utan han sa att han inte fick komma in eftersom han låg i badet, något assistenten tyckte var väldigt udda beteende ifrån KJ som inte brukade bada eller låta bli att släppa in honom. Dessutom var det bara rent på vissa ställen i lägenheten, vilket är väldigt märkligt städbeteende för någon som bor i en liten lägenhet, inte brukar man väl städa den punktvis med ett par rum i taget, det antyder ju att han faktiskt städat själv annars hade bostaden varit "jämnstädad".

Men utesluter det att han hade sällskap (läs hjälp) vid det tillfället? Eller de andra gångerna? Även om han haft tid krävs planering och organisering. Något jag tycker det verkar som han saknar bedrift till.
Citera
2013-10-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Man talar ju ibland om A- respektive B-människor (där de senare har en annan dygnsrytm, inte anpassad till det industriella 9–5-samhället). Är det ungefär så, eller mer extremt?
Mer extremt. Men givetvis är det tänkbart att allehanda kända och okända, icke ställda diagnoser, finns i den diffusa gruppen "B-människor". Ett vanligt fenomen bland ADHD-personer är att även om trötthet finns när det är dags att knoppa in, så kan tankar och inre stress dra igång som en väckarklocka istället. Att i det läget gå upp och röka, stirra på datorskärmen osv är inte den bästa förutsättningen att få sömn. Avslappningstekniker och en nedvarvningssträcka som rutin på kvällarna kan vara bra. Ibland kan melatonin funka bra, men inte sällan gör mer specifik ADHD-medicin som Concerta (vilket KJ hade haft, enligt förhör med mor i FUP), Ritalin, Strattera eller någor annat vara bra; det ger bättre struktur på dagen och en större chans att sömnfysiologin följer en vettigare tid på dygnet, så att man är vaken när de flesta andra är vakna och kan exempelvis uträtta ett jobb.
Citera
2013-10-20, 11:35
Medlem
s 1667, först har KJ hittat tejpen i en skrotbil. Sedan när den misstänks ha använt på VB så har den helt plötsligt planterats hos honom?
Citera
2013-10-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte kommit så långt i fupen; har inte sett (än) något om att KJ inte kunde sova med påslakan. Men kom i sammanhanget att tänka på en detalj; från undersökningen av hans lgh fanns en bild på en garderob och på den låg det ett täcke med "insydda tyngder" i dess kanaler..?
Finns såna på marknaden eller är det en ("störd") innovation av KJ?
Varför ett sådant arrangemang, för att kunna sova tungt

edit: såg nu att du svarat på ett inlägg där uppgiften om påslakansstörningar inte avsåg KJ utan hörde till ett mer allmänt resonemang, ber om ursäkt
Bolltäcken och kedjetäcken finns som sömnhjälpmedel. Synnerligen ofta till gagn för både aspergare och ADHD-personer. Den beröring täcket ger, som har viss tyngd, upplevs av många som lugnande. Aspergare har ett annorlunda fungerande sensorium, som gör att de kan störas av små saker som ljud eller sömmar i kläder, men ibland vara helt oberörda av buller eller iskyla, om de väljer den exponeringen självmant. Bolltäcken och kedjetäcken utprovas ofta på Habiliteringen och kan kvitteras ut på olika hjälpmedelsförråd. Arbetsterapeuter och sjukgymnaster kan vara med i rekommendationen, att prova fram lämplig sort.
Citera
2013-10-20, 11:38
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Mer extremt. Men givetvis är det tänkbart att allehanda kända och okända, icke ställda diagnoser, finns i den diffusa gruppen "B-människor". Ett vanligt fenomen bland ADHD-personer är att även om trötthet finns när det är dags att knoppa in, så kan tankar och inre stress dra igång som en väckarklocka istället. Att i det läget gå upp och röka, stirra på datorskärmen osv är inte den bästa förutsättningen att få sömn. Avslappningstekniker och en nedvarvningssträcka som rutin på kvällarna kan vara bra. Ibland kan melatonin funka bra, men inte sällan gör mer specifik ADHD-medicin som Concerta (vilket KJ hade haft, enligt förhör med mor i FUP), Ritalin, Strattera eller någor annat vara bra; det ger bättre struktur på dagen och en större chans att sömnfysiologin följer en vettigare tid på dygnet, så att man är vaken när de flesta andra är vakna och kan exempelvis uträtta ett jobb.

Men KJ har enligt uppgift ADD. Det skiljer sig lite från ADHD. http://www.add.n.nu/
Citera
2013-10-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Syftade mest på detta: "Cattaliya berättar att hon själv har fyra eller fem konton på Facebook. Hon har så många då hon spelar spel där."
Anledningen till att ha många konton i spelsyfte är antagligen att dom olika kontona räknas som "vänner" på fb och kan då ge "liv" i spelet hon spelar åt hennes riktiga konto.
Tex candy crush där man får liv av vänner på fb..

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Minns ni att polisen hade varit intresserad av en bild från nsd? På bilden fanns bl a en vit VW Caddy. Tror att det kan ha att göra med vittnesmålet med VBs styvpappa som noterat att VB blev hämtad av MB i en vit VW skåpbil. s 971.

Ja men visst kom vi fram till att MB hade en gammal caddy från runt -00 och den caddyn på bilden är den nyare karossen från -04 och framåt..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in