2013-10-20, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ganska bristfälligt stöd hemifrån skulle jag tro, och något bra svenskt föredöme och "vägvisare" tror jag inte hon hade, hon fick nog lita på sitt eget omdöme inbillar jag mig. Men hon var för ung och oerfaren för att fatta rätt beslut i alla lägen. Plus osviklig förmåga att söka sig till fel killar/män.

Hon var 12 år när hon kom till Sverige. Dom som har största ansvaret att vägleda henne är hennes föräldrar.
Citera
2013-10-20, 02:42
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ganska bristfälligt stöd hemifrån skulle jag tro, och något bra svenskt föredöme och "vägvisare" tror jag inte hon hade, hon fick nog lita på sitt eget omdöme inbillar jag mig. Men hon var för ung och oerfaren för att fatta rätt beslut i alla lägen. Plus osviklig förmåga att söka sig till fel killar/män.

Ja, har föräldrarna inte sett hennes svårigheter och försökt vägleda henne?
De har ju ett stort ansvar när en en 12-åring kommer till en helt ny miljö.
Citera
2013-10-20, 02:45
Medlem
...
Citat:
C träffade J-E S i Thailand. De gifte sig för ca 8 år sedan (såväl i Thailand
som i Sverige) och har nu varit i Sverige i 9 år. Cs dotter VB var tre år då
hennes biologiska pappa dog. Flickan var 11 år då hon flyttade till Sverige...
Citera
2013-10-20, 02:46
Medlem
Citat:
Vittnar väl om låg självkänsla ..?

Jo, absolut. Eller en diagnos. Tragiskt.

Men det är inte rättvist att dra hela omgivningen över en kam och säga att hon blev utnyttjad av alla. Det var snarare att hon drogs till slödder. Tragiskt, ja visst.
Men inte rättvist mot dom här tjejerna att säga att alla ville utnyttja henne. Inte rättvist mot killen från Gbg (om jag minns rätt).
Senast redigerad av Macca2013 2013-10-20 kl. 02:49.
Citera
2013-10-20, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men jisses! Jag som blir skogstokig om nån sms:ar fyra-fem gånger på ett dygn såvida det inte är nåt speciellt men måste avhandla.
Hur kan man ta sej rätten att lägga beslag på andras tid på det viset?
Hon måste haft det väldigt svårt i samspelet med andra.
Inte förstått signaler och nyanser.

Vilken sund person som helst måste väl inse att detta inte är Friskt.

VB skickar 455 SMS
VB ringer 60 samtal'.........på en dag.
Citera
2013-10-20, 02:54
Medlem
Citat:
Men jisses! Jag som blir skogstokig om nån sms:ar fyra-fem gånger på ett dygn såvida det inte är nåt speciellt men måste avhandla.
Hur kan man ta sej rätten att lägga beslag på andras tid på det viset?
Hon måste haft det väldigt svårt i samspelet med andra.
Inte förstått signaler och nyanser.
Samtidigt som man förstår att vem som helst kan bli galen av över 100 sms, 15 samtal om dagen och säkert lika mycket på FB så är det ju definitivt ingen anledning att mörda och stycka.

Trots alla märkliga samband mellan VB, MB, AN med flera så tror jag ändå att mordet handlar om KJ's svartsjuka samt olyckliga kärlek.
Att förstå hur ens egna eller andras signaler påverkar har inte varit VB's eller KJ's styrkor direkt. Det får mig att tro att VB kan ha sagt eller gjort något som enligt henne varit helt oförargligt hemma hos KJ men att den senare missuppfattat detta och tappat fattningen på hemskast tänkbara vis.
Om han däremot varit ensam om efterarbetet är en helt annan femma...
Citera
2013-10-20, 02:57
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
MB är onekligen intressant utifrån temperament och förmodligen motiv. Men frågan är hur starkt motivet är, hur mycket som redan var känt av hans hustru beträffande otroheten, om det verkligen fanns något mer att förlora gällande det. Annars får man gå helt på ett temperament och att styckningen var en tråkig konsekvens till temperamentsfullt mord/dråp. Antalet stick varav åtminstone två främre kan betraktas som omedelbart dödande och dussintalet snart dödliga på ryggsidan verkar dock konstigt även om GM är temperamentsfull. Hur skulle scenariot se ut i det fallet? BO springer iväg men hinner få en massa rygghugg, saktar in och GM vänder på offret och sätter in dödsstötarna? Är inte detta utfört på ett något utdraget, tortyrliknande vis? Jag har inte sett något uttalande om att de många sticken på bålen skulle ha uppkommit postmortalt.

Motivmässigt är det knepigt detta case. Men även om vi går på någon annan än KJ som GM, så måste i så fall den/de se till att den tekniska bevisningen, blodbesudlingarna, pekar på KJ. Den lille reduktionisten håller på bevisen och pekar på KJ, med möjligt benägen undanröjning av lillbrorsan.

FUP, sid 1129-1130
Citat:
"Camilla uppger att hon umgicks med Mikael efter händelsen med hennes son. Hon sa till
Mikael att "jag ska berätta om vårat strul för Annika". Camilla säger att Mikael tog tag i
henne, i axlarna/halsen och tryckte upp henne mot väggen, han sa till henne att "gör du det, men då är det de sista du gör".

Camilla säger att Mikael saknar empati, han är iskall och verkar inte ha några känslor.
Camilla säger att hon vid något tillfälle sagt till Mikael att förr eller senare så kommer Annika
att få veta. Mikael har då svarat något i stil med "ingen ska förstöra för mig, jag har ihjäl
dem"
.

Annika säger att hon tror att Mikael är kapabel till att döda någon som kommer in i hans sfär
och förstör för honom.

Uppenbarligen var MB beredd att gå väldigt långt...

Håller med om att fallet är jävligt knepigt.

Möjliga motiv, motsägelser, avsaknad av brottsplats, blodspår, samtalslistor, vittnen...
Senast redigerad av zero73 2013-10-20 kl. 03:04.
Citera
2013-10-20, 03:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja, har föräldrarna inte sett hennes svårigheter och försökt vägleda henne?
De har ju ett stort ansvar när en en 12-åring kommer till en helt ny miljö.

Blev inte hennes biologiska pappa kvar i Thailand ? En svensk/finsk "plastpappa" ? Med bara en mamma som kanske är överbeskyddande och upplevs som skitjobbig jämfört med andra, jämnåriga tjejers morsor är det väl rätt troligt att en rebellisk sida växte fram hos VB med tiden. Vad gamlingen Yngve kunde tillföra är obekant för mig, men det var förmodligen inte så mycket.

En ung tjej på tolv och i stark utveckling, inte minst fysiskt, lägger ett stort ansvar på föräldrarna, så är det juh.
Citera
2013-10-20, 03:07
Medlem
Citat:
Blev inte hennes biologiska pappa kvar i Thailand ?

Jo man kan säga att han blev kvar där.

https://www.flashback.org/sp45753541
Citera
2013-10-20, 03:12
Medlem
Citat:
Blev inte hennes biologiska pappa kvar i Thailand ? En svensk/finsk "plastpappa" ? Med bara en mamma som kanske är överbeskyddande och upplevs som skitjobbig jämfört med andra, jämnåriga tjejers morsor är det väl rätt troligt att en rebellisk sida växte fram hos VB med tiden. Vad gamlingen Yngve kunde tillföra är obekant för mig, men det var förmodligen inte så mycket.

En ung tjej på tolv och i stark utveckling, inte minst fysiskt, lägger ett stort ansvar på föräldrarna, så är det juh.

I FUP står det att morsan satt mest framför datorn. Verkade knappt beskyddande alls. VB tillbringade 3 dagar hos en muslimsk familj för att lära sig om fasta under ramadan. Och de reagerade på att hon inte alls verkade höra av sig till sin familj. Flera andra som VB har sovit över säger samma sak.

VBs föräldrar vet inte alls vem hon umgås med och känner ingen av hennes vänner.
Citera
2013-10-20, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
FUP, sid 1129-1130

Uppenbarligen var MB beredd att gå väldigt långt...

Håller med om att fallet är jävligt knepigt.

Möjliga motiv, motsägelser, avsaknad av brottsplats, blodspår, samtalslistor, vittnen...
KJ är förmodligen kapabel, trots vad som verkar vara en grav nedsättning av ADL-förmågan (acitivities of Daily living; alla vardagsgöromål) med karaktäristisk sömnstörning vid AS + AD/HD (dålig tidsuppfattning, vänder på dygnet, kan inte sova med påslakan, somnar ofta med kläderna på i soffan...) osv osv, så kan han förmodligen utföra en särskilt viktig uppgift dedikerat. Han har i alla fall - såvitt jag minns från de tidiga fotona på denna tråd - ordningssinne för militärpersedlar som ska fotograferas och syr SWAT-dräkt till sin tidigare hund osv. Kruxet med autismspektrumpersonligheter med tilläggsdiagnos är den ojämna förmågan i prestation: från bångstyrig utvecklingsstörd till skärpt och vass högpresterare inom ett projekt. Har andan fallit på kan de skriva en bok på hundra sidor innan de äter eller tar en vilopaus, för att bli färdiga, medan samme person knappt fattar att det finns en baksida på kroppen som kanske också ska duschas då och då. Väldigt splittrad förmåga, förvirrande för de flesta betraktare.
Citera
2013-10-20, 03:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
...

Sorry .. Min kommentar blev en överloppsgärning ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in