Citat:
Ursprungligen postat av
smulemorran
En avbruten tand gör ont därför att pulpan/nerven är blottad. Har inget med tandköttsinflammation att göra. Var har du fått de kostnadsförslagen ifrån? Jag har själv betalat ca 4000:-/"fusktand" utan FK-inblandning, dvs. kosmetisk tandreglering på egen bekostnad.
35000 kr är snittpriset i Göteborg om man ska sätta in en titanförankrad tand i käken och tandläkaren inte är ansluten till Försäkringskassan och dessutom privat. Eftersom det finns kostnadsskydd så kostar motsvarande åtgärd 11000 kr, försäkringskassan betalar då en stor del. Fick listan senast hos min vanliga klinik inom Folktandvården. Priset 35000 kr stämmer även väldigt väl med den uppgift jag fick för fem år sedan när jag av nyfikenhetsskäl frågade min privata tandläkare jag hade då. Jag har även pratat med en som gick där och som hade lagt över 300000 kr på några nya gaddar i käken.
Sedan bytte jag till Folktandvården och tänkte framåt. Tyvärr ingår inte blufftänder i Frisktandvårdsavtalet.
Det du pratar om kan väl omöjligen röra sig om helt nya tänder som ska sättas in, utan mer vara tal om plastfasader? De kostar ju något sådant.