2013-10-19, 19:14
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmask
Ska till tandläkaren imorgon, gick inte att få tid idag.

Jag var inne på jourcentralen nyss, fick 8 citodon att knapra på tills imorgon.

Såhär ser tanden ut:
http://i.imgur.com/li9dXdV.jpg

Vad är det med folk egentligen, blev utfrågan flera gånger av samma person om jag varit i slagsmål. "Har du varit i slagsmål?", "säker på att du inte fått dig en snyting", "du har alltså inte varit i slagsmål?"...

Usch, ja det där ser inte så roligt ut. Eftersom du trillat så gäller ens hemförsäkring och du blir nog dessvärre utan den tanden
Citera
2013-10-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
De ville väl veta om du fått en hjärnskakning.
Olycksfallsförsäkring BORDE gälla.
Blufftand kostar uppemot 35000 kr att sätta in.
Går man inom fk-ansluten tandvård endast 11000 kr.
Om tanden bara är av - varför gör det ont?
Det måste vara något mer, som infektion i tandköttet.

Alltså tanden är av, sitter löst, men den sitter även fast. Kanske är brottet så högt upp på tanden att den nedre delen av tanden fortfarande sitter fast i roten. Gör ont som fan om jag rör på tanden.

Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Usch, ja det där ser inte så roligt ut. Eftersom du trillat så gäller ens hemförsäkring och du blir nog dessvärre utan den tanden

Utan tand? Kan man inte få tanden att växa ihop? Är inte tänder ben?
Citera
2013-10-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Alltså tanden är av, sitter löst, men den sitter även fast. Kanske är brottet så högt upp på tanden att den nedre delen av tanden fortfarande sitter fast i roten. Gör ont som fan om jag rör på tanden.

Du får en plast-tand som ser ut som den du hade, går knappt att se skillnaden när det är klart. Det enda du behöver oroa dig över är kostnader och försäkringar mm.
Citera
2013-10-19, 19:56
Medlem
Chigsters avatar
Aj det där så riktigt illa ut. Såg bilden imorse och har gått runt hela dagen o inte kunnat sluta på den och hur obehaglig den var.
Hoppas det går bra hos tandläkaren och inte blir för dyrt
Citera
2013-10-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du får en plast-tand som ser ut som den du hade, går knappt att se skillnaden när det är klart. Det enda du behöver oroa dig över är kostnader och försäkringar mm.

Plast-tand? Har kompisar med plast-tänder, deras går sönder lätt som fan.

Går det inte rädda tanden på något sätt?
Citera
2013-10-19, 20:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Plast-tand? Har kompisar med plast-tänder, deras går sönder lätt som fan.

Går det inte rädda tanden på något sätt?

Det händer att tandläkare försöker limma ihop tänder.
Provisoriskt alltså.
Citera
2013-10-19, 20:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Att en hemförsäkring skulle kunna gälla för något annat än vad som händer inom hemmets väggar var en nyhet för mig. Det är ju därför man tecknar olycksfallsförsäkringar och sakförsäkringar separat.
Citera
2013-10-19, 22:56
Medlem
Citat:
Att en hemförsäkring skulle kunna gälla för något annat än vad som händer inom hemmets väggar var en nyhet för mig. Det är ju därför man tecknar olycksfallsförsäkringar och sakförsäkringar separat.

Jag har både hemförsäkring och olycksfallsförsäkring.
Citera
2013-10-19, 23:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmask
Jag har både hemförsäkring och olycksfallsförsäkring.

Jag tror det går bra!

Bara det inte är inom olika försäkringsbolag, för då kan de börja skylla på varann.
Citera
2013-10-20, 01:17
Medlem
Citat:
De ville väl veta om du fått en hjärnskakning.
Olycksfallsförsäkring BORDE gälla.
Blufftand kostar uppemot 35000 kr att sätta in.
Går man inom fk-ansluten tandvård endast 11000 kr.
Om tanden bara är av - varför gör det ont?
Det måste vara något mer, som infektion i tandköttet.
En avbruten tand gör ont därför att pulpan/nerven är blottad. Har inget med tandköttsinflammation att göra. Var har du fått de kostnadsförslagen ifrån? Jag har själv betalat ca 4000:-/"fusktand" utan FK-inblandning, dvs. kosmetisk tandreglering på egen bekostnad.
Citera
2013-10-20, 02:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
En avbruten tand gör ont därför att pulpan/nerven är blottad. Har inget med tandköttsinflammation att göra. Var har du fått de kostnadsförslagen ifrån? Jag har själv betalat ca 4000:-/"fusktand" utan FK-inblandning, dvs. kosmetisk tandreglering på egen bekostnad.

35000 kr är snittpriset i Göteborg om man ska sätta in en titanförankrad tand i käken och tandläkaren inte är ansluten till Försäkringskassan och dessutom privat. Eftersom det finns kostnadsskydd så kostar motsvarande åtgärd 11000 kr, försäkringskassan betalar då en stor del. Fick listan senast hos min vanliga klinik inom Folktandvården. Priset 35000 kr stämmer även väldigt väl med den uppgift jag fick för fem år sedan när jag av nyfikenhetsskäl frågade min privata tandläkare jag hade då. Jag har även pratat med en som gick där och som hade lagt över 300000 kr på några nya gaddar i käken.
Sedan bytte jag till Folktandvården och tänkte framåt. Tyvärr ingår inte blufftänder i Frisktandvårdsavtalet.

Det du pratar om kan väl omöjligen röra sig om helt nya tänder som ska sättas in, utan mer vara tal om plastfasader? De kostar ju något sådant.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-20 kl. 02:26.
Citera
2013-10-20, 11:11
Moderator
ofays avatar
Citat:

Det är två alternativ. 1.Plocka bort tanden, sätta en tillfällig fluga sedan implantat.
2. Rotbehandla och kronförse tanden. Det beror på hur mycket tandsubstans som finns kvar.
Hemförsäkringen täcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in