Citat:
Ursprungligen postat av
kusagwa
Jag trodde att Hoffenheim var en av de accepterade klubbarna med en rik majoritetsägare eller är det bara du som inte gillar Hoffenheim? Rätta mig gärna om jag har fel men inte ägaren fört klubben ifrån typ division 7,8 till BL och dessutom är han väl hemmahörande i Hoffenheim?
Hoffenheim var (fram tills RB Leipzigs grundande) det extrema fallet i Tyskland. Sant är det att Dietmar Hopp har en stark koppling till klubben och staden, men faktumet kvarstår att han som investerare kom in och spenderade en massa pengar på att bygga upp en klubb/köpa in spelare. Oavsett om man som Hopp har koppling till klubben eller inte ogillas sådant starkt i Tyskland. En by med 3000 invånare som har ett fotbollslag som snittar 27 000.
Leverkusen är de enda som är accepterade av "företags/privatpersonklubbar", Wolfsburg har någorlunda acceptans, Hoffenheim ogillas starkt och RB Leipzig är på väg att bli ett hatobjekt bland de flesta tyska fotbollsfans. Går att argumentera för att Hopp gör mycket välgörenhet, även inom fotbollen, men just projektet Hoffenheim är inte populärt. En petitess kanske, men måste tillägga att Dietmar Hopp endast äger 49% av klubben, då regleringar förhindrar honom från att köpa mer - även om han i praktiken kontrollerar 100%.
Kanske är av intresse, ägarstrukturer för de tyska lagen, "Stimmenverteilung" är röstfördelning och "Kapitalanleger" är helt enkelt vem som bidrar med kapital:
http://de.wikipedia.org/wiki/50%2B1-Regel#Ausgegliederte_Profimannschaften_im_deutsche n_Profifu.C3.9Fball
Utomstående investerare ogillas oavsett deras form i den tyska fotbollen, då det medför att rika människor kan få stor kontroll över klubbar som egentligen är medlemsägda (ser hur Ismaik köpte upp 49% av 1860 och krävde att kunna kontrollera klubbens tränare och ledning). Hoppas motvall ursäktar att jag besvarade trots att frågan var riktad mot honom!