Resultat: .
0%
röster
2013-10-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Hahaha

Startade just matchtråden och skrev där att jag förväntade mig en målrik match, likt Sverige-Tyskland, mellan lagen i kväll (Utan att ha läst ditt inlägg ska tilläggas.)

Tycker man verkligen ska skilja på lag och klubb i fallet Hoffenheim. Laget är riktigt trevligt med flera bra, sevärda och intressanta spelare. Klubben däremot .........

Ger också ditt H96 en lite vinstchans mot BVB, de har massor med skador och en viktig match som kommer mot Arsenal. Detta trots ert usla bortafacit, för mot Bayern var ni riktigt bra.

Jag trodde att Hoffenheim var en av de accepterade klubbarna med en rik majoritetsägare eller är det bara du som inte gillar Hoffenheim? Rätta mig gärna om jag har fel men inte ägaren fört klubben ifrån typ division 7,8 till BL och dessutom är han väl hemmahörande i Hoffenheim?
Citera
2013-10-18, 19:22
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Jag trodde att Hoffenheim var en av de accepterade klubbarna med en rik majoritetsägare eller är det bara du som inte gillar Hoffenheim? Rätta mig gärna om jag har fel men inte ägaren fört klubben ifrån typ division 7,8 till BL och dessutom är han väl hemmahörande i Hoffenheim?

Hoffenheim var (fram tills RB Leipzigs grundande) det extrema fallet i Tyskland. Sant är det att Dietmar Hopp har en stark koppling till klubben och staden, men faktumet kvarstår att han som investerare kom in och spenderade en massa pengar på att bygga upp en klubb/köpa in spelare. Oavsett om man som Hopp har koppling till klubben eller inte ogillas sådant starkt i Tyskland. En by med 3000 invånare som har ett fotbollslag som snittar 27 000.

Leverkusen är de enda som är accepterade av "företags/privatpersonklubbar", Wolfsburg har någorlunda acceptans, Hoffenheim ogillas starkt och RB Leipzig är på väg att bli ett hatobjekt bland de flesta tyska fotbollsfans. Går att argumentera för att Hopp gör mycket välgörenhet, även inom fotbollen, men just projektet Hoffenheim är inte populärt. En petitess kanske, men måste tillägga att Dietmar Hopp endast äger 49% av klubben, då regleringar förhindrar honom från att köpa mer - även om han i praktiken kontrollerar 100%.

Kanske är av intresse, ägarstrukturer för de tyska lagen, "Stimmenverteilung" är röstfördelning och "Kapitalanleger" är helt enkelt vem som bidrar med kapital:
http://de.wikipedia.org/wiki/50%2B1-Regel#Ausgegliederte_Profimannschaften_im_deutsche n_Profifu.C3.9Fball

Utomstående investerare ogillas oavsett deras form i den tyska fotbollen, då det medför att rika människor kan få stor kontroll över klubbar som egentligen är medlemsägda (ser hur Ismaik köpte upp 49% av 1860 och krävde att kunna kontrollera klubbens tränare och ledning). Hoppas motvall ursäktar att jag besvarade trots att frågan var riktad mot honom!
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-10-18 kl. 19:28.
Citera
2013-10-18, 19:48
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Hoppas motvall ursäktar att jag besvarade trots att frågan var riktad mot honom!

Fullt godkänt eller rättare sagt mycket snällare än jag skulle formulera mig, men med samma andemening.

Mitt svar hade innehållit sådant som att tysk fotbollskultur med avseende på klubbarna är mer lik den svenska än den engelska eller italienska. Kopplingen mellan en klubb och dess supportar är inte den mellan en anställd och företagets ägare utan den mellan en förening och en vald styrelse. Inte att bocka för överheten direkt som gäller i Tysklands fotboll.
Citera
2013-10-18, 22:51
Medlem
Germanofils avatar
Skrivet i matchtråden men jag vill gärna fortsätta diskussionen i denna tråd som inte kommer att låsas/kastas när omgången är över.
Citat:
Svårt att se hur ett mål ska dömas bort i efterskott, hur felaktigt det än var. Lika svårt att se hur man ska motivera omspel pga en domares/linjedomares extremt tydliga misstag.

Snarare är det denna gång mycket tydligt hemmaklubbens eget ansvar, till skillnad från när någon klubbs publik uppför sig dumdristigt genom att använda bengaler eller att bråka i eller kring arenan. Har fler gånger tidigare kallat klubben för byalag och vad kan mer bevisa detta än vad som hände ikväll.

Sådant vi såg ikväll ska inte få hända i en stor liga, men med kombinationen en by som ska sköta ett lag och en blind domare kan det hända. Skulle jag straffa någon för detta är inte domaren den första jag dömde för förseelsen.
Håller helt med dig om att det är hemmaklubbens ansvar, och domarens som ju ska kontrollera målburarna, men likväl så är omspel ev. en möjlighet. Thomas Helmer gjorde nämligen ett sådant för Bayern i en match mot Nürnberg år 1994 (inte 1800-talet som någon i matchtråden hävdade ) och då blev det omspel som följd.
http://de.wikipedia.org/wiki/Phantomtor

edit: Inte spydigt menat, såg nu att det vad du som nämnde 1800-talet.
Senast redigerad av Germanofil 2013-10-18 kl. 23:35.
Citera
2013-10-18, 23:18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

Ger också ditt H96 en lite vinstchans mot BVB, de har massor med skador och en viktig match som kommer mot Arsenal. Detta trots ert usla bortafacit, för mot Bayern var ni riktigt bra.
Jo helt omöjligt känns det trots allt inte. Diouf ev. tillbaka vilket i så fall skulle betyda mycket för offensiven. Tror dock att han max kommer att spela en halvlek. Men mot ett skadedrabbat BvB kan det räcka med 2 mål för vinst (ett lär de ju iaf göra) och det är ju helt klart möjligt även om vi inte kommer få låna bollen så mycket. Standardsituoner och snabba omställningar är trots allt Hannovers melodi.
Citera
2013-10-18, 23:41
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Skrivet i matchtråden men jag vill gärna fortsätta diskussionen i denna tråd som inte kommer att låsas/kastas när omgången är över.

Håller helt med dig om att det är hemmaklubbens ansvar, och domarens som ju ska kontrollera målburarna, men likväl så är omspel ev. en möjlighet. Thomas Helmer gjorde nämligen ett sådant för Bayern i en match mot Nürnberg år 1994 (inte 1800-talet som någon i matchtråden hävdade ) och då blev det omspel som följd.
http://de.wikipedia.org/wiki/Phantomtor

Just det som gjorde att jag tänkte på 1800-tal, ett omspel, någon teoretisk rättvisa ska skapas i efterskott. Dessutom vann Bayern detta efterspel med 5-0 eller något liknande.

De i Hoffenheim, med så mycket pengar för arenabygget och spelarköpen, borde istället se till att målnäten håller för kraven i Bundesliga.

Självmål av klubben eller vad ska man kalla schabraket? En gammal "svensk" fotbollsramsa låter; "Full fart framåt, håll tätt bakåt" eller vice verca. Det minsta man som publik kan begära av en klubb är att näten är täta, eller...
Citera
2013-10-19, 00:04
Medlem
Steff83s avatar
Nej..Omspel tycker jag inte..Dömt är dömt..precis som med allt annat domaren kan felbedöma på planen..

Däremot bör det bli konsekvenser i efterspelet för dom "skyldiga"..Domaren bör tas i örat..inte för felbedömningen..men han borde kontrollerat målen bättre. Hoffenheim bör få böter.
Citera
2013-10-19, 11:41
Medlem
Mellbergans avatar
Om det inte nämnts innan så ska Hamad enligt fotbollskanalen vara klar för Hoffenheim. Hur trovärdig källa detta egentligen är, återstår att se.

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/malmo-ff/hamad-klar-for-hoffenheim-inga-kommentarer/
Citera
2013-10-19, 13:13
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Om det inte nämnts innan så ska Hamad enligt fotbollskanalen vara klar för Hoffenheim. Hur trovärdig källa detta egentligen är, återstår att se.

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/malmo-ff/hamad-klar-for-hoffenheim-inga-kommentarer/

I så fall får man hoppas att han har en aning om till vilken ort han kommer till. Hoffenheim är inte direkt en storstad utan en by med 3 000 invånare, som ligger utanför en liten stad (Sinsheim) med 12 000. Gör han inte det, har funnits sådana exempel tidigare, lär besvikelsen bli stor.

Klubben är dessutom usel på att sköta sina målnät!
Citera
2013-10-19, 14:09
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
I så fall får man hoppas att han har en aning om till vilken ort han kommer till. Hoffenheim är inte direkt en storstad utan en by med 3 000 invånare, som ligger utanför en liten stad (Sinsheim) med 12 000. Gör han inte det, har funnits sådana exempel tidigare, lär besvikelsen bli stor.

Klubben är dessutom usel på att sköta sina målnät!
Hahah det är så illa alltså. Hade jag faktiskt inte en aning om. Får se hur Hamad ställer sig till det.
Citera
2013-10-19, 14:36
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Hahah det är så illa alltså. Hade jag faktiskt inte en aning om. Får se hur Hamad ställer sig till det.

Klubben bussar folk från närliggande större städer för att få publik till sin arena!

Fast själva laget är helt OK. Har tidigare varit en ren "köpeklubb" men verkar numera satsa på unga tyska spelare istället. Hamad lär inte ta en ordinarie plats direkt. Som alla svenskar i BL lär han få problem med det höga tempot, det är full fart med god teknik som gäller i Bundesliga.
Citera
2013-10-19, 15:34
Medlem
Thiago Alcantara, gjorde han världens miss när han lämnade ett Barcelona, där det kan finnas stora möjligheter att spela in sig nu när Xavi är till åren, för ett Bayern Munchen med enormt tuff konkurrens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in