2013-10-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
3. Detta stör mig mest. Hans lägenhet är sanslöst rörig och i total oordning. Förutom köket som är tämligen välstädat och i mkt god ordning. Vad har hänt där? Varför har KJ brytt sig om att städa väl där och t.ex. inte i badrummet som var vidrigt?

Kanske vill han ha högre hygien där han äter än där han bajsar?
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Tror inte alls det var en fråga om när utan en fråga om att hon hade kontakt med KJ. Jag tror inte att MB skulle ha mördat henne även om han inte var felfri och skulle ha ett bra motiv.

Om vi nu leker med tanken att MB hade något med detta att göra så är det ytterst konstigt att hans fru skrivit saker som "fäller inte en tår" och andra saker om VB helt öppet, det om något skulle få en misstänkt. Det är uppenbart att hans fru vetat om lite om otroheten efter samtalet med A som berättade.

Motivet för KJ är inget, han är bara en störd individ som länge tänkt utföra ett sånt här brott. VB råkade bli offret eftersom hon var enkel att få dit och han kände inget för henne. Att han var trevlig mot henne kan mycket väl tyda på att han planerat att göra något. Jag tror att han skurat undan blod hemma men tabbat sig på andra håll helt enkelt.

Han säger att han inte skulle vara psykiskt eller fysiskt kapabel till det men samtidigt säger han att det är bra att han är häktad för annars skulle han gör något mot den "riktiga" mördaren och då skulle han aldrig hittas.

Har du läst ryktet i tråden att han sagt till flera kompisar att han ville pröva hur det känns att döda? Tuffa grabbar ville inte ha med KJ att göra efter det, de blev rädda.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Någon som noterat detta (FUP s. 767):

KJ har till två stycken av sina vänner uppgivit att han ringt VB "många gånger". Han skaffade också omedelbart en ny telefon efter att polisen tagit den första i beslag. Vid ett tillfälle tog han t o m upp telefonen i en kompis närvaro och slog ett nummer.

Alla försök att ringa VB efter att telefonen slutligt dog på kvällen den 4:e maj har gått till mobilsvar eftersom hon hade denna tjänst aktiverad.

Inga samtal från någon av KJ:s telefoner har registrerats.

Finns skuggan av en chans att en totalt oskyldig kille, utan nån inblandning whatsoever i hennes försvinnande skulle bete sig på det här viset? Kan vi inte iom det här också diska av den enfaldiga diskussionen om huruvida "aspergare" kan ljuga eller inte? Den frågan hade jag iofs redan ett säkert svar på redan innan av personlig erfarenhet.
Citera
2013-10-19, 14:09
Medlem
Finns sms mellan MB och VB från den aktuella kvällen? Hittar dem inte någonstans. De måste ju varit de med mest betydelse, vså om de inte finns, varför kan man inte återskapa d när man kan återskapa andra? Kan det vara material som läggs fram under rättegången som är under sekretess nu eller hur funkar det? Får åklagaren ha fler ess?
Citera
2013-10-19, 14:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En fundering. Ett DNA som i någon mån kan tillhöra KJ, kan det tillhöra pappa?
Svaret måste väl vara ja på den frågan.
Nja, det beror på. När man har en +1:a, har man en ofullständig profil, dvs man ser inte alla de band som egentligen finns. Om det bland de band som syns finns ett band som inte pappan har, blir det direkt åtminstone en -2:a på pappan. Det finns större apriorisannolikhet att de kan tillhör pappan än random person, men man kan inte extrapolera, utan profilen måste jämföra direkt med pappans DNA. Det kan mycket väl visa sig vara en -3:a på pappan, trots att det bara är en +1:a på KJ.

Har jag uttryckt mig klart?
Citera
2013-10-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Shit, är "hund och annatomi" sökorden direkt efter varandra? I så fall har vi motivet klart och tydligt här, det handlar om pervers utforskning. Planerat, stolt, iskallt. Ingen affekt, inget bråk, bara en "mission" som fullföljdes. Önskan vara att döda. Här kan man verkligen tala om ondska i dess renaste form. Psykopati, som dolts under andra diagnoser.

Jag tror stenhårt på detta som du skriver. Han har ju även sökt på en människokropps anatomi och så finn det en bild på en hand.

VBs fall var att hon drogs till konstiga personer, sökte bekräftelse förmodligen då hon inte hade några vänner. Ingen normal människa hade orkat med VB, kanske inte KJ heller men han utnyttjade läget till att skapa ett enkelt offer.
Citera
2013-10-19, 14:12
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Någon som noterat detta (FUP s. 767):

KJ har till två stycken av sina vänner uppgivit att han ringt VB "många gånger". Han skaffade också omedelbart en ny telefon efter att polisen tagit den första i beslag. Vid ett tillfälle tog han t o m upp telefonen i en kompis närvaro och slog ett nummer.

Alla försök att ringa VB efter att telefonen slutligt dog på kvällen den 4:e maj har gått till mobilsvar eftersom hon hade denna tjänst aktiverad.

Inga samtal från någon av KJ:s telefoner har registrerats.

Finns skuggan av en chans att en totalt oskyldig kille, utan nån inblandning whatsoever i hennes försvinnande skulle bete sig på det här viset? Kan vi inte iom det här också diska av den enfaldiga diskussionen om huruvida "aspergare" kan ljuga eller inte? Den frågan hade jag iofs redan ett säkert svar på redan innan av personlig erfarenhet.

Klart att aspisar kan ljuga, men att de är totalt likgiltiga inför andra är fel. Får de veta vad de gjort fel blir de olyckliga, de vill göra rätt, men kan inte utan att träna och få veta hur man beter sig, as är ett sorgligt handikapp.

En psykopat som vill vara i fred med sin grej är säkert tacksam över att få free space med någon diagnos. Jag tror att man inte kunde föreställa sig att KJ är en ondskefull person, och valde att slaska honom som as. Jag tror att diagnosen är fel nu, men det beror inte på att han ljuger, utan på känslokylan. Eventuellt kan han ha en diagnos utöver as, men det är tveksamt. Han är för dum för as, för smart för autism. För beräknande för någon av diagnoserna, för kall.
Citera
2013-10-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, det beror på. När man har en 1:a, har man en ofullständig profil, dvs man ser inte alla de band som egentligen finns. Om det bland de band som syns finns ett band som inte pappan har, blir det direkt åtminstone en -2:a på pappan. Det finns större apriorisannolikhet att de kan tillhör pappan än random person, men man kan inte extrapolera, utan profilen måste jämföra direkt med pappans DNA. Det kan mycket väl visa sig vara en -3:a på pappan, trots att det bara är en 1:a på KJ.

Jag har sett att du tidigare skrivit om just DNA och anar att du har någon form av kompetens i ämnet.
En fråga:
Anser du att det hade varit befogat att testa KJ:s pappas samt brors DNA mot fyndet på benet?
Är det ens möjligt att någon av dessa hade hamnat på 1 eller högre?
Citera
2013-10-19, 14:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, det beror på. När man har en +1:a, har man en ofullständig profil, dvs man ser inte alla de band som egentligen finns. Om det bland de band som syns finns ett band som inte pappan har, blir det direkt åtminstone en -2:a på pappan. Det finns större apriorisannolikhet att de kan tillhör pappan än random person, men man kan inte extrapolera, utan profilen måste jämföra direkt med pappans DNA. Det kan mycket väl visa sig vara en -3:a på pappan, trots att det bara är en +1:a på KJ.

Jo, tack, solklart, nästan. Är sannolikheten att DNA tillhör pappa större än en random person, när det är +1 på KJ?
Citera
2013-10-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Kanske vill han ha högre hygien där han äter än där han bajsar?

Hoppas då att han inte åt mer utav det där smöret. Han kanske hade ett separat badrumssmör.
Citera
2013-10-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Finns sms mellan MB och VB från den aktuella kvällen? Hittar dem inte någonstans. De måste ju varit de med mest betydelse, vså om de inte finns, varför kan man inte återskapa d när man kan återskapa andra? Kan det vara material som läggs fram under rättegången som är under sekretess nu eller hur funkar det? Får åklagaren ha fler ess?

MB har raderat och det gick inte att återskapa.
VB:s telefon är inte återfunnen.

Det hade varit intressant att läsa detta. MB uppger ju att VB sms:ade om relationen till sin mamma.
Säg att det är så: varför skulle hon göra det en timme efter hon försökt ringa 112?
Citera
2013-10-19, 14:16
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Jag tror stenhårt på detta som du skriver. Han har ju även sökt på en människokropps anatomi och så finn det en bild på en hand.

VBs fall var att hon drogs till konstiga personer, sökte bekräftelse förmodligen då hon inte hade några vänner. Ingen normal människa hade orkat med VB, kanske inte KJ heller men han utnyttjade läget till att skapa ett enkelt offer.

Ja, hemskt. Hon hade inte de spröt man behöver för att rädda sig i tid, hon var ju inte nedgången av droger eller beroende av KJ på något sätt utan en universitetsstudent. Tror att man inte förstod riktigt att hon behövde hjälp, kanske beroende på att hon var invandrad. Man kan ha trott att tillbakadragenheten och svårigheterna berodde på språkförbistring eller annat. Hennes mamma var också rätt så "rakt på sak" på någon blogg, skrev rakt ut om vad VB gjort när det gäller hennes "äventyr". Ingen integritet, bara rakt på. VB verkade vara likadan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in