2013-10-21, 20:02
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Spelar ingen roll om det finns jordfelsbrytare om det finns ojordade uttag. Jordfelsbrytare löser ut vid ström mellan fas och jord. Om det inte finns jord, som i ojordade uttag, kan ingen jordfelsbrytare lösa ut.

Quarrel, jag har stor respekt för många av dina åsikter, men i denna fråga har du fel.
Citera
2013-10-21, 20:03
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Spelar ingen roll om det finns jordfelsbrytare om det finns ojordade uttag. Jordfelsbrytare löser ut vid ström mellan fas och jord. Om det inte finns jord, som i ojordade uttag, kan ingen jordfelsbrytare lösa ut.

Wikipedia:
"En vanlig missuppfattning är att jordfelsbrytare bara fungerar om de sitter i jordade uttag, men de ger ett gott personskydd även i ojordade uttag. Däremot blir det inte tillåtet att använda lampor eller apparater i miljöer de inte är godkända för, exempelvis att använda apparater för inomhusbruk ute, genom att sätta dit en jordfelsbrytare."

Jag har ingen aning om det stämmer dock.
Citera
2013-10-21, 20:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jordfelsbrytare sitter i säkringsskåpet och känner även av ojordade uttag, dvs jordfelsbrytaren känner av onormaliteter i elnätet även på de ojordade uttagen.
Själv har jag ett gammalt hus med ojordade uttag och jordfelsbrytare.

. Källa wiki + elsäkerhetsverket
Meningen innan på Wiki:
Citat:
Trots att jordfelsbrytare känner av även små strömmar ger de inget fullständigt skydd. En kraftig stöt kan skada eller till och med döda ögonblickligen, innan brytaren hinner lösa ut, särskilt gäller det barn, personer med hjärtproblem och djur.
Citera
2013-10-21, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Jag har talat med en elektriker nu, det finns ingen lag som säger att man måste ha jordfelsbrytare i hus och lägenheter, däremot är det lag på att det skall finnas inom vissa områden ex. skola/dagis/häststall m.m

Biter en hund sönder en elkabel ex. datorkabel. Så får hunden 230 volt i sig. Då kan man hoppas på att säkringen löser ut, men det är inte säkert. Däremot så är djur dubbelt så känsliga för att få elektrisk ström i sig än om man jämför med människor!

Det är dessutom växelsspänning och 230V är bara effektivvärdet. Toppvärdet är 325V.
Citera
2013-10-21, 20:05
Medlem
Citat:
Quarrel, jag har stor respekt för många av dina åsikter, men i denna fråga har du fel.

Det går inte att ha jordfelsbrytare på ojordade uttag.
Jordfelsbrytaren löses inte ut oavsett på något ojordat uttag.
Citera
2013-10-21, 20:08
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:

Sluta svamla, tror du jag hittar på eller? Jag har ojordade uttag i mitt gamla hus och jag vet att det fungerar.

Dessutom så är jag elektriker.
Citera
Medlem
MegaLomanis avatar
Det har ryktats i tråden att KJ tidigare plågat djur. Historien med hunden, som droppade blod efter att ha bitit i en elsladd verkar dock belagd.
Han har med andra dryftat funderingar kring att mörda. Detta talar ju för att han förutom sitt blödiga och taffliga vardagsjag, har en mörk sida med morbida föreställningar. Han funderar kring mord och dödande och ägnar sig åt infantila krigslekar.
Hanteringen av BO kropp bär ju ett signum, som pekar mot KJ. Sticker och karvar, styckar till hälften och ganska irrationellt utan en begriplig målsättning; Ingen genomförd transportstyckning, möjligen påbörjad, men inte typiskt offensivt heller.
Stickandet i bröstkorgen pekar mer åt fantasier om att döda. Något dunkelt om att händerna måste bort, men huvudet med tänder och allt sitter kvar

Om man för ett ögonblick bara rent hypotetiskt föreställer sig att någon av andra tänkbara mördare i detta fall, är frågan: hur skulle det i så fall gått till.

Ta t ex MB. Han kunde ju anses ha ett motiv. Han äger och kan hantera knivar och han har ett hetsigt, obehärskat humör. Hur skulle en sådan person ha gjort? Hade han stuckit och karvat, gjort en halv styckning och lämnat kvarlevorna synliga på ett hafsigt och besynnerligt sätt i ett frekventerat område och ett halvskumt ödehus?
Knappast. Troligare i ett sådant fall ett resolut dödande med strypning eller tillhygge. Om han hunnit tänka sig för eller planera troligen inte med ett dödande karateslag, vilket skulle peka mot honom. Nej snabbt och resolut och kroppen i älven eller något liknande där den varit borta för gott eller åtminstone för lång tid.

Nej mördarens signatur stämmer med bilden av KJ och inte med någon annan i sammanhanget.
Citera
Medlem
Citat:

Den bryter om det uppstår en ström eller läktström mellan FAS och JORD som överstiger jordfelsbrytarens värde som brukar vara 30 mA.

Du kan aldrig koppla in ett ojordat uttag till en jordfelsbrytare.
Citera
2013-10-21, 20:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sluta svamla, tror du jag hittar på eller? Jag har ojordade uttag i mitt gamla hus och jag vet att det fungerar.

Spelar ingen roll. Det kan vara farligt för hundar iaf, och vi vet inte om det finns jordfelsbrytare i alla uttag. Så jycken kan ha mulat i elolycka.
Citera
2013-10-21, 20:11
Medlem
Citat:

Ett ojordat uttag är ALDRIG skyddat om det slår ifrån går din säkring.
Int är du nån elektriker, sitter ju med en som har ABL-behörighet som har lite högre kompetens än dig!
Citera
2013-10-21, 20:12
Bannlyst
Men hunden hade ju bitit i en kabel från en laddare till ett av KJ;s airguns. Hunden kan ju likväl ha bitit på den sidan där det bara är 12V efter själva dosan som transformerar ner spänningen. . Fanns inte kabeln till laddaren kvar så att det gick att avgöra var hunden hade bitit`?
Citera
2013-10-21, 20:13
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Hello pippin!

Låter riktigt intressant. Var hittar du den?

Torde vara i FUP på s466/PDF s480

Mellan 15.23 och 16.53 har han befunnit sig i trakterna kring Sävast + Norra Sunderbyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in