2013-01-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Och du har så rätt alla försäljare var inte spioner.
Och de hade inget intresse av vanligt folk.
Numera behöver de inte lämna sitt eget land för att hålla koll på sina objekt.
Räcker gott med att bli vän med dem på Facebook.

Ändå finns det spaningsplattformar tillhörande främmande makt som rör sig på och över Svensk mark. Det är dock inget som står i tidningarna men det förekommer.
Citera
2013-01-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Jo tack, det slutade väl med att telerummet gjordes EMP-skyddat eller något i den stilen. De norska batterierna fick dock fullgott EMP-skydd.
De Norska Batterierna hade även större uthållighet då de byggdes i större anläggningar än de Svenska. De fick även mer avancerad teknik och fler radarantenner mm.
Citera
2013-01-15, 18:16
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Jag har många gånger haft "tavelförsäljare" ståendes utanför dörren, jag är en nobody. På senare år började dom bli mörkhyade, kanske Zimbabwe har storslagna planer för att erövra Sverige? Visst om vissa försäljare spionerade under kalla kriget men dessa måste gått en på hundra.

Själv fick jag besök efter att jag gått med i Hemvärnet. Slump? Vem vet.

Citat:
Även polska bärplockare var inte annat än just bärplockare. Deras ekonomi var knackig så tro fan att många ville komma hit och arbeta.

Vad tror du om de TIR-skyltade lastbilarna som rullade land och rike runt på 80-talet och lägligt nog brukade få motorstopp utanför flygflottiljer eller övningsområden då?

Citat:
Varför har skolor stora asfalterade gårdar? För att ungarna inte ska behöva leka och springa runt i lera. Gräsytorna då? Vi hade en sådan i båda skolorna under grundskolan och där spelades brännboll, kastades spjut osv och frisbee etc. En vanlig park helt enkelt. Varför fotbollsplanerna var grusplaner? Kräver ingen underhåll och fyller sin funktion år efter år till skillnad från gräsplaner som lätt blir leriga och gropiga.

Varför många skolor bestod av långa korridorer med klassrum vägg i vägg med varann? Inte var det för att dom skulle bli tex tillfälliga sjukhus (okej vissa kanske) utan för att det är enklare, snabbare och billigare att bygga dom på det viset.

Fast att det fanns en mycket omfattande planläggning hur och till vad civil infrastruktur skulle användas vid en a-mob är fakta. Finns sannolikt hyllkilometer på Krigsarkivet om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
De Norska Batterierna hade även större uthållighet då de byggdes i större anläggningar än de Svenska. De fick även mer avancerad teknik och fler radarantenner mm.

Hade KA fått vara kvar är det väl inte en alltför vild gissning att det i en HTM ingått lasermätare i tornet och andra moderniteter som norrmännen utrustade sina batterier med. Kanske hade man även satsat på att byta ut ArtE 724 mot en fast version av ArtE 740?
Citera
2013-01-15, 20:04
Medlem
perry2s avatar
Den här tråden startade med operationssalar och andra civila saker som var krigsplacerade under kalla kriget.
Att diskutera KA-pjäser vid olika hamnar är ett rejält OT.
Eller hur?
Citera
2013-01-16, 06:13
Medlem
Jag förnekar inte att somliga länder aldrig lagt ner sin militära underrättelse-tjänst, men de har fått ett lättare jobb.
Jag vill ju tyvärr inte framhålla den åldersgrupp som försvarsmakten vill ha som soldatmaterial, som evolutionens främsta.

Det är dock så att man undrar, om det inte är en plan i från det gamla Sovjet, att förstöra svensk grundskoleutbildning till dess nuvarande stadie.

Och att införadet av PRIO var pricken över i, vad gäller GRU's förmåga.
Citera
2013-01-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Jag förnekar inte att somliga länder aldrig lagt ner sin militära underrättelse-tjänst, men de har fått ett lättare jobb.
Jag vill ju tyvärr inte framhålla den åldersgrupp som försvarsmakten vill ha som soldatmaterial, som evolutionens främsta.

Det är dock så att man undrar, om det inte är en plan i från det gamla Sovjet, att förstöra svensk grundskoleutbildning till dess nuvarande stadie.

Och att införadet av PRIO var pricken över i, vad gäller GRU's förmåga.

Jo, med din kommatering och avstavning så börjar man nog misstänka det...
Citera
2013-10-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ändå finns det spaningsplattformar tillhörande främmande makt som rör sig på och över Svensk mark. Det är dock inget som står i tidningarna men det förekommer.
Det tror jag också att det gör. I vilken form rör sig dem p å marken?
Citera
2013-10-12, 10:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Tidigare hade man TIR bilar utrustade som rullande spaningsstationer.
Citera
2013-10-12, 17:37
Medlem
Citat:
Allt ifrån "fågelskådare, bärplockare och turister" till TIR långtradare, diplomatfordon eller en enskild personbil med sofistikerade signalspaningssystem.

Visst uppträdande är helt och hållet reaktionsprov där själva inhämtningen sker på annat håll och plattformen i sig är en markör (bete) för att pröva och analysera den Svenska reaktionen.
Citera
2013-10-17, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Allt ifrån "fågelskådare, bärplockare och turister" till TIR långtradare, diplomatfordon eller en enskild personbil med sofistikerade signalspaningssystem.

Visst uppträdande är helt och hållet reaktionsprov där själva inhämtningen sker på annat håll och plattformen i sig är en markör (bete) för att pröva och analysera den Svenska reaktionen.
Stod bredvid en riksväg och snickrade ett plank i september. Roade mig med att kolla vilka bilar som passerade under ca en timme. Ungeför 100 bilar, av dem var nästan 70 st utlandsregistrerade körande åt båda hållen...
Nog för att det finns mycket bär i norrland men inte i september, efter vägen klockan nio!
Vad gör de här egentligen? Vissa plockar bär ja men det kan ju också vara ett bra kamoflage...
Citera
2013-10-17, 09:35
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Stod bredvid en riksväg och snickrade ett plank i september. Roade mig med att kolla vilka bilar som passerade under ca en timme. Ungeför 100 bilar, av dem var nästan 70 st utlandsregistrerade körande åt båda hållen...
Nog för att det finns mycket bär i norrland men inte i september, efter vägen klockan nio!
Vad gör de här egentligen? Vissa plockar bär ja men det kan ju också vara ett bra kamoflage...
Spionera på svensk militär gör de knappast, det finns inte mycket att spionera på. Det räcker läsa FM' S hemsida så kan en fientlig stab räkna ut hur många timmar dagar det tar att betvinga landet.
Däremot så plockar nog en del bärplockare hellre saker i sommarstugor än bär i skogen.
Citera
2013-10-19, 12:19
Medlem
Citat:

Jo det är nog som ovanstående skrev. Det är ju inte så att landet är fullt med tavelförsäljare och lösnäsor. Däremot skall man inte vara naiv och tro att underrättelseverksamhet inte pågår på marken, i lufthavet, vattnet eller rymden, speciellt när Svenska förband övar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in