Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Jag har många gånger haft "tavelförsäljare" ståendes utanför dörren, jag är en nobody. På senare år började dom bli mörkhyade, kanske Zimbabwe har storslagna planer för att erövra Sverige? Visst om vissa försäljare spionerade under kalla kriget men dessa måste gått en på hundra.
Själv fick jag besök efter att jag gått med i Hemvärnet. Slump? Vem vet.
Citat:
Även polska bärplockare var inte annat än just bärplockare. Deras ekonomi var knackig så tro fan att många ville komma hit och arbeta.
Vad tror du om de TIR-skyltade lastbilarna som rullade land och rike runt på 80-talet och lägligt nog brukade få motorstopp utanför flygflottiljer eller övningsområden då?
Citat:
Varför har skolor stora asfalterade gårdar? För att ungarna inte ska behöva leka och springa runt i lera. Gräsytorna då? Vi hade en sådan i båda skolorna under grundskolan och där spelades brännboll, kastades spjut osv och frisbee etc. En vanlig park helt enkelt. Varför fotbollsplanerna var grusplaner? Kräver ingen underhåll och fyller sin funktion år efter år till skillnad från gräsplaner som lätt blir leriga och gropiga.
Varför många skolor bestod av långa korridorer med klassrum vägg i vägg med varann? Inte var det för att dom skulle bli tex tillfälliga sjukhus (okej vissa kanske) utan för att det är enklare, snabbare och billigare att bygga dom på det viset.
Fast att det fanns en mycket omfattande planläggning hur och till vad civil infrastruktur skulle användas vid en a-mob är fakta. Finns sannolikt hyllkilometer på Krigsarkivet om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
De Norska Batterierna hade även större uthållighet då de byggdes i större anläggningar än de Svenska. De fick även mer avancerad teknik och fler radarantenner mm.
Hade KA fått vara kvar är det väl inte en alltför vild gissning att det i en HTM ingått lasermätare i tornet och andra moderniteter som norrmännen utrustade sina batterier med. Kanske hade man även satsat på att byta ut ArtE 724 mot en fast version av ArtE 740?