• 1
  • 2
2013-10-19, 08:56
Medlem
pickledonions avatar
Jag har själv sedan länge använt säkerhetshyvel istället för de kassa trebladssystemen som Gillette säljer för otroligt höga priser. En fråga jag nu ställer till er (män) är:

Varför använder ni rakhyvel från Gillette när det finns bättre alternativ?

Gillettes trebladssystem (och även liknande från andra märken) är, jämfört med säkerhetshyvel:
  • Mycket dyrare i längden
  • Mer irriterande för huden
  • Sämre på att kapa skäggstrån

Jag menar. Rakblad för en Gillette Mach3 kostar 21 kr per blad. Hur många rakningar håller dem innan de är slöa? Ett fåtal är svaret.

Så, ni som torterar er hud med Gillettes skräphyvlar, varför slutar ni inte?
Citera
2013-10-19, 09:01
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
"Gillette the best a man can get!"
Öööh nu använder jag iofs rakapparat men jag har annars ICA Basic engångsrakhyvlar! Dom är helvita!

Jag vill lära mig att raka mig med en såndär rakkniv ni vet, det hade varit så jäkla ballt!
Senast redigerad av HenrikLarsson99 2013-10-19 kl. 09:03.
Citera
2013-10-19, 09:34
Medlem
25Decembers avatar
Kör en nu som jag fick gratis. Annars kör jag billiga engångshyvlar. Inte värt att betala massa för som sedan går till att göra skitreklam.
Citera
2013-10-19, 10:13
Medlem
VietnamByNights avatar
Gillette skickade en gratis till mig med posten så jag använder den. Annars brukar jag använda rakapparat.
Citera
2013-10-19, 11:17
Medlem
Number9s avatar
Jag använder också säkerhetshyvel, en Merkur. Och jag kan säga att det är det bästa köp jag gjort på länge. Har haft den i ca 3 år nu och är supernöjd. Köpte dessutom nyss ett 100-pack rakblad på ebay för ca 150 kronor!
Citera
2013-10-19, 16:59
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Kör en nu som jag fick gratis. Annars kör jag billiga engångshyvlar. Inte värt att betala massa för som sedan går till att göra skitreklam.

Varför inte köra säkerhetshyvel istället? Det bör fortfarande bli billigare än engångshyvlar. Tycker du inte att det är obehagligt med dåliga engångshyvlar?

Citat:
Ursprungligen postat av Number9
Jag använder också säkerhetshyvel, en Merkur. Och jag kan säga att det är det bästa köp jag gjort på länge. Har haft den i ca 3 år nu och är supernöjd. Köpte dessutom nyss ett 100-pack rakblad på ebay för ca 150 kronor!

Jag har en edwin jagger. Är också jäkligt nöjd och känner precis som du: ett av de bästa köpen jag gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
"Gillette the best a man can get!"
Öööh nu använder jag iofs rakapparat men jag har annars ICA Basic engångsrakhyvlar! Dom är helvita!

Jag vill lära mig att raka mig med en såndär rakkniv ni vet, det hade varit så jäkla ballt!

Rakkniv är nog steget bättre än säkerhetshyvel. Jag planerar att skaffa rakkniv i framtiden. Fördelen med hyvel jämfört med apparat är ju att det blir jäkligt lite stubb, vilket är behagligt.
Citera
2013-10-19, 19:08
Medlem
injections avatar
Har rosacea
Mer irriterande för huden

Darför.
Citera
2013-10-21, 09:43
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Varför inte köra säkerhetshyvel istället? Det bör fortfarande bli billigare än engångshyvlar. Tycker du inte att det är obehagligt med dåliga engångshyvlar?

Jag har en edwin jagger. Är också jäkligt nöjd och känner precis som du: ett av de bästa köpen jag gjort.

Rakkniv är nog steget bättre än säkerhetshyvel. Jag planerar att skaffa rakkniv i framtiden. Fördelen med hyvel jämfört med apparat är ju att det blir jäkligt lite stubb, vilket är behagligt.
Jo det kanske det blir har inte räknat på det. Köpte en stor påse på ÖB så fasligt dyrt blev det inte. Sen så tycker jag inte de är så obehagligt. Funkar bra om man inte låter det bli för långt. Kanske testar en säkerhetshyvel nästa gång, alltid kul att testa nya saker.
Citera
2013-10-21, 09:56
Fel tråd. Jag vet. Men passar på ändå.

Jag kan varken raka mig med hyvel eller maskin. Därför får jag ta en skäggtrimmer på 1 mm.
När jag använder en apparat, blir huden varm direkt och det bränner och gör ont.
Med hyvel, blir jag helt röd och det river i huden.

Tips?!
Citera
2013-10-21, 10:03
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Jag rakar mig inte. Riktiga män klipper skägget med en sax.
Nä, riktiga män använder hammare. Dom spikar in stubben genom kinden och biter av den på insidan
Själv är jag nog inte en riktigt så "riktig man", jag anväder Gillettes trebladiga och är ganska nöjd med dem. Jag har provat den fembladiga varianten, men den tycker jag inte är lika bra. Att dom skulle bli slöa efter ett par rakningar stämmer inte, men man måste rengöra dem ordentligt efter rakningen. Om det ligger kvar tvål- och skäggrester mella nbladen som torkar fast så blir nästa rakning ganska obehaglig. Dessutom har jag för mig att kvarbliven raktvål binder fukt och orsakar att bladen rostar, och DÅ blir dom slöa.
Citera
2013-10-21, 20:22
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Nä, riktiga män använder hammare. Dom spikar in stubben genom kinden och biter av den på insidan
Själv är jag nog inte en riktigt så "riktig man", jag anväder Gillettes trebladiga och är ganska nöjd med dem. Jag har provat den fembladiga varianten, men den tycker jag inte är lika bra. Att dom skulle bli slöa efter ett par rakningar stämmer inte, men man måste rengöra dem ordentligt efter rakningen. Om det ligger kvar tvål- och skäggrester mella nbladen som torkar fast så blir nästa rakning ganska obehaglig. Dessutom har jag för mig att kvarbliven raktvål binder fukt och orsakar att bladen rostar, och DÅ blir dom slöa.

Det låter ju som om Gillettes hyvlar fungerar för dig i alla fall. Men finner du det inte lockande att kunna raka dig på mer klassiskt vis med en säkerhetshyvel och dessutom spara stora mängder pengar på det? Ett dubbelblad till en säkerhetshyvel kan kosta under 5 kr st. Vad betalar du för Gillette-bladen?

Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Fel tråd. Jag vet. Men passar på ändå.

Jag kan varken raka mig med hyvel eller maskin. Därför får jag ta en skäggtrimmer på 1 mm.
När jag använder en apparat, blir huden varm direkt och det bränner och gör ont.
Med hyvel, blir jag helt röd och det river i huden.

Tips?!

Det var av denna anledning jag började använda säkerhetshyvel. Jag och många med mig upplever att det är snällare mot huden. Nu får jag enbart problem med rodnad om jag missköter min rakning.

Mina tips är:
  1. Använd säkerhetshyvel
  2. Raka dig efter en varm dusch
  3. Se till att ansiktet är lätt fuktigt från duschen (torka ej för mycket)
  4. Applicera en duglig mängd raktvål, skummet skall bilda ett jämt lager över området du skall raka
  5. Raka medhårs (speciellt på känsligare områden som kinder)
  6. Använd lotion/after shave av god kvalité

Ju mer jag håller mig till stegen ovan, desto mindre problem har jag med hudirritation. Speciellt viktigt upplever jag att steg 1, 2 och 4 är. Lycka till och berätta gärna hur det går!
Citera
2013-10-21, 20:28
Medlem
pigginattens avatar
Jag baxade en låda full med gillettehyvlar, därför använder jag dom!
Annars är engångshyvlar helt ok!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in