2013-10-19, 06:33
Medlem
Intressant det här med vem som ägnar sig åt geocaching och inte.
WL hävdar att KJ inte gör det. NS hävdar att han varit med nån gång med KJ och WL

Gällande städningen i lägenheten.
Enligt de flesta så var det ostädat, vilket bilderna i FUP visar. men sen hävdar några av hans bekanta att det var "god ordning" och inte en massa verktyg liggandes överallt.
RÅ verkar ha varit i lägenheten (s.1355) när han hade hunden och beskriver det som "normalt med god ordning". Det kan ju iofs säga mer om RÅ:s definition av "god ordning" än om den egentliga nivån av ordning

Det enda bevismaterial som är riktigt besvärande är ju tejprullen
Citera
2013-10-19, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Intressant det här med vem som ägnar sig åt geocaching och inte.
WL hävdar att KJ inte gör det. NS hävdar att han varit med nån gång med KJ och WL

Gällande städningen i lägenheten.
Enligt de flesta så var det ostädat, vilket bilderna i FUP visar. men sen hävdar några av hans bekanta att det var "god ordning" och inte en massa verktyg liggandes överallt.
RÅ verkar ha varit i lägenheten (s.1355) när han hade hunden och beskriver det som "normalt med god ordning". Det kan ju iofs säga mer om RÅ:s definition av "god ordning" än om den egentliga nivån av ordning

Det enda bevismaterial som är riktigt besvärande är ju tejprullen

Är inte längre än på s 300 och har just tagit del av undersökningen/bilderna av KJ:s lgh. Deras slutsats är ju att "inga tecken/spår påträffats som visar att brottet ska" ha skett i KJ:s lgh.
Spåren som finns (i lgh) är som bekant VB:s blod på rullen (och att tejpbitarna på VB:s kropp "i någon mån" talar för att de kommer från samma rulle).
Men: (har kanske missat nåt) vad talar för/visar/bevisar rent tekniskt/vetenskapligt att VB öht verkligen var hemma hos KJ? De verkar inte tex ha tagit fingeravtryck. Alltså, vet man om VB någonsin har varit hemma hos KJ?
Citera
2013-10-19, 07:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Ok. DET HÄR är fan lite creepy:

H: Ja, men det är ju uppenbart att nån har och håller på och försöka sätta dit mig för det här.
F: Hur går det till?
H: Nån har varit in i min lägenhet, tar ej tejpbit från en tejprulle som de ser...ehh...och sen så...man...det är ju liksom bara att spå...kolla liksom min facebookslista eller nått för folk som typ...pra...som jag pratar med och där finns ju hon och så liksom kan jag ha nämnt någon stans att jag skulle till henne och göra någonting och så är det ju bara att de plockar...........tejprullar...bitarna och liksom lägger i hennes hår och så...ehh...liksom blir jag häktad på det och sen så är...inte så jäkla svårt att bryta upp en bagagelucka på en bil. Liksom...ja, men då har jag liksom dödat henne. Då är det liksom bara ta och droppa något blod någonstans på bagageluckan.

- Det är samma som med bakluckan - ingenstans i förhören innan har det sagts någonting om VAR tejpen har hittats (mer än på kroppen). Tyvärr verkar inte förhörsledaren snappat upp att han faktikst försäger sig IGEN!

Snälla någon som är pigg nog - läs kring sidan 1762 och säg om jag har fel.
I förhöret 2013-05-26 kl 14:39, på sid 1668, får KJ veta att tejp anträffats på VB:s kropp. Förhöret återges inte ordagrant. FL kan ha sagt att det satt i håret.
Citera
2013-10-19, 07:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Är du medveten att blod koagulerar efter en stund?
Om man saltar blodet koagulerar det inte.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-19 kl. 08:18.
Citera
2013-10-19, 08:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Taskigt att kalla henne för dramaqueen. Ska man ägna sig åt diagnos av henne är det rätt vanligt att aspergare är klumpiga, har svårt med motoriken, därför kan träning som ökar kroppsmedvetandet vara bra, exempelvis karate, judo eller liknande. Det som kommer fram nu tycker jag tyder mer på att det är VB som har den där diagnosen, medan KJ är psykopat.

Nej drama queen, attention whore eller inte men nog stalkar hon MB allt. Hur många ggr skriver hon att hon inte ska kontakta honom mer? MB berättar att hans äktenskap inte är på topp pga att frugan fått vetskap om otroheten, han meddelar V att han inte tänker skiljas. V hintar om en graviditet. Restaurang besöket han uppvisar kvitto på varade inte så länge? Notan var inte liten. Han kan ha lämnat kortet till sällskapet och åkt iväg.

Håller medMrFold : Tur för MB att polisen snöat in på KJ. Med rätta kanske, men nog ser jag motiv hos MB. Han erkänner även att han måste kontrollera sin ilska, spöar frugan, knivintresse, jakt... tja låt oss hoppas att rätt GM sitter.
Citera
2013-10-19, 08:17
Medlem
Quarrels avatar
Sven-Erik Alhem i NK: Kurirens expert: "Åklagarna har gjort rätt"
Citat:
Finns inte tillstymmelse till tvivel från min sida. När jag betraktar framförallt den tekniska bevisningen med den enorma tyngd som ligger i blodfynden i bilens bagageutrymme sammanställt med övriga fynd och omständigheter saknas helt enkelt möjlighet att fatta ett beslut att inte väcka åtal.
Är det då detsamma som att det blir en fällande dom? Nej, det kommer att hända mycket under huvudförhandlingsdagarna.
Citera
2013-10-19, 08:18
Medlem
Pastakryddas avatar
[quote=Quarrel|45740260]
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Om man saltar blodet koagulerar det inte.

Hade jag ingen aning om. Tror du KJ visste det? Och syns sådant per automatik vid en analys?
Citera
2013-10-19, 08:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hade jag ingen aning om. Tror du KJ visste det? Och syns sådant per automatik vid en analys?
Det framgår av blodexperimentet i FUP om Marina i Spekeröd. Det testades aldrig där, trots att det var mer motiverat. Men frågan är inte om KJ visste det, utan om någon eventuellt försöker sätta dit honom och visste det.
Citera
2013-10-19, 08:29
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det framgår av blodexperimentet i FUP om Marina i Spekeröd. Det testades aldrig där, trots att det var mer motiverat. Men frågan är inte om KJ visste det, utan om någon eventuellt försöker sätta dit honom och visste det.

Jo frågan gäller väl även om KJ visste det och naturligtvis om...låt oss säga MB visste det. Har såklart inte hunnit läsa hela FUP men har du eller annan koll på om MB's dator blivit beslagtagen?
Citera
2013-10-19, 08:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jo frågan gäller väl även om KJ visste det och naturligtvis om...låt oss säga MB visste det. Har såklart inte hunnit läsa hela FUP men har du eller annan koll på om MB's dator blivit beslagtagen?
Vad skulle KJ använda vetskapen om att salt hindrar koagulation till? Plantera spår i sin egen bil?
Citera
2013-10-19, 08:40
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Vad skulle KJ använda vetskapen om att salt hindrar koagulation till? Plantera spår i sin egen bil?

no comments!

MB? Dator? Beslag?
Citera
2013-10-19, 08:59
Medlem
Citat:
Sven-Erik Alhem i NK: Kurirens expert: "Åklagarna har gjort rätt"

Det finns massor med tveksamheter. Jag är inte alls säker på att man har rätt gärningsman. Bevisläget är onekligen väldigt tunt. Det kan finnas naturliga förklaringar enligt min mening.

Om man tittar på motivbilden så är familjen Berg mycket mer insyltad än vad som tidigare kommit fram.
MB verkar inte vara en särskilt sympatisk person, att AB inte är det vet vi sedan tidigare.

Jag har inte plöjt igenom hela förundersökningen det ska erkännas, men stora delar av den. Statistiskt sett borde det vara KJ, men efter att ha sett den omfattande inblandningen som MB har i BO:s liv så är jag benägen att tro att man har fel gärningsman.

Jag tycker också att KJ borde ha brutit ihop och erkänt vid det här laget i alla fall om han har Asperger.

"Trippelmördaren Ragnar Nilsson, 21, lider av en allvarlig psykisk störning.
Han har Aspergers syndrom – en diagnos som fick honom att erkänna morden.
– Det är en del av hans personlighet att inte kunna ljuga, säger advokat Fredrik Lindberg."

De flesta med Asperger har utomordentligt svårt för att ljuga.

Kan bara konstatera att det inte ser ut som delar av familjen Berg har några problem med lögner.
Minnesluckorna är alldeles för stora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in