2013-10-19, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombur
Många här har nog sett för mkt CSI.
Chansen för att någon ska ha riggat allt och satt dit KJ är minimal.
Allt pekar på att han är skyldig. Både det tekniska och statistiken.

Man behöver inte tro att någon sätter dit honom, men det finns en chans som det ser ut i nuläget.
Citera
2013-10-19, 00:51
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Kan det inte vara så att alla dessa fläckar är blod från hunden? Det analyseras kanske inte vidare om man upptäcker att det inte är mänskligt.

Nä, inte om det har gått rätt till.

Varje fynd som görs får ett eget nummer av polisen: S för spår G för gods. Dessa nummer är unika.

När de skickas in till SKL översätts de till SKL:s löpande material nummer, som också är unika. Det består av en djävla massa siffror.

Det faktum att det inte finns något av dess nummer i SKL:s redovisningar visar att de inte ens har skickats in!

Spår S063 testades med Leo - leukomalakitgrönt - ett sätt att testa blodförekomst.

Men det framgår inte att spåret testades med Hexagon OBTI, som är det man använder för att se om det är humant blod.

Spår S064 var rimligen så pass litet att man inte utförde något test alls.

Och SKL tog inte emot någon av proverna.
Citera
2013-10-19, 00:53
Medlem
Intressant tråd igen!

Har läst delar av FUP och håller med vissa om att MB är intressant och det är irriterande att så här i efterhand att de inte haft samma fokus på honom som på KJ. Nu tror jag att KJ är skyldig på ett eller annat sätt men efter att ha läst om den där grannen som sett KJ och någon (MB?) bära ut något och att MB har fler motiv (synliga för oss i alla fall) att mörda henne än KJ så skulle han kunna vara inblandad.

Tänk om...

MB - äldre, lite farlig, strular med VB, trött på henne, strul hemma pga av VB.
KJ - svartsjuk på MB, ser kanske lite upp till honom för att han är äldre och är lite farlig.

En dag tar MB kontakt med KJ och berättar att han förstår att KJ hatar det här med VB och han är ledsen över det. Han övertygar KJ att det finns bara ett sätt att få slut på det här för han är också trött på det. Eftersom KJ mår dåligt över sin svartsjuka och dessutom har haft vissa drömmar om att mörda så är han lättövertalad. De planerar allt och hjälps åt i vissa lägen. Men hela tiden planterar MB ut bevis som ska få KJ att framstå som ensam gärningsman.

Man skulle kunna byta ut MB med MBs son. Motivet skulle då istället vara att VB förstör hans mor och fars rykte.

Kanske bara på film, men någonting skumt är det med MB. Nu tror jag till 95% att KJ utfört detta ensam och troligtvis på grund av svartsjuka. Men men...
Citera
2013-10-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalais179
Man behöver inte tro att någon sätter dit honom, men det finns en chans som det ser ut i nuläget.

RIMLIG chans... Rimlig är nyckelordet här.
Citera
2013-10-19, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombur
Många här har nog sett för mkt CSI.
Chansen för att någon ska ha riggat allt och satt dit KJ är minimal.
Allt pekar på att han är skyldig. Både det tekniska och statistiken.

Ja, statistiskt så ska han ju vara gärningsman. Bevisningen är rätt svag, ärligt talat, men pekar ändå mot honom.
Dock så duger ju inte det, tack och lov.
Annars skulle det där 10-procentsfallet eller i vissa fall 1-procentsfallet aldrig bli löst. Då skulle man ju lika gärna kunna skita i att utreda och bara bura in första bästa som statistiskt var trolig och som man hittade något skit på.

Gubben som satt häktad ett halvår trots att det var en jävla älg som dödade honom är ju ett sådant exempel.
SKL kollar ju bara efter vad polisen uttryckligen bett om att få kontrollerat, allt som i övrigt finns i spårväg rapporterar man inte och kontrollerar inte heller.
Det är ett problem när man låser sig vid en gärningsman som dessutom umgås regelbundet med offret och nyligen träffat vederbörande.
Citera
2013-10-19, 00:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Dunkandet som grannen i våningen under hörde kan då ha kommit av att han med hjälp att ett tyngre föremål slog mot knivbladets baksida så att han kunde komma igenom skelettet i benen.

Vem i hela världen styckar en kropp genom att ta sig igenom skelettdelar med en kniv + ett tungt föremål ..? En mördare som har för avsikt att efteråt stycka kroppen avskiljer armar och ben från torson/bålen vid lederna, det tar högst några minuter. För behändigare delar ur transportsynpunkt avskiljs underbenen (sken- och vadben) från lårbenen vid knälederna. Uteblev från anatomilektionerna ?
Citera
2013-10-19, 00:56
Medlem
Fy fan man blir alldeles virrig av att läsa alla meddelanden och sms mellan VB och MB,eller det är ju nästan en envägskommunikation hopblandad på dålig svenska/autocorrect/felskrivningar.

Jag hade blivit galet less om jag haft någon efter mig som höll på så där,sjukt jobbigt!
Förstår att MB blev less och ljög flera gånger om att han jobbade och tappad mobil osv..
Citera
2013-10-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jaha, som jag sa då i början av tråden (och fick en jädra massa skit för det), men... även fast han själv påstår det nu så undrar jag om han inte kunnat lura i folk att han har det? Hans ovilja att delta i och göra sånt som andra gör kanske mer är psykopati. Han kan ha manipulerat alla och fått ett bekvämt liv, precis som Moatove säger.

Om han haft aspergers skulle det varit bra mer troligt att han gråtit sig fördärvad när det gått upp för honom vad han gjort. Det gör han inte. Han är kall.

Detta beror på att han är feldiagnosticerad, och borde haft en grav Autism med total avsaknad av förståelse för normala ting samt avsaknad av empati.
Citera
2013-10-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Fy fan man blir alldeles virrig av att läsa alla meddelanden och sms mellan VB och MB,eller det är ju nästan en envägskommunikation hopblandad på dålig svenska/autocorrect/felskrivningar.

Jag hade blivit galet less om jag haft någon efter mig som höll på så där,sjukt jobbigt!
Förstår att MB blev less och ljög flera gånger om att han jobbade och tappad mobil osv..

Vilken sida är det på?
Citera
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Jag har själv suttit i förhör med delar av de som utrett detta brott och nära nog ingenting av det jag sa blev korrekt på papper, vissa delar försvann och en del frågades före och efter själva förhöret.

Jag skulle nog reagera ungefär som dig om jag inte hade egen erfarenhet.

NU förefaller det ju som att den förhörda i samtliga fall fått granska och godkänna sammanfattningarna så så mycket felaktigheter kan det väl inte vara. Du förefaller dock inte vara helt opartisk här så jag väljer att ta alla dina inlägg med en näve salt.
Citera
Medlem
Jag tror, på riktigt, att det är flera inblandade. Tejpen har använts för att dra en påse över huvudet på VB och tejpa. Så man slipper se hennes döda ansikte.
Problemet är att jag tror att någon annan än KJ skötte tejpandet och helt enkelt lämnade rullen efter sig i lägenheten.
KJ hittade den senare och ställde upp den på toaskåpet, utan att tänka på att den använts för att förpacka.
Citera
2013-10-19, 01:00
Medlem
Jag läser just nu om obduktionen, ruggigt, och reagerar på lårbenens snittytor, framförallt den vänstra.
Just höftkulan är en stor gåta för mig. Varför skilja kulan från höften och kapa lårbenet under kulan?

Det är lätt att fantisera om troféer eller dylikt men det känns inte särskilt verklighetsförankrat.
Att händer samt ben är avlägsnade kan ju följa en viss logik men en höftkula?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in