2013-10-18, 10:51
Medlem
Nederlaendares avatar
Hej,

Det här är mitt första inlägg på detta forum. Jag är nederländare - what's in a name - som har lärt sig svenska under de senaste åren. Men det är något jag är osäker om. Jag vet att ordet 'de' i meningen "de har gjort bra" uttalas dom i de flesta dialekterna. Men gället det också satsen "de flesta dialekterna"? Uttalas 'de' alltid som 'dom' eller bara i betydelsen they?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Nederlaendare 2013-10-18 kl. 10:53.
Citera
2013-10-18, 11:13
Medlem
NunsWithGunss avatar
Det uttalas alltid som dom.
Vissa har av någon orsak aldrig lärt sig det.
Jag pluggar på universitet och har varit med om att studenter läst 'de' som det istället för dom, vilket är oerhört irriterande. Ingen säger till heller för att man vill vara artig, men i slutändan lär dom sig aldrig och fortsätter istället med det.

Edit: Din grammatik är otroligt bra. Bättre än de flesta här på flashback. Oroa dig inte för när du ska använda 'de' eller 'dem', tro det eller ej så kämpar många fortfarande med det vilket är helt OK. Är du osäker så kan du skriva 'de' eftersom det oftast är det rätta. I samtliga sammanhang, förutom akademiska och arbetsrelaterade interaktioner, så kan du mer än gärna skriva 'dom'.
Senast redigerad av NunsWithGuns 2013-10-18 kl. 11:16.
Citera
2013-10-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NunsWithGuns
Jag pluggar på universitet och har varit med om att studenter läst 'de' som det istället för dom, vilket är oerhört irriterande. Ingen säger till heller för att man vill vara artig, men i slutändan lär dom sig aldrig och fortsätter istället med det.

Edit: Din grammatik är otroligt bra Bättre än de flesta här på flashback. Oroa dig inte för när du ska använda 'de' eller 'dem', tro det eller ej så kämpar många fortfarande med det vilket är helt OK. Är du osäker så kan du skriva 'de' eftersom det oftast är det rätta. I samtliga sammanhang, förutom
akademiska och arbetsrelaterade interaktioner, så kan du mer än gärna skriva 'dom'.

Är du cp? De uttalas De. Punkt. Dom är ett slanguttryck.

"Det de inte visste var..." man kan säga Dom också istället för De. Men det är ett helt annat ord. Det korrekta är De. Uttalas exakt som det stavas DE.

Sluta våldta svenskan mr "universitet".

Tomte
Citera
2013-10-18, 11:25
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:

Edit: Din grammatik är otroligt bra. Bättre än de flesta här på flashback. Oroa dig inte för när du ska använda 'de' eller 'dem', tro det eller ej så kämpar många fortfarande med det vilket är helt OK. Är du osäker så kan du skriva 'de' eftersom det oftast är det rätta. I samtliga sammanhang, förutom akademiska och arbetsrelaterade interaktioner, så kan du mer än gärna skriva 'dom'.
Du har fel på båda punkterna. Då det första stycket redan är besvarat fokuserar jag på det andra. Den som är osäker ska aldrig, under några omständigheter skriva "de" bara för att det troligen är rätt. Den som är osäker ska antingen lära sig grammatik för att kunna använda ett korrekt språk, eller alltid, undantagslöst, skriva "dom" istället. Annars framstår man nämligen som en idiot.
Senast redigerad av Lazybones 2013-10-18 kl. 11:43.
Citera
2013-10-18, 11:40
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chripnits

"Det de inte visste var..." man kan säga Dom också istället för De. Men det är ett helt annat ord. Det korrekta är De. Uttalas exakt som det stavas DE.

Tomte
Nej det är du som är cp och uppenbarligen våldtagen av skriftspråkspolisen (och du gillade det). De (subjekt) kan uttalas både som de och dom. Dom är INTE slang men uttalet de är enbart härlett från skriftspråk. Dem (objekt) uttalas alltid dom. Bland svenskarna i Finland uttalas det DI och DEM men vi bor i Sverige och bör hålla oss till det.
Citera
2013-10-18, 11:48
Medlem
Nederlaendares avatar
Citat:
Oroa dig inte för när du ska använda 'de' eller 'dem'

Jag tror vi har de samma problemen i nederländskan.

Människor även säger "deras har gjort bra" i nederländskan. Det låter så så dåligt.

Förresten, vad betyder ´cp´?
Citera
2013-10-18, 11:53
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlaendare
Cerebral pares förkortat. Det var populärt som förolämpning på 80-talet men idag används det nog främst lite ironiskt.
Citera
2013-10-18, 11:57
Medlem
NunsWithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlaendare
Jag tror vi har de samma problemen i nederländskan.

Människor även säger "deras har gjort bra" i nederländskan. Det låter så så dåligt.

Cerebral Pares, det är något svenskar säger när de blir arga.
Strunt i dem som säger att jag har fel. De tog illa åt när jag sa att det var irriterande att höra vuxna män läsa "de" när det står 'de' på papperet, eftersom de själva är vana med att göra det misstaget haha.
Citera
2013-10-18, 12:06
Medlem
Mallemedes avatar
Kanske folk ska berätta att det är en sjukdom också, och inte bara skryta om att man kan stava?

Ont: uttala det hur du vill, de/dem/dom (dom är dagens ungdomar mer van vid)

Men är man osäker på om man ska Skriva de eller dem så skriv dom. Det är skillnaden mellan they och them på engelska men alla svenskar vill inte fatta det, de vill låta smart och skriva "dem" istället för "dom". PANIK.

Så sätt de för they och dem för them ^^
Citera
2013-10-18, 12:10
Medlem
NunsWithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Du har fel på båda punkterna. Då det första stycket redan är besvarat fokuserar jag på det andra. Den som är osäker ska aldrig, under några omständigheter skriva "de" bara för att det troligen är rätt. Den som är osäker ska antingen lära sig grammatik för att kunna använda ett korrekt språk, eller alltid, undantagslöst, skriva "dom" istället. Annars framstår man nämligen som en idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av chripnits

Tomte

Ni båda har fel, talade precis med en vän som studerat lingvistik och arbetar på universitetsbiblioteket som bekräftar detta. Man sa "de" längre bak i tiden. Du kan exempelvis höra det vid gamla visor och folksånger, där man uttalar 'de' som "de". Ni är bara vana med att säga "de" eftersom ni läst det så i tidig ålder och ingen har bemödat sig med att rättat er.

Att du ens bekräftar att första stycker är besvarat när han grundar sitt argument genom "dom är ett slanguttryck" och "är du cp?" i sig är bara skrattretande.

Jag vet att han borde lära sig dem grammatiska reglerna för området men eftersom att språket är nytt för honom så kan det löna sig att fokusera på lite mer viktigare språkregler, meningsuppbyggnad exempelvis.

Haha, du skriver att man undantagslöst bör skriva 'dom' vid osäkerhet och att man annars framstår som en idiot. Uppenbarligen har du inga erfarenheter av kommunikation i akademiska sammanhang där det anses vara en tabu att skriva dom i en rapport eller essä.
Citera
2013-10-18, 12:17
Medlem
Jag har för mig att både 'de' och 'dem' uttalas som 'dom' under mkt lång tid i större delar av Sverige. Eftersom ordföljd markerar objekt och subjekt i svenskan har de olika formerna inte heller något speciellt värde längre. En stavningsreform kanske skulle vara på sin plats.
Citera
2013-10-18, 12:36
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Uttalet "dom" är aldrig fel i talspråk. För ordet dem är det också det enda rätta. Eftersom det låter mest naturligt råder jag dig att enbart använda det uttalet även för de.

Uttalet "de" kan också användas, men låter aningen formellt och tillgjort, och förväxlas lätt med det.
Senast redigerad av MonkeysOnParole 2013-10-18 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in