2013-10-16, 20:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grymt123
FH kanske?

Trådens kortaste citat? Jag tror att detta är första hänvisningen till FH i tråden som misstänkt förutom att det nog dessförinnan har nämnts att han är en bekant till Ida men inte släkt trots samma efternamn. Inlägget ovan är första referensen till FH som misstänkt. Den som skriver detta är Grymt123 som redan hintat om att han känt namnet några timmar tidigare. (EDIT: skrivs lördagen efter mordet då det framkommit att en person förutom DB gripits)

Jag tror att FH känt sig helt trygg efter mordet medan DB gått under jorden. Flytten av DBs buss på torsdagen till FHs tomt ledde till polisinsats hos FH på fredagen. Kort därefter verkar man ha beslutat sig för att anhålla dem.

Däremot tror jag inte att de blivit häktade på basis av att ha varit på Dannebacken. Om de redan första veckan var beredda att berätta detta så bör det ha varit en fråga som ställdes och besvarades redan på måndagen. Jag har nämligen uppgift att såväl DB som FH var inne på förhör redan då.

Bekännandet om ankomsten till Dannebacken tror jag kom efter det att man funnit spår efter DB eller FH på platsen. Motivet till anhållan skall vi leta efter på annat håll.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2013-10-16 kl. 21:03.
Citera
2013-10-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Absolut. Men varför göra sig besväret att gå/åka till DB och elda? Det brinner minst lika bra på andra ställen. Samma med kroppen. Varför Grästorp?
Det känns inte särskilt sannolikt att han försöker skylla allt på DB. DB har inget motiv och har dessutom alibi (FH).

Det som har gnagt i mig är att folk troligen har gått förbi och känt lukten av kroppen under en längre tid. Folk som inte läst tidningarna, sett nyheterna, använt internet eller lyssnat till byskvallret. Folk som trott att ett jättestort djur troligen dött. Hade de bara haft lite nyfikenhet eller onda aningar hade kroppen garanterat hittats tidigare. Det irriterar mig. Frågan är hur mycket tiden har spelat in i bevisföringen.

RDY:s fynd. Polisen väntar flera dagar innan de kollar tipset.

Brandplatsen. De påstår att de tagit med sig allt av intresse, missing people säger att de har städat skogarna på allt av intresse. Ändå dräller det av bildelar och skräp runt brandplatsen. Jag tror att man lagt alldeles för stort fokus på att hitta kroppen och därför missat detaljer som kan knyta misstänkta gärningsmän till platserna. Nu lär det vara hopplöst att hitta något med dna eller fingeravtryck på.
(min fetning)
Det tror jag verkligen inte. Det var en rätt stor grej det som hade hänt och snacket gick. Skulle det vara någon som varken kollar på tv, läser tidningen eller pratar med folk så är personen med största sannorlikhet inte ute och går heller. Tror du verkligen det?
Citera
2013-10-16, 22:48
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
(min fetning)
Det tror jag verkligen inte. Det var en rätt stor grej det som hade hänt och snacket gick. Skulle det vara någon som varken kollar på tv, läser tidningen eller pratar med folk så är personen med största sannorlikhet inte ute och går heller. Tror du verkligen det?
http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.2284435-han-hittade-kroppen-i-grastorp
Läs artikeln.
Känt lukt en tid. Promenerade förbi dagligen.

Kroppen låg tio meter från vägen och började garanterat att lukta tidigare än efter fem veckor. Det är min uppfattning. Hur kan det ta så lång tid att lägga pusslet? Varför ringa kommunalrådet istället för polisen? Varför kollar man inte själv vad det är som luktar? Ett dött djur är inte farligt. Han lär ha anat precis vad det handlade om.
Senast redigerad av Disasterbator 2013-10-16 kl. 22:58.
Citera
2013-10-16, 22:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.2284435-han-hittade-kroppen-i-grastorp
Läs artikeln.
Känt lukt en tid. Promenerade förbi dagligen.

Kroppen låg tio meter från vägen och började garanterat att lukta tidigare än efter fem veckor. Det är min uppfattning. Hur kan det ta så lång tid att lägga pusslet? Varför ringa kommunalrådet istället för polisen? Varför kollar man inte själv vad det är som luktar? Ett dött djur är inte farligt. Hon lär ha anat precis vad det handlade om.
Är det bekanten du kallar hon? I så fall, varför hon?
Citera
2013-10-17, 00:00
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är det bekanten du kallar hon? I så fall, varför hon?
Ett litet stavfel med stor betydelse. Det är nu tillrättat.

Är det vanligt att man ringer till sin jägarvän när det luktar lik? Eller tar man reda på vad som luktar och därefter fattar beslut om vad som behöver göras? Jag tycker det låter jättemärkligt. Det lutar åt att han anade vad det handlade om och därför inte ville undersöka saken själv. Så när började lukten framträda och misstanken uppstå?

För mig känns det som att personen skjutit ifrån sig tankarna ända tills polisen uppmanade grästorpsborna att kolla sina brunnar. Då gick det inte längre att blunda för det.
Då först bad han sin vän att undersöka det. Jag tror att bägge två vid detta tillfälle visste precis vad det kunde vara som luktade. Men de kontaktade inte polisen. Återigen märkligt. Ville man inte störa polisen kanske?

Jag tror att den tiden som gick mellan det att lukten upptäcktes tills dess att kommunalrådet kom på plats har betydelse. Jag tror inte heller på att det handlar om dagar, som artikeln förkunnar, utan om veckor.

Det är min valda sanning och, som sagt, det gnager mig.
Citera
2013-10-17, 23:35
Medlem
Varför agerar försvaret så snabbt på att blodmängden i lägenheten skall definieras? Saknas det bindande teknisk bevisning för att MGM skall knytas till brottet?

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2423405-vill-veta-mangden-blod-i-lagenheten
Citera
2013-10-17, 23:55
Medlem
[quote=Disasterbator|45709070]Ett litet stavfel med stor betydelse. Det är nu tillrättat.

Är det vanligt att man ringer till sin jägarvän när det luktar lik? Eller tar man reda på vad som luktar och därefter fattar beslut om vad som behöver göras? Jag tycker det låter jättemärkligt. Det lutar åt att han anade vad det handlade om och därför inte ville undersöka saken själv. Så när började lukten framträda och misstanken uppstå?

För mig känns det som att personen skjutit ifrån sig tankarna ända tills polisen uppmanade grästorpsborna att kolla sina brunnar. Då gick det inte längre att blunda för det.
Då först bad han sin vän att undersöka det. Jag tror att bägge två vid detta tillfälle visste precis vad det kunde vara som luktade. Men de kontaktade inte polisen. Återigen märkligt. Ville man inte störa polisen kanske?

Jag tror att den tiden som gick mellan det att lukten upptäcktes tills dess att kommunalrådet kom på plats har betydelse. Jag tror inte heller på att det handlar om dagar, som artikeln förkunnar, utan om veckor.

Det är min valda sanning och, som sagt, det gnager mig.[E]

Det luktade på platsen redan 10 dagar efter efter att I*a försvann. Åkte själv förbi där men trodde att det var ett djur. Kopplade tyvärr inte att det kunde vara en människokropp. Inte ovanligt att det ligger döda djur här omkring. Att gå fram till ett dött djur inget man gör i första taget då det luktar extremt illa på nära håll. Men det blev en väckarklocka när polisen gick ut och sa att man även i Grästorpsområdet borde vara uppmärksam på stark lukt i naturen i samband med I*a. Då hittades hon snabbt. En kritik till polisen är att de långt tidigare kunde informerat genom press att man skulle tänka på henne vid obehagliga dofter ute. Tycker att de överhuvudtaget varit väldigt tysta. Sen hade man ju inte väntat sig att han skulle dumpa henne där i en sån "liten" dunge precis invid vägen.
Citera
2013-10-18, 00:14
Medlem
Disasterbator // "Det som har gnagt i mig är att folk troligen har gått förbi och känt lukten av kroppen under en längre tid. Folk som inte läst tidningarna, sett nyheterna, använt internet eller lyssnat till byskvallret. Folk som trott att ett jättestort djur troligen dött. Hade de bara haft lite nyfikenhet eller onda aningar hade kroppen garanterat hittats tidigare. Det irriterar mig. Frågan är hur mycket tiden har spelat in i bevisföringen."

Grejen är att jag körde förbi där säkert 10-20 gånger med cabben nere (för att åka längre åt Trollhättehållet för att LETA). Eftersom det är kurvigt där kör man sakta. Inte ett smack kände jag. Irriterande men sant. Det måste alltså nästan varit gående som upptäckt lukten (+ att det måste "blåst" mot vägen). Och där borta går inte många - om man inte fått tjall på bilen... Därav den långa tiden till upptäckandet, tror jag.
Citera
2013-10-18, 00:23
Medlem
[quote=MidnaNavi|45723958]
Citat:
Det luktade på platsen redan 10 dagar efter efter att I*a försvann. Åkte själv förbi där men trodde att det var ett djur. Kopplade tyvärr inte att det kunde vara en människokropp. Inte ovanligt att det ligger döda djur här omkring. Att gå fram till ett dött djur inget man gör i första taget då det luktar extremt illa på nära håll. Men det blev en väckarklocka när polisen gick ut och sa att man även i Grästorpsområdet borde vara uppmärksam på stark lukt i naturen i samband med I*a. Då hittades hon snabbt. En kritik till polisen är att de långt tidigare kunde informerat genom press att man skulle tänka på henne vid obehagliga dofter ute. Tycker att de överhuvudtaget varit väldigt tysta. Sen hade man ju inte väntat sig att han skulle dumpa henne där i en sån "liten" dunge precis invid vägen.

Jag håller helt med att POLISEN borde varit ute långt tidigare och vädjat om hjälp från allmänheten: det fanns säkert uppgifter man kunde lämnat ut... Nu var det ju "bara" MP som sökte på valda platser + vi på FB som röjde i detta...

Som sagt, jag åkte förbi stället och kände ingenting. Blåste kanske åt fel håll + att jag som alla andra var inställda på att kroppen låg någon annanstans (närmare Trollhättan-Hunnerberg)? Jäkligt irriterande (man lade ju ner halva semestern på det här fallet), för hade man tänkt till lite, så kanske man hade kollat där... Men man är väl inte smartare...
Citera
2013-10-18, 05:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gannet
Varför agerar försvaret så snabbt på att blodmängden i lägenheten skall definieras? Saknas det bindande teknisk bevisning för att MGM skall knytas till brottet?

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...d-i-lagenheten

Det här förbryllar mig lite. Enligt polisen så hävdar försvaret att blodmängden inte är av den storlek så att en person skulle dött av blödningen. Därför gör polisen nu en test för att se hur det ligger till med den saken.

Det som dock är förbryllande är varför försvaret hävdar detta och vad de tror sig vinna med att få detta fastställt.

När man hakar upp sig på sådana här detaljer så verkar man ha övergivet helheten, som i försvarets fall är att han inte är inblandad i hennes död.

Är man helt oskyldig till gärningen så spelar blodmängden ingen som helst roll för försvaret.
Citera
2013-10-18, 06:46
Medlem
Tant.Grons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det här förbryllar mig lite. Enligt polisen så hävdar försvaret att blodmängden inte är av den storlek så att en person skulle dött av blödningen. Därför gör polisen nu en test för att se hur det ligger till med den saken.

Det som dock är förbryllande är varför försvaret hävdar detta och vad de tror sig vinna med att få detta fastställt.

När man hakar upp sig på sådana här detaljer så verkar man ha övergivet helheten, som i försvarets fall är att han inte är inblandad i hennes död.

Är man helt oskyldig till gärningen så spelar blodmängden ingen som helst roll för försvaret.

Polisen/skl kanske söker efter likvor i blodet.
Citera
2013-10-18, 06:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant.Gron
Polisen/skl kanske söker efter likvor i blodet.

De analyserna har nog redan gjorts.

Nu ska polisen försöka uppskatta hur stor mängd blod det fanns i lägenheten för att få svar på om någon överlevt en sådan blodförlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in