2013-10-16, 22:24
Medlem
EeeTops avatar
Hej.
Ja va med om en mindre olycka för någon vecka sedan, ja lämnade in bilen 13-10-07 till Holmgrens skadecenter.
Hur lång tid får dom ta på sig att laga bilen enligt regler,om de nu finns sådana regler?
jag vet att dom ska fixa motorhuven,samt andra mindre detaljer kring motorhuven etc.
Undrar då,får de ta hur lång tid som helst,eller finns de en gräns?

Tacksam för alla svar!
Citera
2013-10-16, 22:40
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EeeTop
Hej.
Ja va med om en mindre olycka för någon vecka sedan, ja lämnade in bilen 13-10-07 till Holmgrens skadecenter.
Hur lång tid får dom ta på sig att laga bilen enligt regler,om de nu finns sådana regler?
jag vet att dom ska fixa motorhuven,samt andra mindre detaljer kring motorhuven etc.
Undrar då,får de ta hur lång tid som helst,eller finns de en gräns?

Tacksam för alla svar!

Var med om en viltolycka för drygt ett år sedan, blev ett utbyte av motorhuven samt lite småfix runt omkring. Tog kanske 1–2v max, det beror ju på hur stor press det är på verkstaden, men har du lämnat in bilen så lär dom jobba på den tills den blir klar, kan tänka mig att 1v låter rimligt, ring och hör annars.
Citera
2013-10-17, 07:59
Moderator
Det avgör ditt försäkringsbolag. Finns i avtalet eller i utlåtandet om skadan.
Citera
2013-10-17, 12:38
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ett nja på den.
Om jag läser trådstarten rätt så har TS valt verkstad själv, precis som brukligt är.
Så fort skadan är besiktigad o godkännd får verkstaden en arbetsorder från FB.
Är det sedan mkt hos verkstaden kan det dra ut på tiden utan att FB kan påverka detta.

Råkade själv ut för detta när mitt gamla vrak fick bärgas till Volvoverkstad.
Jag har LF med stillestånd. Det tog Volvo nästan två veckor att diagnostisera bilen och sedan två dagar att byta generator.
Tyvärr behövde vi bil så det blev hyrbil i stället för pengar till mig.
Citera
2013-10-17, 12:46
Medlem
elektronikfreaks avatar
Verkstaden påbörjar väl inte så vitt jag vet någon reparation innan dom fått klart från försäkringsbolaget. Sedan om du får ut en hyrbil under tiden beror väl på vad din försäkring innefattar. Sedan beror det väl på hur lång väntetid verkstaden har. Vissa mindre verkstäder kan påbörja reparation kanske dagen därpå... vissa större verkstäder sägs ha uppåt en månads väntetid. Ska ärligt erkänna att det är många många år sedan jag smällde en bil senast så jag har inte stenkoll på vad som gäller idag utan detta är bara vad sunda förnuftet säger mig.
Citera
2013-10-17, 13:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ett nja på den.
Om jag läser trådstarten rätt så har TS valt verkstad själv, precis som brukligt är.
Så fort skadan är besiktigad o godkännd får verkstaden en arbetsorder från FB.
Är det sedan mkt hos verkstaden kan det dra ut på tiden utan att FB kan påverka detta.

Råkade själv ut för detta när mitt gamla vrak fick bärgas till Volvoverkstad.
Jag har LF med stillestånd. Det tog Volvo nästan två veckor att diagnostisera bilen och sedan två dagar att byta generator.
Tyvärr behövde vi bil så det blev hyrbil i stället för pengar till mig.
Om bilen går att köra med så lämnar man ju in den så fort man får tid på karossverkstaden, inte innan. Men när man väl lämnat in den på ett av fb godkänt ärende så har fb en skälig tid för reparationen fastställd beroende på vad verkstaden har sagt. Tar det väsentligt längre tid ska man anmäla det till fb.
Är bilen så illa skadad att man inte kan köra med den så får man ju invänta fb:s utlåtande om bilen ska lagas eller inte, om man har rätt till hyrbil eller inte och ta ställning efter det.

En sak är ju ivf. säker, karroseriverkstan gör ju inget utan att ha fått klartecken, efter det så ska man ju få en uppskattad tid för reparationen. Går bilen att köra med så får man ju göra det tills man lämnar in den, det är ju ofta flera veckors väntetid på reparation.
Citera
2013-10-17, 15:34
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Stämmer bra att det står i avtalet (åtminstonde för mig) hur lång tid det får ta tills jag blir ersatt. Annars ska jag erhållas en ränta från försäkringsbolaget.

Frågan är ju om försäkringsbolaget redan har ersatt sin kund men nu det är verkstaden som tar tid.

Ts får helt enkelt läsa i sitt avtal precis som du är inne på vad som står där. Står det hur lång tid det får ta tills skadan är åtgärdad eller ej?

Och till ts, läs ditt avtal vad som står.
Citera
2013-10-17, 18:29
Medlem
Fallmans avatar
Krockade min bil förut, de hade tid om 3 veckor. Men de beställde vad som skulle bytas så länge. Dem sa även att på andra ställen får du vänta längre.

Jag bor i stockholmstrakterna, kanske därför... Men räkna på 2-6 veckor...
Citera
2013-10-17, 19:59
Medlem
EeeTops avatar
Hej igen.
Har läst skade pappret som jag fick av Länsförsäkringar, och där står inget om hur lång tid.
utan de står bara att skadan täcks av försäkringen och att ja ska ha kontakt med skadecenter där min bil är inlämnad då och då och följa upp det,inget mer än så.

Undrade mer om de finns någon "tid" som maximalt för såna grejer om man har helförsäkring?
I detta fall via länsförsäkringar.
Och låt säga att de dröjer ganska länge, får jag någon ersättning för det?
Citera
2013-10-17, 20:36
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av EeeTop
Hej igen.
Har läst skade pappret som jag fick av Länsförsäkringar, och där står inget om hur lång tid.
utan de står bara att skadan täcks av försäkringen och att ja ska ha kontakt med skadecenter där min bil är inlämnad då och då och följa upp det,inget mer än så.

Undrade mer om de finns någon "tid" som maximalt för såna grejer om man har helförsäkring?
I detta fall via länsförsäkringar.
Och låt säga att de dröjer ganska länge, får jag någon ersättning för det?
När jag skadebesiktigade min fick jag reda på när jag skulle lämna in den (förstås) men även hur lång tid det skulle ta.
Citera
2013-10-17, 21:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Läs försäkringsvillkoren, det som står där är det som gäller.
Citera
2013-10-17, 22:16
Medlem
SirKnasens avatar
Var 13-10-07 den avtalade tiden då bilen skulle lämnas in för påbörjad reparation? Fick du ingen uppskattad tidsåtgång för arbetet när du lämnade in bilen.

Har varit med om flera mindre olyckor med diverse plåtskador på skärmar och dörrar och det har plåtverkstan fixat på en vecka varje gång. Men jag har å andra sidan fått vänta mindre evigheter på avtalade tider att få lämna in bilarna. Försäkringsärenden på verkstad utsedd av mitt försäkringsbolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in