2013-10-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Nja FBs regelverk är ju enbart för FB men det finns i högsta andra externa saker som forumet måste ta i beaktning när reglerna formas.

Sen ser jag inte riktigt hur 1.06 och forumets syn på användarnas anonymitet skulle vara en stor lögn. Att det finns brister och risker, självklart men att det skulle vara en lögn skulle jag verkligen inte vilja säga.

Om det inte ar en logn sa kan du ju starta en trad dar du sager att du tanker ta livet av dig vid ett visst klockslag lajv via webcam. Sa far vi se vart regel 1.06 tog vagen.
Citera
2013-10-15, 16:21
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistermike
Om det inte ar en logn sa kan du ju starta en trad dar du sager att du tanker ta livet av dig vid ett visst klockslag lajv via webcam. Sa far vi se vart regel 1.06 tog vagen.

Varför skulle jag behöva göra det? Vi har haft den typen av trådar och ingen information har vid någon av tillfällena lämnats ut. Snarare har trådarna slängts då det sällan uppfyller postkraven.
Citera
2013-10-15, 16:43
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Nej, 1.06 är inte till för att upprätthålla en illusion om att Flashback är en frizon för anonyma åsikter utan faktiskt till för att skydda de användarna som väljer att vara anonyma.

Om det sen är så att information om en användare ligger publicerad på annan plats (eller för den delen, insamlad på annan plats) kan vi inte direkt göra så mycket om _men_ så länge det handlar om FBs plattform så lämnas ingen information ut.

Så även om 1.06 är rätt tandlös sett till problemet med anonymitet i det stora hela så tycker jag du är väldigt fel på det när det kommer till anledningen för att reglen finns på forumet.

Respekt för det arbete ni lägger ner på forumet och för oss användare, det uppskattas.

När det gäller regelverk jämfört med verklighetens fascism från myndigheternas sida så lär vi hålla monologer i evigheten eftersom det blir ett ställningskrig som ingen kan vinna, det finns bara förlorare så länge myndigheter och länder som USA agerar som de gör när det gäller övervakning och yttrandefrihet.

Vi är ju överens om att det finns en verklighet utanför Flashback och att regel 1.06 har sin funktion, om vi kan utgå därifrån och sedan väga in de åsikter som kommit upp tidigare i tråden kan det bli en diskussion istället för en stoisk kamp om de enskilda ordens betydelse.

Skulle vilja uttrycka, Mots poo, vous ne devez pas jeter des pierres dans des maisons de verre, men det är ju förbjudet att nyttja värdsliga språk på forumet så ordalydelsen blir, ordbajseri i en diskussion kan ge samma effekt som att kasta sten när man sitter i ett glashus, vilket jag gör.
Det borde vara av intresse för diskussionen att använda sig av bemötande argument istället för att avfärda någons inlägg med oneliners typ 1A men det är min högst personliga åsikt och hade jag varit moderator hade du renderat en varning, avstängning och som grädde på moset en bannlysning för den förseelsen men nu har du tur för jag skämtar bara med en räv bakom varje öra..

Jag har bekräftat att regel 1.06 har sin funktion men kom inte och påstå att den har en skyddande funktion när det gäller användarnas, moderatorernas eller Admins anonymitet för då är det en lögn.
Citera
2013-10-15, 17:21
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistermike

Syftar du på tråden där den där användaren faktiskt tog livet av sig så var det han själv som lämnade ut sitt IP-nummer så folk skulle kunna ansluta till hans webkamera. Flashback lämnar aldrig ut IP-nummer.

admin5
Citera
2013-10-15, 17:35
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Flashback kan givetvis inte ta ansvar för det som händer utanför forumet, men vad har det med regel 1.06 på forumet att göra? Om du skapar ett konto som heter "jag är ute och cyklar" och enbart använder det kontot på Flashback fungerar 1.06 mycket bra.

Skapar du däremot ett konto som heter "jag bor i Åmål" och använder samma användarnamn på Twitter, din blogg, Youtube samtidigt som du länkar till dessa här på Flashback fungerar regel 1.06 inte.

Det handlar trots allt om att alla har ett eget ansvar. Om du vill vara anonym ska du inte posta en massa inlägg där du avslöjar en massa olika saker om dig.

Tack för informationen även om den är övertydlig på gränsen till att idiotförklara användarna i debatten. Jag har liksom andra uppgivit en mailadress och utifrån den kan alla tidigare omtalade myndigheter spåra användaren. Vill dessa myndigheter dessutom utnyttja resurser som spårar individer genom skriftspråk, inloggning, övrig internettrafik osv. kan en person snabbt identifieras oavsett vad jag skriver i mina inlägg.

Flashback har inte en chans i rymden att slingra sig från att lämna ut uppgifter gällande en användare om brottsmisstanken är tillräckligt allvarlig. Senare kan det visa sig att den anklagade blir helt frikänd men då är redan skadan skedd och integriteten är kränkt.

Säpos lek med andra människors liv är ett aber och deras anklagelser saknar proportion till allt vett och sans, dessutom behöver ingen ta ansvar eftersom all verksamhet är sekretessbelagd
De som drabbats vet bättre och det finns offer som vågat ta bladet ur munnen även om myndigheterna då gjort livet surt för anhöriga, vänner och den drabbade själv. Det är ett stort avkall man får göra gällande sitt liv när myndigheter som Säpo, Musk, FRA och polismyndigheterna jagar skuggor som inte finns.
Länken leder till Morjärvsmannens sida som fortfarande är bevakad av Säpo trots att han frikänts och är död sedan flera år.
http://www.morjarvmannen.se

Att idag garantera någons anonymitet på internet är en stor förbaskad lögn helt enkelt och därför bör Flashback sluta flagga för något som ej överensstämmer med verkligheten. Vi användare kommer ändå fortsätta debattera och uttrycka våra åsikter tills vi hamnar på baser likt den på Guantanamo, blir väl Gotland för vår del men det är en annan historia.

Regel 1.06 har en funktion som hämmar nätmobbare men inte mer därför bör den ej användas i syftet att påtala något som inte finns, nämligen anonymitet på internet.
Vill Flashback ändå garantera detta får det bli verklighet först när FRA-lagarna skrotats och USA blivit en fjärdevärlden-nation.
Senast redigerad av Hestapo 2013-10-15 kl. 17:37.
Citera
2013-10-15, 17:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Flashback har inte en chans i rymden att slingra sig från att lämna ut uppgifter gällande en användare om brottsmisstanken är tillräckligt allvarlig. Senare kan det visa sig att den anklagade blir helt frikänd men då är redan skadan skedd och integriteten är kränkt.
Det förutsätter att det finns några uppgifter sparade. Av förklarliga skäl sparas dock din regmail, men känner du dig inte trygg i att den kan komma i orätta händer - hur nu det ska gå till - så är det inte svårare än att registrera en anonym adress någonstans där du är ospårbar. Inga gamla adresser sparas, så har du väl skiftat i din kontrollpanel så är den gamla borta.
Citera
2013-10-16, 23:58
Medlem
gudsvapens avatar
Går det inte att spekulera i vem som driver flashback, utan att sammankoppla det med något användarkonto då?
Citera
2013-10-17, 00:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudsvapen
Går det inte att spekulera i vem som driver flashback, utan att sammankoppla det med något användarkonto då?
Inte utan att riskera att bryta mot 1.06. Spekulera kan man ju alltid göra om man inte direkt kopplar det till ett konto.
Citera
2013-10-17, 00:57
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Vari ligger behovet att göra detta?
Citera
2013-10-17, 10:19
Medlem
gudsvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte utan att riskera att bryta mot 1.06. Spekulera kan man ju alltid göra om man inte direkt kopplar det till ett konto.
Hur skulle man kunna bryta mot regel 1.06 om man bara kollar upp vilka fysiska personer som ligger bakom och driver sidan?

Regelbrottet kommer väl först när man sammankopplar det med användarnamn på forumet?

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vari ligger behovet att göra detta?
Hurså?
Det har ingen som helst betydelse i sammanhanget, så länge jag inte begår regelbrott.
Citera
2013-10-17, 10:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hurså?
Det har ingen som helst betydelse i sammanhanget, så länge jag inte begår regelbrott.
Andra ska ju svara på dina frågor, du får du allt ta och svara på frågor som ställs dig.
Citera
2013-10-17, 10:34
Medlem
gudsvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Andra ska ju svara på dina frågor, du får du allt ta och svara på frågor som ställs dig.

Hahaha! Nähädu, jag undrar alltså samma sak som ts; alltså, är det 1.06 eller inte, att spekulera i folket bakom flashback, så länge man inte sammankopplar det med användarnamn?

Jag tänker inte svara på dina, micaeles, eller någon annans frågor, men svara gärna du på topic.

Jag vill alltså bara ha ett enkelt rakt svar på frågan. Inte någon motfråga om mina motiv.
Senast redigerad av gudsvapen 2013-10-17 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in