2013-10-16, 19:50
Medlem
Brajonistens avatar
Hej!

Jag och en kompis ska köra bil ner till Italien, Genova nu i helgen.
Vi åker på lördag och tar flyg hem från Italien nästa lördag.

Vi kommer stanna till i Berlin och Prag men mellan Prag och Genova har vi inte en blekaste vad vi ska hitta på?

Så har ni några schyssta förslag? Inte kolla på statyer eller museum utan lite mer annorlunda roliga grejer.

Tack på förhand!
Citera
2013-10-16, 19:58
Medlem
Alltingfels avatar
I Berlin kommer du ju knappast få leta efter något kul... Mitt tips är att lägga vantarna på en Absinth och sen har du garanterat roligt
Citera
2013-10-16, 20:07
Medlem
Brajonistens avatar
ja kul är det i både Berlin och Prag men längre söderut har jag ingen koll?
Citera
2013-10-16, 21:41
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ni kommer ju att passera genom Alperna. Har inga direkta konkreta tips men testa att lämna motorvägarna och njut av utsikten.
Citera
2013-10-16, 23:36
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajonisten
Hej!

Jag och en kompis ska köra bil ner till Italien, Genova nu i helgen.
Vi åker på lördag och tar flyg hem från Italien nästa lördag.

Vi kommer stanna till i Berlin och Prag men mellan Prag och Genova har vi inte en blekaste vad vi ska hitta på?

Så har ni några schyssta förslag? Inte kolla på statyer eller museum utan lite mer annorlunda roliga grejer.

Tack på förhand!

Ni ska alltså på en vecka ta er ner till Genova, stanna till i tre städer på vägen och ni vill ha in mer städer? Ni borde inte lägga in fler städer, ni borde istället ta bort någon/några. Ni kommer ju inte hinna se städerna överhuvudtaget på den korta tiden ni lägger upp.
Citera
2013-10-17, 01:29
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har nästan lust att hålla med Busstation. Jag antar att ni ska spendera några dagar i varje stad också? Ska ni bara ha tips på lämpliga ställen längs vägen som ni kan övernatta på, så är det en annan sak. Men då jag inte riktigt vet hur ni ska göra, så kanske jag inte ska uttala mig. Det går att klämma in olika orter om man bara ska stanna för natten och övernatta för att sedan åka vidare på morgonen. Men ska man stanna i en stad i några dagar innan man fortsätter så behöver man längre tid än en vecka om man vill klämma in minst 3 städer.

För det andra, hur har ni tänkt ta er till Berlin? Med hjälp av färjan Trelleborg - Sassnitz? Och varför Prag? Jag kan tycka att Prag kan vara lite av en avstickare. Ni kanske borde överväga resrutten litegrann och tänka på hur ni bilar ner.

För det tredje, kan ni lämna bilen i Italien? Inte alla hyrbilbolag som går med på att man hyr bilen one way och lämnar bilen i ett helt annat land.
Senast redigerad av Spyrran 2013-10-17 kl. 01:37.
Citera
2013-10-17, 22:01
Medlem
Brajonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har nästan lust att hålla med Busstation. Jag antar att ni ska spendera några dagar i varje stad också? Ska ni bara ha tips på lämpliga ställen längs vägen som ni kan övernatta på, så är det en annan sak. Men då jag inte riktigt vet hur ni ska göra, så kanske jag inte ska uttala mig. Det går att klämma in olika orter om man bara ska stanna för natten och övernatta för att sedan åka vidare på morgonen. Men ska man stanna i en stad i några dagar innan man fortsätter så behöver man längre tid än en vecka om man vill klämma in minst 3 städer.

För det andra, hur har ni tänkt ta er till Berlin? Med hjälp av färjan Trelleborg - Sassnitz? Och varför Prag? Jag kan tycka att Prag kan vara lite av en avstickare. Ni kanske borde överväga resrutten litegrann och tänka på hur ni bilar ner.

För det tredje, kan ni lämna bilen i Italien? Inte alla hyrbilbolag som går med på att man hyr bilen one way och lämnar bilen i ett helt annat land.

Vi ska köra ner en bil som är köpt i Sverige ner till Italien där den ska användas. Fråga mig inte varför. Berlin är tänkt att vi ska spendera första natten, sedan vidare nästa dag till Prag där vi stannar i 2-3 dagar. Därefter är det tomt i planeringe om vi inte stannar resterande nätter på gården i Italien dit bilen ska.
Citera
2013-10-17, 23:19
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajonisten
Vi ska köra ner en bil som är köpt i Sverige ner till Italien där den ska användas. Fråga mig inte varför. Berlin är tänkt att vi ska spendera första natten, sedan vidare nästa dag till Prag där vi stannar i 2-3 dagar. Därefter är det tomt i planeringe om vi inte stannar resterande nätter på gården i Italien dit bilen ska.

Ni skulle kunna åka Prag - Munchen. Enligt en reseplanerare som jag kollade på så bör det tar 3 timmar och 39 minuter med bil. Men säg åtminstone 4 timmar så finns det en viss reservation för trafikköer etc. Sedan ligger Milano drygt 5 ½ -6 timmar bort. Eller 5 timmar och 17 min enligt reseplaneraren, men reseplanerare tar aldrig hänsyn till att bland annat trafikköer och att man kan behöva köra i olika hastigheter. Därefter är det bara några timmar kvar till gården ni ska till. Tror jag. Jag kollade bara upp restider till Genua som ligger i samma provins (Genova). Antingen kan ni stanna där i bara en natt och sedan åka vidare, eller så kan ni stanna 2 nätter någonstans.

Detta är dock bara förslag från min sida då det är två städer (Munchen och Milano alltså) som jag själv har besökt, och de ligger någorlunda längs vägen dit ni ska.

Nackdelen är väl att man egentligen inte ska köra till någon av städerna. Det kan till exempel vara svårt att köra bil i stadskärnan och vara svårt att hitta parkeringsplatser.
Senast redigerad av Spyrran 2013-10-17 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in