2013-10-16, 19:49
Medlem
Hej!

Det är såhär, jag ska "mönstra" den 5 november i Göteborg.
Vilket gör att jag måste åka den 4 november från min hemstad.
Så undrar då lite om det finns någon mer som ska åka från skaraborgshållet?
Som man kanske kan ta sällskap med? Eller hur man nu säger.

Och så undrar jag hur man gör med betygen?
Jag har slarvat bort dom, och jag har läst upp vissa ämnen på komvux.
Är de hårda med att man ska ha med sig betygen?
Och vad säger de om man inte har G i samhäll?
Kan man glömma GMU totalt denna omgången då eller?

Tacksam för svar på samtliga frågor.

Tack på förhand!
2013-10-16, 20:37
Medlem
Ska till Kristianstad den 14 nov för tester inför GMU, någon mer som ska dit då?
2013-10-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Intressant information, tack sa mycket!
Jag antar att stridssjukvardare ar som en vanlig soldat och med i befattningen och aker ut pa uppdrag med alla andra? Eller halls de helst i bakledet for att undvika att de dor i onodan?
Tycker det latar som nagot jag helst skulle vilja gora, har fatt en romantiserad bild fran krigsfilmer tror jag "Medic! Medic!"

Stridssjukvårdaren är en vanlig soldat. Det är dock, vad jag hört, en mycket tuff utbildning.

Tanken idag är ju att soldaterna själva ska kunna rädda varandra. Som soldat ska du kunna sätta avsnörande förband på dig själv på 30 sekunder t.ex.

Skillnaden idag från en 2:a världskriget film är att man idag inte kastar sig från skyttegrav till skyttegrav och tar sidosprång från kulor som viner. Den bistra sanningen är att man idag låter den skadade ligga tills det är säkert att gå fram till den. Dvs. innan du tar hand om en skadad måste du bekämpa/trycka tillbaka fienden. Vilket göra att du som sjukvårdare ligger och trycker bakom en sten medan den sårade skriker på hjälp, tills dess att gruppchefen beslutar att det är säkert att gå fram. Allt för att inte fler ska "dö i onödan".
2013-10-16, 22:08
Medlem
Blev antagen och tackade sedan nej till GMU som pågår just nu, blev hemskt nervös och började noja som fan, bangade sedan ur innan det ens börjat.

Har nu börjat ånga mig lite och undrar om man söker igen måste man göra om alla tester ?
Känns ju som att om man vart godkänd för bara 6 månader sedan så kan ju inte mycket förändras ?
2013-10-16, 22:19
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex1987
Blev antagen och tackade sedan nej till GMU som pågår just nu, blev hemskt nervös och började noja som fan, bangade sedan ur innan det ens börjat.

Har nu börjat ånga mig lite och undrar om man söker igen måste man göra om alla tester ?
Känns ju som att om man vart godkänd för bara 6 månader sedan så kan ju inte mycket förändras ?

I ett år kan du använda samma mönstringsresultat. Du måste bara söka in som vanligt, och sen gå till yrkesvägledaren.
2013-10-16, 23:00
Medlem
Profetos avatar
Hej! Har funderingar på att mönstra. Men jag är närsynt och måste ha glasögon/linser för att kunna se minsta lilla... Har på båda ögonen -3.75 till -4.0 (beroende på om vi snackar glasögonstyrka eller lins. Tydligen mäts det olika).

Det jag undrar är:
*Vad för inriktningar/yrken är jag INTE kvalificerad för?
*Öppnas det nya möjligheter om jag skulle laseroperera ögonen? Om ja, vilka?
*Är det något krav på glasögonens kvalité? Planerar ju självklart inte att ta med mig ett par från Ullared, men läste nånting om specialtillverkade glasögon i samband med FM.

Tacksam för alla svar som kan ges
2013-10-17, 00:31
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeto
Hej! Har funderingar på att mönstra. Men jag är närsynt och måste ha glasögon/linser för att kunna se minsta lilla... Har på båda ögonen -3.75 till -4.0 (beroende på om vi snackar glasögonstyrka eller lins. Tydligen mäts det olika).

Det jag undrar är:
*Vad för inriktningar/yrken är jag INTE kvalificerad för?
*Öppnas det nya möjligheter om jag skulle laseroperera ögonen? Om ja, vilka?
*Är det något krav på glasögonens kvalité? Planerar ju självklart inte att ta med mig ett par från Ullared, men läste nånting om specialtillverkade glasögon i samband med FM.

Tacksam för alla svar som kan ges

Taget från FM:

"KRAV PÅ SYN
Om du har nedsatt syn ska synskärpan vara minst 0,1 vid varje öga när du inte har linser eller glasögon på dig.
Med glasögon eller linser ska synskärpan vara minst 0,8 på bästa ögat och minst 0,1 på sämsta ögat. Synskärpan på båda ögonen (kallas binokulära synskärpan) ska vara minst 0,5 med glasögon eller linser.
Vid antagningsprövningen testas din syn. Om du har nedsatt syn ska du ta med dig dina glasögon eller linser. Ta också med dig recept från optiker.

Observera att kravet på synskärpan skiljer sig beroende på vilket arbetsområde du väljer. Inom de flesta arbetsområden är kraven högre än i det här exemplet, som utgår från den lägsta kravprofilen."

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/gmu/behorighetskrav-for-gmu/
2013-10-17, 04:20
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Stridssjukvårdaren är en vanlig soldat. Det är dock, vad jag hört, en mycket tuff utbildning.

Tanken idag är ju att soldaterna själva ska kunna rädda varandra. Som soldat ska du kunna sätta avsnörande förband på dig själv på 30 sekunder t.ex.

Skillnaden idag från en 2:a världskriget film är att man idag inte kastar sig från skyttegrav till skyttegrav och tar sidosprång från kulor som viner. Den bistra sanningen är att man idag låter den skadade ligga tills det är säkert att gå fram till den. Dvs. innan du tar hand om en skadad måste du bekämpa/trycka tillbaka fienden. Vilket göra att du som sjukvårdare ligger och trycker bakom en sten medan den sårade skriker på hjälp, tills dess att gruppchefen beslutar att det är säkert att gå fram. Allt för att inte fler ska "dö i onödan".
Det later nog som det jag vill gora, vet du varfor utbildningen ar tuff? Fysiska pafrestningar eller psykologiska utvarderingar? Antar att det inte later folk med ostabila psyken bli stridssjukvardare.

Undrar en annan sak, jag har smarre pollenallergi som bara marks av en del pa varen i form av snuva och sedan matallergi i form av jordnotter och fisk.
Tror du detta kan leda till att man far avslag fran GMU ansokan?
2013-10-17, 08:38
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Det later nog som det jag vill gora, vet du varfor utbildningen ar tuff? Fysiska pafrestningar eller psykologiska utvarderingar? Antar att det inte later folk med ostabila psyken bli stridssjukvardare.

Undrar en annan sak, jag har smarre pollenallergi som bara marks av en del pa varen i form av snuva och sedan matallergi i form av jordnotter och fisk.
Tror du detta kan leda till att man far avslag fran GMU ansokan?

Pollenallergin är bara att mörka. Vårförkylningar kan alla få...

Jordnötter BORDE inte vara något problem, sålänge det inte är luftburen allergi som kan leda till anafylaktiska chocker? Antar att nötter inte är standard i de små matpaketen..

Fisk däremot.... det kan bli tufft.
2013-10-17, 08:58
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase

Jordnötter BORDE inte vara något problem, sålänge det inte är luftburen allergi som kan leda till anafylaktiska chocker? Antar att nötter inte är standard i de små matpaketen..

Vi fick typ alltid jordnötter i våra rations.
2013-10-17, 09:15
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase

Det ar alltsa inte mojligt att fa en kost som utesluter fisk? Forstar att det kan bli tjarvt ifall man har ovning ute och inte ater i matsalen, men man borde val anda kunna fa med sig en matpase som inte har fisk eller jordnotter i den?

Och nej, jag maste ata fisken eller jordnotterna for att bli allergisk, har inga problem alls med luftburna allergier.
2013-10-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
I ett år kan du använda samma mönstringsresultat. Du måste bara söka in som vanligt, och sen gå till yrkesvägledaren.

Är det inte så att fys testerna håller i 3 månader och psykologen i ett år? Frågar bara för att vara säker

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in